Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Změny v systému financování sociálních služeb od roku 2014 Sociální reforma soc. služby v bodech PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociálního.
Advertisements

Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
1 Změny financování regionálního školství Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Dotazníkové šetření Analýza poptávky po dalším profesním vzdělávání v Jihomoravském kraji Brno.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
Odd ě lení ekonomiky a kontroly, OSV, KÚ JMK.  Rozhodnutí Evropské komise ze dne č. 2012/21/EU  Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních slu ž.
Účast ČR v H2020 a v programu EURATOM v období leden 2014 – červenec 2015 Základní výstupy 1. průběžné zprávy o účasti ČR v H2020 (Frank,Albrecht – plánované.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ZKUŠENOSTI S PODPOROU ESF VE VELKÉ BRITÁNII.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Rozpočet přímých NIV na rok 2011 Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 15. prosince 2011 KÚ Liberec.
Struktura financování VVŠ RNDr. Alexander Černý Výjezdní zasedání managementu UTB ve Zlíně dne 20. března 2013.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Rozpočtové určení daní Národní konference VENKOV 2016 Litoměřice 20. – 21. října 2016.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Služby I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Program meziregionální spolupráce INTERREG EUROPE
Odkud se berou peníze v rozpočtu
Autor: Ing. Alice Horáčková
Tematicky zaměřený kulatý stůl
NEZAMĚSTNANOST Úřad práce.
Místní rozpočtové jednotky
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Inovace a regionální rozvoj
Rozpočet přímých NIV na rok 2013
Výrobní faktory v organizaci
Rozpočet přímých NIV na rok 2017
Inovační potenciál České republiky
Vedoucí odboru strategického rozvoje města Vsetín
Ekonomika– národní hospodářství
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 9. prosince 2015 Liberec.
Ing. Veronika Doňarová – SOŠ a SOU Čakovice
Financování přímých NIV
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 12. prosince 2013 Liberec.
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Měření makroekonomických agregátů
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Jak na strategické plánování v MŠ a ZŠ Přehled o dotací
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-4)
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Hospodářská a sociální soudržnost EU
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 13. prosince 2017 Liberec.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Tisková konference ČMKOS
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
Ministerstvo financí ČR červen 2011
ROZPOČET PŘÍMÝCH NEINVESTIČNÍCH VÝDAJŮ NA ROK 2019
Globalizace Milena Tichá
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek

Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál  Ve školství najdeme  Statky veřejné  Statky smíšené  Statky privátní  Velikost lidského kapitálu  Měří se dle dosaženého vzdělání a vztahu ke kvalitě pracovní síly (schopnostem a dovednostem)  Měření výstupů ve školství (velikost toků a dopadů do lidského kapitálu)  Počet žáků, posluchačů (ve škole)  Výše výdajů na příslušný druh vzdělávání (investice, provoz,…)  Takto však lze hodnotit pouze ekonomické hledisko…

Financování školství  Důležité je hodnocení kvality  Obvykle obecně dle možnosti zisku pracovního místa  Podle mzdové výnosnosti  Toto však ovlivňuje široká škála faktorů…  Důležité je najít poměr mezi vstupy a výstupy  Hlavním cílem je zjistit jaké důsledky mají investice do lidského kapitálu na zvýšení jeho kvality, či výkonnosti  Každý stát významně financuje sektor školství  Vzdělání je pozitivní externalita, ze které má prospěch každý subjekt  Vzdělaní lidé ve státě jsou předpokladem pro:  Další hospodářský rozvoj (a následně i růst)  Snadnější adaptabilitu na změny na trhu práce  Snadnější zvládání náročnějších a nových technologií v národním hospodářství  Zajištění produkce kvalitních statků

Financování školství Velikost sektoru školství ve státech EU v % HDP

Financování školství  Školství je financováno převážně z veřejných zdrojů  Důležitá je nejen produkce statků ve školství, ale také jejich spotřeba  Financování  MŠMT kap. 333, cca 94 mld. Kč  64 mld. - provoz  6 mld. - investice  Financování  Obce získávají prostřednictvím kraje účelovou neinvestiční dotaci ze SR  Je to cca 950 Kč na žáka  Obce dále vydávají asi 4x tolik  Ukazatele rozpočtu MŠMT jsou limity:  Na platy  Prostředky na platby  Počtu zaměstnanců  MŠMT těmito ukazateli:  Limituje prostředky na platy  Reguluje zaměstnanost v PO  Určuje průměrný měsíční plat  Garantuje meziroční nárůst platů

Financování školství Struktura běžných výdajů na OS a PO MŠMT

Financování školství Limity regulace zaměstnanosti pro oblast školství

Financování školství  Financování VŠ  24 VVŠ, 122 fakult  PS, KS  Na VŠ cca 15% financí  VŠ: veřejná, státní, soukromá  13 mld. – běžný provoz  5 mld. - VaV  VŠ je financován 3% roční nárůst studentů  Dotační normativ na studenta  Kč  SVŠ – vybírá školné, – a získává dotace z MŠMT

Financování školství Počet vysokoškolských studentů na obyvatel

Financování školství Počet žáků regionálních škol