Anotace Prezentace seznámí žáky s vánočními zvyky a tradicemi v Čechách a na Moravě. Popisuje dobu adventní, samotné Vánoce a lidové zvyky, které se dodnes.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BARBORKA, JABLKO, ŠUPINA
Advertisements

Aneb Šťastné a Veselé Vít Jaška 6.C
Vánoční zvyky u nás a ve světě
Vánoční zvyky a tradice
Vánoce a nový rok autor:Václav Čížek
Vánoční symboly a zvyky Občanská výchova 6. ročník
ŠTEDRÝ DEN ZVYKY A POVĚRY DĚTI RÁNO JEDLY CHLÉB S MEDEM, ABY BYLY SLADKÉ(HODNÉ) CELÝ ROK VAŘILA SE POLÉVKA ŠTĚDRAČKA, ABY BYLO VŽDY V CHALUPĚ DOSTATEK.
Vánoce.
Vypracoval: Michal Klaus
Vánoce v Irsku Ondra Machala.
Štědrý den 24. prosince Štěpán 26. prosince Silvestr 31. prosince
Vánoce Do křesťanského kalendáře byly tyto svátky zařazeny roku 336. Symbolem Vánoc se staly od 16. st. jesličky (betlém), od 19. st. v městském a později.
Robin Drahoš Martin Fousek
VY_32_INOVACE_06_Lidé a čas
Vánoční prezentace Honza Pospíšil.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Velké Albrechtice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_344_ Advent – doba čekání AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK,
Oprava chybné prezentace
Ruské Vánoce.
Vánoce a vánoční zvyky.
ČESKÉ ADVENTNÍ ZVYKY 3. ročník
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
VÁNOCE Vánoce (z něm. Weihnachten svaté noci) jsou v křesťanské tradici oslavou narození Ježíše Krista. Spolu s Velikonocemi a Letnicemi patří k nejvýznamnějším.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Zdenka Suchánková DD Val. Klobouky- Smolina
DOMINIK HASIL,DD VAL.KLOBOUKY- SMOLINA
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Vypracovali Filip Joska a Zdenda Pham
Vánoční zvyky v Maďarsku
Advent 2014 Hradištko Jako každý rok, sešli jsme se opět všichni u našeho vánočního stromu a zapálili první svíci na adventním věnci.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Svátky 3. ročník Autorem materiálu je Miroslava Šafránková
SVATÝ ONDŘEJ 30. LISTOPADU OCHRÁNCE A PATRON ZAMILOVANÝCH A NEVĚST PRVNÍ UČEDNÍK JEŽÍŠE. BYL TAKY UKRIŽOVÁN, ALE NA KŘÍŽI VE TVARU X- ONDŘEJSKÝ KŘÍŽ ZVYKY.
Vytvořili: D. Musílek a V. Veselý, 9.A
Prvouka 3.ročník ZŠ „DOMOV-RODINA-TRADICE -VÁNOCE“
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
NÁZEV ŠKOLY:MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045 AUTOR: Mgr. Bc. Alena Machulková NÁZEV: VY_32_INOVACE_8/08_Vánoce TEMA: Vánoce ČÍSLO PROJEKTU:
Dárky V tomto ročním období je populární dávání vánočních dárků. Dárky jsou většinou zabalené v červené, zelené barvě nebo ve slavnostním balicím papíru.
Téma Svátky v roce Téma Svátky v roce Název DUM Prosinec - Vánoce Popis Zvyky, Štědrý den pranostiky Ročník třída Autor Bc. Hana Štěpková Číslo.
Velikonoce u nás a v jiných zemích Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Věra Holotová. Dostupné z Metodického portálu.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jarmila Nováková ČísloVY_32_Inovace_3331 NázevVánoce Téma hodinyVánoce PředmětPrvouka Ročník/y/3.
Název školy:ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:Mgr. Dagmar Šaflová Název:VY_32_INOVACE_M Téma:Vánoce, vánoční přání Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
VÁNOCE - RUSKO.
KŘESŤANSKÝ KALENDÁŘ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Kateřina Vergu NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_ČLOVĚK A JEHO SVĚT TEMA: Lidé a čas ČÍSLO PROJEKTU: 1.07/1.4.00/
Rok v jeho proměnách a slavnostech Vánoce – zvyky a tradice.
 MATERIÁL JE URČENÝ PRO ŽÁKY 4. ROČNÍKU, PRO VÝUKU VĚCNÉHO UČENÍ  PREZENTACE NA INTERAKTIVNÍ TABULI  POMŮCKY: INTERAKTIVNÍ PERO, FIXY NA INTERAKTIVNÍ.
Vypracovali: Martin Madaj a Lukáš Dostál
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA, HLUŠICE AUTOR: MGR. PETRA PETRÁČKOVÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_02_VÁNOČNÍ.
VÁNOCE- FRANCIE.  Vánoční čas nastává ve Francie během adventu. Jedná se o 4 neděle, které předcházejí Vánocům. Jak praví tradice, každou neděli se na.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
KŘESŤANSKÝ KALENDÁŘ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vánoce kolem světa Veronika Lehotová 9.B 2017.
Slavíme Vánoce Na Vánoce se připravujeme už od počátku prosince. Tento předvánoční čas nazýváme advent. Ten začíná většinou poslední listopadovou neděli.
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Dagmar Šaflová
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr.TAŤÁNA RADIMSKÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_III.Vu_VÁNOČNÍ.
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr
Vánoce VY_32_INOVACE_5A_15
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Rok v jeho proměnách a slavnostech
Prvouka pro 2. tř. Vánoce III/2 19.
PŘEDVÁNOČNĺ NÁLADA ADVENT :28:39.
Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod CZ /1
AUTOR: Mgr. Eva Kubíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_15 Prosinec a tradice
SŠ, ZŠ A MŠ, KARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Člověk a jeho svět, 2 Název školy, adresa:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola
Autor: Mgr. Anna Dyková Název: VY_12_INOVACE_12_ Vánoční zvyky
Transkript prezentace:

Anotace Prezentace seznámí žáky s vánočními zvyky a tradicemi v Čechách a na Moravě. Popisuje dobu adventní, samotné Vánoce a lidové zvyky, které se dodnes v rodinách udržují. Nově získané informace si zopakují zábavnou formou. Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák má zná t vánoční zvyky a tradice v Čechách a na Moravě. Číslo a název klíčové aktivity:Základní škola a Mateřská škola, Otnice, okres Vyškov Mgr. Drahomíra Floriánová III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Interní číslo: VY_32_INOVACE_HV2.DF.5.12

Mgr. Drahomíra Floriánová

 Vánoce si dnes těžko dovedeme představit bez štědrovečerní večeře, ozdobeného stromečku a spousty dárků pod ním.  Než se však vánočních svátků dočkáme, celý měsíc se na ně musíme připravovat a těšit.  Už ve starověku lidé v těchto dnech oslavovali návrat slunce, kdy se délka dne po zimním slunovratu (21.12.) opět začala prodlužovat.  Od 4. století našeho letopočtu se Vánoce považují za křesťanský svátek, kdy lidé oslavují narození Ježíše Krista.  V dnešní době v křesťanském světě slaví Vánoce jak věřící, tak i lidé nevyznávající žádné náboženství. Vánoce se tak staly spíše svátkem rodinným než náboženským.  Celé vánoční svátky jsou prozářeny svíčkami, voňavým cukrovím, ale také spoustou krásných vánočních písní a koled.

 Advent pochází z latinského slova „adventus“, což znamená „příchod“. Znamená čekání na narození Ježíše Krista.  Doba adventní je přípravou na vánoční svátky a během staletí se ustálila na posledních čtyřech týdnech před Štědrým dnem. Měla by být časem půstu a rozjímání. Dříve se v této době zakazovaly veškeré zábavy, tanec a zpěv.  Adventní neděle mají svá lidová označení. První neděli se říká železná, druhé bronzová, třetí stříbrná a čtvrté zlatá. Připomíná je adventní věnec.  Aby dětem toto období rychleji ubíhalo, vznikl takzvaný adventní kalendář. Bývají v něm zobrazena políčka od 1. prosince do 24. prosince, byť ne vždy takto běžný kalendář vychází. Dříve byly adventní kalendáře malým uměleckým dílem, kde se v zasněženém městečku nebo vesničce za okny domů skrývaly různé obrázky, veršíky nebo citace z bible. Dnes můžeme koupit kalendáře s malými čokoládami nebo rodiče dětem vyrobí kalendář netradiční.

 Svatá Barbora se narodila ve 3. století v rodině bohatého kupce, který nenáviděl křesťany. Aby svou dceru uchránil od různých svodů, nechal ji zavřít do luxusní věže, kterou pro ni nechal postavit.  Jeden ze sloužících ji však obrátil na křesťanskou víru.  Jakmile se o tom otec dověděl, chtěl ji donutit zříci se křesťanství. Barboře se podařilo utéci a skrýt se ve skalní puklině, ale skrýš otci prozradil pastýř. Barbora se však dále bránila,byla mučena a nakonec ji otec vlastnoručně sťal hlavu.V tom okamžiku vyšlehl z jasného nebe blesk a na místě krutého otce zabil.  Na paměť této světice se v den jejího svátku 4. prosince řežou větvičky třešní nebo zlatého deště. Jsou to takzvané „ barborky “. Vloží se do vody a čeká se, kdy vykvetou. Kolikátý den větvička vykvete, tolikátý měsíc bude pro majitele šťastný. Podle jiné pověry pokud větvička rozkvetla na Štědrý den, dívka, která ji dala do vody se do roka vdala nebo rozkvetlá větvička má přinést rodině štěstí.

 Svátek má svatý Mikuláš 6. prosince.  Narodil se kolem roku 250 ve městě Pataře v rodině zbožných a majetných křesťanů.  Po smrti rodičů velkou část majetku rozdal chudým a potřebným. Aby unikl projevům vděčnosti, vydal se na pouť do Palestiny.  V té době zemřel ve městě Myre biskup. Jeho nástupcem se měl stát ten, kdo první vešel následujícího dne do chrámu. Tím byl právě Mikuláš. Po váhání nakonec úřad přijal.  Podle staré víry každý rok sestupuje sv. Mikuláš navečer 5. prosince na zem, spolu s andělem a čertem obchází lidské příbytky a rozděluje pamlsky a ovoce hodným dětem, zlobivým pak uhlí a brambory.

 má svátek svatá Lucie. B yla prý dcerou bohatých rodičů. Rozhodla se vést panenský život. Všechny nápadníky odmítala a svůj majetek rozdala chudým.  Podle legendy si jednou dokonce vypíchla oči, aby odradila jednoho ze svých nápadníků. Zrak se jí hned vrátil a odmítnutý pohanský nápadník ji jako křesťanku udal. Byla odsouzena k prostituci, ale stráž ji nedokázala odvést. Nakonec ji prořízli hrdlo.  Zůstalo nám po ní několik zvyků. Buď v předvečer svátku chodí bíle oděná žena „Lucka“s nožem a chce dětem, které se nepostily rozříznout bříško. Nebo chodilo více „Lucek“ a děti, které byly hodné a uměly se modlit obdarovávaly, ostatní honily metlou.  Pro ženy se stal svátek sv. Lucie dnem, kdy nesměly prát ani příst. Dokonce vynášely svoje kolovrátky na půdu.

 Vánoční stromek patří neodmyslitelně k Vánocům.  Tradice zdobení vánočního stromku pochází z německých zemí.  V Česku se první vánoční stromek zdobil počátkem 19. století a v první polovině 19. století tuto tradici přejaly jen bohaté pražské měšťanské rodiny. Více se zdobení vánočních stromků rozšířilo mezi lidmi až po první světové válce.  Stromečky se zdobily cukrovím a ovocem, koncem 19. století i prvními lojovými svíčkami.  Zdobení vánočních stromečků prochází módou. Klasický stromeček je zdobený slaměnými ozdobami.

 Vánoce patří i mezi nekřesťany k nejdůležitějším svátkům v roce. Slaví se 24., 25. a 26. prosince.  24. prosince na Štědrý den bývá tradicí, že se schází celá rodina na slavnostní večeři. Ta se tradičně skládá z rybí polévky, bramborového salátu s kaprem.  Během večeře se dodržovaly některé zvyklosti: mohlo se tak připravit o talíř více pro nečekanou návštěvu, případně položit pod talíř minci či šupinu. Od štědrovečerní tabule se obvykle směla vzdalovat pouze hospodyně.  Po večeři bývá zvykem rozbalovat vánoční dárky, které dětem v českých zemích přináší Ježíšek.  Štědrý den tradičně vrcholí půlnoční mší, kde může zaznít Rybova mše vánoční, zpívají se koledy (Narodil se Kristus Pán, Tichá noc, Jak si krásné neviňátko, Nesem vám noviny, Chtíc, aby spal, Štědrej večer nastal) a začíná samotná oslava narození Krista.  Jednou z novodobých vánočních tradic je betlémské světlo, které rozvážejí skauti. Světlo se každoročně zapaluje v Betlémě, a do Česka putuje z Vídně. Pro české země jej přebírají brněnští skauti, kteří jej v sobotu rozvážejí před 4. nedělí adventní, takže je pak k dispozici v kostelích, na vánočních trzích, knihovnách apod.  Hlavním křesťanským svátkem je Boží hod vánoční, připadající na 25. prosinec – v tento den si připomínáme narození Ježíše Krista.  Následujícího dne, na svatého Štěpána, bylo dříve zvykem, že děti chodily od domu k domu a koledovaly. Za své snažení byly obvykle odměněny ovocem a občas i malým penízem. V dnešní době se již na koledu nechodí, ale tento zvyk se zachoval v podobě krásných vánočních písní.

 Jmelí Lidé si jeho zelené, postříbřené či pozlacené snítky nejčastěji připevňují na lustr, případně nad dveře. Pod ním prý má muž právo políbit jakoukoli dívku či ženu. Nebo proto, že „kdo se pod jmelím políbí, druhému se zalíbí“ a jejich láska bude po způsobu jmelí věčně zelená. Každopádně darované jmelí nosí štěstí, a tak se při vánočních návštěvách hodí s sebou snítku přinést.  Zlaté prasátko Jedná se o tradici, kdy se tvrdí, že pokud vydržíte celý Štědrý den se postit, tak večer se vám pak zjeví zlaté prasátko, které vám zaručí hojnost a dobrou úrodu na celý příští rok.  Rozkrojené jablíčko Po štědrovečerní večeři si každý může rozkrojit jablko, napříč, tedy kolmo na stopku. Kdo ve svém jablku nalezne pěticípou „hvězdičku“ ze zdravých jadérek, v příštím roce ho čeká zdraví a štěstí. Pokud je jádřinec červavý, lze se nadít nemoci. A když místo pěticípé hvězdičky jsou jadérka uspořádána do tvaru křížku, hrozí nejhorší, tedy smrt. Stejné je to s vlašskými ořechy.  Kdo ve čtyřech nalezne zdravá jádra, bude sám zdravý celý rok.  Třesení stromkem Tedy nikoliv vaším vánočním stromkem, ale nejčastěji mladou jabloní či zlatým deštěm na zahradě. Děvče si vyběhlo po večeři na zahradu, zatřáslo stromkem a odkud se první ozval pes, odtud měl přijít slečně ženich. Tedy z buďto přímo z toho domu, či alespoň z toho směru.

 Lití olova Na přípravu náročnější, zato významově bohatší je staročeský zvyk lití olova. Nad plamenem či na kamnech se roztaví kousek olova, které se posléze najednou vylije do nádoby s vodou. Podle tvaru, do kterého olovo ve vodě ztuhne, přítomní usuzují, co dotyčného čeká. Svobodné dívky se v něm snaží rozeznat tvář či monogram toho, kdo je jim určen. Výsledný tvar olova je také možné číst jako odpověď na předem položenou otázku.  Skořápkové lodičky Poetický zvyk, který upoutá (nejen) každé dítě, je pouštění lodiček z ořechových skořápek. Několik vlašských ořechů se rozpůlí a do vyprázdněných polovin skořápek se připevní maličká svíčka - nejsnáze pomocí nakapaného vosku. Ořechová lodička se zapálenou svíčkou se vypustí do větší nádoby s vodou. Její plavba předznamenává životní dráhu toho, kdo ji vyslal. Když vydrží dlouho svítit, čeká majitele život dlouhý a šťastný. Jestliže se lodička pustí na volnou vodu, dotyčný se vydá na cesty, drží-li se při břehu, zůstane doma.  Házení střevíce Na Štědrý den se svobodné dívky mohou svého osudu zeptat, čeká-li je v příštím roce svatba. Dívka hází střevícem přes hlavu. Jestliže dopadne patou ke dveřím, zůstane i nadále doma. Pokud ale bota zamíří špičkou ze dveří ven, čekají dotyčnou vdavky a odchod od rodičů.

 K Vánocům neodmyslitelně patří lidové vánoční hry a koledy.  Jejich vznik se traduje hluboko do minulosti. Většinou to bývaly lidové hry se zpěvy.  Jednou z nich je anonymní lidová hra o narození Ježíška ze Semilska doplněná vánočními písněmi.  Vánoční i velikonoční biblické příběhy patřily k nejstarším námětům lidového divadla, které se formovalo od 17. století. Divadelní aktivity byly především setkáním, utvrzovalo se jím sousedské společenství. Některá divadla se hrála přímo v chalupách.  U nás ve škole jsme si vzali jako předlohu k vánoční besídce gramofonovou desku Moravské Vánoce. Je rozdělena na čtyři části: dobu před Štědrým dnem, Štědrý den, Štědrý večer a koledu. Základem je minimální text a maximální využití lidových koled a málo známých vánočních písní. Podle ní jsme nacvičili krásné vystoupení, které se líbilo jak rodičům, tak dětem.  Některé koledy se můžeme naučit i my: Na Vánoce dlouhý noce, Ten vánoční čas, Koleda, koleda Štěpáne,... Tři králové přinášejí dary D. Velasquez

 Ve starověku lidé v těchto dnech oslavovali návrat slunce, …………………………..  Od 4. století našeho letopočtu se Vánoce považují za křesťanský svátek, kdy lidé oslavují narození ……………………….  ………………………….. je přípravou na vánoční svátky a během staletí se ustálila na posledních čtyřech týdnech před Štědrým dnem.  Aby dětem toto období rychleji ubíhalo, vznikl takzvaný……………………………...  na svátek sv. Barbory řežou lidé třešňové větvičky tzv. …………………………  ………………………………… rozdal většinu majetku chudým a potřebným.  Pro …………………. se stal svátek sv. Lucie dnem, kdy nesměly prát ani příst.  ………………….. se zdobily cukrovím a ovocem, koncem 19. století i prvními lojovými svíčkami.  Na Štědrý večer děti pod stromečkem hledají ……………, které jim přinesl Ježíšek.  Mezi lidové zvyky patří: …………………, ……………………………, ………………..  K Vánocům neodmyslitelně patří lidové ……………………………………………. adventní kalendář, zlaté prasátko, stromečky, Sv. Mikuláš, rozkrojené jablíčko, zimní slunovrat, vánoční hry a koledy, barborky, dárky, ženy, lití olova, doba adventní, Ježíška

    Malene Thyssen, Thyssen     