Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Advertisements

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VÝPOČET ČISTÉ MZDY VY_32_INOVACE_12_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední.
Kalkulace S tudent. Osnova výkladu 1.Kalkulace nákladů a způsoby jejího rozlišení 2.Kalkulační vzorec nákladů 3.Stanovení nákladů na kalkulační jednici.
Marketing. nástroje marketingu mix 5P product – produkt product – produkt price – cena (prodej) price – cena (prodej) place – distribuce (pozice) place.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
FINANČNÍ GRAMOTNOST CENA. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomická příprava výroby.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2 Marketingové koncepce
Obchod, trh Základy hospodaření.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_62_INOVACE_ , daň z nemovitých věcí - pozemků
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Odměňování zaměstnanců
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Charakteristika daňové evidence
Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
VY_62_INOVACE_ – Bezhotovostní platební styk
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_62_INOVACE_ – Příklady na výpočet úroků z vkladů a úvěrů
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Název projektu: ICT ve výuce
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu Cena, kalkulace – VY_32_INOVACE_ Autor Ing. Eva Rachotová Tematická oblast Ekonomika pro OA Ročník Druhý Datum tvorby Leden – březen 2013 Anotace Materiál je určen pro výuku tematického celku cena včetně zvládnutí kalkulačních metod při výpočtech. Metodický pokyn Materiál obsahuje jak teoretickou část, tak i příklady k procvičování, písemné práce k jednotlivým metodám a závěrečný opakovací test.

ANOTACE Tento materiál rozděluje ceny z různých pohledů a vysvětluje jednotlivé používané názvy pro různé situace.

2. D RUHY CEN

D RUHY CEN V praxi se setkáváme s různými cenami nejen pokud jde o jejich výši, ale i pokud jde o jejich označení. Ke slovu cena se přidávají různá přídavná jména, která cenu přiblíží, např. nákupní cena, pořizovací cena, někdy se setkáváme i s úplně jinými slovy označujícími cenu – např. úrok jako cena za půjčení peněz, mzda jako cena práce apod.

R OZDĚLENÍ CEN Z RŮZNÝCH POHLEDŮ 1. V tržní ekonomice rozlišujeme, zda se jedná o cenu a) statků a služeb b) práce (mzda) c) peněz (úrok)

R OZDĚLENÍ CEN Z RŮZNÝCH POHLEDŮ 2. u cen statků a služeb rozlišujeme ceny tržní a evidenční, přičemž za ceny tržní se statky a služby směňují. Zde dále rozlišujeme: a) ceny prodejní a ceny nákupní – platí, že prodejní cena jednoho podniku je nákupní cenou jiného podniku nebo občanů b) ceny světové (obchoduje se za ně na zahraničním trhu) a ceny domácí (obchodujeme na vnitřním trhu) c) ceny konkurenční (na základě soutěže více podniků) a ceny monopolní (na základě monopolního=výsadního postavení jednoho podniku) d) ceny volné (vytvářejí se působením nabídky a poptávky) a ceny regulované (vymezené státem)

R OZDĚLENÍ CEN Z RŮZNÝCH POHLEDŮ 3. u služeb se tržní cena někdy označuje jinými slovy: obchodní marže (obchodní přirážka) jako cena za služby poskytované obchodem, přičemž představuje rozdíl mezi cenou, za kterou obchod nakoupí a cenou, za kterou prodává přepravné – cena za nákladní dopravu jízdné – cena za osobní dopravu poštovné – cena za služby pošty vodné a stočné – cena za dodávku vody a odvod vody znečištěné nájemné – cena za pronájem bytových či nebytových prostor nebo movitého majetku, např. strojů

R OZDĚLENÍ CEN Z RŮZNÝCH POHLEDŮ v evidenčních cenách se oceňuje majetek podniku při jeho evidenci – jde o ceny vstupní a výstupní vstupní cena může být: cena pořízení (nákupní cena) cena pořizovací (nákupní cena + náklady spojené s pořízením) vlastní náklady (při pořízení majetku vlastní činností např. výstavbou) výstupní cenou je zpravidla cena prodejní cenou práce je odměna za práci = mzda cenou peněz je úrok při cestě výrobku trhem rozlišujeme cenu: výrobní →velkoobchodní→maloobchodní

S TANOVENÍ CENY V podnikové praxi se hledání „správné ceny“ uskutečňuje metodou postupných úprav, vychází se ze situace na trhu, tj. vztahu nabídky a poptávky Základem ceny je vždy kalkulace nákladů a zisku Každý podnikatel provádí určitou cenovou politiku, tj. rozhoduje o cenách svých výrobků a služeb v souladu se svými cíli a zákonnými předpisy

D IFERENCOVANÉ CENY Podnikatel může volit politiku tzv. diferencovaných cen, kdy pro stejný výrobek či službu (pořízené se stejnými náklady) volíme rozdílné ceny Rozlišujeme diferenciaci: prostorovou – tj. prodej v různých místech časovou – tj. v různém čase personální – tj. pro různé zákazníky výrobkovou – tj. ve vztahu k výrobku poskytování množstevních, věrnostních slev Vždy musí platit: volím-li u některého výrobku nízkou cenu, musím pak jiné prodávat za cenu vysokou = vyrovnávací ceny

S TANOVENÍ CENY Cenu je třeba stanovit tak, aby: umožnila podniku dosáhnout dostatečného efektu z činnosti (dostatečný zisk) respektovala výši nabídky a poptávky, aby se zboží prodalo Z těchto požadavků vycházejí 2 přístupy ke stanovení ceny: marketingový – cena se stanovuje podle výše poptávky na trhu a podle cen konkurence nákladový – cena se stanoví tak, že podnik zjistí náklady, k nim připočte dostatečnou výši zisku a za tuto cenu prodává = kalkulace ceny →tyto 2 přístupy se v praxi kombinují

P OUŽITÉ ZDROJE : KLÍNSKÝ, Petr. Ekonomika 2, 1. vydání, Eduko nakladatelství, s. r. o., Praha, 2008 ISBN