Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu Determinace lidské psychiky, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Monika Malá Tematická oblast Základy společenských věd Ročník Pátý Datum tvorby Září 2013 Anotace Tato prezentace odhaluje determinaci lidské psychiky z pohledů dvou faktorů – biologického a socio-kulturního. Metodický pokyn Tato prezentace slouží jako elektronická učebnice, pro pátý ročník (osmiletého ) gymnázia základů společenských věd – psychologie. Časová dotace 45 minut.
Anotace: Tato prezentace odhaluje determinaci lidské psychiky z pohledů dvou faktorů – biologického a socio-kulturního.
Psychika je nejvyšší regulující činitel člověka. Psychika je vázána na činnost organizmu. Nezbytnou podmínkou je nervová soustava, podněty zprostředkované smyslovými orgány, vrozené účelné chování (instinkty) a také předávání některých vlastností (těla, psychiky) z rodičů na děti (dědičnost). Nervová soustava sama o sobě nestačí k rozvoji lidské psychiky.
2 skupiny vývojových faktorů: a)Biologické (vnitřní). b)Socio-kulturní (vnější).
Biologická determinace Vrozená konstituce člověka. Je tvořena smyslovými orgány, nervovou soustavou, dědičně podmíněnými dispozicemi a instinkty. Nervová soustava Psychické děje jsou vázány na zralost a činnost mozku. Funkční stav určitých oblastí mozku ovlivňuje specifické psychické funkce. Citové (afektivní) a pudové chování je závislé na hormonálních jevech.
Nervový systém tvoří: CNS Periferní nervový systém 1)Somatické nervstvo : - nervy senzitivní, - nervy motorické. 2)Autonomní nervstvo - řídí činnost žláz a hladkých svalů, tvořících vnitřní tělesné orgány (srdce, žaludek, cévy apod. -Sympatikus. -Parasympatikus.
Centrální nervová soustava Mozkový kmen 1)Prodloužená mícha. 2)Mozeček. 3)Talamus. 4)Hypotalamus. 5)Retikulární formace. 6)Limbický systém.
Velký mozek - 2 symetrické polokoule – hemisféry spojeny v oblasti corpus callosum. Pravá hemisféra – vývojově starší, zabezpečuje tzv. názorovou činnost. Důležitá pro orientaci v prostoru, mechanismus upoutávání pozornosti, prožívání a vyjadřování emocí. Důležitá hlavně v prvních letech života. Při vstupu dítěte do školy dochází v souvislosti se čtením a psaním k funkčnímu přesunu na levou hemisféru. Levá hemisféra - spojená s vývojem řeči a myšlení, důležitá pro řečové porozumění, mluvený a psaný projev a pro aktivní verbální vyjadřování.
Mozek Levá polovina Analýza Plánování matematika Organizace Řeč/čtení Digitální myšlení Verbální komunikace Paměť na slovíčka/čísla Jazyková paměť, je detailní a logické Pravá polovina Syntéza Emoce Muzikálnost Řeč těla Rytmus/tanec Analogové myšlení Vizuální komunikace Paměť na osoby/věci Perceptivní paměť Je obrazově názorné
Socio-kulturní determinace Proces formování osobnosti a získávání zkušeností prostřednictvím styku s jinými lidmi se nazývá socializace. Nejvýznamnějším socializačním činitelem je rodina. Další důležití činitelé jsou školní třída a pracovní kolektiv. Biologicko a socio-kulturní determinanty lidské psychiky se vzájemně ovlivňují.
Zdroj: Mgr. Kateřina Juklová :Základy obecné psychologie, Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové, Hradec Králové 2007