Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluDemence (VY_32_INOVACE_ ) AutorMgr. Monika Malá Tematická oblastPatopsychologie Ročníkosmý Datum tvorbyZáří 2012 Anotace Prezentace je určena pro výuku patopsychologie v semináři v psychologie v maturitním ročníku, seznamuje studenty s problematikou vzniku demence, základní terminologií v oboru, klinickými projevy a stádii nemoci. Metodický pokyn Šablona slouží jako digitalizovaná učebnice pro žáky semináře z psychologie, jednotlivé strany prezentace na sebe tematicky navazují, řeší problematiku psychopatologie. Časová dotace materiálu je 15 minut.
Demence Postižení způsobené organickým poškozením mozku. Dochází ke ztrátě již rozvinutých kognitivních funkcí. Může k demenci dojít až po dosažení určitého stupně rozumového vývoje. Lze ji diagnostikovat teprve ve druhém roce života, do té doby je postižení diagnostikováno jako mentální retardace.
Demence II Demence je chronickou poruchou, jejíž prognóza závisí na příčině, typu a závažnosti základního postižení či onemocnění. Postihuje především starší populaci. 5% lidí starších 65 let. 30% seniorů ve věku nad 85 let. Může k ní dojít v jakémkoliv věku (v dětství nejčastěji úraz, u starších degenerativní onemocnění CNS).
Příznaky demence Laici ji ztotožňují s poruchou paměti, ale jedná se o komplexnější poruchu. Jde o postižení myšlení, řeči, orientace, chápání, uvažování, schopnost učení, početní schopnost i řeč. Přibližně od padesátého roku je u 20-50% lidí stiženo dekoncentrovaným myšlením = tzv. benigní zapomnětlivostí stárnoucích – nejedná se však o demenci.
Klinické projevy demence (Vágnerová,2004): poruchy paměťových funkcí, narušení pozornosti, úpadek myšlení, úbytek kritičnosti, narušení orientace, poruchy řeči, poruchy emotivity, nápadnosti v chování, apraxie, úpadek osobnosti.
Klinické projevy v dětském věku Nejprve se inteligence rozvíjí, dítě již si osvojilo chování a vzdělání vzhledem k svému věku. Po propuknutí onemocnění, které může být variabilní může dojít ke stagnaci vývoje, jeho zpomalení až regresi. Prognóza je těžko odhadnutelná, zejména pokud jde o důsledek úrazu, infekčního nebo nádorového onemocnění mozku. Další vývoj je pozitivně ovlivněn plastičností a kompenzačními schopnostmi organismu.
Typy demence Dvě základní skupiny podle etiologie postižení (Vágnerová,2004): 1. Atroficko-degenerativní demence (důsledkem je degenerativní onemocnění mozku). Nejčastější je Alzheimerova choroba (50-70% všech demencí). 2. Sekundární demence ( důsledkem kardiovaskulárního onemocnění, metabolických, infekčních, toxických či poúrazových příčin). Např. ischemicko-vaskulární demence.
MKN(1992) rozlišuje typy demence podle onemocnění, jež ji způsobuje: Demence u Alzheimerovy choroby Vaskulární demence Demence chorob klasifikovaných jinde: 1. demence u Pickovy choroby, 2. demence u Creutzfeld-Jakobovy choroby, 3. demence u Huntingtonovy choroby, 4. demence u Parkinsonovy choroby, 5. demence u infekce HIV.
4 Stadia demence 1. stadium lehké demence, 2. stadium střední demence, 3. stadium těžké demence, 4. stadium terminální.
Život s člověkem s demencí Úbytek schopností a osobnostní změny znamenají: zátěž pro rodinu, zhoršování se stavu – obtížná akceptace rodinou, Péče je stále náročnější, nutné nakonec umístění do ústavu. Průběh demence lze zmírnit nikoliv zásadně změnit Významné je udržení soběstačnosti pacienta a zajištění kvality jeho života.
Úkoly: 1.Na internetu zjistěte příčiny a průběh těchto nemocí: 2. Najděte v nejbližším okolí specializované pracoviště, které se zabývá nějakým druhem demence. 1. demence u Pickovy choroby, 2. demence u Creutzfeld-Jakobovy choroby, 3. demence u Huntingtonovy choroby, 4. demence u Parkinsonovy choroby, 5. demence u infekce HIV.
Zdroj: Mgr. Kateřina Juklová, Mgr. Radka Skorunková: Základy psychopatologie, Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové, 2009, Hradec Králové