Poslanecká sněmovna parlamentu ČR Hospodářský výbor 3. schůze podvýboru pro vědu, výzkum, letectví a kosmonautiku Úřad pro civilní letectví, 21. ledna.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

Rejstřík škol a školských zařízení Seminář pro ředitele škol zřizovaných LK.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
ZAPOJENÍ SPOLEČENSTEV DO TVORBY NOREM VÝTAHOVÝ PRŮMYSL ČR.
BEZPEČNOST JEŘÁBOVÉ DOPRAVY Při konstrukci a provozu jeřábů musí být přísně dbáno na zásady bezpečnosti, aby nebyl ohrožen život a zdraví osob a zabránilo.
Programové období 2014 – 2020 a proces SEA Mgr. Zuzana Plešková Ministerstvo životního prostředí 14. února 2014.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
NSK A SEKTOROVÉ DOHODY JAKO NÁSTROJE PRO PROVÁZÁNÍ POTŘEB ZAMĚSTNAVATELŮ A VZDĚLAVATELŮ Ilona Šimarová, Svaz průmyslu.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
1.VYHLÁŠENÍ RESORTNÍCH BEZPEČNOSTNÍCH CÍLŮ MZ na období červen 2011– duben PODEPSÁNÍ PROHLÁŠENÍ WHO „Čistá péče je bezpečnější“
 2006  Ministerstvo průmyslu a obchodu Příprava aplikace zákona č. 179/2006 sb. o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání do působnosti Ministerstva.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Návrh věcného záměru zákona o stavebních úřadech - co by bylo, kdyby… Ing. Jiří Štochel, VITA software s.r.o. 1.
Městský úřad Šumperk Implementace modelu CAF
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Komise pro podmíněné propuštění (KPP) Společný projekt PMS CR, VS ČR a Českého helsinského výboru.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
IROP předpokládaná podoba implementace.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Pojem přeměna obchodní společnosti
PŘESHRANIČNÍ VLIVY Gijs van Luyn InfoMil
Úřad práce České republiky
Josef Středula, předseda ČMKOS
Bezpečnost pacientů v EU a ČR
NOVINKY Z ODBORU ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Porada ředitelů organizací z oblasti školství Otrokovice
Plánování ve školní tělesné výchově
Výrobní faktory v organizaci
Hlavní město praha a integrace cizinců
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
Pracovní porada Pracovní list.
Pracovní porada Pracovní list.
eRecept – komunikace se základními registry
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Pracovnělékařské služby
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Pozemkové úpravy.
ÚPDI - Úřad pro přístup k dopraní infrastruktuře
NV č. 201/2010 Sb. ze dne 31. května 2010  o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu ve znění NV č. 170/2014 Sb. ze dne 6. srpna 2014.
Seminář ,,Právo a podnikání v digitálním věku” – Praha,
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB)
INFORMACE TAJEMNÍKA PROFESNÍCH UNIÍ
kam vlastně směřujeme ??? 
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
EVROPSKÁ UNIE.
Novela vyhlášky MDS č. 108/1997 Sb.
Život bez střeva , Praha.
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Odbor školství Mgr., Bc. Jitka Hozmanová
Transkript prezentace:

Poslanecká sněmovna parlamentu ČR Hospodářský výbor 3. schůze podvýboru pro vědu, výzkum, letectví a kosmonautiku Úřad pro civilní letectví, 21. ledna 2011 Dopravní politika ČR v oblasti civilního letectví

3. schůze PVVLK, 3. schůze PVVLK, Úřad pro civilní letectví, 21. ledna ProgramProgram 1.Zahájení schůze a uvítání účastníků Ing. Pavel Hojda; předseda PVVLK 2.Úvod do tématu a seznámení s aktuálním směřováním ÚCL Ing. Josef Rada; generální ředitel ÚCL 3.Aktuality z EASA Ing. Vítězslav Hezký; ředitel SLS/ÚCL 4.L-13 Blaník – zákaz letů Ing. Pavel Matoušek; ředitel ST/ÚCL Přestávka 5.Stanovisko ÚCL Ing. Josef Rada; generální ředitel ÚCL 6.Stav příprav dokumentu „Dopravní politika ČR“ Ing. Zdeněk Jelínek; zástupce Ř/OCL, Ministerstvo dopravy 7.Informace z vojenského letectví plk. Petr Brouček a pplk. Václav Česal; OVL, Ministerstvo obrany

Úvod do tématu a seznámení s aktuálním směřováním ÚCL Ing. Josef Rada, generální ředitel ÚCL

3. schůze PVVLK, 3. schůze PVVLK, Úřad pro civilní letectví, 21. ledna Věková struktura zaměstnanců ÚCL Z celkového počtu zaměstnanců ÚCL je: 27 % žen 67 % pracovníků s vysokoškolským vzděláním

3. schůze PVVLK, 3. schůze PVVLK, Úřad pro civilní letectví, 21. ledna Počet zaměstnanců ÚCL (2008 – 2011)

3. schůze PVVLK, 3. schůze PVVLK, Úřad pro civilní letectví, 21. ledna 2011 Organizační schéma ÚCL (úroveň řízená přímo GŘ - rok 2008) 6 Generální ředitel ÚCL Ředitel kanceláře úřadu Ředitel sekce letové a provozní Ředitel sekce technické Ředitel odboru letového ověřování Ředitel odboru standardizace a leteckých předpisů Ředitel odboru řízení letového provozu a letišť Mluvčí ÚCLBezpečnostní ředitel Útvar vnitřní kontroly

3. schůze PVVLK, 3. schůze PVVLK, Úřad pro civilní letectví, 21. ledna 2011 Organizační schéma ÚCL (úroveň řízená přímo GŘ - rok 2009) 7 Generální ředitel ÚCL Ředitel kanceláře úřadu Ředitel sekce letové a provozní Ředitel sekce technické Ředitel sekce letových standardů Mluvčí ÚCL (kumulovaná pozice) Bezpečnostní ředitel (kumulovaná pozice) Útvar vnitřní kontroly (kumulovaná pozice)

3. schůze PVVLK, 3. schůze PVVLK, Úřad pro civilní letectví, 21. ledna 2011 Organizační schéma ÚCL (úroveň řízená přímo GŘ - rok výhled) 8 Generální ředitel ÚCL Ředitel kanceláře úřadu Ředitel sekce letové a provozní Ředitel sekce technické Mluvčí ÚCL (kumulovaná pozice) Bezpečnostní ředitel (kumulovaná pozice) Útvar vnitřní kontroly (kumulovaná pozice) Inspektor bezpečnosti

3. schůze PVVLK, 3. schůze PVVLK, Úřad pro civilní letectví, 21. ledna 2011 Personální změny od roku 2008 Nastoupilo celkem 45 zaměstnanců tj. obměna cca procent: –10 absolventů po nebo krátce po ukončení vzdělání –16 z 45 je administrativa nebo zejména administrativa –29 z 45 jsou výkonní inspektoři –Rovnoměrně ve všech útvarech 9

Aktuality z EASA Ing. Vítězslav Hezký, ředitel SLS/ÚCL

3. schůze PVVLK, 3. schůze PVVLK, Úřad pro civilní letectví, 21. ledna 2011 Obsah prezentace Aktuality z jednání AGNA Aktuality z jednání Správní rady EASA Aktuality z mimořádných jednání Správní rady Změny kompetencí EASA –Aktuality k I. rozšíření kompetencí –Aktuality k II. rozšíření kompetencí 11

3. schůze PVVLK, 3. schůze PVVLK, Úřad pro civilní letectví, 21. ledna 2011 Aktuality z jednání AGNA (1) AGNA – poradní orgán složený ze zástupců národních leteckých úřadů, primárně orientovaný na předpisovou činnost EASA Plán předpisové činnosti Agentury –Stanoven na roky –Pokrývá nové oblasti kompetencí EASA –Stav plnění za rok 2010 – 100 %, rok 2011 zahájen na čas –Mezi nejvýznamnější kroky roku 2010 patří vypořádání připomínek a příprava návrhů nařízení spojených s prováděcími pravidly k oblastem AR, OR, OPS a FCL 12

3. schůze PVVLK, 3. schůze PVVLK, Úřad pro civilní letectví, 21. ledna 2011 Aktuality z jednání AGNA (2) Standardizační činnosti EASA / Komise –Rozšíření plánů činností v souvislosti s novými kompetencemi EASA –Řešení rozsahu činností s ohledem na platnou legislativu, především v oblasti řízení letového provozu 13

3. schůze PVVLK, 3. schůze PVVLK, Úřad pro civilní letectví, 21. ledna 2011 Aktuality z jednání AGNA (3) Příprava Evropského bezpečnostního plánu –Zajišťuje zvláštní výbor EASAC –Důraz na roli SMS a SSP a komplexitu projektu SESAR –Bližší informace dále Aktuálně diskutované problematiky –Alternativní způsoby průkazu –Závaznost ACAS II –Praktická využitelnost čl. 83bis Aktuality k novým kompetencím EASA jsou dále v prezentaci 14

3. schůze PVVLK, 3. schůze PVVLK, Úřad pro civilní letectví, 21. ledna 2011 Aktuality z jednání Správní rady EASA (1) EASA Business Plan –Základní dokument EASA, definuje její politiku, cíle a vytyčuje cesty jak jich dosáhnout, tím určuje rámec všech činností Agentury a vycházejí z něj všechny ostatní dokumenty přijímané Správní radou, jako rozpočet, Pracovní plán, Plán personální politiky apod. –Přijat pro roky –Dopad na národní letecké úřady i organizace v letectví Poplatky a platby EASA –Během roku drobná úprava v důsledku potřeby vyrovnání rozpočtu –Rostoucí náklady spojené s rozšiřováním kompetencí, hledání alternativních možností zisku prostředků 15

3. schůze PVVLK, 3. schůze PVVLK, Úřad pro civilní letectví, 21. ledna 2011 Aktuality z jednání Správní rady EASA (2) ENaCT (EASA/NAA Certification Transition Working Group) –Zapojení národních leteckých úřadů do mezinárodní spolupráce je funkční, možnosti jsou vzhledem k tlaku vyvíjenému na úřady v Evropě omezené –Možnost alokace úkolů na oprávněné subjekty se finalizuje; Výhoda spočívá v možnosti pokrytí dohledem problematických oblastí Je komplikováno obavami ze snížení úrovně bezpečnosti Státní záruky se jeví žádoucími 16

3. schůze PVVLK, 3. schůze PVVLK, Úřad pro civilní letectví, 21. ledna 2011 Aktuality z jednání Správní rady EASA (3) Evropský plán pro bezpečnost v letectví a příručka Evropského programu pro bezpečnosti v letectví –S vydáním se čeká na vyjádření ICAO, zda připravovaná podoba pojetí bezpečnostní politiky v EU naplní požadavky a záměry ICAO –Kolektivní správa bezpečnostních rizik zajištěna pomocí důrazu na spolupráci mezi klíčovými subjekty (Komise, EASA, EUROCONTROL, členské státy, atd.) –Předpoklad vývoje bezpečnostních ukazatelů výkonnosti a zmírnění rizik, například cestou zdokonalení certifikačních specifikací –Připravují se semináře se zástupci členských států za účelem identifikace oblastních faktorů ovlivňujících otázku bezpečnosti 17

3. schůze PVVLK, 3. schůze PVVLK, Úřad pro civilní letectví, 21. ledna 2011 Aktuality z mimořádného jednání SR (1) Aktuality z mimořádného jednání SR (1) Střednědobá perspektiva a politika EASA –Diskuze iniciovaná předsedou Správní rady a zástupcem CAA-UK –Identifikace a nástin řešení nejpalčivějších otázek kolem současné politiky EASA, jako např.: Základní nařízení, které určuje rámec pro společná pravidla bezpečnosti, adresuje činnosti EASA, národní úřady jsou v pozadí Systém v Evropě by měl být řízen jako celek s EASA vytvářející prostředí pro efektivnější spolupráci členských států EASA by měla být kvalitní organizací v centru systému, zaměřující se na otázku bezpečnosti. Snahou by neměla být centralizace veškeré činnosti ani maximalistická interpretace jejích zákonných kompetencí EASA musí zajistit, aby její předpisové oddělené bylo v maximální možné míře obsazeno experty pro všechny regulované oblasti 18

3. schůze PVVLK, 3. schůze PVVLK, Úřad pro civilní letectví, 21. ledna 2011 Aktuality z mimořádného jednání SR (2) Aktuality z mimořádného jednání SR (2) Hlavní obavou národních leteckých úřadů dále zůstává absence jasné a konkrétní definice systému praktické spolupráce agentury EASA a národních úřadů s dlouhodobým výhledem a možností jejich stabilní a dlouhodobé integrace do evropského systému bezpečnosti letectví Cílem by mělo být udržet na národních úřadech zkušený personál a know-how, a tím i očekávané schopnosti těchto úřadů, jako orgánů státní moci, a to nejen schopnosti plnit své úkoly, ale i schopnosti k provádění těchto úkolů včas a efektivním způsobem 19

3. schůze PVVLK, 3. schůze PVVLK, Úřad pro civilní letectví, 21. ledna 2011 EASA a rozsah kompetencí EASA a rozsah kompetencí EASA zřízena na základě nařízení (ES) č. 1592/2002, kompetence omezené (letová způsobilost, certifikace) I. rozšíření kompetencí - nařízení (ES) č. 216/2008 Oblasti FCL, OPS, TCO II. rozšíření kompetencí - nařízení (ES) č. 1108/2009 Oblasti ATM/ANS, ADR 20

3. schůze PVVLK, 3. schůze PVVLK, Úřad pro civilní letectví, 21. ledna 2011 Aktuality k I. rozšíření kompetencí EASA (1) Aktuality k I. rozšíření kompetencí EASA (1) V rámci rozšíření –Změna struktury prováděcích pravidel – požadavky na úřady/organizace –Co možná největší sesouhlasení se stávající legislativou (EU-OPS, JAR-OPS 3) Složitostí úkolů zcela výjimečná předpisová činnost v současné době ve fázi vypořádání připomínek (CRD) –Např. pro oblast provozu přijato a zpracováno cca připomínek! Prováděcí pravidla pro oblast zdravotní způsobilosti ve fázi Stanoviska pro Komisi (návrh nařízení) 21

3. schůze PVVLK, 3. schůze PVVLK, Úřad pro civilní letectví, 21. ledna 2011 Aktuality k I. rozšíření kompetencí EASA (2) 22

3. schůze PVVLK, 3. schůze PVVLK, Úřad pro civilní letectví, 21. ledna 2011 Aktuality k I. rozšíření kompetencí EASA (3) Aktuality k I. rozšíření kompetencí EASA (3) Vzhledem ke zpracovávaným připomínkám byla navrhovaná prováděcí pravidla pozměněna co do struktury i obsahu, aby lépe odrážela představy a požadavky odborné veřejnosti Vstup v platnost požadavků nejpozději od –S přechodným obdobím se nepočítá, využít se bude moci možnost dočasného vyvázání se z povinnosti plnit nařízení (tzv. Opt-out princip použitý např. při zavádění pravidel pro letovou způsobilost a její zachování) V návaznosti na uveřejnění budou zpětně upravena již zavedená pravidla pro letovou způsobilost a její zachování 23

3. schůze PVVLK, 3. schůze PVVLK, Úřad pro civilní letectví, 21. ledna 2011 Aktuality k II. rozšíření kompetencí EASA (1) ATM/ANS Aktuality k II. rozšíření kompetencí EASA (1) ATM/ANS Navázána spolupráce s EUROCONTROL ohledně programu SESAR –Kapacity EASA jsou v oblasti ATM/ANS velmi omezené –Budou rozšířeny oblasti působnosti některých pracovních skupin, např. AGNA EASA požádána Evropskou komisí o urychlenou přípravu základního transformovaného předpisového rámce pro oblast ATM/ANS –Režim „fast-track“ –Dotčené úkoly již ukončeny a zbytek z tohoto rozšíření již bude podléhat normálnímu schvalovacímu procesu 24

3. schůze PVVLK, 3. schůze PVVLK, Úřad pro civilní letectví, 21. ledna 2011 Aktuality k II. rozšíření kompetencí EASA (2) ATM/ANS Aktuality k II. rozšíření kompetencí EASA (2) ATM/ANS Prezentována představa následné standardizace, která by měla probíhat pomocí tzv. Network Managementu (jiná síť než u bloků FAB), nad kterým by měla stálý dohled EASA K tomuto účelu budou vydány i zvláštní prováděcí pravidla NMF IR (Network Management Function) Zůstává otevřena otázka transpozice ICAO SARP’s (Annexů 5, 10, 11, 15 a postupně dalších) Otevřena otázka samotné „bezpečnostní“ filozofie EASA –při transpozici některých pravidel do systému EASA se jeví jako praktické nevymezovat se pouze na oblasti spojené s bezpečností, ale zachovat kompletní regulační rámec 25

3. schůze PVVLK, 3. schůze PVVLK, Úřad pro civilní letectví, 21. ledna 2011 Aktuality k II. rozšíření kompetencí EASA (3) Aerodromes Aktuality k II. rozšíření kompetencí EASA (3) Aerodromes Představení prováděcích pravidel k této oblasti se očekává během roku 2012, platnost uvažována od 31. prosince 2013 Současná předpisová činnost zahrnuje hlavní 3 úkoly: –požadavky na organizaci provozovatele a příslušný úřad –požadavky na letištní provoz –projekční požadavky (účast zástupce ČR ve WG) Odloženy byly úkoly týkající se heliportů, řízení odbavovací plochy a vybavení Rozšířena studie implementace Annexu 14 ICAO Zmíněna možnost spolupráce na předpisové činnosti s vojenským sektorem –Ze strany EASA je případná bližší spolupráce, resp. aktivní účast zástupců vojenského letectví, vítána 26

L-13 Blaník – zákaz letů Ing. Pavel Matoušek, ředitel ST/ÚCL

3. schůze PVVLK, 3. schůze PVVLK, Úřad pro civilní letectví, 21. ledna 2011 Zákaz letů kluzáku L-13 Blaník (vznik a průběh případu) Počátek kauzy začíná katastrofou kluzáku L13, ke které došlo v Rakousku. Nehodu začal šetřit rakouský úřad pro šetření nehod, který konstatoval, že došlo k ulomení křídla. Na základě toho byl v souladu s platnými evropskými postupy informován výrobce-držitel typového osvědčení Aircraft Industries a.s.(AI) a Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA), která je v EU kompetentním úřadem v oblasti typových certifikací včetně vydávání příkazů k zachování letové způsobilosti (PZZ).28

3. schůze PVVLK, 3. schůze PVVLK, Úřad pro civilní letectví, 21. ledna 2011 Zákaz letů kluzáku L-13 Blaník (vznik a průběh případu) EASA následně požádala ÚCL, aby v rámci platného kontraktu mezi EASA a ÚCL vstoupil do kontaktu s AI, které mají jako držitel typového osvědčení za povinnost na podobné případy neprodleně reagovat. Výsledkem šetření ÚCL s AI byl návrh PZZ, který EASA doplnila dalším omezením a následně byl vydán PZZ, jehož účinnost byla později rozšířena novým PZZ i na model L13A. 29

3. schůze PVVLK, 3. schůze PVVLK, Úřad pro civilní letectví, 21. ledna 2011 Zákaz letů kluzáku L-13 Blaník (vznik a průběh případu) Na základě reakce některých leteckých úřadů ( zejména USA a Kanady), které konstatovaly, že mnoho kluzáků, vedených v jejich rejstříku, nemá k dispozici úplné záznamy o provozu tak, aby bylo možné stanovit bezpečný provoz, přestože je výrobce AI ve své dokumentaci požaduje, EASA vydala další PZZ s rozšířeným omezením pro provoz kluzáku. Jednání zástupců AI, EASA a ÚCL konané konstatovalo bez náznaku zastavení provozu kluzáků, že je nutné neprodleně zahájit ze strany AI práce pro získání metody, bezpečně prokazující, že konstrukce draku kluzáku nemá únavové trhliny, EASA překvapivě vydala další PZZ, kterým byl zastaven provoz všech kluzáků L13 a L13A. 30

3. schůze PVVLK, 3. schůze PVVLK, Úřad pro civilní letectví, 21. ledna 2011 Zákaz letů kluzáku L-13 Blaník (vznik a průběh případu) Tento PZZ je publikován na EASA webových stránkách a pro zajištění maximální bezpečnosti byl prostřednictvím ÚCL předán každému známému provozovateli/vlastníkovi kluzáku dotčeného typu zapsaného v leteckém rejstříku ČR. Provádění příkazů k zachování letové způsobilosti je požadováno Nařízením EK 2042/2003. Pokud provozovatel nebo vlastník PZZ neprovede, letadlo ztrácí letovou způsobilost a let takového letadla je v rozporu s § 12 zákona č. 49/1997 Sb.,o civilním letectví.

3. schůze PVVLK, 3. schůze PVVLK, Úřad pro civilní letectví, 21. ledna 2011 Zákaz letů kluzáku L-13 Blaník (vznik a průběh případu) Vzhledem k tomu, že závěrečnou fázi vydání PZZ EASA uskutečnila bez jakéhokoliv kontaktu s ÚCL, byl ze strany ÚCL požádán o stanovisko držitel typového osvědčení Aircraft Industries a.s. ohledně upřesnění možných dalších postupů řešení vzniklé situace včetně možnosti povolit provoz alespoň některých kluzáků podle stanovených kritérií udělením výjimky. Následně ÚCL za podpory AI vypracoval postup, podle kterého mohli čeští provozovatele/vlastníci letadel žádat o udělení výjimky. 32

3. schůze PVVLK, 3. schůze PVVLK, Úřad pro civilní letectví, 21. ledna 2011 Zákaz letů kluzáku L-13 Blaník (vznik a průběh případu) Na základě těchto postupů byly v souladu s Nař. 216/2008 uděleny výjimky pro 100 Blaníků (z celkového počtu 244 registrovaných na LR) na dobu dvou měsíců. Po uplynutí platnosti výjimek, ÚCL znovu ve spolupráci s AI přepracoval postupy: Do 4000Nad

3. schůze PVVLK, 3. schůze PVVLK, Úřad pro civilní letectví, 21. ledna 2011 Zákaz letů kluzáku L-13 Blaník (vznik a průběh případu) Na základě těchto postupů byly uděleny výjimky pro 76 Blaníků (z celkového počtu 244 registrovaných na LR) na dobu 5 měsíců a v souladu s Nař. 216/2008 musely být oznámeny OCL-MD přes zastoupení ČR v Bruselu EK, EASA a členským státům EU (i když mají platnost pouze na území ČR). EK má právo je posoudit a pokud rozhodne pomocí svého výboru, že výjimka není v souladu se základními bezpečnostními požadavky, bude je muset ČR v souladu s Nař. 216/2008 zrušit. 34

Stanovisko ÚCL Ing. Josef Rada, generální ředitel ÚCL

3. schůze PVVLK, 3. schůze PVVLK, Úřad pro civilní letectví, 21. ledna 2011 Zákaz letů kluzáku L-13 Blaník (vznik a průběh případu) První reakce EK a EASA na výjimky byly silně negativní, ÚCL reagoval na stanovisko EASA rozsáhlým dopisem, kde odůvodnil svůj postoj k udělení výjimek. OCL-MD potvrdil EK stanovisko uvedené v dopise ÚCL na EASA. Další reakce ze strany EK jsou očekávány 36

3. schůze PVVLK, 3. schůze PVVLK, Úřad pro civilní letectví, 21. ledna 2011 Zákaz letů kluzáku L-13 Blaník (vznik a průběh případu) K tomuto řešení se přistupovalo na základě nepřiměřené reakce EASA, i když je třeba vnímat, že kompetence ve věci typové způsobilosti letadel na území členských států EU patří EASA. Podle názoru ÚCL nebylo nutné uzemnit celou flotilu, a na základě skutečnosti, že záznamy o provozu letadel českých provozovatelů jsou v souladu s požadavkem výrobce. Řešení formou výjimek je však třeba chápat jako značně nestandardní vzhledem ke stanoveným postupům EU a ÚCL si byl vědom, že udělené výjimky mohou vyvolat ze strany EASA popřípadě EK značnou kritiku, současně však bylo vnímáno, že někteří naši provozovatelé/majitelé kluzáků byli rozhodnutím EASA poškozeni. Vzhledem k tomu, že je povinnost zasílat opakované výjimky členským státům EU, je možno říci podle obsahu zaslaných výjimek z jiných členských států, že ČR je první stát v EU, který tuto zvláštní situaci s EK a EASA takto dlouhodobě řeší. 37

3. schůze PVVLK, 3. schůze PVVLK, Úřad pro civilní letectví, 21. ledna 2011 Zákaz letů kluzáku L-13 Blaník (vznik a průběh případu) K otázce dokumentů v jazyce anglickém je třeba si uvědomit, že dorozumívacím jazykem v letectví je angličtina, veškerá průvodně technická dokumentace je vyhotovována taktéž v anglickém jazyce. Rozhodnutí publikovat PZZ pouze v anglickém jazyce bylo učiněno Správní radou EASA. Tato skutečnost je leteckou veřejností automaticky respektována na mezinárodním poli. Cesta překladů do češtiny by představovala další výdaje ať už ze státního rozpočtu nebo z kapsy majitelů letadel, popřípadě i zastavování provozu do doby pořízení oficiálního českého překladu. Požadavek ČR na překlady do českého jazyka by degradoval dobré jméno českého letectví ve světě. 38

Děkujeme za pozornost