Krizová krevní politika ČR
V České republice je problematika zajištění dodávek transfuzních přípravků řešena ve spolupráci resortů zdravotnictví a obrany na celostátní úrovni pro situace, kdy v jednom místě a čase nastává jejich naléhavá potřeba a zároveň potřeba jejich většího množství než činí zásoby v regionu. Jedná se o: mimořádné události (havárie, hromadná neštěstí), teroristický útok, válku. Krizová krevní politika ČR (KKP ČR)
Start KKP ČR - v roce 2005 (aktualizace 2009) schválen vládou ČR Plán operační přípravy státního území - v roce 2006 usnesením Bezpečnostní rady státu zadán úkol vytvoření Metodiky KKP - v roce 2007 schválena Koncepce krizové připravenosti zdravotnictví ČR - v roce zpracování Metodiky KKP, uzavření smluv, spuštění informačního systému - v roce 2008 první prověření systému – zahájení činnosti -Garantem KKP ČR je MZ ČR – Odbor bezpečnosti a krizového řízení – Gruzie požádala o humanitární pomoc mezinárodní společenství včetně NATO MZ oslovilo všechna KTC ČR a požádalo ÚVN o koordinaci zajištění humanitární dodávky transfuzních přípravků do Gruzie – činnost systému KKP ČR je plně funkční Krizová krevní politika ČR
garance dostupnosti transfuzních přípravků a krevních derivátů – po celém území ČR (v extrémním případě válečného konfliktu na území ČR představuje kalkulovaná denní potřeba až jednotek erytrocytů) garance dostatečného množství transfuzních přípravků dostupnost a dostatečné množství transfuzních přípravků jsou zajištěny prostřednictvím definovaných krizových transfuzních center, jejichž zřizovateli jsou Ministerstvo zdravotnictví a Ministerstvo obrany (Věstník MZ č. 3/2008). Krizová krevní politika ČR Základní principy
Smluvní zajištění Krizová krevní politika ČR Mezirezortní dohoda mezi MZ a MO ČR - Smlouva mezi KRIZOVÝMI TRANSFUZNÍMI CENTRY (KTC) a ÚSTŘEDNÍM INFORMAČNÍM A LOGISTICKÝM CENTREM (ÚILC) - Smlouva mezi KTC a regionálními subdodavateli mezi resorty zdravotnictví a obrany je vytvořen systém smluvních vztahů, který garantuje jednotnou organizaci, definuje jak minimální povinné zásoby, tak i minimální denní limity pro dodávky z jednotlivých krizových transfuzních center a koordinaci dopravy Legislativa - 239/2000 Sb. Zákon o integrovaném záchranném systému - 240/2000 Sb. Zákon o krizovém řízení
Aktivace systému KKP ČR Systém zajištění distribuce krve bude aktivován při: mimořádné události při vyhlášení poplachu druhého a vyššího stupně podle příslušného poplachového plánu integrovaného záchranného systému, je-li řešen hromadný urgentní příjem postižených osob vyhlášení krizového stavu, při němž došlo k hromadnému urgentnímu příjmu postižených osob stavu ohrožení státu nebo válečném stavu O aktivaci systému může požádat kterékoliv KTC na základě vyhodnocení konkrétní situace. Systém aktivuje ÚILC. Krizová krevní politika ČR
Úkoly KTC garantovat okamžitou dodávku min. 200 jednotek erytrocytů a 200 jednotek plazmy denně skladovat a obnovovat zásoby albuminu v množství 2000 g v každém KTC skladovat a obnovovat potřebné zásoby odběrových souprav a diagnostik pro zpracování odběrů krve v každém KTC denně aktualizovat jednotnou informační databázi o zásobách transfuzních přípravků prověřovat připravenost systému Krizová krevní politika ČR
ÚKOLY ÚSTŘEDNÍ VOJENSKÉ NEMOCNICE PRAHA Logistické centrum (ÚILC) Aktivuje KRIZOVÁ TRANSFUZNÍ CENTRA provádí koordinaci distribuce transfuzních přípravků spravuje jednotnou informační databázi transfuzních přípravků prověřuje funkčnost systému zabezpečuje, naplňuje a obnovuje sklad zmražených erytrocytů Krizová krevní politika ČR
KTC ČR 1. HTO ÚVN Praha, které je současně ÚILC 2. Transfuzní oddělení FN Praha – Královské Vinohrady 3. Transfuzní oddělení FN Plzeň 4. Transfuzní oddělení FN Hradec Králové 5. Transfuzní a tkáňové oddělení FN Brno 6. Transfuzní oddělení FN Olomouc 7. Krevní centrum, FN Ostrava
Spádové oblasti KTC v ČR Krizová krevní politika ČR