Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.1 Rozvoj vytrvalostních schopností Vytrvalost je schopnost provádět cvičení s nemaximální intenzitou co nejdéle, nebo po stanovenou dobu s co možná nejvyšší intenzitou. Nebo rovněž schopnost odolávat únavě.
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova rychlostní vytrvalost - doba trvání do 20 sekund krátkodobá vytrvalost - doba trvání 20 sekund - 3 minuty střednědobá vytrvalost - doba trvání minut dlouhodobá vytrvalost - doba trvání přes 10 minut i několik hodin 1.2 Druhy vytrvalostních schopností Mezi nejčastěji používané dělení vytrvalostních schopností patří dělení dle délky trvání zatížení (běhu)
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.3 Závislost intenzity zatížení a tepové frekvence Ukazatel maximální spotřeby kyslíku Ukazatel tepové frekvence za 1 minutu zatížení (běhu) do cca 20s cca 20 s – 3 min. 3 min. – 10 min. 10 min. +
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Elektronické učební materiály - II. stupeň Tělesná výchova 1.4 Tréninková pásma – vytrvalostní schopnosti Autor: Mgr. Roman Havlíček
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.5 Výpočet maximální srdeční frekvence - orientační Příklady odhadů výpočtů maximální tepové frekvence: 1.vzorec: Odečtěte svůj věk od čísla 220 (pro muže), nebo odečtěte svůj věk od čísla 226 (pro ženy). Výpočet je doporučován pro začínající běžce, kteří vedli doposud sedavý způsob života. 2.vzorec: Odečtěte polovinu vašeho věku od čísla 205. Výpočet je vhodnější pro ty, kteří jsou poměrně aktivní. Většina měřičů tepové frekvence již dnes umí vypočítat maximální tepovou frekvenci. Je ale dobré umět si vypočítat maximální tepovou frekvenci a porovnat s údajem, který nám vypočetl sporttester. Mnoho výpočtů je odvozeno z maximální tepové frekvence, což je nejvyšší rytmus srdce za minutu a z klidové srdeční frekvence, což je počet úderů srdce za minutu, když je osoba úplně v klidu, bez rušivých podnětů. sporttester Oba vzorce stanoví pouze přibližné hodnoty, které jsou založené na standardech normální MTF pro daný věk. Poměrně přesný výpočet MTF lze dosáhnout testováním fyzické námahy.
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.6 Výpočet maximální srdeční frekvence – dle Sporttesteru Osobní zátěžový test – zvolíte kopec o délce 200 – 300 metrů. Vezměte si měřič tepové frekvence a rozcvičte se. Potom vámi zvolenou trasu 5 – 6 krát vyběhněte nahoru a seběhněte dolů, bez přerušení. Naměřená TF bude vaši maximální tepovou frekvenci, nebo bude této hodnotě velmi blízko. Pokud nenaleznete žádnou trasu se stoupáním, lze provést test i na rovině, ale vzdálenost prodlužte na asi 400 metrů a odsprintujte 5 – 6 krát. Na konci běhu byste měli mít pocit, že je to maximum, co jste ze sebe vydali. Samozřejmě i daty platí, že po testu ještě chvíli vyklusáváme a protáhneme zatěžované svaly, čímž zabráníte nevolnosti a podpoříte fázi regenerace.
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.7 Rozvoj vytrvalostních schopností podle Sporttesteru – mládež (6-17let) Rychlostní vytrvalost Úzce souvisí s rychlostními schopnostmi. Rozdíl mezi rychlostním a rychlostně vytrvalostním zatížením je v intervalu odpočinku a počtu opakování. rychlostní vytrvalost: interval odpočinku - 1:4-5, počet opakování (30-50) rychlost: interval odpočinku - 1:10, počet opakování 4-6 Krátkodobá vytrvalost Rozhodující faktor rozvoje je množství energie uvolňované bez přístupu kyslíku. Krátkodobá vytrvalost by se neměla v tréninku mládeže objevovat, protože k ní nelze mladý organismus přizpůsobit – čerpání energie z glykolytického metabolismu je asi o 50 % nižší než u dospělého jedince. Především v před pubertou -ve svalech se hromadí mnoho laktátu (kyseliny mléčné) a organismus dětí má problémy s jeho odbouráváním (svalová zranění-mikrotraumata,vazivové problémy-utržené křížové vazy v koleni). Ve roce můžeme začít zařazovat tuto metodu do tréninku mládeže. Strednědobá a dlouhodobá vytrvalost U dětí spíše dlouhodobá. 1. Souvislá metoda: Pro menší děti min u větších 30 a více minut. Tepová frekvence tepů/min. Pokud se baví je to OK, pokud jsou zadýchané špatné. Př. Výběhy, cyklistika, běh na lyžích 2. Fartleková metoda: střídání intenzity běhu a rychlejší úseky tepů/min. Hra s rychlostí minut, základem je střídání intenzity běhu, úseky a rychlejší úseky tepů/min. Po rovině volně, do kopce pomalu, z kopce sprintem. Střídání intenzity může být volné, podle chuti a dispozic dětí nebo plánované. 3. Intervalová metoda: Pouze u dětí od roku a starších.
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.8 Zdroje YtswVEwcO7wA1DUs-9&orientation= YtswVEwcO7wA1DUs-9&orientation CGYtswVEw8dHwArMMFvw&orientation= CGYtswVEw8dHwArMMFvw&orientation =CGYtswVEweszwA3ryVTp&orientation= =CGYtswVEweszwA3ryVTp&orientation wVECCKEwA1SK5l5&filter=1&hint&from=19 wVECCKEwA1SK5l5&filter=1&hint&from=19