Prezentace projektu Multipolis 29. 3. 2012. Název projektu Vývoj metodické pomůcky pro výukovou aktivitu zaměřenou na multikulturní výchovu CZ.1.07/1.2.00/14.0094.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Environmentální výchova pro základní školu
Tři roky etické výchovy ve Veselí nad Moravou
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Problémy spojené se zaváděním CLIL do škol:
PT – obecná charakteristika
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Multikulturní vzdělávání v rámci NNO
Etická výchova a Finanční gramotnost
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Naše zvolená průřezová témata
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Rozvoj klíčových kompetencí ve všech ročnících nižšího gymnázia formou terénních cvičení TENTO PROJEKT BYL SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Výchovný styl Škola jako dílna lidskosti
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Zdravá škola.
Programy dlouhodobé primární prevence Agentura pro občany Sídliště Za Stadionem 1358, Kyjov.
NÁVYKOVÉ LÁTKY krizový plán
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Zpracovala: Simona Hyková
Průřezová témata.
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
INTERKULTURNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
SETKÁNÍ PRACOVNÍCH SKUPIN MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
PRAKTICKÁ PODPORA ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVY S VYUŽITÍM AUDIOVIZUÁLNÍCH PROSTŘEDKŮ reg.číslo:CZ.1.07/1.1.00/ Člověk v tísni o.p.s. vzdělávací program.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
DIDAKTICKÁ SIMULAČNÍ HRA: OSTROV Autorka: Petra Vaňková.
Naše zařízení a služby o Terapeutická komunita ADVAITA v Nové Vsi o Centrum ambulantních služeb v Liberci o Program ambulantního poradenství o Doléčovací.
Projekt Etická výchova na ZŠ nám. Curieových v Praze.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
CZ.1.07/1.2.00/ Příjemce dotace: Organizace pro pomoc uprchlíkům (OPU) OPU je nevládní neziskovou organizací, která se od svého založení v roce.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Vzájemnou spoluprací neromských a romských žáků k odstranění rasismu a xenofobie ve školách a ve společnosti.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
MKV – 400x na českých školách Zahájení projektu: Ukončení projektu:
Šablony OP VVV a podpora nadání
Kázeň Michal Dubec o.s.Projekt Odyssea 1/9.
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Artefiletika a RVP Běhounková 2008.
Konflikt, koření života
Teorie a metodika výchovy seminář 1
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Školská sociální práce
Dobré příklady z praxe aneb Jak to chodí u nás
KLUB MLADÝCH DIVÁKŮ (KMD)
Rodičovství biologické a pěstounské
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Etická výchova jako součást života školy
Transkript prezentace:

Prezentace projektu Multipolis

Název projektu Vývoj metodické pomůcky pro výukovou aktivitu zaměřenou na multikulturní výchovu CZ.1.07/1.2.00/

Realizátor projektu s.r.o. Pobřežní 34, Praha 8

Cílová skupina projektu primárně žáci tříd ZŠ, včetně malotřídních Odpovídající ročníky SŠ vytvořené pomůcky mohou být využitelné také v prvních ročnících SŠ

Náplň projektu Stolní didaktická hra Metodická příručka Podpůrné webové stránky

Hra – základní principy Založená na evokaci Prožívání reálných situací Vtažení hráče do děje Hráč děj částečně sám vytváří Hráč se učí přemýšlet o lidech Několik herních sad zajišťuje velkou variabilitu

Hra – vedlejší efekty Podpora čtenářské gramotnosti Existuje možnost volby Rozhodnutí ovlivňují věci kolem nás Rozvoj dalších kompetencí v oblastech OV. –Rizikové jevy –Komunikace s vrstevníky, autoritami atd. –Hodnoty a postoje

Metodická příručka Úvodní část přiblíží učitelům problematiku MKV a interkulturních přístupů ve výuce –Interkulturní kompetence pedagogů a sebezkušenostní cvičení –Postavení Multikulturní výchovy v RVP –Moderní přístupy ve výuce MKV –Subkultury –Přemýšlíme o lidech –Etnická, kulturní a společenská odlišnost a její vnímání žáky a studenty ZŠ a SŠ

Metodická příručka Druhá část přiblíží učitelům samotný projekt a metodiku projektu –Obecně o hře, co učiteli a žákům nabízí –Problémy a rizika, která je nutné uvědomit si před vlastním využitím hry –Základní postup při práci s hrou –Vhodný výběr témat a aktivit

Metodická příručka Třetí část přiblíží učitelům konkrétní herní sady –tabulka návaznosti na RVP –metodika k sadě –práci s tématy, které se v dané sadě objevují –pracovní list –další možné aktivity

Ukázka tabulky návaznosti na RVP Určení:8. a 9. třída; tercie a kvarta víceletých gymnázií Témata sady:Např.: rizikové chování, juvenilní kriminalita, identita jedince v kontextu sociální reality, mezilidská komunikace a vztahy, motivy jednání, poznávání druhých lidí Vhodná pro předměty: Výchova k občanství Očekávané výstupy (dle RVP):  uplatňuje vhodné způsoby chování a komunikace v různých životních situacích, případné neshody či konflikty s druhými lidmi řeší nenásilným způsobem  objasní potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory, zájmy, způsoby chování a myšlení lidí, zaujímá tolerantní postoje k menšinám  rozpoznává netolerantní, rasistické, xenofobní a extremistické projevy v chování lidí a zaujímá aktivní postoj proti všem projevům lidské nesnášenlivosti Výchova ke zdraví  v souvislosti se zdravím, etikou, morálkou a životními cíli mladých lidí přijímá odpovědnost za bezpečné sexuální chování  dává do souvislostí zdravotní a psychosociální rizika, spojená se zneužíváním návykových látek, a životní perspektivu mladého člověka; uplatňuje osvojené sociální dovednosti a modely chování při kontaktu se sociálně patologickými jevy ve škole i mimo ni; v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc sobě nebo druhým  vyhodnotí na základě svých znalostí a zkušeností možný manipulativní vliv vrstevníků, médií, sekt; uplatňuje osvojené dovednosti komunikační obrany proti manipulaci a agresi Vhodná pro průřezové téma: Multikulturní výchova Naplňuje tématické okruhy průřezového tématu (dle RVP):  Lidské vztahy  Etnický původ  Multikulturalita  Princip sociálního smíru a solidarity Etická výchova  Pozitivní hodnocení druhých.  Kreativita a iniciativa. Řešení problémů a úkolů.  Přijetí vlastního a společného rozhodnutí.  Komunikace citů.  Interpersonální a sociální empatie.  Prosociální chování v osobních vztazích. Pomoc, darování, dělení se, spolupráce, přátelství Osobnostní výchova :  sebepoznání a sebepojetí  rozvoje schopností poznávání  poznávání lidí  mezilidské vztahy  hodnoty, postoje, praktická etika Další využití:Primární prevence na škole

Internetové stránky Propagace projektu Podpůrné materiály Další návazné aktivity –Mozaika (ukázka) –Camino (ukázka) –Udělej si vlastní Multipolis

Nástrahy - obtíže - protivenství v obecné rovině Neexistuje všeobecně sdílená definice multikulturalismu Multikulturalismus je velkou částí společnosti vnímán negativně

Nástrahy - obtíže - protivenství ve škole Někteří učitelé si nejsou jisti proč a jak MKV učit Nebezpečí ZOO efektu Časté vytváření „pozitivních“ stereotypů –Např. Vietnamská komunita v ČR Mýtus, zploštění a „zaškatulkování“ jedince, vytváření rasového a kulturního ostří namířeného proti jiným minoritám, vynucování mýtu na členech dané minority

Odezva na projekt Dosud se do projektu zaregistrovalo 550 škol; očekáváme celkem 700 registrovaných škol Spolupráce a podpora od předních odborníků na MKV Pilotování hry ukázalo velkou spokojenost žáků i učitelů na 80% žáků chtělo hrát hru znovu –Dílčí problémy se čtením situací, pro 25% žáků bylo čtení karet Situací ve hře těžké; učitelé ovšem skutečnost, že se při hře hodně čte, oceňovali.

Harmonogram projektu Zásadní datum pro projekt je přelom září a října V této době dojde k: –Distribuci her a metodických příruček do škol –Školení koordinátorů implementace v celé ČR –Spuštění nových webových stránek projektu obsahujících mimo jiné další možné aktivity

Děkuji za pozornost. A nezapomeňte!

PŘEMÝŠLEJTE O LIDECH