Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Advertisements

METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 1. Vývoj a rozvoj člověka Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Techniky práce s mentálně postiženými
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Náměty pro činnost Národního fóra
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
UČENÍ.
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Příspěvek na konferenci
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Pedagogická psychologie
City DUM_15.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Zpracovala: Ing. Lenka Hřibová
Životní cyklus.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
OSOBNOST.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Střední škola obchodně technická s. r. o.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Vztahově postojové vlastnosti osobnosti
Celkový základ daně.
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka Nováková Vzdělávací obor: Psychologie Tematická oblast: sociální psychologie Téma: Mechanismy socializace, postoj Určeno pro: 3. ročník středních pedagogických škol Vytvořeno dne: Klíčová slova: mechanismy socializace, imitace, sociální činnost, socializační instituce, postoj, konformita Metodický popis: rozsah 1 vyučovací hodina; prezentace obsahuje výklad mechanismů socializace a vzniku postoje, na konci je zpětná vazba, zda žáci tématu porozuměli

mechanismy socializace: sociální činnost – hra, učení, práce; sociální činnost – hra, učení, práce; nápodobou, imitace nápodobou, imitace ztotožněním, identifikace ztotožněním, identifikace sugesce sugesce

mechanismy socializace: sociální činnost (prostředky socializace) – hra, učení, práce; sociální činnost (prostředky socializace) – hra, učení, práce; nápodobou, imitace – napodobování určitého modelu chování; nápodobou, imitace – napodobování určitého modelu chování; ztotožněním, identifikace – přijímání postojů, hodnot; ztotožněním, identifikace – přijímání postojů, hodnot; sugesce – nekritické přijímání názorů člověka, který má významnou pozici, přirozenou autoritu; sugesce – nekritické přijímání názorů člověka, který má významnou pozici, přirozenou autoritu;

sociální činnost: práce – převažující sociální činnost člověka dospělého věku, kooperativa, povinnost, houževnatost, apod.), kdy člověk rozvíjí své charakterní vlastnosti (pilnost, svědomitost, apod. práce – převažující sociální činnost člověka dospělého věku, kooperativa, povinnost, houževnatost, apod.), kdy člověk rozvíjí své charakterní vlastnosti (pilnost, svědomitost, apod. učení – získávání individuálních zkušeností učení – získávání individuálních zkušeností hra – učení se zvládat i sociální situace role, dítě se učí i odreagovávat, má za cíl radost či relaxaci hra – učení se zvládat i sociální situace role, dítě se učí i odreagovávat, má za cíl radost či relaxaci

imitace imitace a) neuvědomělá imitace – spontánní napodobování chování osob, na nichž jedinec emočně závisí; a) neuvědomělá imitace – spontánní napodobování chování osob, na nichž jedinec emočně závisí; b) uvědomělá imitace – kopírování, vědomé napodobování vzorců chování; b) uvědomělá imitace – kopírování, vědomé napodobování vzorců chování;

socializační instituce: primární – rodina; probíhá zde primární socializace; primární – rodina; probíhá zde primární socializace; sekundární – vrstevnická skupina, sekundární socializace (puberta, adolescence); sekundární – vrstevnická skupina, sekundární socializace (puberta, adolescence); terciální – profesní adaptace; spolužití s partnerem; terciální – profesní adaptace; spolužití s partnerem; kvartální – masmédia; kvartální – masmédia;

postoj sklon člověka reagovat ustáleným způsobem na předmět, osobu, situaci; odráží hodnotící vztah člověka ke skutečnosti

postoj složky: 1. poznání objektu, názory na něj – rozumová složka; 1. poznání objektu, názory na něj – rozumová složka; 2. emoční hodnocení objektu, sympatie- antipatie – emocionální složka; 2. emoční hodnocení objektu, sympatie- antipatie – emocionální složka; 3. pobídka k jednání či chování – volní složka; 3. pobídka k jednání či chování – volní složka;

rozdíl mezi motivy a postoji: motivy aktivizují chování, postoje se projevují v jeho obsahu, např. motiv mateřské péče je aktivizován křikem dítěte, způsob reakce matky závisí na jejím postoji k dítěti rozdíl mezi motivy a postoji: motivy aktivizují chování, postoje se projevují v jeho obsahu, např. motiv mateřské péče je aktivizován křikem dítěte, způsob reakce matky závisí na jejím postoji k dítěti

znaky postoje: dynamika; dynamika; strukturovanost; strukturovanost; intencionalita (vztažnost); intencionalita (vztažnost); hodnotící aspekt; hodnotící aspekt;

znaky postoje: regulace sociálního chování; vlastnost osobnosti; regulace sociálního chování; vlastnost osobnosti; získaný charakter – výsledkem sociálního učení; získaný charakter – výsledkem sociálního učení; anticipace (předjímání následků); anticipace (předjímání následků); interkonektivita (odvíjí se od vztahu k druhému člověku); interkonektivita (odvíjí se od vztahu k druhému člověku);

dynamika se projevuje: v poměru složek; v poměru složek; v stabilitě, labilitě (trvalý – konzistentní postoj, strnulý – rigidní; v stabilitě, labilitě (trvalý – konzistentní postoj, strnulý – rigidní; v intenzitě (síla, zaujatost); v intenzitě (síla, zaujatost); v hloubce (míra, jak ovlivňuje osobnost); v hloubce (míra, jak ovlivňuje osobnost); v polaritě (kladný, neutrální, záporný); v polaritě (kladný, neutrální, záporný);

typy postojů z hlediska vztahů jedince a společnosti ++angažovanost – aktivní, pozitivní vůči společenskému hodnotovému systému ++angažovanost – aktivní, pozitivní vůči společenskému hodnotovému systému +konformita – vnější souhlas +konformita – vnější souhlas 0 indiference – neutrální, nezájem 0 indiference – neutrální, nezájem -nesouhlas -nesouhlas --aktivní odpor --aktivní odpor

otázky jak se nazývá typ postoje – vlažný souhlas s většinou jak se nazývá typ postoje – vlažný souhlas s většinou jak se nazývá typ postoje – neutrální jak se nazývá typ postoje – neutrální která socializační instituce je primární která socializační instituce je primární která socializační instituce je sekundární která socializační instituce je sekundární konformita konformita indiference indiference rodina rodina vrstevnická skupina vrstevnická skupina

Použité zdroje HAYESOVÁ, N.: Základy sociální psychologie, Portál, Praha ISBN HELUS, Z.: Sociální psychologie pro pedagogy, Grada, Praha ISBN KOHOUTEK, R.: Základy sociální psychologie, CERM, Brno ISBN VÁGNEROVÁ, M.: Základy psychologie, Karolinum, Praha ISBN osobní poznámky ze studia Psychologie na FSS MU Brno Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora.