Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzděláváním poskytovatelů sociálních služeb v zavádění standardů kvality sociálních služeb k funkční a efektivní Síti sociálních služeb Královéhradeckého.
Advertisements

Novela zákona č. 218/2000 Sb. – povinnost zřídit účty u ČNB
VEŘEJNÁ PODPORA CO LZE A CO NELZE hledání optimálních možností financování zdravotnictví Praha, 24. dubna 2008.
Samospráva venkovských obcí v komplexu veřejné správy.
Rozpočtové hospodaření obcí
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Obec správným směrem Komunitní plánování Prezentace pro projekt: Pelhřimovsko za vzděláním " Projekt je financován z prostředků EAFRD v rámci Programu.
Financování výkonu státní správy územních samosprávných celků
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Územní uspořádání ČR Česká republika se člení na
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
Rozpočty územních samosprávných celků
Vypracovaly: Gabriela Janečková Radka Janků
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Mgr. Štěpánka Vojtěchovská
Vládní neziskové organizace
Nové volební období a očekávaní obcí a měst Nové volební období a očekávaní obcí a měst XIII. celostátní finanční konference – 2. – 3. prosince 2010 Ing.
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Informace o plánování sítě sociálních služeb v Jihočeském kraji.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
Návrh Evropské charty regionální samosprávy
Petra Skryjová, Zuzana Kubičíková, Beata Kupová,.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
1 Referendum Jitka Bělohradová. 2 Referendum Projev přímé formy demokracie –Jeho zvláštní projevy: plebiscit, veto –Další formy přímé demokracie: lidová.
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Financování sociálních služeb pro města a obce v r Obec – poskytovatel, zřizovatel, donátor Vyrovnávací platba, zapojení obcí a jejich PO Role obcí.
ANOTACE OBJASNIT POJMY OBEC, MĚSTO, ZASTUPITELSTVO, RADA, STAROSTA, MĚSTSKÝ ÚŘAD. VÝUKOVÝ MATERIÁL.
Komunitní plánování péče a podpora zaměstnanosti na Vsetínsku.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
FINANCOVÁNÍ SOCILÁNÍCH SLUŽEB V ROCE 2016 SPOLUÚČAST OBCÍ ORP NA FINANCOVÁNÍ.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
„OBCE SOBĚ“ „ Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností“
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
Standardizace orgánů sociálně-právní ochrany PhDr. Miloslav Macela Odbor rodiny a ochrany práv dětí.
Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb - konference MPSV Radka Soukupová Transformace a deinstitucionalizace prizmatem sociálních reforem.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Kvalita v sociálních službách jako proces
Rozpočtová soustava Finanční zdroje územních samospráv
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Obsah veřejných rozpočtů III
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Rozpočet obce Černovice
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
POSTOLOPRTY Michaela Hanzlíková.
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Moje práce na Broumovsku
Výsledky dotazníkového šetření všech CSS
Obecná část rozpočtového práva III
Ing. Stanislava Správková
Dobrý život v našich obcích – pro všechny Iva Holmerová, Radka Vepřková, Olga Starostová Petr Wija et al. CELLO-ILC-CZ.
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Jaromír Jech Svaz měst a obcí ČR
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Obsah veřejných rozpočtů III
Transkript prezentace:

Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015

Zadání  vztah obce vůči vyšším samosprávným celkům (krajům) a státu v oblasti sociálních služeb a zdravotních služeb  rozdíly a možnosti ve financování a kompetencích u jednotlivých typů obcí  možnost vázání prostředků (rozpočtového určení daní) na dlouhodobou péči (sociálních služeb)  možnosti posílení kompetencí obcí k dostupnosti sociálních služeb  postavení obcí ve financování sociálních služeb, odpovědnosti za jejich dostupnost, modely financování služeb ze strany obcí  možnosti posílení role obcí v zajištění zdravotních služeb a v koordinaci zdravotních a sociálních služeb  možnosti zpřesnění a uložení povinností obcím v zákoně o sociálních službách a v zákoně o obcích

 Evropská charta místní samosprávy „…místní samospráva označuje právo a schopnost místních společenství v mezích daných zákonem na svou odpovědnost a v zájmu místního obyvatelstva upravovat a spravovat podstatnou část věcí veřejných.“  Ústava ČR …základním samosprávným celkem jsou obce, které musí být vždy součástí vyššího samosprávného celku, kterým je kraj…

Působnost Samosprávná  stát - zásah způsobem stanoveným zákonem, v případě, že je nutná ochrana před porušením zákona  kraje s obcemi při vykonávání vlastní samostatné působnosti spolupracují a nesmí do samostatné působnosti obcí nikterak zasahovat Přenesená  dekoncentrovaná státní správa  výkonem pověřil územní samosprávné jednotky stát, a to výhradně na základě zákona

Typy obcí

Financování  zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů  zákonem č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (o rozpočtovém určení daní) Příjmy obce : a.příjmy daňové, b.příjmy nedaňové, c.transfery a dotace, d.úvěry a půjčky.

Závěry  vyšší územní samosprávné celky (kraje) nejsou nadřízeny základním (obcím)  výkon samosprávy - všechny obce stejné kompetence, rozhodnutí o tom, zda a v jakém rozsahu zajišťovat zdravotních a sociálních služeb, je závislé především na politické podpoře a vůli zastupitelů  záleží výhradně na zastupitelstvu jako vrcholném orgánu, který jediný je oprávněn rozhodovat o rozpočtu územního samosprávného celku, jaké má priority v rozvoji obce/kraje a péče o své občany

Sociální služby zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách  stanoví kompetence, a to jak v přenesené, tak v samostatné působnosti zákon č. 128/2000 Sb., o obcích  „ Obec v samostatné působnosti ve svém územním obvodu dále pečuje v souladu s místními předpoklady a s místními zvyklostmi o vytváření podmínek pro rozvoj sociální péče a pro uspokojování potřeb svých občanů. Jde především o uspokojování potřeby bydlení, ochrany a rozvoje zdraví,…“

Obce v sociálních a zdravotních službách Obec jakéhokoliv typu může přispívat dle svého uvážení, preferencí a finančních možností k zajištění těchto služeb, přičemž tuto aktivity může podporovat jako:  zadavatel (zajištění externími dodavateli)  poskytovatel (služby nebo zásadní podíl na nich zajišťuje přímo obec nebo její organizace)  koordinátor (v rámci plánování sociálních a navazujících/souvisejících služeb)  podporovatel

Model zajištění služeb Obec:  přímý poskytovatel sociálních služeb  zřizovatel organizace (příspěvkové organizace či neziskové organizace, která tyto služby zajišťuje),  zakladatel obchodní organizace, která poskytuje sociální či zdravotní služby,  zakladatel dobrovolného svazku obcí, jehož činností je zajištění sociálně zdravotních služeb,  iniciátor a aktér komunitního plánování, v jehož procesu jsou dle aktuálních potřeb a možností plánovány a rozvíjeny sociální a související služby

Jde to?  LITVÍNOV – terénní programy, SAS  NAPAJEDLA – pečovatelská služba  ČESKÉ BUDĚJOVICE – komplex sociálních služeb pro seniory  LITOMĚŘICE – zdravotní služby  KADAŇ – zdravotní služby  PODĚBRADY – komplex sociálních a zdravotních služeb  ŽATEC – zdravotní služby  HOŘICE - zdravotní služby  TŘEBÍČ – komunitní plánování  Svazek obcí AZASS – komplex sociálních služeb, zdravotní služby

Co podpořit?  doplnění kritérií pro rozdělení daňových výnosů RUD  systémová podpora DSO  systémová podpora komunitního plánování minimálně na úrovni SO ORP  vzdělávání zastupitelů  občanské aktivity

Lenka Antolová Děkuji za pozornost