Dopad sociální reformy Zaměstnanost Státní sociální podpora Sociální služby Dávky osobám zdravotně postiženým Daně a pojistné odvody.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hospodaření nepodnikatelských organizací 1 Daně, dotace.
Advertisements

Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Nový zákon o nemocenském pojištění. Vývoj průměrného procenta pracovní neschopnosti.
DPH Ekonomika podniku 2. ročník DPH - nepřímá univerzální daní, tvoří součást ceny výrobků a služeb - je vybírána postupně při každém prodeji (když lesník.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
Daň z příjmu FO řešení příkladu Řešitelky:Jana Bilíková Lucie Procházková Narcisa Vitnerová.
Seminář 4. – hotel Podlesí DAŇOVÝ SYSTÉM ČR Ing. Irena Kemény Inovativní pedagogické metody v odborném vzdělávání CZ.1.07/1.3.12/
Agenturní zaměstnávání: shrnutí výsledků šetření agentury Sanep Pavel Janíčko ČMKOS.
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Sociální politika státu N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Státní sociální podpora zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jana Drtinová Číslo VY_62_INOVACE_6015 NázevMzda Téma hodinyMzdy PředmětZáklady finanční gramotnosti.
Aktivní politika zaměstnanosti prezentuje Jana Krupičková, DiS. specialista trhu práce Úřad práce v Liberci Liberec
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE Liberec 15. prosince 2011 JUDr. Helena VAŠKOVÁ.
1 Koordinace dávek v nezaměstnanosti. Nezaměstnanost jako sociální událost Podle MOP je nezaměstnaná osoba, která se nachází v situaci, kdy práci hledá.
Legislativní rámec zaměstnávání osob se zdravotním postižením Ing. Maria Seifertová Liberec
PRACOVNÍ PRÁVO III. Pracovní doba. Mzda.. Definice pracovní doby. Je to stanovená doba, v níž je zaměstnanec povinen vykonávat práci pro zaměstnavatele.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Právo sociálního zabezpečení Pojistné na SZ Důchodové spoření Doplňkové penzijní spoření.
Povolání, zaměstnání, práce
Situace na trhu práce v JmK a veřejná služba
PŘÍJMY A VÝDAJE DOMÁCNOSTÍ
Pracovně právní vztahy
Návrhy opatření na podporu slaďování rodinného a pracovního života
Podpora v nezaměstnanosti
Zákon o sociálním podnikání
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Správa sociálního zabezpečení
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Mzda Autor: Pavla Lukešová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Téma 5 Zdanění příjmů ze závislé činnosti
Příjmy z kapitálového majetku
Jednoduché účetnictví
ODMĚŇOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Téma 6: Zdanění příjmů ze závislé činnosti
Téma 2 Odměňování Mzdy a platy v odměňování zaměstnanců.
Zákon o sociálním podnikání
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Odměňování zaměstnanců
Právo sociálního zabezpečení
Správa sociálního zabezpečení
Katedra veřejné ekonomie
PRACOVNĚ PRÁVNÍ VZTAHY
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Situace na trhu práce v Jihomoravském kraji
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
FINANČNÍ GRAMOTNOST Daně a veřejné rozpočty
zpracovaný v rámci projektu
Změny v dokládání příjmů k
Základy podnikání živnostenské podnikání, postup při ohlášení živnosti
BESEDA SE STUDENTY STŘEDNÍCH ŠKOL
Úsporná opatření platná od ledna 2011 a jejich dopady na občany
Aktivní politika zaměstnanosti Společensky účelné pracovní místo
Průmysl možnosti podpory
Zákon o sociálním podniku Mgr. Martina Štěpánková, MPA Úřad vlády ČR
Další subjekty působící v oblasti zaměstnanosti
NNO a dobrovolnictví „Pomáháme těm co pomáhají… “ Jiří Tošner
Josef Bernard, Renata Mikešová
Daňové přiznání k dani z příjmů fo
ministr práce a sociálních věcí
SOCIÁLNÍ A ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
ministr práce a sociálních věcí
MgA. Milena Průžková, GŘ ÚP
Transkript prezentace:

Dopad sociální reformy Zaměstnanost Státní sociální podpora Sociální služby Dávky osobám zdravotně postiženým Daně a pojistné odvody

Oblast zaměstnanosti Přehled zásadních změn: redukce státní podpory při zaměstnávání zdravotně postižených osob oslabení definice vhodného zaměstnání zpřísnění podmínek pro evidenci uchazečů o zaměstnání na ÚP privatizace zprostředkování zaměstnání výplata dávek prostřednictvím nově navržené „karty sociálních systémů“

Oblast zaměstnanosti Zaměstnávání zdravotně postižených ruší se institut chráněné pracovní dílny redukuje se příspěvek na úhradu provozních nákladů na chráněné pracovní místo - roční výše max Kč omezuje se podpora zaměstnávání zdravotně znevýhodněných osob – kategorie zdravotně znevýhodněných, tj. i jejich podpora při zaměstnávání se od ruší

Oblast zaměstnanosti Privatizace v oblasti zprostředkování zaměstnání nákup zprostředkovatelské činnosti od soukromých agentur práce odměna agentuře: Kč za každého uchazeče, jemuž zprostředkovává práci Kč za zprostředkování práce na dobu neurčitou setrvá-li uchazeč min. 6 měsíců v pracovním poměru na dobu neurčitou ruší se povinnosti zaměstnavatelů hlásit volná pracovní místa na úřady práce

Oblast zaměstnanosti Příspěvek na podporu zaměstnávání OZP vázáno na zaměstnance na chráněných pracovních místech zavedení finanční spoluúčasti zaměstnavatele úhrada max. 75 % skutečně vynaložených mzdových nákladů celkově max Kč na zaměstnance

Oblast zaměstnanosti Průlom do definice vhodného zaměstnání nově má být pro uchazeče vhodné každé zaměstnání, které odpovídá jeho zdravotnímu stavu - bez ohledu na jeho kvalifikaci návrh znamená výrazné zhoršení postavení uchazečů o zaměstnání

Oblast zaměstnanosti Nové důvody pro vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání odmítnutí vykonávání veřejných služeb (vyžadováno již po 2 měsících registrace na úřadu práce) ukončí-li zaměstnanec sám nebo dohodou bez vážných důvodů zaměstnání zprostředkované úřadem práce

Oblast zaměstnanosti Zhoršení podmínek pro přiznání podpory v nezaměstnanosti délka rozhodného období pro posouzení nároku na přiznání podpory v nezaměstnanosti se zkracuje o jeden rok nově musí být výdělečná činnost min. 1 rok během 24 po sobě jdoucích měsíců (doposud během 36 měsíců) – dopadne to např. na absolventy škol

S tátní sociální podpora Přehled nejzásadnějších změn: omezení příspěvku na bydlení změna výplaty rodičovského příspěvku nižší rodičovský příspěvek při péči o zdravotně postižené dítě

S t átní sociální podpora Omezení příspěvku na bydlení zkrácení délky poskytování příspěvku na maximálně 84 měsíců (s výjimkou handicapovaných osob a osob starších 75 let) obava z nárůstu bezdomovectví

Státní sociální podpora Změna výplaty rodičovského příspěvku celkově rodič může získat max. 220 tisíc Kč při čerpání příspěvku po dobu 3 let částka nižší o Kč délka čerpání je na volbě rodiče zrušeno zvýhodnění pro rodiče pečující o zdravotně postižené dítě

Dávky pomoci v hmotné nouzi Přehled zásadních změn: menší podpora nezaměstnaným osobám přísnější přístup k posuzování movitého majetku nižší dávky osobám hospitalizovaným po celý měsíc

Dávky pomoci v hmotné nouzi Dávky hmotné nouze pro nezaměstnané výše dávky bude více závislá na aktivitě příjemce, vyšší dávky pouze při pracovní aktivitě to je v protikladu se zrušením nekolidujícího zaměstnání (do konce roku 2010 si příjemce podpory v nezaměstnanosti mohl přivydělat Kč měsíčně)

Dávky pomoci v hmotné nouzi Přísnější přístup k posuzování movitého majetku využití movitého majetku nově vyžadováno již po 3 měsících (dříve po 6 měsících) obava ze snížení mobility (nutnost prodeje auta apod.)

Dávky pomoci v hmotné nouzi Snížení příspěvku na živobytí při celoměsíční hospitalizaci osoba má být zajištěna pouze na úrovni existenčního minima obava z nedostatku prostředků na udržení bydlení, doplatku na léky apod.

Sociální služby Přehled zásadních změn zavedení nového systému posuzování stupně závislosti změna způsobu výplaty příspěvku

Sociální služby Změna ve způsobu posuzování stupně závislosti doposud posuzovaná schopnost péče o vlastní osobu a soběstačnost (pomocí 36 úkonů), nově pouze 10 kritérií týkajících se zvládání základních funkcí obava z přesouvání osob do nižších stupňů závislosti

Dávky pro osoby se zdravotním postižením příspěvek na nákup pomůcek – nově poskytován pouze na pomůcky dražší 24 tisíc Kč zavedena povinná 10% finanční spoluúčast zavedeno posuzování majetku a příjmu při žádosti o příspěvek

Výplata podpory v nezaměstnanosti a soc. dávek Změna způsobu výplaty podpor a dávek dávky nebude možné vyplatit v hotovosti nově pouze formou převodu na účet nebo prostřednictvím karty sociálních systémů povede to ke zhoršení přístupu občanů k prostředkům v odlehlejších oblastech a malých obcích bez bankomatů dojde ke snížení dávek o zaplacené bankovní poplatky

Oblast daní a odvodů Přehled vládních opatření zvýšení daně z přidané hodnoty zvýšení daňového zatížení zaměstnanců veřejná podpora „švarcsystému“ zvýšení zdravotního pojištění hrazeného zaměstnancem - o 2 procentní body Realizace návrhů může vést ke snížení příjmů veřejných financí až o dalších 20 mld. Kč

Oblast daní a odvodů Změna podmínek u benefitů - ruší se osvobození od daně a pojistného u: příspěvku na stravování režijních jízdenek ve veřejné osobní dopravě přechodného ubytování zvýhodnění plynoucího z bezúročné půjčky daru při životním a pracovním výročí a za humanitární aktivity Obava z jejich postupné likvidace

Oblast daní a odvodů Změna podmínek při poskytování: odstupného jednorázových sociálních výpomocí odměn za zlepšovací návrhy a vynálezy U všech se ruší osvobození od odvodu pojistného, což povede k razantnímu zdražení těchto plnění a postupnému omezování jejich poskytování.

Oblast daní a odvodů Další podpora nepravého podnikání, tzv. „švarcsystému“, bude mít zásadní negativní dopad na veřejné finance: přechod 1 zaměstnance s průměrnou mzdou na švarcsystém znamená snížení příjmu do sociálních systémů o cca 133 tis. Kč/rok a přechod 1% zaměstnanců na švarcsystém = propad příjmu veřejných financí o 5 mld. Kč ročně

Oblast daní a odvodů Bez náhrady se zaměstnavatelům ruší daňové úlevy při zaměstnávání zaměstnanců se zdravotním postižením

Dopady reformy daní a odvodů D opad na nízkopříjmové zaměstnance např: zaměstnanci se mzdou Kč se měsíční odvody zvýší o 631 Kč (200 Kč zdravotní pojištění a 171 Kč zdanění a zpojistnění benefitů, 300 Kč v důsledku zvýšení DPH, naproti tomu se daň z příjmu sníží pouze o 40 Kč) ročně tento zaměstnanec odvede navíc o Kč, tzn. reforma připraví nízkopříjmového zaměstnance o téměř celý čistý měsíční příjem.

Dopady reformy daní a odvodů Dopady na další skupiny zaměstnanců: s průměrnou mzdou zaplatí více o 596 Kč za měsíc, Kč za rok s dvojnásobkem průměrné mzdy zaplatí více o 821 Kč za měsíc, Kč za rok

Dopady reformy daní a odvodů Zaměstnanci s dětmi si budou moci měsíčně od daně odpočítat o 150 Kč měsíčně více. Zvýšení DPH bude tak rodinám se zdanitelným příjmem částečně kompenzováno. Na rodiny bez zdanitelných příjmů zvýšení DPH dopadne v plném rozsahu Celkový nárůst zatížení (daně a pojistné) zaměstnanců odhadujeme až na cca 15 mld. Kč.

Reformy jsou asociální Navržené reformy sociálních systémů, daní a pojistného povedou k sociálnímu vyloučení a nárůstu chudoby - ČMKOS požaduje jejich stažení a přepracování. Již stávající situace rodin s nejnižšími příjmy je značně obtížná. ČMKOS požaduje zvýšení minimální mzdy a částek životního minima, které nebyly již pět let upraveny.