Zdokonalovací kurz OŽP Ochrana životního prostředí v AČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_05.
Advertisements

Technologie – Bezpečnost a ochrana zdraví při práci.
Rejstřík škol a školských zařízení Seminář pro ředitele škol zřizovaných LK.
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Způsoby vedení evidence podnikatelské činnosti I.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Registrace poskytovatelů sociálních služeb v Jihomoravském kraji.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S3_07.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
[ 1 ] RNDr. Pavla Coufalová Symposium Strategie servisní podpory zdravotnických pracovišť, Praha, © 2010 Státní ústav pro kontrolu léčiv.
BEZPEČNOSTNÍ TECHNOLOGIE I Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro bezpečnostní systém státu (reg. č.: CZ.1.01/2.2.00/ )
Centrální registr zbraní – změna právní úpravy. Harmonogram novely červenec 2012 rozeslání novely do meziresortního připomínkového řízení předložení.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Standardy kvality sociálních služeb. soubory měřitelných a ověřitelných kritérií, které popisují, jak má vypadat kvalitní sociální služba. Jsou použitelné.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “technologie“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u jiných.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_242_TÉMA_ Doklady a evidence Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví Ústí nad Labem 2/2008 Ing. Jaromír Vachta.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E30.01 Ročník3. ročník.
Akreditační standardy SAK ČR pro nemocnice - I
Kontrolní činnost ve zdravotnictví
Postup při zřizování obchodní společnosti
Stávající systém kontroly při těžbě dřeva
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Zabezpečení personálu a infrastruktury logistiky
Plánování ve školní tělesné výchově
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
Jednoduché účetnictví
TECHNOLOGIE A NÁSTROJE OCHRANY PROSTŘEDÍ
Zákon o lesích (lesní zákon) č. 289/1995 Sb.
Pracovnělékařské služby
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Gastronomická zařízení – Ochrana životního prostředí v gastronomii
Správa sociálního zabezpečení
Katastr nemovitostí (KNEM)
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
MVdr.Vratislav Krupka.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
GDPR aneb to chceme.
Národní konference GDPR 2017, Praha, 23. listopadu 2017
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
NV č. 201/2010 Sb. ze dne 31. května 2010  o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu ve znění NV č. 170/2014 Sb. ze dne 6. srpna 2014.
Metodika inspekčního záznamu SIBP
Blanka Valdecká, TOO ČMKOS, Seminář pro SIBP
Přehled nejdůležitějších novinek
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Podnikové dětské skupiny Kristina Zapletalová
Základy podnikání živnostenské podnikání, postup při ohlášení živnosti
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Seminář AMG, Písek 2018 GDPR.
Uskutečněné a očekávané změny právních předpisů důležité pro zástupce ředitele Praha
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Informační systém základních registrů
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Transkript prezentace:

Zdokonalovací kurz OŽP Ochrana životního prostředí v AČR

Osnova:  Povinnosti velitelů a náčelníků  Povinnosti pracovníka ochrany životního prostředí  Povinnosti příslušníků vojenských útvarů a zařízení při ochraně životního prostředí  Dokumentace pracovníka OŽP

Povinnosti velitelů a náčelníků  Velitel je odpovědný za vytvoření účinného programu životního prostředí ve svém útvaru, zařízení ( dále jen útvaru). To vyžaduje, aby měl u útvaru odpovídající odborný personál a disponoval příslušnými zdroji. Musí klást důraz na plnění environmentálního programu na všech úrovních svého útvaru, neboť jeho úspěšné plnění vyžaduje plné zaujetí všech příslušníků útvaru a není věcí jen ekologických orgánů.  Velitel si musí být vědom, že má za životní prostředí u útvaru plnou právní odpovědnost a musí být dobře seznámen s příslušnou legislativou!  Pokud útvar, zařízení nakládá s některým druhem nebezpečného odpadu musí si vyžádat „ Souhlas k nakládání s NO“od příslušného krajského odboru životního prostředí.

Povinnosti velitelů a náčelníků  Zajistit a kontrolovat dodržování bezpečnostních předpisů, pravidel ochrany ŽP a školení v oblasti ochrany životního prostřední a nakládání s N-CHLP. Určit zaměstnance, kteří jsou povinni zúčastnit se periodického školení ochrany životního prostředí a nakládání s N-CHLP – jedenkrát ročně.  Umožnit orgánům státní správy přístup do objektů, v doprovodu s odpovědnou osobou poskytovat požadované informace související s kontrolou (ŽP, odpady, nakládání s chemickými látkami a přípravky, nakládání s obaly), provést zápis o kontrole. V případě zjištění závad nebo zahájení správního řízení neodkladně informovat nadřízený stupeň (pracovníka OŽP).

Povinnosti velitelů a náčelníků  V případě zrušení útvaru nebo jeho přeorganizování a změny čísla útvaru zpracuje hlášení (jako roční) o produkci odpadů k danému datu zrušení nebo reorganizace útvaru a předá je nadřízenému stupni  Provádět pravidelné, příp. namátkové kontroly pracovišť, práce dodavatelských firem za účelem zjištění dodržování ochrany ŽP, nakládání s odpady, obaly, nakládání s N-CHLP, vedením příslušné evidence apod. Výsledky kontrol zapisovat do knihy kontrol a „Základní ekologické karty“.  Spolupracovat s orgány státní správy, poskytovat vyžadované podklady a jednat ve správních řízeních.

POVINNOSTI PRACOVNÍKA POVĚŘENÉHO OCHRANOU ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ  Pracovník ochrany životního prostředí u vojenského útvaru (dále jen ekolog) je poradním orgánem velitele a společně s velitelem odpovídá za celou oblast ochrany životního prostředí (dále jen OŽP).  Zabezpečuje plnění obecně platných právních norem, vnitřních předpisů v OŽP.  Zpracovává a vede předepsanou dokumentaci životního prostředí stanovenou legislativou pro OŽP (především v oblasti odpadového hospodářství, ochrany vody, půdy a ovzduší).  Zabezpečuje periodická školení všech příslušníků útvaru z „Havarijních plánů a ochrany životního prostředí, včetně nakládání s N-CHLP.  Provádí kontrolní činnost v této oblasti  Podílí se na plánování finančních prostředků na zabezpečení OŽP  Zabezpečuje odpadové hospodářství v souladu s právními dokumenty zabývající se touto problematikou. Zpracovává „Pokyny pro nakládání s odpady u útvaru“

POVINNOSTI PRACOVNÍKA POVĚŘENÉHO OCHRANOU ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ  Podílet se na výběru firem k odstraňování odpadů, nákupu materiálu nezbytného pro OŽP, různých ekologických služeb (vzorkování, odběry a analýzy, čištění lapolů a jímek apod.) a výkupu druhotných surovin (kovový šrot, papír, plasty, dřevo apod.).  2) Vést přehled všech smluv uzavřených v oblasti ochrany ŽP, (včetně smluv na zpětný odběr výrobků, smluv na odstraňování komunálního odpadu a likvidaci zářivek od provozního střediska atd.).  3) Vést evidenci příslušníků útvaru, zařízení proškolených v oblasti ochrany životního prostředí a N-CHLP. Školení pro vybrané zaměstnance periodicky organizovat a zajišťovat.  4) Spolupracovat s veliteli jednotek a náčelníky oddělení, a ostatními příslušníky útvaru, zařízení a poskytovat jim metodickou pomoc v oblasti ochrany ŽP a odpadového hospodářství.

POVINNOSTI PRACOVNÍKA POVĚŘENÉHO OCHRANOU ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ  Poskytovat metodickou pomoc v oblasti nakládání s N-CHLP a v oblasti nakládání s obaly velitelům, náčelníkům a všem příslušníkům společně s pracovníkem pověřeným BOZP.  Zajistit vedení průběžné evidence odpadů a na vyžádání ji předkládat nadřízeným stupňům a orgánům státní správy. Zpracovává a odesílá roční hlášení o produkci odpadů za uplynulý rok (způsob a forma zpracování je dána programem EisProW) nadřízenému ekologovi. Ve stejné podobě zpracovává a zasílá čtvrtletní hlášení o produkci odpadů.  Roční hlášení se u útvaru ukládá po dobu 5-ti let.  Do průběžné evidence odpadů zaznamenávat (zpravidla správce shromaždiště odpadů) každý odpad vznikající při činnosti vojenského útvaru, zařízení, včetně podřízených součástí.  Po dobu 5ti let ukládat evidenci o znečišťování ovzduší, včetně výpočtů a vyměřování poplatků za znečišťování.

POVINNOSTI PRACOVNÍKA POVĚŘENÉHO OCHRANOU ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ  V případě zrušení útvaru nebo jeho přeorganizování a změny čísla útvaru zpracuje hlášení (jako roční) o produkci odpadů k danému datu zrušení nebo reorganizace útvaru a předá je nadřízenému stupni.  10) Žádat o povolení k nakládání s nebezpečnými odpady u příslušného odboru životního prostředí krajského úřadu v souladu s příslušnými předpisy.  11) Vést a ohlašovat evidenci zařízení s obsahem PCB v případě výskytu takovéhoto zařízení v souladu s platnými předpisy. Koordinovat práce při odstraňování zařízení s obsahem PCB v případě výskytu takového zařízení v souladu s platnými předpisy. Koordinovat práce při odstraňování zařízení s obsahem PCB v případě jejich zjištění. Zajistit dodržení vedení evidence požadované zákonem.  12) Zasílat nadřízenému ekologovi údaje o znečišťování ovzduší na formulářích Integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností (ISPOP) podle vydaných pokynů (zpravidla do konce února běžného roku) za uplynulý rok. Hlavní ekolog MO poté předkládá souhrnné provozní údaje o znečišťování ovzduší za celou AČR Ministerstvu životního prostředí

POVINNOSTI PRACOVNÍKA POVĚŘENÉHO OCHRANOU ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ  Provádět pravidelné, příp. namátkové kontroly pracovišť, práce dodavatelských firem za účelem zjištění dodržování ochrany ŽP, nakládání s odpady, obaly, nakládání s N-CHLP, vedením příslušné evidence apod. Výsledky kontrol zapisovat do knihy kontrol a „Základní ekologické karty“.  14) Spolupracovat s orgány státní správy, poskytovat vyžadované podklady a jednat ve správních řízeních.  15) Dbát na dodržování právních předpisů v ochraně ŽP, tyto rozpracovávat na podmínky útvaru, zařízení. Průběžně se seznamovat s novými právními předpisy a novými poznatky v oblasti ochrany ŽP.  16) Zajistit shromažďování vzniklých odpadů utříděně podle druhů a zabezpečit je před znehodnocením, odcizením nebo jiným nežádoucím únikem. Pečovat o shromažďovací prostředky a vést jejich seznam.

POVINNOSTI PRACOVNÍKA POVĚŘENÉHO OCHRANOU ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ  Udržovat a doplňovat určená pracoviště prostředky pro zachycení a likvidaci úniku NL a NO. Požadovaný rozsah a druh vybavení je třeba konzultovat s vedoucími pracovišť. V případě havárie postupovat podle „Havarijních plánů“.  19) Zajistit správné nakládání, využití nebo odstranění odpadů. Využití odpadů má přednost před jejich odstraněním.  Komise životního prostředí:1)  Podle povahy, charakteru útvaru může velitel ustanovit „Komisi životního prostředí“ jako svůj poradní odborný orgán.  KŽP je pracuje v tomto složení  Předseda: většinou jeden ze zástupců velitele  Sekretář: ekolog  Členové: počet podle potřeby.

POVINNOSTI PRACOVNÍKA POVĚŘENÉHO OCHRANOU ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ  Zpracovává:  Plán činnosti na rok  Zápisy z jednání (schází se zpravidla 1x za tři měsíce nebo podle potřeby)  Provádí kontrolní činnost a předkládá veliteli návrhy na odstranění nedostatků v OŽP  Předkládá návrhy na zlepšení v dané oblasti

Dokumentace pracovníka OŽP  Rozsah a vedení dokumentace ekologa útvaru jsou stanoveny zákonnými normami a vnitřními předpisy.  Předepsaná dokumentace OŽP u útvaru:  Základní ekologická karta,  Výpis z rozkazu č.1 ( určení osoby odpovědné za OŽP, určení komise ŽP., určení havarijního družstva, určení správce shromaždiště odpadů včetně provozní doby shromaždiště, určení osob a systému kontrol na pracovištích s NL apod ).  Evidence odpadů - v elektronické podobě programu EisProW a průběžná evidence vedená ve shromaždišti (včetně zápisů o vstupu jednotlivých osob. Pokyny k práci s programem EisProW

Dokumentace pracovníka OŽP  Platný souhlas příslušného krajského úřadu odboru životního prostředí k nakládání s nebezpečnými odpady nacházejících se u zařízení. Vyžaduje se, kde vnikají nebo se nacházejí nebezpečné odpady.  Pokyny k nakládání s odpady U zdravotních útvarů musí být schváleny orgánem vojenské hygienické služby ÚVZU Praha) u veterinárních útvarů také hlavním veterinářem AČR.  Provozní řády: shromaždiště odpadů, lapačů ropných látek, tuků včetně kuchyňských bloků, čističek vod, mycích můstků, stání vozidel, dílen,vojenských skládek odpadů a všude tam, kde se zachází s nebezpečnými nebo závadnými látkami a na místech, kde se skladují.

Dokumentace pracovníka OŽP  Havarijní plán útvaru : Zpracovává se pokud útvar splňuje kritéria dané zákonnými předpisy. Musí být schválený příslušným vodoprávní úřadem.  Evidence o stacionárních zdrojích znečišťování ovzduší ( výpočty emisních limitů a hlášení o znečišťování o vzduší) ISPOP  Doklady o předání odpadů oprávněné osobě (zakládat po dobu 5ti let). U NO jako doklad o předání odpadu slouží „Evidenční list přepravy nebezpečného odpadu“Evidenční list přepravy nebezpečného odpadu (zakládá se po dobu 5 let), Nová zákonná úprava.  U ostatního odpadu „Vážní lístek“.

Dokumentace pracovníka OŽP  Pomocná evidence ve shromaždišti odpadu Sešit vstupu do shromaždiště odpadu,  Sešit na zapisování teploty - zapisuje se 2x denně. Týká se zdravotnických a veterinárních útvarů. Nebo útvarů, kde povaha odpadu vyžaduje jeho skladování v chladícím zařízení určeného pro odpady.  11) Provozní řád shromaždiště nebezpečného a ostatního odpadu viz příloha č.5  12) Smlouva s oprávněnou osobou (firmou) může původce odpadu uzavřít za podmínky, že k převzetí odpadu do svého vlastnictví je oprávněná pouze právnická osoba nebo fyzická osoba oprávněná k podnikání, která je provozovatelem zařízení k využití nebo k odstranění nebo ke sběru nebo k výkupu určeného druhu odpadu4)  13) Identifikační listy NO katalogové čísla a vlastnosti odpadů musí odpovídat Katalogu odpadů, viz.příloha č. 7  14) Kopie ročních hlášeních o produkci nebezpečných

Dokumentace pracovníka OŽP  Bezpečnostní list N- CHLP1,2  V místě a skladování nebo používání N CHLP a dalších závadných látek (označené kryptogramem nebezpečných vlastností a H – P větami musí být „Bezpečnostní list“. Obsah viz příloha č. 9. Všichni zaměstnanci, kteří zacházejí s se závadnými látkami musí být prokazatelně seznámeni s příslušným bezpečnostním listem a musí znát jeho umístění  Písemné přípravy o prováděných školení z OŽP včetně prezenčních listin.  U útvarů a zařízení, které mají podřízené součástí je vedena v kopii výše uvedená dokumentace za každý celek a tyto celky jsou zaznamenány v Základní ekologické kartě. Každý vojenský útvar a zařízení, kde se produkuje odpad si vede vlastní dokumentaci. Výše uvedená dokumentace je řádně zaevidována.