Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Advertisements

Obvodové – periferní nervy
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
11 orgánových soustav Soustava kosterní, svalová, oběhová, dýchací, trávicí, kožní, vylučovací, pohlavní, endokrinní, nervová, smyslová.
Mozek Aleš Jůn, Dominik Šíba.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Složka sady:EU III/2 č. 15 VY_32_INOVACE_Př.8.15
Obvodová nervová soustava
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
Nervová soustava.
Centrální nervová soustava- mozek
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
Centrální nervový systém
obecně, prožívání a chování
VY_32_INOVACE_PSYPS10460ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Řízení organismu Filip Bordovský.
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
Vyšší nervová činnost.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
1. Nervová soustava: úvod.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluDemence.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_ Jméno autora: Mgr. Jana Matěnová Datum, období kdy byl.
Mozek. Co je to mozek? - je řídící integrační orgán nervové soustavy člověka -kontroluje veškeré tělesné funkce - činnost srdce - trávení - pohyb - řeč.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Nervová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Nervové obvody, reflex. Nervový systém Mozek člověka je pravděpodobně nejkomplikovanější struktura na Zemi 1cm 3 mozkové tkáně obsahuje přes 50 miliónů.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Projekt: Moderní výuka
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
VY_32_INOVACE_08_PR_NERVOVÁ SOUSTAVA
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_NERVOVÁ SOUSTAVA ČLOVĚKA2_P1-2
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32_INOVACE_12_28_Nervová soustava
Sociální psychologie.
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu Determinace lidské psychiky, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Monika Malá Tematická oblast Základy společenských věd Ročník Pátý Datum tvorby Září 2013 Anotace Tato prezentace odhaluje determinaci lidské psychiky z pohledů dvou faktorů – biologického a socio-kulturního. Metodický pokyn Tato prezentace slouží jako elektronická učebnice, pro pátý ročník (osmiletého ) gymnázia základů společenských věd – psychologie. Časová dotace 45 minut.

Anotace: Tato prezentace odhaluje determinaci lidské psychiky z pohledů dvou faktorů – biologického a socio-kulturního.

Psychika je nejvyšší regulující činitel člověka. Psychika je vázána na činnost organizmu. Nezbytnou podmínkou je nervová soustava, podněty zprostředkované smyslovými orgány, vrozené účelné chování (instinkty) a také předávání některých vlastností (těla, psychiky) z rodičů na děti (dědičnost). Nervová soustava sama o sobě nestačí k rozvoji lidské psychiky.

2 skupiny vývojových faktorů: a)Biologické (vnitřní). b)Socio-kulturní (vnější).

Biologická determinace Vrozená konstituce člověka. Je tvořena smyslovými orgány, nervovou soustavou, dědičně podmíněnými dispozicemi a instinkty. Nervová soustava Psychické děje jsou vázány na zralost a činnost mozku. Funkční stav určitých oblastí mozku ovlivňuje specifické psychické funkce. Citové (afektivní) a pudové chování je závislé na hormonálních jevech.

Nervový systém tvoří: CNS Periferní nervový systém 1)Somatické nervstvo : - nervy senzitivní, - nervy motorické. 2)Autonomní nervstvo - řídí činnost žláz a hladkých svalů, tvořících vnitřní tělesné orgány (srdce, žaludek, cévy apod. -Sympatikus. -Parasympatikus.

Centrální nervová soustava Mozkový kmen 1)Prodloužená mícha. 2)Mozeček. 3)Talamus. 4)Hypotalamus. 5)Retikulární formace. 6)Limbický systém.

Velký mozek - 2 symetrické polokoule – hemisféry spojeny v oblasti corpus callosum. Pravá hemisféra – vývojově starší, zabezpečuje tzv. názorovou činnost. Důležitá pro orientaci v prostoru, mechanismus upoutávání pozornosti, prožívání a vyjadřování emocí. Důležitá hlavně v prvních letech života. Při vstupu dítěte do školy dochází v souvislosti se čtením a psaním k funkčnímu přesunu na levou hemisféru. Levá hemisféra - spojená s vývojem řeči a myšlení, důležitá pro řečové porozumění, mluvený a psaný projev a pro aktivní verbální vyjadřování.

Mozek Levá polovina Analýza Plánování matematika Organizace Řeč/čtení Digitální myšlení Verbální komunikace Paměť na slovíčka/čísla Jazyková paměť, je detailní a logické Pravá polovina Syntéza Emoce Muzikálnost Řeč těla Rytmus/tanec Analogové myšlení Vizuální komunikace Paměť na osoby/věci Perceptivní paměť Je obrazově názorné

Socio-kulturní determinace Proces formování osobnosti a získávání zkušeností prostřednictvím styku s jinými lidmi se nazývá socializace. Nejvýznamnějším socializačním činitelem je rodina. Další důležití činitelé jsou školní třída a pracovní kolektiv. Biologicko a socio-kulturní determinanty lidské psychiky se vzájemně ovlivňují.

Zdroj: Mgr. Kateřina Juklová :Základy obecné psychologie, Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové, Hradec Králové 2007