NAKLÁDÁNÍ S OBECNÍM MAJETKEM V DOZOROVÉ,KONTROLNÍ A METODICKÉ PRAXI MINISTERSTVA VNITRA Setkání Sdružení tajemníků Ostrava, 20. května 2011.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uzavírání veřejnoprávních smluv
Advertisements

ŽALOBA NA OBNOVU ŘÍZENÍ A ŽALOBA PRO ZMATEČNOST
Dozor Dozor nad výkonem samostatné působnosti obce krajský úřad MV
Vedení správního řízení
Dozorčí rady pracovišť AV ČR z pohledu právního setkání předsedů a místopředsedů DR 25. dubna 2007.
Přezkum rozhodčích řízení a jejich vykonatelnost Mgr. Milan Polák.
Nástroje územního plánování
Nakládání s nemovitým majetkem v podmínkách veřejných výzkumných institucí Porada předsedů a místopředsedů dozorčích rad Praha 25. dubna 2007.
Povodně 2010 Realizace převodu státních pozemků ze správy PF ČR do vlastnictví obcí nebo fyzických osob postižených povodněmi roku 2010, za účelem výstavby.
Aktuální poznatky z kontrolní činnosti
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Vykonavatelé majetkových práv obcí a krajů
Přenesená působnost Přenesená působnost svěřená právními předpisy a)obci správní území – území obce b)pověřenému obecnímu úřadu správní území –území obcí.
Mgr. Ing. Drago Sukalovský, starosta města Kuřimi
Okamžik poskytnutí podpory malého rozsahu
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Martina Kochová Lucie Svobodová Lenka Kratochvílová Eva Mašková
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Katastr nemovitostí odstoupení od smlouvy
Veřejnoprávní smlouvy, opatření obecné povahy
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
Obec II. obecní zřízení Petr Machala.
Aneb Jak (ne)prodat městský pozemek uvádějí Lidl Tábor &
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Zákon o obcích Zlín 2015 Mgr. Michal Abrahámek Odbor právní a Krajský živnostenský úřad.
INTERVENCE STÁTU DO RODINNĚPRÁVNÍCH VZTAHŮ © Radovan Dávid, 2012.
DOBRÝ DEN PŘEDNÁŠKA Č. 11. ÚMLUVA O PRÁVU ROZHODNÉM PRO SMLOUVY II. ČÁST.
Právní procesy.
Právní vztahy k nemovitostem Kupní smlouva o převodu vlastnictví k nemovitosti Mgr. Jakub Kříž.
1 Exekuční právo-modelové řízení II. část JUDr. Ing. Radovan Dávid, Ph.D.
JUDr. Jaroslav Stránský
Územní samospráva Obce
Soudy jako subjekty civilního procesu Občanské právo procesní I JUDr. Ing. Radovan Dávid.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Jednání podnikatele Fyzická osoba - sama
Vznik mezinárodní smlouvy. Etapy vzniku platné mezinárodní smlouvy 1. Sjednání textu smlouvy 2. Schválení a autentifikace textu smlouvy 3. Souhlas se.
SMLUVNÍ VZTAHY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Zákonné opatření senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí Ing. Michal Obrusník.
Proces konstituování korporace Příprava zřizovacích procesů Založení korporace Splnění vkladové povinnosti Získání podnikatelského oprávnění Návrh na zápis.
Nový občanský zákoník Závazkové právo Změna závazků Část čtvrtá, Hlava I, Díl 6, §
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
Problematika exekucí ve veřejnoprávních smlouvách Ing. Michal Obrusník.
Bezdůvodné obohacení § 2991NOZ. kdo se na úkor jiného bez spravedlivého důvodu obohatí, musí ochuzenému obohacení vydat musí být vydáno vše, co bylo nabyto.
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2016 Leden 2016.
Teorie a praxe rozvoje měst a obcí
Změny zákona o obcích – vybrané otázky
Jedenáct let aplikace „nového“ správního řádu a jeho proměny administrativní a justiční praxí – aneb 3 podivuhodné judikáty Stanislav KADEČKA SPRÁVNÍ.
Veřejnoprávní smlouvy
Novela zákona o obcích.
Státní pozemkové vlastnictví - prameny právní úpravy -
Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
Registr smluv v kontextu zákona o zadávání veřejných zakázek
Povolení kácení dřevin rostoucích mimo les
Porada ODK se zástupci orgánů veřejné správy
Pozemkové úpravy v okrese Opava role SPÚ
Umisťování staveb.
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2014
Působnost valné hromady
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2015
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Legislativní materiály vlády
Občanské soudní řízení I.
Projekt „Podpora vzdělávání volených zástupců obcí I. typu“ reg. č. CZ
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2017
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Transkript prezentace:

NAKLÁDÁNÍ S OBECNÍM MAJETKEM V DOZOROVÉ,KONTROLNÍ A METODICKÉ PRAXI MINISTERSTVA VNITRA Setkání Sdružení tajemníků Ostrava, 20. května 2011

Metodické doporučení: Právní úprava dispozic obecní majetkem podle zákona o obcích (komentář právní úpravy podle publikované judikatury a výkladů praxe Ministerstva vnitra )

Postup při dispozicích s obecním majetkem: Přijetí a zveřejnění záměru - § 39 Rozhodnutí příslušného orgánu o majetkoprávním úkonu (o uzavření smlouvy) - § 85, § 102 odst. 2 a 3 Uzavření smlouvy - § 103 odst. 1

Záměr (§ 39): Kdo schvaluje záměr? (30 Cdo 2452/2006) Neschválení záměru „příslušným“ orgánem (22 Cdo 4897/2007) Nezveřejnění záměru Zveřejnění „vadného“ záměru Nedodržení doby zveřejnění záměru (NSS 2 Ao 2/2007) Obtíže při prokázání, že záměr byl zveřejněn Záměr při změně smlouvy (28 Cdo 3297/2008) Záměr při uzavírání smlouvy o budoucí smlouvě

Záměr - specifická pochybení: realizace jiného úkonu než zveřejněného problematika zveřejnění bližších podmínek pro právní úkony vylučování z „výběrových“ řízení zpoplatňování doprovodných informací k záměrům nezveřejnění záměrů při uzavírání dodatků a změn smluv a při smlouvách s budoucích smlouvách nezveřejnění záměru na elektronické úřední desce

Záměr při prodeji části (dosud neodděleného) pozemku Je možné zveřejnit i před pořízením geometrického plánu Je ovšem nutné příslušnou část nemovitosti co nejpřesněji identifikovat, což bude obvykle geometrický plán vyžadovat. Bude-li identifikace výjimečně možná i jinak (např. zákresem v kat. mapě), pak nebude nutné předem pořídit GP 30 Cdo 1250/2009

Uvádění bližších podmínek dispozice v záměru Judikatura považuje odchylku od bližších podmínek uvedených ve zveřejněném záměru za důvod neplatnosti uzavřené smlouvy – 32 Cdo 721/2010 Jestliže obec ve zveřejněném záměru stanoví podmínky, jež musí splňovat zájemce o nabytí nemovitého majetku obce, kupní smlouvu však uzavře se subjektem, který tyto podmínky nesplňoval, jde o kupní smlouvu uzavřenou v rozporu se zveřejněným záměrem.

Vyřízení žádosti o prodej nemovitosti Starosta nepředpokládá zájem obce o prodej nebo pronájem nemovitosti: předložení žádosti zastupitelstvu nebo radě (v zásadě nemůže sám žádost „odmítnout“) Starosta předpokládá zájem obce o prodej nebo pronájem nemovitosti: –starosta zveřejní záměr (po event. projednání radou obce) a pak předloží věc příslušnému orgánu (buď schválí prodej nebo pronájem nebo odmítne) –starosta věc předloží příslušnému orgánu, jenž rozhodne o přijetí záměru a na dalším jednání o příslušné dispozici

Rozhodnutí o majetkoprávním úkonu: Rozhodnutí „nepříslušného“ orgánu (odchylka: II ÚS 87/04 a 33 Cdo 2532/2008) Rozhodnutí o jiném právním úkonu (v případě záměru) Nedostatečně určité rozhodnutí (chybí rozhodnutí o všech podstatných náležitostech úkonu)

Rozhodnutí o majetkoprávním úkonu - náležitosti: Zda musí být rozhodnuto o celém obsahu smlouvy nebo zda postačí jen rozhodnutí o jejích podstatných náležitostech? 28 Cdo 1067/2004: Musí být rozhodnuto alespoň o podstatných náležitostech smlouvy (lze i ve více postupných rozhodnutích) Kdo rozhodne o zbývajícím obsahu smlouvy? (rada obce podle § 102 odst. 3, starosta obce při uzavírání smlouvy)

Odchylka od obvyklé ceny: Odůvodnění musí být učiněno a zaznamenáno v zápise z jednání příslušného obecního orgánu Není-li, pak dle NS nastává absolutní neplatnost uzavřené smlouvy - 28 Cdo 3950/2010 Soud hovoří o „významné“ odchylce od obvyklé ceny

Uzavření smlouvy: Kdo je oprávněn jednat navenek: –Starosta (§ 103 odst. 1; ex lege, nepotřebuje pověření) –Pracovníci, u nichž je to vzhledem k jejich pracovnímu zařazení obvyklé nebo kteří mají takové jednání svěřeno vnitřním předpisem (§ 20 odst. 2 občanského zákoníku) –Sporné situace: jednání místostarosty (lze připustit, je-li pověřen takto jednat usnesením zastupitelstva nebo rady, a to na základě § 20 odst. 2 občanského zákoníku per analogiam) jednání jiných členů zastupitelstva (nikoli, nejsou součástí obecního úřadu, takže by potřebovali běžnou plnou moc k jednání).

Jednání za obec na základě plné moci: K realizaci majetkoprávního úkonu (vč. uzavření smlouvy): O jejím udělení musí rozhodnout ten orgán obce, jenž jinak rozhoduje o daném úkonu (např. zastupitelstvo pověří realizací prodeje nemovitostí realitní kancelář) – 30 Cdo 3598/2006 a 21 Cdo 224/2002 K úkonům mimo uzavření smlouvy: Postačí pověření radou obce na základě § 102 odst. 3 K „pouhému“ podpisu smlouvy: Patrně byl postačilo pověření starostou s ohledem na § 103 odst. 1 – 25 Cdo 2158/2009

Uzavření smlouvy - pochybení: Uzavření smlouvy bez předchozího rozhodnutí příslušného orgánu nebo zveřejnění záměru Odchýlení se od rozhodnutí příslušného orgánu Smlouva není opatřena doložkou dle § 41 odst. 1 Před uzavřením smlouvy nejsou zohledněny výdaje v rozpočtu Složené smlouvy - 33 Cdo 1090/2008

Hodnocení dispozice z hlediska obsahu (§ 38 odst. 1): Prvotním pro rozhodnutí by měla být výše získaného protiplnění „Výhodnost“ však není jediným hlediskem pro posuzování dispozice: dalšími je např. účelnost pro rozvoj obce, pro plnění úkolů obce v samostatné působnosti apod. Tyto situace činí odchylku „důvodnou“ ve smyslu § 39 odst. 2 zákona o obcích

Upozornění závěrem: Nikoli každý nedostatek vede k porušení zákona a k neplatnosti smlouvy – vždy je třeba hodnotit podle individuálních okolností (s výjimkou nezveřejnění záměru nebo uzavření smlouvy bez předchozího souhlasu)

Dotazy ? …děkuji za pozornost