Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU DUM 18 – SWOT analýza NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice A UTOR Ing. Gabriela Bendová Karpytová T EMATICKÝ CELEK Marketing, podnikatelský plán R OČNÍK III. ročník, maturitní obor Hotelnictví a turismus D ATUM TVORBY Únor 2014
Anotace: Tento digitální učební materiál slouží k získání základních znalostí v oblasti SWOT analýzy – definice, postup provedení a stanovení strategie. K prezentaci je vhodné poskytnout doplňující komentář. Metodické pokyny: Materiál je vytvořen jako prezentace v programu MS PowerPoint. Pro jeho využití je potřeba mít k dispozici počítač nebo notebook, dataprojektor, promítací plochu a příslušné programové vybavení.
SWOT ANALÝZA
Název vychází z počátečních písmen anglických slov strengths (silné stránky), weaknesses (slabé stránky), opportunities (příležitosti) a threats (hrozby) Metoda, pomocí které identifikujeme silné a slabé stránky podniku (interní záležitosti podniku) ve vztahu k příležitostem a hrozbám (externí záležitost) Slouží k hodnocení fungování firmy, pomáhá nalézt problematické oblasti či nové možnosti pro rozvoj firmy Je součástí strategického řízení firmy
Účelem není určit jakýkoliv druh silných nebo slabých stránek, příležitostí a ohrožení, ale zaměřit se na vyzdvižení těch, které mají strategický význam !
POSTUP 1.vymezení faktorů ovlivňujících podnik (silných a slabých stránek, příležitostí a ohrožení) 2.porovnání jednotlivých faktorů – porovnání se provádí pomocí tzv. Trojúhelníkové matice (porovnáváme faktory a zaškrtneme ten faktor, který je pro fungování podniku podstatnější) 3.spočítáme četnost pro silné stránky, slabé stránky, příležitosti a ohrožení 4.Určíme strategii
4 strategické pozice SO strategie – využívá silné stránky ke zhodnocení příležitostí; vymezuje spíše žádoucí stav ke kterému podnik směřuje WO strategie – odstranění slabých stánek využitím příležitostí (např. možnost získat prostředky z fondů EU – tzv. dotace) ST strategie – možné tehdy, pokud je podnik dost silný na konfrontaci s ohrožením (např. silné právní oddělení podniku může vymáhat pokuty u konkurentů, kteří ohrožují pozici podniku kopírováním jeho výrobků) WT strategie – obranná strategie na odstranění slabé stránky a vyhnutí se ohrožení zvenčí, podnik v této pozici obvykle bojuje o přežití a častými strategiemi jsou fúze, omezení výdajů, vyhlášení bankrotu nebo likvidace
Příklady – silné/slabé stránky Nabídka unikátního výrobku Vlastní zdroje financování Vybudována základna zákazníků Nízké náklady na produkci Pozitivní vnímání značky Dobré obchodní výsledky Vlastní know-how Nespokojenost zákazníků s doplňkovými službami Malá propagace Nízká produktivita práce Vysoké personální náklady Malé portfolio produktů Nedostatečné flexibilita v reakcích na změnu na trhu Dlouhé distribuční cesty
Příklady – příležitosti/ohrožení Spolupráce s novými dodavateli Vznik dalších distribučních řetězců Vzrůstající poptávka po produktech Tlak na diversifikaci produktů Zmenšení překážek pro vstup na zahraniční trh Vznik nových zákaznických segmentů Nově vznikající mezery na trhu, které může firma obsluhovat Nepříznivé podnikatelské prostředí Zpomalení světové ekonomiky Nedostatek kvalifikovaných pracovníků na trhu práce Zvyšování cen energií Vstup nové konkurence na trh Časté legislativní změny v odvětví Tržní bariéry pro vstup na nový trh Cenové války a nekalá konkurence
Literatura ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled: teorie a praxe aktuálně a v souvislostech. Zlín: CEED, 2008, 303 s. ISBN SMETANA, František a Eva MAREŠOVÁ. Ekonomika 2 pro střední a vyšší hotelové školy. 2., upr. vyd. Praha: Fortuna, 2005, 221 s. ISBN Vlastní archiv autora pomuze-vam-nahlednout-do-budoucnosti.html pomuze-vam-nahlednout-do-budoucnosti.html pomuze-vam-nahlednout-do-budoucnosti/Priklad-SWOT-analyzy-a-jeji-vyuziti.html pomuze-vam-nahlednout-do-budoucnosti/Priklad-SWOT-analyzy-a-jeji-vyuziti.html