Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Úkoly k zajišťování obrany státu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Úkoly k zajišťování obrany státu"— Transkript prezentace:

1 Úkoly k zajišťování obrany státu
v působnosti ORP 2019

2 Obsah Právní předpisy řešící oblast zajišťování obrany státu
Povinnosti OÚ ORP vyplývající ze zákona č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky Ústřední plán obrany státu Dílčí plán obrany Národní systém reakce na krize pro potřeby řízení obrany státu Příprava občanů k obraně státu Vyžadování sil a prostředků Armády České republiky Úkoly OÚ ORP vyplývající ze zákona č. 585/2004 Sb., o branné povinnosti a jejím zajišťování (branný zákon) Doporučené odkazy

3 Právní předpisy řešící oblast zajišťování obrany státu
Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky Definuje nástroje státu k plnění jeho základní povinnosti, tzn. zajištění svrchovanosti a územní celistvosti České republiky, ochrany jejich demokratických základů a ochrany životů, zdraví a majetkových hodnot. Zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky Stanovuje povinnosti státních orgánů, územních samosprávných celků a právnických a fyzických osob k zajišťování obrany České republiky před vnějším napadením a odpovědnost za porušení těchto povinností. Zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky Upravuje postavení, úkoly a členění ozbrojených sil České republiky. Zákon č. 585/2004 Sb., o branné povinnosti a jejím zajišťování (branný zákon) Obsahuje ustanovení o branné povinnosti a opatření související s vyhlášením stavu ohrožení státu nebo válečného stavu.

4 Právní předpisy řešící oblast zajišťování obrany státu
Nařízení vlády č. 139/2017 Sb., o plánování obrany státu Prováděcí právní předpis k zákonu č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky. Definuje plány obrany státu a stanovuje pravidla pro jejich zpracování. Vyhláška č. 280/1999 Sb., kterou se stanoví postup při uplatňování požadavku na určení věcných prostředků a jejich převzetí, postup při uplatňování požadavku na určení fyzických osob k pracovní výpomoci nebo k pracovní povinnosti a kterou se stanoví náležitosti a vzor dodávacího příkazu, náležitosti a vzor dokladu o převzetí věcného prostředku, náležitosti a vzor dokladu o vrácení věcného prostředku a náležitosti a vzor povolávacího příkazu Prováděcí právní předpis k zákonu č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky. Stanovuje proces vyžadování věcných prostředků a ukládání pracovní povinnosti a pracovní výpomoci za stavu ohrožení státu a za válečného stavu.

5 Povinnosti OÚ ORP vyplývající ze zákona č. 222/1999 Sb
Povinnosti OÚ ORP vyplývající ze zákona č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky Obecní úřady obcí s rozšířenou působností k zajišťování obrany státu: a) podílejí se, v rozsahu stanoveném krajským úřadem, na vyhodnocování objektů, které za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu mohou být napadeny, a navrhují způsob jejich ochrany, b) plánují, v rozsahu stanoveném krajským úřadem, opatření k vytvoření nezbytných podmínek pro zajištění životních potřeb obyvatel, fungování státní správy a samosprávy a zabezpečení výběrového doplnění ozbrojených sil za stavu ohrožení státu nebo mobilizace za válečného stavu, c) vedou evidenci o vhodných věcných prostředcích, které lze využít pro potřeby zajišťování obrany státu za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu a v nezbytném rozsahu vedou osobní údaje o jejich vlastnících,

6 Povinnosti OÚ ORP dle zákona č. 222/1999 Sb
Povinnosti OÚ ORP dle zákona č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky (2) d) vedou evidenci nezbytných osobních údajů o fyzických osobách, které lze určit pro potřeby zajišťování obrany státu za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu k pracovní povinnosti nebo pracovní výpomoci, e) provádějí výběr vhodných věcných prostředků a kontrolu určených věcných prostředků; výběrem vhodných věcných prostředků mohou vydáním plné moci pověřit určené pracovníky ústředních správních úřadů, jiných správních úřadů nebo subjektů hospodářské mobilizace, pokud o věcné prostředky požádaly, a jejich následnou kontrolou mohou vydáním plné moci pověřit určené pracovníky ústředních správních úřadů a jiných správních úřadů,

7 Povinnosti OÚ ORP dle zákona č. 222/1999 Sb
Povinnosti OÚ ORP dle zákona č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky (3) f) rozhodují o určení věcných prostředků pro účely zajišťování obrany státu podle druhu a množství v souladu s požadavkem vyplývajícím ze schválených plánů obrany státu; k tomuto účelu provádějí rozpis věcných prostředků podle druhu a množství na další obce ve svém správním obvodu, g) rozhodují o povolání fyzických osob, které mají trvalý pobyt v jejich obvodu, v souladu s požadavkem vyplývajícím ze schválených plánů obrany státu, k pracovním výpomocím a k pracovním povinnostem pro potřeby zajišťování obrany státu za stavu ohrožení státu a za válečného stavu; koordinují jejich výběr a spolupracují s dalšími obcemi, Úřadem práce České republiky - krajskými pobočkami a na území hlavního města Prahy s pobočkou pro hlavní město Prahu a dalšími správními úřady,

8 Povinnosti OÚ ORP dle zákona č. 222/1999 Sb
Povinnosti OÚ ORP dle zákona č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky (4) h) podílejí se na evakuaci obyvatel a zabezpečení jejich nezbytných životních potřeb podle rozhodnutí krajského úřadu, i) plní úkoly spojené s prověřením opatření pro zabezpečení obrany státu podle rozhodnutí Ministerstva obrany nebo krajského úřadu, j) podílejí se na organizaci přípravy občanů k obraně státu, k) plní další úkoly a poskytují údaje pro zajišťování obrany státu podle pokynů ministerstev a jiných správních úřadů a orgánů kraje, l) ukládají sankce za nesplnění povinnosti,

9 Povinnosti OÚ ORP dle zákona č. 222/1999 Sb
Povinnosti OÚ ORP dle zákona č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky (5) m) provádějí výkon rozhodnutí za podmínek stanovených v § 69 až 72, n) rozhodují o vyvlastnění ve zkráceném řízení za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu, o) zpracovávají dílčí plán obrany obce s rozšířenou působností, který po projednání v bezpečnostní radě obce s rozšířenou působností schvaluje její starosta.  VÝKON ROZHODNUTÍ ZA STAVU OHROŽENÍ STÁTU A VÁLEČNÉHO STAVU § 69 (1) Nesplní-li vlastník povinnost, která mu byla uložena dodávacím příkazem za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu, popřípadě ve lhůtě stanovené ke zjednání nápravy podle § 65 odst. 2, provede se výkon rozhodnutí. (2) Hrozí-li nebezpečí z prodlení, lze výkon rozhodnutí provést okamžitě po nesplnění povinnosti uložené dodávacím příkazem. V ostatních případech lze výkon rozhodnutí provést nejpozději do 7 dnů po uplynutí lhůty stanovené ke zjednání nápravy. § 70 Výkon rozhodnutí nařídí a provede příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností. Byly-li věcné prostředky určeny pro potřeby ozbrojených sil, výkon rozhodnutí provede územní vojenská správa. § 71 Námitky proti jednotlivým úkonům a opatřením spojeným s výkonem rozhodnutí nemají odkladný účinek. § 72 Není-li v tomto nebo zvláštním zákoně stanoveno jinak, použije se na výkon rozhodnutí správní řád.

10 Ústřední plán obrany státu
Základní dokument pro organizaci opatření k přípravě, řízení a zajišťování obrany státu a ke splnění požadavků na zabezpečení mezinárodních smluvních závazků o společné obraně. Zpracován v souladu s nařízením vlády č. 139/2017 Sb., o plánování obrany státu. Zpracovatel - Ministerstvo obrany. Schválen usnesením vlády ze dne 15. srpna 2018 č. 516. Aktualizace pravidelně po 4 letech od jeho schválení vládou, mimořádně v případě zásadních změn v hodnocení rizik ohrožení státu nebo při zásadních změnách v disponibilních zdrojích.

11 Obsah Ústředního plánu obrany státu
Plán zajištění obrany státu Scénáře použití ozbrojených sil za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu Plány činnosti státních orgánů a orgánů územních samosprávných celků zpracované v rámci systému zajišťování obrany státu pro období míru, stav ohrožení státu nebo válečný stav Plán nezbytných dodávek Základní organizační a komunikační vazby v rámci systému zajišťování obrany státu

12 Dílčí plán obrany Plánovací dokument, ve kterém si zpracovatelé rozpracovávají opatření k zajišťování obrany státu v oboru své působnosti. Zpracován v souladu s nařízením vlády č. 139/2017 Sb., o plánování obrany státu. Zpracovatelé – ministerstva, další ústřední správní úřady, Česká národní banka, krajské úřady, obecní úřady obcí s rozšířenou působností. Zpracování a aktualizace – do jednoho roku ode dne schválení nebo aktualizace Ústředního plánu obrany státu.

13 Obsah dílčího plánu obrany obce s rozšířenou působností
Plán činností zpracovatele při zajišťování obrany státu v míru, za stavu ohrožení státu a za válečného stavu Plán odpovídajících sil a prostředků a plán jejich doplňování pro plnění úkolů zpracovatele na úseku obrany státu Katalogové listy k realizaci opatření Národního systému reakce na krize pro potřeby řízení obrany státu v oboru působnosti zpracovatele Plán nezbytných dodávek Přehled hlavních, záložních, chráněných a nechráněných krizových pracovišť Opatření k zabezpečení výběrového doplnění ozbrojených sil České republiky a mobilizace

14 Obsah dílčího plánu obrany obce s rozšířenou působností (2)
Opatření k plnění úkolů operační přípravy státního území vycházející z Plánu operační přípravy státního území České republiky Plán povinné přípravy občanů k obraně státu za stavu ohrožení státu a za válečného stavu Objekty, které za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu mohou být napadeny Věcné prostředky Evidence o fyzických osobách určených za stavu ohrožení státu a za válečného stavu k pracovní povinnosti nebo pracovní výpomoci

15 Obsah dílčího plánu obrany obce s rozšířenou působností (3)
Evidence vojáků v záloze navrhovaných ke zproštění výkonu mimořádné služby Opatření, jimiž jsou vytvářeny nezbytné podmínky pro zajištění životních potřeb obyvatel a fungování státní správy a samosprávy Plán zajištění evakuace obyvatel a zabezpečení jejich nezbytných životních potřeb podle rozhodnutí krajského úřadu Úkoly obecních úřadů, spolupráce při plnění úkolů zajišťování obrany státu, školení a kontrola Přílohová část (Finanční zabezpečení, Zdravotnické zabezpečení, Plán spojení, Geografické a hydrometeorologické zabezpečení)

16 Metodické pokyny pro zpracování a aktualizaci dílčích plánů obrany
Podrobnosti ke zpracování dílčích plánů obrany Vysvětlení pojmů z oblasti plánování obrany státu Zásady přípravy dílčích plánů obrany Vzory dílčích plánů obrany

17 Národní systém reakce na krize (NSRK)
Gestorem za oblast NSRK je Ministerstvo obrany Vazba na NATO Crisis Response System (NCRS) Výchozí národní dokument: Seznam opatření NSRK pro potřeby řízení obrany státu + doplňky Seznam opatření NSRK schvaluje vláda (aktuálně usnesení vlády 249/2018) Ministerstvo obrany vydalo Metodické pokyny pro zpracování katalogových listů Ministerstvo obrany poskytlo OÚ ORP aplikaci na podporu plánování obrany státu a zpracování příslušné dokumentace, včetně katalogových listů Z aktuálního Seznamu opatření NSRK pro potřeby řízení obrany státu pro OÚ ORP vyplývá povinnost zpracovat katalogové listy ke dvěma opatřením ( a ) Širší využití aplikace ze strany OÚ ORP je v působnosti KÚ Aktualizace NCRS Manual SO NSRK Metodika pro zpracování katal. listů Zpracování katal. listů (Katalog opatření) Vložení katal. listů do (D)PO ČR

18 Národní systém reakce na krize (NSRK) (2)
Opatření

19 Národní systém reakce na krize (NSRK) (3)
Opatření

20 Příprava občanů k obraně státu (POKOS)
Zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany ČR (§ 52) OÚ ORP se podílejí na organizaci přípravy občanů k obraně státu dle § 7a písm. j) Koncepce přípravy občanů k obraně státu (usnesení vlády 38/2013) Za zajišťování obrany státu odpovídá vláda, svůj díl odpovědnosti nesou i orgány státní správy, územní samosprávy a občané. Povinnost občanů bránit svou vlast nezanikla ani s profesionalizací ozbrojených sil České republiky. Ministerstvo obrany připravuje novou Koncepci POKOS na roky 2019 až 2024

21 Zákon 222/1999 Sb., o zajišťování obrany ČR
POKOS Vláda ODPOVÍDAJÍ Ministerstva Jiné MO ŘÍDÍ SPOLUPRACUJE MŠMT ZABEZPEČUJÍ Spolky Církve Právnické osoby ORP PODÍLEJÍ SE NA ORGANIZACI ORGANIZUJÍ 21

22 Vyžadování sil a prostředků Armády České republiky
Rámcová dohoda o spolupráci mezi Ministerstvem vnitra a Ministerstvem obrany Dohoda o plánované pomoci na vyžádání mezi Ministerstvem vnitra (GŘ HZS ČR) a Ministerstvem obrany (GŠ AČR) Vyčleněné síly a prostředky Armády České republiky jsou zařazeny do Ústředního poplachového plánu Integrovaného záchranného systému. Stanovuje způsob vyžadování sil a prostředků Armády České republiky k záchranným a likvidačním pracím a okruh osob oprávněných tuto pomoc vyžadovat. Vyčleněné síly a prostředky Armády České republiky jsou ostatní složkou Integrovaného záchranného systému.

23 Vyžadování sil a prostředků Armády České republiky (2)
Postup pro vyžadování sil a prostředků Armády České republiky k záchranným a likvidačním pracím Starosta obce Krajské operační a informační středisko IZS Operační a informační středisko MV- GŘ HZS ČR Nasazení sil a prostředků AČR Náčelník Generálního štábu AČR prostřednictvím Stálé směny SOC MO

24 Přehled sil a prostředků Armády České republiky vyčleněných ve prospěch Integrovaného záchranného systému Odřady pro nouzové ubytování Odřady pro evakuaci a humanitární pomoc Odřady pro pomoc technikou Odřady pro zabezpečování sjízdnosti Odřady pro terénní a zemní práce Odřady pro průzkum a detekci látek CBRN Odřady pro dekontaminaci techniky Odřady pro dekontaminaci osob Zdravotnické odřady Veterinární odřady Letecké síly a prostředky pro záchranné práce

25 Úkoly OÚ ORP vyplývající ze zákona č. 585/2004 Sb
Úkoly OÚ ORP vyplývající ze zákona č. 585/2004 Sb., o branné povinnosti a jejím zajišťování (branný zákon) Obecní úřady obcí s rozšířenou působností podle branného zákona v míru: V souladu s § 17 mohou podávat žádosti o zproštění výkonu mimořádné služby; Vojáka v záloze, u něhož je v důležitém zájmu bezpečnosti České republiky třeba, aby mohl dále vykonávat své civilní zaměstnání, lze zprostit výkonu mimořádné služby. OÚ ORP může požádat krajské vojenské velitelství o zproštění výkonu mimořádné služby z důvodů uvedených v § 17 odst. 2. OÚ ORP zpracovávají předběžnou informaci ke zproštění výkonu mimořádné služby.

26 Úkoly OÚ ORP vyplývající ze zákona č. 585/2004 Sb
Úkoly OÚ ORP vyplývající ze zákona č. 585/2004 Sb., o branné povinnosti a jejím zajišťování (branný zákon) (2) Obecní úřady obcí s rozšířenou působností podle branného zákona v míru: Podle § 37 poskytují krajskému vojenskému velitelství součinnost při vedení vojenské evidence; Orgány územního samosprávného celku spolupracují s krajským vojenským velitelstvím při vedení vojenské evidence (vyžádání součinnosti je možné jen tehdy, pokud Ministerstvo obrany a krajské vojenské velitelství nemohou potřebnou informaci o vojácích v záloze získat z příslušných centrálních informačních systémů). OÚ ORP na vyžádání Ministerstva obrany nebo krajského vojenského velitelství oznamují, který státní občan České republiky vedený jako voják v záloze změnil místo trvalého pobytu, získal řidičské oprávnění anebo mu bylo odňato, nebo zemřel anebo byl prohlášen za mrtvého.

27 Úkoly OÚ ORP vyplývající ze zákona č. 585/2004 Sb
Úkoly OÚ ORP vyplývající ze zákona č. 585/2004 Sb., o branné povinnosti a jejím zajišťování (branný zákon) (3) Obecní úřady obcí s rozšířenou působností podle branného zákona za stavu ohrožení státu a za válečného stavu: Podle § 6 plní úkoly v oblasti odmítnutí mimořádné služby z důvodu svědomí nebo náboženského vyznání; Krajské vojenské velitelství odůvodněné prohlášení o odmítnutí výkonu mimořádné služby do 10 dnů od jeho podání předá OÚ ORP příslušnému podle místa trvalého pobytu vojáka v záloze. Voják v záloze, který odmítl vykonávat mimořádnou službu, podléhá pracovní povinnosti podle zákona č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky. v souladu s § 17 zpracovávají žádost o zproštění výkonu mimořádné služby; Vojáka v záloze, u něhož je v důležitém zájmu bezpečnosti České republiky třeba, aby mohl dále vykonávat své civilní zaměstnání, lze zprostit výkonu mimořádné služby. OÚ ORP může požádat krajské vojenské velitelství o zproštění výkonu mimořádné služby z důvodů uvedených v § 17 odst. 2.

28 Úkoly OÚ ORP vyplývající ze zákona č. 585/2004 Sb
Úkoly OÚ ORP vyplývající ze zákona č. 585/2004 Sb., o branné povinnosti a jejím zajišťování (branný zákon)(3) podle § 20 se podílí na zajištění odvodního řízení; Na požádání ředitele krajského vojenského velitelství zajistí OÚ ORP jednoho zástupce do odvodní komise, místnosti k provádění odvodního řízení, jejich vybavení, údržbu a technický provoz. podle § 36 hradí některé náklady spojené s brannou povinností; OÚ ORP proplácí náklady spojené se zajišťováním místností, jejich vybavením a technickým provozem po dobu odvodního řízení. podle § 37 poskytují krajskému vojenskému velitelství součinnost při vedení vojenské evidence; OÚ ORP v oblasti vedení vojenské evidence spolupracuje s krajským vojenským velitelstvím obdobně jako v době míru.

29 Doporučené odkazy Webové stránky Ministerstva obrany www.army.cz
Právní předpisy v působnosti Ministerstva obrany pusobnosti-ministerstva-obrany-172/ České strategické dokumenty Operační příprava státního území České republiky Příprava občanů k obraně státu


Stáhnout ppt "Úkoly k zajišťování obrany státu"

Podobné prezentace


Reklamy Google