FIREMNÍ KULTURA. Firemní kulturu tvoří řada zvyklostí, které se upevnily a stávají se normou každodenního chování zaměstnanců.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
MARKETING A MANAGEMENT
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ
Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit)
Systém včasného varování pro odhalení symptomů krize stavebního projektu Ing. Michal Vondruška K126.
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Základy managementu Řízení lidí Ing. Ivana Pražanová
Audit administrativních činností
Pro úspěch práce manažera a jím vedeného kolektivu je důležité i to, v jakém prostředí společně pracují, co je spojuje, jaké hodnoty a cíle sdílejí, jaká.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Analýza a popis pracovního místa
PODNIKOVÁ KULTURA.
SWOT Analýza Daniel Vančura.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Motivační seminář Opava Východiska a zkušenosti pro vzdělávání pro sociální podnikání Karel Rychtář SČMVD Praha Tato prezentace je spolufinancována.
Co je to: podnikové řízení?
Řídící struktury v organizaci
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Podnikatelský institut PYRAMIDA s.r.o.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
Personální management
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Podniková ekonomika Personální činnost.
Organizace empirického výzkumu Etapy výzkumu: 1.Přípravná – definice problému, určení cíle výzkumu, zajištění dostupných již existujících informací o problému,
Analýza makro a mikroprostředí
Firemní komunikace Obsah 1.Pojem firemní komunikace 2.Tvorba podnikové komunikace 3.Komunikace formou marketingových aktivit 4.Podniková kultura 5.Otázky.
Marketingové prostředí
Prosperita organizace
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Podniková kultura.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Poradenství v obecném řízení
MARKETINGOVÝ MIX.
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
Management - Organizování
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Řízení kariéry PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
BUDOVÁNÍ SYSTÉMŮ MANAGEMENTU
MOTIVAČNÍ PROGRAM PRACOVNÍKŮ
FIREMNÍ KULTURA.
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
aneb Assessment Centre a Development Centre
Podniková kultura Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Personální plán pro podnikatelský plán
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Model struktury strategického managementu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 4: Marketingové řízení MSP.
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
Geopolitika a geostrategie Úvod do kurzu Definice pojmů apod.
Podklady pro zpracování semestrální práce
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Assessment centrum.
Ekonomika malých a středních podniků
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Assessment centrum.
Transkript prezentace:

FIREMNÍ KULTURA

Firemní kulturu tvoří řada zvyklostí, které se upevnily a stávají se normou každodenního chování zaměstnanců.

Organizační kultura má normativní význam – určuje jaké chování se očekává od členů organizace, jaké bude postihováno a jaké naopak oceňováno.

Při výběru vhodných uchazečů na konkrétní pozici v dané firmě je třeba zohlednit nejen jejich kompetence ve vztahu k předpokládané práci, ale i soulad kandidátů s firmou.

ŠIRŠÍ POJETÍ FIREMNÍ KULTURY Soubor znaků (podnětů) organizace, jimiž působí navenek i uvnitř na jedince s nimiž přichází do styku (zaměstnanci, zákazníci, klienti apod.).

Patří sem: styl, úprava a čistota vnějších i vnitřních prostor organizace, úprava firemní dokumentace (od elementárních sdělení zaměstnancům po výroční zprávu), logo a znak firmy, úprava nástrojů, postupů a technologií, které firma používá (Štikar, 1998, s.144).

UŽŠÍ POJETÍ FIREMNÍ KULTURY Soubor hodnot, norem a očekávání, které pracovníci organizace sdílejí, ke kterým se hlásí a na jejichž případné ohrožení reagují.

Tyto sdílené hodnoty, normy a očekávání jsou výslednicí působení (a hodnocení): tradic dané organizace (regionu, země) a současných vlivů a tlaků v prostředí organizace (Štikar, 1998, s.144).

: Edgar Schein: „Soubor společně sdílených představ, který si členové organizace osvojili ve snaze přizpůsobit se prostředí a vnitřně se stmelit. Osvědčil se natolik, že se mu učí noví pracovníci jakožto správnému chápání organizačních skutečností, správnému způsobu přemýšlení o těchto faktech a žádoucím citovým vztahům vůči těmto faktům.“ „Soubor společně sdílených představ, který si členové organizace osvojili ve snaze přizpůsobit se prostředí a vnitřně se stmelit. Osvědčil se natolik, že se mu učí noví pracovníci jakožto správnému chápání organizačních skutečností, správnému způsobu přemýšlení o těchto faktech a žádoucím citovým vztahům vůči těmto faktům.“

ÚROVNĚ FIREMNÍ KULTURY nadnárodní kultura se formovala po staletí a šířila se s rozvojem průmyslu do všech částí světa, národní kultura - zvláštnosti dané národní tradicí (Japonsko x USA; Německo x Itálie), kultura vlastní organizace - vytvořená rozdílným vývojem a přispěním lidí v rámci jedné země, jednotlivé subkultury - divize, nebo oddělení, které mají specifické charakteristiky (kultura účetních, kultura výrobních dělníků, kultura vrcholových manažerů).

PROJEVY FIREMNÍ KULTURY NAVENEK: přístup k zákazníkovi přístup ke spolupracovníkům image zaměstnance a podniku přístup k podnikání přístup k vnějšímu prostředí

SILNÁ FIREMNÍ KULTURA pokud jsou tato kritéria jasná a jednoznačná a pokud jsou přijímána většinou členů organizace = silná organizační kultura těžko se mění, vnější znaky jsou jednoznačné a přesně definované

na zjišťující otázky lze nalézt jednoznačné odpovědi  nepotřebuje mnoha směrnic a nařízení – organizační kultura přejímá regulační funkci a usměrňuje jednání lidí v organizaci  může bránit změnám, které jsou potřebné v reakci na proměnlivé vnější prostředí; může vytvářet uzavřené, izolované, dogmatické seskupení

SLABÁ FIREMNÍ KULTURA pokud jsou základní prvky slabě zakotveny, normy chování nejsou jednotné a existuje mnoho odchylek = slabá organizační kultura jsou tolerovány rozmanité, mnohdy protikladné postoje a chování, pravidla se nedodržují, nejsou realizovány žádné sankce

vnější znaky jsou nevýrazné a jsou často měněny   nižší identifikace pracovníků s firmou; menší možnost korekce chování a postojů

CO DETERMINUJE FIREMNÍ KULTURU? VNĚJŠÍ VLIVY X VNITŘNÍ VLIVY

Vnější vlivy: legislativa, politické preference, kapitálový trhlegislativa, politické preference, kapitálový trh geografická poloha,ekologie,regionální vlivygeografická poloha,ekologie,regionální vlivy ekonomický systém, infrastrukturaekonomický systém, infrastruktura kultury vyšších řádůkultury vyšších řádů sociální systémysociální systémy velikost firmyvelikost firmy úroveň vědy a výzkumu v oboruúroveň vědy a výzkumu v oboru

Vnitřní vlivy: historie firmy právní forma, majetek zakladatel, stáří firmy, etapa vývoje předmět podnikání, pozice na trhu rizikovost podnikání úroveň technologie zaměstnanci, struktury a procesy

FUNKCE FIREMNÍ KULTURY vytváří image firmy - způsob, jak je firma prezentovaná navenek a jak je zvenčí vnímána (Rais, 1997), ovlivňuje adaptaci firmy na prostředí a okolní podmínky - flexibilita firmy na změněnou situaci na trhu apod. (Rais, 1997),

podílí se na integraci práce a pracovníků uvnitř firmy (Štikar, 1998, s.146), zajišťuje vnitřní sílu firmy - asimilaci nového zaměstnance, prostor a způsob pro zavedení nových metod práce, nových technologií atp. (Rais, 1997)

kultura ovlivňuje sílu a agresivnost strategie firmy - shodná orientace strategie a kultury firmy umožňuje rychlejší a kompletnější prosazení firemní strategie a naopak, v případě rozporu je problematické prosadit strategii firmy do praxe  kultura by měla být brána v úvahu při tvorbě strategie firmy (Rais, 1997)

působí jako filtr, který vybírá a posiluje ty z vnitřních i vnějších vlivů, na které je vyladěn; propouští to, co se v minulosti osvědčilo (ač to nemusí být to nejlepší!) (Štikar, 1998, s.146) působí jako stabilizátor (tlumí odchylky od žádoucího chování organizace či jedince) (Štikar, 1998, s.146)

působí jako sjednotitel (nebo rozdělovník); zajišťuje podniku základní konsenzus (všeobecný souhlas) s podnikovými cíli a prioritami  na jeho základě je možné i v těžkých dobách najít nekonfliktní formy spolupráce a možnosti řešení (podmínkou je, že je v organizaci konsenzus sdílený na všech úrovních = horizontálně i ve všech sférách = vertikálně) (Hroník, 1999, s.54)

JAK SOUVISÍ PRÁCE PSYCHOLOGA S FIREMNÍ KULTUROU? firemní kultura = osobnost firmy analýza firemní kultury může odhalit problémy v oblastech – komunikace, vedení, motivace,... souvisí se spokojeností zaměstnanců, výkonností, fluktuací a tedy i produktivitou firmy ČR a SR – problémy jednak se změnou po roce 1989 („staré struktury“) a se vstupem zahraničních společností

Při fůzi podniků často dochází k adaptačním problémům, které se projevují ve střetu firemních kultur, přičemž nejčastěji dochází k následujícím jevům: kulturní dominance - strategie jediné silné podnikové kultury tvrdě prosazované v přebíraných podnicích

pluralita kultur - centrála má svou kulturu, kterou neprosazuje do podřízených jednotek, ty si ponechávají vlastní kulturu, pokud příliš nebrzdí rozvoj synergický model - centrála přebírá pozitivní prvky z nově přebíraných jednotek a snaží se vytvořit novou všeobecně přijímanou kulturu na vyšší úrovni

JAK DIAGNOSTIKOVAT FIREMNÍ KULTURU? Rámcovou orientaci poskytne zodpovězení následujících otázek (dle Hroník, 1999, s.54) Rámcovou orientaci poskytne zodpovězení následujících otázek (dle Hroník, 1999, s.54) Jaká je míra moci? Jaká je míra autonomie? Kdo je tvůrcem firemního mínění? Kdo je hrdinou? Kdo je ve firmě vzorem? Jak je ve firmě projevována úcta? Jaké mýty, legendy, historky kolují po firmě? Na co se při různých příležitostech vzpomíná?

Co je ve firmě ceněno?Co je ve firmě ceněno? dosáhnutí vlivu a mocidosáhnutí vlivu a moci respektování norem a pravidelrespektování norem a pravidel improvizace, tvořivost, nápadyimprovizace, tvořivost, nápady výkon a výsledkyvýkon a výsledky kvalita vztahůkvalita vztahů profesní či osobní růstprofesní či osobní růst

Co je ve firmě trestáno? Jak pracovníci dávají najevo příslušnost k firmě? Jaké jsou firemní rituály, ceremoniály, obřady? porady firemní den oslavy výročí, pracovních jubileí a narozenin slavení “křtin” nového produktu jiné svátky

Jaká je informovanost? Jaké fámy, drby kolují po firmě? Jak je viděna budoucnost? Jaká jsou přání, očekávání? Jaký je motivační systém? Je čitelný a předpověditelný? Je považován za spravedlivý? Proč zaměstnanci chodí do práce právě v této firmě? Co je motivuje? Jaké jsou nejpreferovanější způsoby odměňování?

Systém okruhů pro charakteristiku kultury firmy dle Raise (1997, s. 68) vize firmy a její uplatňování v praxi - jaká je podstata obecného cíle firmy (nízké náklady, kvalita servisu...), respektuje tato myšlenka zájmy zákazníka, kdo uplatňuje tuto ústřední myšlenku firmy (management nebo výkonní pracovníci)

míra ztotožnění zaměstnanců s firmou - stupeň této míry (nízký, vysoký, proč) informovanost ve firmě - zná každý záměry ve firmě a ví, co se v ní odehrává, stupeň utajení informací, fámy a dohady

hierarchie ve firmě - projevuje se sklon k udržování hierarchie ve firmě, používá se týmový přístup k práci, neformální organizace a její vliv ve firmě nositel úspěchu firmy - jednotlivec nebo tým

vztah k nejistotě ve firmě - nejistota je chápána jako hrozba nebo jako výzva firemní stimuly - možnost seberealizace a další nehmotné stimuly, peníze a jiné materiální výhody, nátlak a tresty rituály, legendy firmy a firemní hrdinové - co se ve firmě provozuje, na co se vzpomíná (sexuální aféry, alkholické story, sport, privatizátoři apod.)

Diagnostika formou experimentu a interpretace: ideálním prostředkem “diagnózy” podnikové kultury je podrobný popis a analýza spontánní nebo vyvolané změny činnosti (Štikar, 1998) základem je činnost v podniku obvyklá

nastolíme změnu v této obvyklé činnosti (je vykonávána za jiných podmínek, jinými osobami, jinými postupy); lze využít modelových situací v laboratoři, assessment center apod. sledujeme jevovou stránku odezvy, kterou změna vyvolá (nepřiměřený souhlas, odpor, pokusy o únik atp.)

pokoušíme se ze změn interpretovat základní konstanty a principy, které jsou v organizaci platné  nevýhody: časová náročnost a možnost nesprávné interpretace