1 Týden teorie a praxe v ekonomice Universita Pardubice – fakulta ekon.-správní Ústav ekonomiky a managementu REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ V ČR Ing. Karel Šatera,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_05.
Rejstřík škol a školských zařízení Seminář pro ředitele škol zřizovaných LK.
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Registrace poskytovatelů sociálních služeb v Jihomoravském kraji.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Ing. Jan Bartoš Listopad 2010 Hodnocení smluv o poskytování služeb Liberecké informatické fórum.
ZÁSADY TRANSFORMACE ZDRAVOTNÍCH POJIŠŤOVEN Praha,
Pavla Katzová tajemnice Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému správy státu Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Právní postavení českého lékaře z pohledu Výboru pro zdravotnictví PSP ČR R. Vyzula
REFORMNÍ KROKY MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ V OBLASTI ZDRAVOTNÍHO POJIŠTĚNÍ Ministerstvo zdravotnictví České republiky Praha,
ŽIVNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Plán činnosti ministerstva zdravotnictví Praha,
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Pracovní skupina Portál elektronického zdravotnictví NSeZ – neveřejná prezentace Emauzy, MUDr. Pavel VEPŘEK předseda pracovní skupiny.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Ing. Ladislav Friedrich, CSc. Prezident Svazu zdravotních pojišťoven ČR Nákupy léčivých přípravků a zdravotnických prostředků do nemocnic.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
PROJEKT ISTI INFORMAČNÍ SYSTÉM TECHNICKÉ INFRASTRUKTURY VEŘEJNÉ SPRÁVY
Kontrolní činnost ve zdravotnictví
Závěrečný účet kapitoly 335 Ministerstvo zdravotnictví ČR za rok 2016
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AKREDITACE K USKUTEČŇOVÁNÍ VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU dle novely zákona č
Digitální učební materiál
Místní rozpočtové jednotky
Úřad práce České republiky
KVALITA – BEZPEČNOST - EFEKTIVITA
Kód vzdělávacího materiálu:
Příjmy z kapitálového majetku
Výrobní faktory v organizaci
31 Základní typy zdravotnických systémů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
DEKRET ROZVOJE A STABILITY ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Dvacet zdravých vět
Občanské soudní řízení I.
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Pracovnělékařské služby
Charakteristika primární péče
Právo sociálního zabezpečení
Katedra finančního práva a národního hospodářství
Správa sociálního zabezpečení
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Přehled nejdůležitějších novinek
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Problematika uzavírání smluv mezi pojišťovnami a zdravotnickými zařízeními PharmDr. Ivana Cimalová, MBA ředitelka zdravotnického odboru ZPMV ČR Čestlice,
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Občanské soudní řízení I.
Občanské soudní řízení I.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Život bez střeva , Praha.
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Transkript prezentace:

1 Týden teorie a praxe v ekonomice Universita Pardubice – fakulta ekon.-správní Ústav ekonomiky a managementu REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ V ČR Ing. Karel Šatera, Ph.D., MBA

2 Dopad stárnutí populace na nárůstu nákladů zdrav.péče (průměr nákladů dle věkových skupin na 1 pojištěnce v Kč za roky ) Průměrný věk r Průměrný věk r. 2006

3 1. Všichni si uvědomují nutnost řešit systém financování zdravotní péče z důvodu trendu stárnutí populace a výrazného vědeckotechnického rozvoje. 2. Liší se názory „jak to řešit“ 3. Absence dialogu a hledání vzájemného konsensu

4 Reformní úsilí současné vlády I. Změny od II. Návrhy od

5 Při nutnosti změn je potřebné především: důkladná analýza stávajícího stavu získání „politického konsensu“ v základních oblastech dlouhodobá a důkladná informační kampaň pro občany i odborníky  až poté realizace v postupných krocích

6 Základní fáze reformy zdravotnictví Pro současnost Cílem je informovaný občan, jenž: Pro budoucnost 2010 → Reforma svéprávného pacienta Reforma pro ohroženého pojištěnce ↓ Cílem je odvrácení finančního kolapsu: už v roce 2015 bude chybět 30 miliard Kč ↓↓ ví, kam se má obrátit ví, co dostane bezplatně a na co si musí připlatit ví, dokdy to dostane ↓

7 Základní teze reformy zdravotnictví (14+1změna) 1.Každý občan bude mít přehled o tom, na jakou péči má nárok, kdo a kde mu ji poskytne. 2.Občané budou informováni o kvalitě práce jednotlivých zdravotnických zařízení. 3.Občané budou motivováni k péči o vlastní zdraví. 4.Bude zaveden limit na doplatky na léky. 5.Všem bude jasné, na jaké služby si bude možné legálně připlatit.

8 Základní teze reformy zdravotnictví (14+1 změna) 6.Transformované zdravotní pojišťovny budou moci nabízet smluvní pojištění. 7.Zlepší se řízení zdravotních pojišťoven. 8.Bude zpřísněna kontrola zdravotních pojišťoven. 9.Zdravotnická zařízení budou placena za objem a kvalitu poskytnuté péče. 10.Zvýší se nároky na kvalitu a bezpečnost nemocnic.

9 Základní teze reformy zdravotnictví (14+1 změna) 11.Stát bude podporovat obory, v nichž hrozí nedostatek lékařů. 12.Významně se zlepší činnost zdravotnické záchranné služby. 13.Špičkovou medicínu budou garantovat univerzitní nemocnice. 14.Stát vytvoří podmínky, aby si lidé mohli lépe chránit svoje zdraví. 15.Bude zahájena celonárodní diskuse o budoucnosti financování našeho zdravotnictví.

10 I. REFORMA K ) Zavedení regulačních poplatků – dopad + 5 mld.Kč za položku na receptu 30,- Kč za návštěvu lékaře 30,- Kč za pobyt v nemocnici 60,- Kč/den za návštěvu pohotovosti 90,- Kč roční limit na reg.poplatky a doplatky na léky 5 tis.Kč (ne vše se finančně započítává – nepřehledné) 2) Snížení plánovaných finanč. prostředků od státu nenavyšování platby státu za své pojištěnce (24% průměrné platby), dopad do systému – 3,346 mld.Kč zastropování vyměřovacího základu pojistného, dopad do systému cca 4 mld.Kč

11 Stále přetrvávající nedostatky současného stavu: 1.Financování zvýšených regulačních poplatků, případně doplatků, bez vyžadování „co za to“! + 5 mld.Kč ročně 2.Přetrvávající chybné nastavení motivací všech složek systému (zneužívání) 3.Pomalé hledání „rezerv v systému“ (rizikové chování, doporučení od prakt.lékaře ke specialistovi) 4.Slabé postavení „klienta“ – občana v systému 5.Chybí politický konsensus (nebezpečí, co bude po příštích volbách) 6.Neustálé politické diskuse o osvobození od regulačních poplatků  novorozenců a dětí  seniorů  občanů v domovech důchodců, LDN a OLÚ 7.Nevyhodnocení přijatých reformních opatření (reálné podklady po roce i déle)

12 II. Reforma k Opět nutná především  analýza  „politický konsensus“  informační a vysvětlující kampaň

13 A.) o zdravotnických službách a podmínkách jejich poskytování (upraveny podmínky poskytování zdrav.služeb uceleně jedním zákonem, vč.práv a povinností) Základní definice Poskytovatelé zdravotnických služeb Podmínky pro udělení oprávnění k poskytování zdrav.služeb Oprávnění k poskytování zdr.služeb Přerušení poskytování zdr.služeb Zánik oprávnění zdr.služeb Pokračování v poskytování zdr.služeb Práva pacienta Povinnosti pacienta Poskytování zdr.služeb bez souhlasu pacienta Povinnosti a práva poskytovatele zdr.služeb

Povinnosti a práva zdr.pracovníků 13. Zdravotnická dokumentace 14. Národní zdr.informační systém 15. Nakládání s tělem zemřelého, postup při úmrtí, pitvy 16. Posudková služba a lékařský posudek 17. Stížnosti, odborné komise 18. Smírčí jednání 19. Certifikace poskytovatelů zdr.služeb 20. Registr poskytovatelů zdr.služeb a registr zdr.pracovníků 21. Výkon statní správy 22. Správní delikty

15 B.) O specifických službách (ujednocení problematiky zdravotní péče do jednoho zákona a specifikace odborné problematiky, vč.úpravy aktuální problematiky např.změna pohlaví, ověřování nových poznatků a metod) 1. Předmět 2. Asistovaná reprodukce 3. Sterilizace 4. Kastrace 5. Změna pohlaví transexuálních osob 6. Psychochirurgické výkony 7. Lidské genetické dědictví a klonování 8. Darování a odběry krve, léčba krví 9. Lékařské ozáření a klinický audit 10. Ověřování nových poznatků použitím metod, které dosud nebyly v klinické praxi na živém člověku zavedeny.

Umělé ukončení těhotenství 12. Zajištění pracovně lékařské služby 13. Posuzování zdr.způsobilosti ke studiu, k přípravě na výkon povolání nebo dalším činnostem 14. Ochranné léčení 15. Výkon státní správy 16. Správní delikty

17 C.) O zdravotnické záchranné službě (ujednocení problematiky do jednoho zákona, stanovené úkoly a povinnosti zdr.služby; práva a povinnosti zdr.pracovníků; součinnost zdr.záchr.služby s poskytovateli organizované první pomoci např.horská služba ČR,…) 1. Předmět 2. Činnost poskytovatele zdr.záchranné služby 3. Poskytovatel zdr.záchranné služby 4. Zdravotnické zařízení poskytovatele zdr.záchranné služby a jeho organizační členění 5. Soustava zdr.záchranné služby 6. Název a znak zdr.záchranné služby a označení dopravních prostředků poskytovatele zdr.záchranné služby

18 7. Součinnost poskytovatele zdr.záchranné služby s cílovým poskytovateli zdr.služeb 8. Oprávnění zdr.pracovníků zdr.záchranné služby při poskytování přednemocniční neodkladné služby 9. Působnost a odpovědnost státních orgánů, orgánů územních samosprávných celků a orgánů krizového řízení 10. Financování zdr.záchranné služby 11. Poskytovatel zdr.záchranné služby 12. Správní delikty

19 D.) O veřejném zdravotním pojištění (jednotná aktualizace právní normy pro oblast zdravotního pojištění s novými prvky) 1. Úvod 2. Základní pojmy 3. Zdroje veřejného zdr.pojištění 4. Účastníci veřejného zdr.pojištění 5. Nárok pojištěnce (místní a časová dostupnost) 6. Provozování veřejného zdr.pojištění (4 typy zdr.plánů, bonusy pro pojištěnce, smluvní síť) 7. Zajištění nároku pojištěnce prostřednictvím smluv s poskytovateli 8. Povinnosti smluvních poskytovatelů 9. Centrální registr pojištěnců (úřad!) 10. Společná ustanovení

20 E.) O zdravotních pojišťovnách (sjednocení dvou různých stávajících zákonů do jednoho vč.řešení právní formy pojišťoven a doplnění o další prvky, např.úřad dohledu, specifikace ukončení činnosti ZP,…) 1. Úvod 2. Definice (např.zdravotní plány) 3. Podmínky pro zahájení činnosti zdravotní pojišťovny (100 mil.Kč základní kapitál) 4. Požadavky na činnost zdravotní pojišťovny (podíl pojištěnců na kladném hospodářském výsledku, kancelář zdravotních pojišťoven) 5. Dohled nad zdravotními pojišťovnami (nový úřad dohledu) 6. Ukončení provozování veřejného zdravotního pojištění (méně jak 40 tis. pojištěnců)

21 F.) O úřadu pro dohled nad ZP (hlavní činnost: povolovací – licence, zdravotní plán; kontrolní; preventivní – vyžadování nápravy a sankce; vedení registru pojištěnců?) 1. Postavení dohledového orgánu 2. Předseda úřadu (na návrh vlády jmenován prezidentem republiky) 3. Působnost úřadu 4. Rozhodování úřadu 5. Informační povinnost úřadu

22 G.) O univerzitních nemocnicích a univerzitních zdravotnických pracovištích (nahradit formu příspěvkových organizací do podoby univerzitních – akciových společností, 34% univerzita+ 66% stát) 1. Úvodní ustanovení 2. Definice pojmů 3. Vznik univerzitních nemocnic (a.s.) 4. Akcie, základní kapitál a fondy 5. Stanovy 6. Předmět činnosti a hospodaření univerzitních nemocnic 7. Orgány univerzitní nemocnice 8. Univerzitní zdr.pracoviště 9. Působnost Ministerstva zdravotnictví (akcionářská práva za stát) 10. Účinnost

23 ZÁSADY TRANSFORMACE ZDRAVOTNÍCH POJIŠŤOVEN Praha, Ministerstvo zdravotnictví České republiky

24 DŮVODY PRO ZMĚNU PRÁVNÍ FORMY ZDRAVOTNÍCH POJIŠŤOVEN Dnešní problémy Nový zákon Chybějící odpovědnost managementu a správních rad Nedostatečně definované podmínky vzniku, činnosti a dohledu, netransparentní účetnictví Specifická právní forma nezapadající do právního řádu Nedostatečná motivace k hospodárnému chování – absence vlastníka Významně zvýšená odpovědnost pojišťoven za zajištění zdravotní péče Tvrdé podmínky pro udělení licence a povoleni, průběžné sledování finanční situace pojišťoven a plnění povinností vůči pojištěncům Standardní právní forma zajišťující transparentnost účetnictví a odpovědnost statutárních orgánů Vlastnická odpovědnost

25 CÍLE TRANSFORMACE  Cílem transformace dnešních zdravotních pojišťoven je splnění podmínek požadovaných pro jejich činnost novým zákonem  Transformace posílí řiditelnost, odpovědnost a transparentnost dnešních pojišťoven  Pojištěnci získají skutečný výběr při prohloubení dnešních jistot

26 ZÁSADY TRANSFORMACE  Zajištění právní kontinuity:  Zachování všech nároků pojištěnců  Zachování smluvních vztahů s lékaři a nemocnicemi  Naprostá jistota bezpečného převodu – postup upraven zákonem  VZP ČR zůstane ve veřejných rukou (vlastníkem se stane stát)  Vlastníky ostatních pojišťoven se stanou subjekty, které splňují požadavky nového zákona, v transparentním procesu prodeje akcií. Původní žadatelé o zřízení pojišťovny budou mít přednostní právo při dorovnání nejvyšší ceny

27 PROVEDENÍ TRANSFORMACE Dnešní stav Cíl transformace Zdravotní pojišťovna v neurčité právní formě, bez jasných požadavků na svoji činnost Nejasná odpovědnost a majetkové vztahy Výkyvy ve finanční situaci pojišťoven Zdravotní pojišťovna v právní formě akciové společnosti, splňující požadavky nového zákona na vznik, dohled a podmínky činnosti = nabytí licence Jasná odpovědnost a vlastník Nárok pojištěnců na 85% úspor

28 10 podmínek pro zdravotní pojišťovny + 1 zisk pro POJIŠTĚNCE 1. Splnění nároku pojištěnce ze zákona 2. Splnění místní dostupnosti (do X km) = síť 3. Splnění časové dostupnosti 4. Vedení transparentních objednacích seznamů = vytvoření finanční rezervy, aby je mohla plnit 5. Povinnost hotovostní rezervy (pro krizi v cash flow) = musí plnit včas lékařům i pacientům 6. Limit provozních nákladů = zabránění vytahování peněz ze systému 7. Limit na bonusy pro pojištěnce = zabránění úniku peněz na marketing 8. Povinnost solventnosti = stále kontrolovatelné finanční zdraví 9. Povinnost zajistit další služby – např. druhý názor, objednací systémy 10. Povinnost podrobit se dohledu +1) Zisk pro pojištěnce = 85 % z úspor pojištěncům

29 DOPADY NA OBČANY  Kdo nebude chtít, nic nepozná – zůstanou zachovány dnešní podmínky včetně rozsahu hrazené péče, zlepší se dostupnost zdravotní péče a kvalita služeb pojišťoven  Výběr pojišťovny – mezi VZP ČR v rukou státu a ostatními pojišťovnami v rukách soukromých subjektů  Výběr z nabídek zdravotních plánů – možnost řízené péče nebo spoluúčasti při zachování rozsahu hrazené péče  Možnost použít výnosy z transformace na úhradu zdravotní péče

30 Zůstatky na fondech zdravotních pojišťoven nad úroveň nutnou k provozu Výnosy z privatizace Zvláštní účet v ČNB VÝNOSY SOUSTŘEDĚNY V ČNB...

31 Zvláštní účet v ČNB... A PŘEDÁNY POJIŠTĚNCŮM Převod k Osobní zdravotní účty občanů Roční úspory z hospodaření zdravotních plánů

32 FUNKCE OSOBNÍHO ZDRAVOTNÍHO ÚČTU Informace o čerpání péče Finanční účet Přehled o spotřebě zdravotní péče, zaplacených poplatcích a doplatcích Průběžná informace o situaci pojištěnce vzhledem k limitu Možnost kontroly služeb vykázaných pojišťovně Vedený zdravotní pojišťovnou, úschova finančních prostředků u bankovního depozitáře Na tento účet vyplatí pojišťovna klientům 85% úspor dosažených v jednotlivých zdravotních plánech Možnost použít prostředky na úhradu zdravotní péče nehrazené z v.z.p. včetně doplatků na léky, spoluúčasti (v plánech se spoluúčastí) a regulačních poplatků

33 JISTOTA FINANČNÍ STABILITY POJIŠŤOVEN Vlastní kapitál Rezervní fond Výše prostředků vložených akcionářem bude odpovídat výši obratu pojišťovny a charakteru veřejného zdravotního pojištění Podíl z ročního obratu pojišťovny bude uložen na zvláštním účtu Zajišťovací fond Všechny pojišťovny budou přispívat na společný zajišťovací fond 3 stupně zabezpečení

34 SHRNUTÍ DOPADŮ TRANSFORMACE  Pojištěnec, který nechce změnu, nic nepozná (kromě lepší dostupnosti služeb)  Zvýšení povinností zdravotních pojišťoven  Přísný státní dozor  3 stupně zajištění finanční stability  Přísná regulace zisku  Příliv nových prostředků do systému  Vydělá každý pojištěnec – předpokládaný průměrný příjem na rodinu Kč

35 Časový sled transformace Stávající stav -pojišťovny, jako společnosti zřízené podle zvláštního zákona pojišťovny – dceřiné společnosti – a.s.  ČNB – výnos 20 – 25mld.Kč (ze zůstatku na účtech a výnosů z prodeje a.s.)  ukončení činnosti pojišťoven podle stáv.zákona Dále činnost jako a.s. 85% zisku pojištěnci 15% zisku majitelé ČNB – využití finančních prostředků

36 Hlavní okruhy problémů: Umělé oplodnění a možnost potratů Alternativní zdravotní plány a „řízená péče“ Přeměna zdravotních pojišťoven na akciové společnosti a jejich prodej (proč zrovna a.s.? – chybí jednoznačné zdůvodnění) Zřízení dohledového úřadu (neměl by mít výkonné činnosti – vedení registru poj.) Přeměna fakultních nemocnic na univerzitní a na akciové společnosti

37 Co zbylo z reforem …. Změny v poplatcích od Děti do 18 let neplatí: - klinické vyšetření 30,-Kč u prakt.lékaře, ambulant.specialisty (dívky u gynekologa), zubaře a za návštěvní službu prakt.lékaře  Platí: - 30,-Kč bez ohledu na věk vyšetření u klinického psychologa a u klinického logopeda - 30,-Kč za vydání léku (u doplatku vyššího než 30,- Kč, sníží se o něj doplatek) - Nadále poplatky 60,- Kč a 90,- Kč

38 Snížení limitu: ,- Kč u dětí do 18 let věku ,- Kč u seniorů nad 65 let věku

39 Závěr:  Přínosná snaha vtáhnutí občana do systému a zpřesnění legislativy (vč.reakcí na aktuální problémy)  Problematická snaha urychleně „rozprodat pojišťovny“ bez analýzy, dalších variant řešení a bez „časového tlaku“  Malá snaha o politický konsensus a veřejnou i odbornou debatu o změnách

40 Děkuji za pozornost