Prezentace projektu Multipolis
Název projektu Vývoj metodické pomůcky pro výukovou aktivitu zaměřenou na multikulturní výchovu CZ.1.07/1.2.00/
Realizátor projektu s.r.o. Pobřežní 34, Praha 8
Cílová skupina projektu primárně žáci tříd ZŠ, včetně malotřídních Odpovídající ročníky SŠ vytvořené pomůcky mohou být využitelné také v prvních ročnících SŠ
Náplň projektu Stolní didaktická hra Metodická příručka Podpůrné webové stránky
Hra – základní principy Založená na evokaci Prožívání reálných situací Vtažení hráče do děje Hráč děj částečně sám vytváří Hráč se učí přemýšlet o lidech Několik herních sad zajišťuje velkou variabilitu
Hra – vedlejší efekty Podpora čtenářské gramotnosti Existuje možnost volby Rozhodnutí ovlivňují věci kolem nás Rozvoj dalších kompetencí v oblastech OV. –Rizikové jevy –Komunikace s vrstevníky, autoritami atd. –Hodnoty a postoje
Metodická příručka Úvodní část přiblíží učitelům problematiku MKV a interkulturních přístupů ve výuce –Interkulturní kompetence pedagogů a sebezkušenostní cvičení –Postavení Multikulturní výchovy v RVP –Moderní přístupy ve výuce MKV –Subkultury –Přemýšlíme o lidech –Etnická, kulturní a společenská odlišnost a její vnímání žáky a studenty ZŠ a SŠ
Metodická příručka Druhá část přiblíží učitelům samotný projekt a metodiku projektu –Obecně o hře, co učiteli a žákům nabízí –Problémy a rizika, která je nutné uvědomit si před vlastním využitím hry –Základní postup při práci s hrou –Vhodný výběr témat a aktivit
Metodická příručka Třetí část přiblíží učitelům konkrétní herní sady –tabulka návaznosti na RVP –metodika k sadě –práci s tématy, které se v dané sadě objevují –pracovní list –další možné aktivity
Ukázka tabulky návaznosti na RVP Určení:8. a 9. třída; tercie a kvarta víceletých gymnázií Témata sady:Např.: rizikové chování, juvenilní kriminalita, identita jedince v kontextu sociální reality, mezilidská komunikace a vztahy, motivy jednání, poznávání druhých lidí Vhodná pro předměty: Výchova k občanství Očekávané výstupy (dle RVP): uplatňuje vhodné způsoby chování a komunikace v různých životních situacích, případné neshody či konflikty s druhými lidmi řeší nenásilným způsobem objasní potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory, zájmy, způsoby chování a myšlení lidí, zaujímá tolerantní postoje k menšinám rozpoznává netolerantní, rasistické, xenofobní a extremistické projevy v chování lidí a zaujímá aktivní postoj proti všem projevům lidské nesnášenlivosti Výchova ke zdraví v souvislosti se zdravím, etikou, morálkou a životními cíli mladých lidí přijímá odpovědnost za bezpečné sexuální chování dává do souvislostí zdravotní a psychosociální rizika, spojená se zneužíváním návykových látek, a životní perspektivu mladého člověka; uplatňuje osvojené sociální dovednosti a modely chování při kontaktu se sociálně patologickými jevy ve škole i mimo ni; v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc sobě nebo druhým vyhodnotí na základě svých znalostí a zkušeností možný manipulativní vliv vrstevníků, médií, sekt; uplatňuje osvojené dovednosti komunikační obrany proti manipulaci a agresi Vhodná pro průřezové téma: Multikulturní výchova Naplňuje tématické okruhy průřezového tématu (dle RVP): Lidské vztahy Etnický původ Multikulturalita Princip sociálního smíru a solidarity Etická výchova Pozitivní hodnocení druhých. Kreativita a iniciativa. Řešení problémů a úkolů. Přijetí vlastního a společného rozhodnutí. Komunikace citů. Interpersonální a sociální empatie. Prosociální chování v osobních vztazích. Pomoc, darování, dělení se, spolupráce, přátelství Osobnostní výchova : sebepoznání a sebepojetí rozvoje schopností poznávání poznávání lidí mezilidské vztahy hodnoty, postoje, praktická etika Další využití:Primární prevence na škole
Internetové stránky Propagace projektu Podpůrné materiály Další návazné aktivity –Mozaika (ukázka) –Camino (ukázka) –Udělej si vlastní Multipolis
Nástrahy - obtíže - protivenství v obecné rovině Neexistuje všeobecně sdílená definice multikulturalismu Multikulturalismus je velkou částí společnosti vnímán negativně
Nástrahy - obtíže - protivenství ve škole Někteří učitelé si nejsou jisti proč a jak MKV učit Nebezpečí ZOO efektu Časté vytváření „pozitivních“ stereotypů –Např. Vietnamská komunita v ČR Mýtus, zploštění a „zaškatulkování“ jedince, vytváření rasového a kulturního ostří namířeného proti jiným minoritám, vynucování mýtu na členech dané minority
Odezva na projekt Dosud se do projektu zaregistrovalo 550 škol; očekáváme celkem 700 registrovaných škol Spolupráce a podpora od předních odborníků na MKV Pilotování hry ukázalo velkou spokojenost žáků i učitelů na 80% žáků chtělo hrát hru znovu –Dílčí problémy se čtením situací, pro 25% žáků bylo čtení karet Situací ve hře těžké; učitelé ovšem skutečnost, že se při hře hodně čte, oceňovali.
Harmonogram projektu Zásadní datum pro projekt je přelom září a října V této době dojde k: –Distribuci her a metodických příruček do škol –Školení koordinátorů implementace v celé ČR –Spuštění nových webových stránek projektu obsahujících mimo jiné další možné aktivity
Děkuji za pozornost. A nezapomeňte!
PŘEMÝŠLEJTE O LIDECH