Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiáluDemence.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Možnosti propojení sociálních služeb a domácí zdravotní péče u jedinců s psychiatrickým onemocněním Ing. Pavel Andrejkiv Agentura domácí péče LADARA, o.p.s.
Advertisements

Podpůrný metodický seminář I.
Koncepce péče o staré občany
Klinická propedeutika
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
Alzheimerova choroba Lukášek Závodný 2.HB.
CREUTZFELD-JAKOBOVA CHOROBA
Nemoc AIDS v Africe.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
D EGENERATIVNÍ ONEMOCNĚNÍ MOZKU Zpracovaly Zlata Adamušková Miroslava Divišová Michala Priatková.
Základy psychologie a psychopatologie VZ kombinované
Struktura přednášky Neuropsychologická diagnostika
Hodnocení kognitivních funkcí ve stáří
Alzheimerova nemoc.
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
SCHIZOFRENIE schizein (σχίζειν, "rozštěpit„), fren- (φρήν, φρεν-; "mysl") Anna Křemenáková, V7A.
Schizofrenie Jan Decker – 3A.
Didaktická část diplomové práce
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Potravinové alergie a dietní režimy
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
CNS a psychika Milana Reichlová.
Pavlína Hlaváčová Alzheimerova choroba Pavlína Hlaváčová
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluPatologické.
HANDICAPOVANÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk. ZDRAVÍ = stav úplné fyzické, duševní a sociální pohody a) fyzické – tělesný stav zdraví b) mentální – stupeň.
KLINICKÝ OBRAZ KLÍŠŤOVÉ MENINGOENCEFALITIDY Václav Chmelík Nemocnice České Budějovice a.s.
Základy speciální pedagogiky
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_334_Vlivy prostředí na zdraví člověka Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
DEMENCE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Demence. Slovo demence pochází z latinského „demens“: „de“- mimo „mens“ – duch Ten kdo ztratil ducha, duši.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Organické duševní poruchy Známá příčina – poškození, nemoc či úraz mozku vede k přechodnému nebo stálému narušení funkce mozku. Nejčastější, nejzávažnější.
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_18 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluRizikové sexuální chování III. Anotace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní pojmy speciální pedagogiky
F00-F09 Organické duševní poruchy
„Současná situace a zkušenosti v oblasti péče a podpory seniorů s demencí v kontextu sociálních služeb“ Praha
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluDemence (VY_32_INOVACE_ ) AutorMgr. Monika Malá Tematická oblastPatopsychologie Ročníkosmý Datum tvorbyZáří 2012 Anotace Prezentace je určena pro výuku patopsychologie v semináři v psychologie v maturitním ročníku, seznamuje studenty s problematikou vzniku demence, základní terminologií v oboru, klinickými projevy a stádii nemoci. Metodický pokyn Šablona slouží jako digitalizovaná učebnice pro žáky semináře z psychologie, jednotlivé strany prezentace na sebe tematicky navazují, řeší problematiku psychopatologie. Časová dotace materiálu je 15 minut.

Demence Postižení způsobené organickým poškozením mozku. Dochází ke ztrátě již rozvinutých kognitivních funkcí. Může k demenci dojít až po dosažení určitého stupně rozumového vývoje. Lze ji diagnostikovat teprve ve druhém roce života, do té doby je postižení diagnostikováno jako mentální retardace.

Demence II Demence je chronickou poruchou, jejíž prognóza závisí na příčině, typu a závažnosti základního postižení či onemocnění. Postihuje především starší populaci. 5% lidí starších 65 let. 30% seniorů ve věku nad 85 let. Může k ní dojít v jakémkoliv věku (v dětství nejčastěji úraz, u starších degenerativní onemocnění CNS).

Příznaky demence Laici ji ztotožňují s poruchou paměti, ale jedná se o komplexnější poruchu. Jde o postižení myšlení, řeči, orientace, chápání, uvažování, schopnost učení, početní schopnost i řeč. Přibližně od padesátého roku je u 20-50% lidí stiženo dekoncentrovaným myšlením = tzv. benigní zapomnětlivostí stárnoucích – nejedná se však o demenci.

Klinické projevy demence (Vágnerová,2004): poruchy paměťových funkcí, narušení pozornosti, úpadek myšlení, úbytek kritičnosti, narušení orientace, poruchy řeči, poruchy emotivity, nápadnosti v chování, apraxie, úpadek osobnosti.

Klinické projevy v dětském věku Nejprve se inteligence rozvíjí, dítě již si osvojilo chování a vzdělání vzhledem k svému věku. Po propuknutí onemocnění, které může být variabilní může dojít ke stagnaci vývoje, jeho zpomalení až regresi. Prognóza je těžko odhadnutelná, zejména pokud jde o důsledek úrazu, infekčního nebo nádorového onemocnění mozku. Další vývoj je pozitivně ovlivněn plastičností a kompenzačními schopnostmi organismu.

Typy demence Dvě základní skupiny podle etiologie postižení (Vágnerová,2004): 1. Atroficko-degenerativní demence (důsledkem je degenerativní onemocnění mozku). Nejčastější je Alzheimerova choroba (50-70% všech demencí). 2. Sekundární demence ( důsledkem kardiovaskulárního onemocnění, metabolických, infekčních, toxických či poúrazových příčin). Např. ischemicko-vaskulární demence.

MKN(1992) rozlišuje typy demence podle onemocnění, jež ji způsobuje: Demence u Alzheimerovy choroby Vaskulární demence Demence chorob klasifikovaných jinde: 1. demence u Pickovy choroby, 2. demence u Creutzfeld-Jakobovy choroby, 3. demence u Huntingtonovy choroby, 4. demence u Parkinsonovy choroby, 5. demence u infekce HIV.

4 Stadia demence 1. stadium lehké demence, 2. stadium střední demence, 3. stadium těžké demence, 4. stadium terminální.

Život s člověkem s demencí Úbytek schopností a osobnostní změny znamenají: zátěž pro rodinu, zhoršování se stavu – obtížná akceptace rodinou, Péče je stále náročnější, nutné nakonec umístění do ústavu. Průběh demence lze zmírnit nikoliv zásadně změnit Významné je udržení soběstačnosti pacienta a zajištění kvality jeho života.

Úkoly: 1.Na internetu zjistěte příčiny a průběh těchto nemocí: 2. Najděte v nejbližším okolí specializované pracoviště, které se zabývá nějakým druhem demence. 1. demence u Pickovy choroby, 2. demence u Creutzfeld-Jakobovy choroby, 3. demence u Huntingtonovy choroby, 4. demence u Parkinsonovy choroby, 5. demence u infekce HIV.

Zdroj: Mgr. Kateřina Juklová, Mgr. Radka Skorunková: Základy psychopatologie, Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové, 2009, Hradec Králové