Mgr. Marie Havránková NOVÉ UMĚLECKÉ SMĚRY Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Ladislav Fuks Tematická oblast: Česky jazyk a.
Advertisements

Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 1. Vývoj a rozvoj člověka Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_18.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Prokletí básníci ve Francii Vypracovala: Mgr. Monika Vlková SPŠ UH. Brod OB21-VVP-HUM-CJL-MVLK-L
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Prokletí básníci ve Francii Vypracovala: Mgr. Monika Vlková SPŠ UH. Brod ● OB21-VVP-HUM-CJL-MVLK-M
VÍTĚZSLAV NEZVAL Obr května 1900 – Biskoupky 6. dubna Praha.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Co je renesance? Co znamená slovo renesance? Kde se zrodilo? Do jakého období spadá? Slovo pochází z italštiny a znamená „znovuzrození“ „obnovení“ Kolébkou.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
1. Význam a úkoly technického kreslení Technická dokumentace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
19. Kreslení závitových spojů Technická dokumentace pro 1. ročník
RENESANCE A HUMANISMUS - 4
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_14 Český romantismus
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vznik česky psané literatury
EU_32_sada1_08_SV_Advent_Cup
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Česká poválečná literatura I.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název prezentace (DUMu): Princip klasického zapalování
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_09 Romantismus_Francie
Filozofické disciplíny
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Májovci CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
7. Druhy čar, měřítka zobrazení, písmo Technická dokumentace
Bohuslav Reynek Život, dílo, citáty. Bohuslav Reynek Život, dílo, citáty.
Konec 19. století VY_32_INOVACE_VII-A-18.
13. Růst lidské populace, demografie
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Konec 19. století ve světové literatuře
DUM - Digitální Učební Materiál
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Práce s literárním textem v učivu 4. ročníku
LYRICKÉ A LYRICKO-EPICKÉ ŽÁNRY ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_74
Střední škola obchodně technická s. r. o.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Anglie
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Směry v poválečné architektuře
Transkript prezentace:

Mgr. Marie Havránková NOVÉ UMĚLECKÉ SMĚRY Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012

ANOTACE Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Literatura 1. poloviny 20. století je poskytnout žákům potřebné informace o vývoji české (a také světové) literatury v 1.polovině 20. století. Žáci se seznámí s uměleckými směry a představiteli těchto uměleckých směrů a jejich díly. Prezentace mají u žáků vytvořit zájem o literaturu a motivovat je k četbě vybraných literárních děl. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně literární vývoj v 1. polovině 20. století tak, jak je probírán v předmětu Český jazyk a literatura ve 2. ročníku SOU Uherský Brod. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na nové umělecké směry na přelomu 19.a 20. století ve světové literatuře a jejich nejvýznamnější představitele. Žáci mají pochopit, jak tyto směry ovlivnily vývoj české literatury.

LITERATURA 1.POLOVINY 20. STOLETÍ LITERATURA NA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ - NOVÉ UMĚLECKÉ SMĚRY

SPOLEČENSKO – HISTORICKÉ POZADÍ Konec 19. století – Evropa ve znamení přeměn civilizace zrychluje tempo života v hospodářství se zostřuje konkurenční boj sílí dělnické hnutí období pozitivismu a racionalismu vystřídal anarchismus, pesimismus a katastrofické představy na výsluní se dostávají filosofické práce Arthura Schopenhauera a Fridricha Nietzscheho

ODRAZ V LITERATUŘE umělec nechce hrát roli služebníka společnosti společnost chce znepokojovat, dráždit Objevuje se: individualismus, výjimečnost, bohémství, oslava zla a satana tvůrčí svoboda, výlučnost elity nadřazené ostatním, odpor k poměrům doby, protest proti měšťácké morálce koncepce lartpourlartismu (= umění pro umělce) – ideál krásy, magie slova, dokonalost formy upřednostnění estetického výrazu bez ideového nebo společenského kontextu = čisté umění

NOVÉ UMĚLECKÉ SMĚRY Impresionismus – podle názvu obrazu malíře Clauda Moneta Imprese, východ slunce – zachycení okamžitého, prchavého, neopakovatelného smyslového dojmu, nálady, klade důraz na světlo a barvu V literatuře: bezprostřednost a spontánnost, zvýšená smyslová vnímavost pro předmětný svět (snaží se oslovit všechny naše smysly) citovost, potlačení rozumové části jazyk je lyrický a bohatě odstíněný v popředí lyrika, zejména přírodní lyrizovaná próza (uvolněná kompozice, oslabení role příběhu) drama – zdůraznění náladových a lyrických prvků

NOVÉ UMĚLECKÉ SMĚRY Symbolismus : reakce na realismus, naturalismus i impresionismus vystižení složitých duševních stavů, citů vyjádření nepřímé – symbol, náznak, nápověda, obraznost, abstraktnost důraz na hudebnost verše, snaha vsugerovat pocit volný verš

NOVÉ UMĚLECKÉ SMĚRY Dekadence: projev vypjatého individualismu, disharmonie pohrdavý postoj k měšťanské kultuře a jejím tradicím provokace tabuizovanými tématy (erotika, poetizace zla, oslava Satana, kult smrti, rozkladu) zalíbení v náladách smutku, skepse, nudy, marnosti, opovržení životem únik z reálného světa k mystice, snům, pocit přesycenosti a únavy

MODERNÍ SVĚTOVÁ LITERATURA - Francie tzv. „prokletí básníci“ ve své době neuznaní společností vyvržení a nepochopení provokativní životní styl – bohémství, odmítání měšťácké morálky a pokrytectví název podle Verlainovy knížky esejů Prokletí básníci otvírali cestu nové poezii

PŘEDSTAVITELÉ „PROKLETÝCH BÁSNÍKŮ“ Charles Baudelaire (1821 – 1867) jeden ze zakladatelů moderní poezie básník a překladatel, výtvarný a literární kritik Květy zla – stěžejní dílo, lyrická sbírka odraz zkušeností komplikovaného života, tragické rozpolcenosti člověka (dobro X zlo) marné hledání štěstí, harmonie = bolest pravdivé vyjádření, provokující cynismus a otevřenost jediné pozitivum života = umění milující krásu vytříbená forma, melodický verš, bohatá obrazotvornost, fantazie, harmonie člověka a přírody forma sonetu

Paul Verlaine (1844 – 1896) básník, představitel symbolismu bohémský život, toulky spolu s Rimbaudem Evropou návaznost na Baudelaira Básnické umění – programová báseň formulac e principy symbolismu Saturnské básně – převaha pocitů smutku, beznaděje, nejistoty inspirace přírodou, zvukomalebnost, hudebnost

Jean Arthur Rimbaud (1854 – 1891) výjimečná osobnost francouzské poezie revolta proti konvenčním hodnotám (bohém, provokativní tulák), odpor k soudobé společnosti, šokující otevřenost vyjádření rozervanosti světa, vnitřních pocitů dokonalé básnické dílo vytvořil ve svých letech; uveřejňováno v časopisech Iluminace – (sbírka vydána Verlainem bez autorova souhlasu) doklad nespoutané obrazotvornosti, zvukomalebnosti, všestranného smyslového vnímání reality barvitost, kontrastnost, vedle spisovného jazyka i slova z periferie Opilý koráb – snová báseň (básník nikdy neviděl moře) doklad výjimečnosti obrazotvornosti a fantazie vyjádření bouřlivé plavby symbolický obraz básníka totožného s lodí bez vesel a kormidla

MODERNÍ SVĚTOVÁ LITERATURA - Anglie Oscar Wilde (1854 – 1900) Prozaik, dramatik a básník irského původu Představitel dekadence Šťastný princ a jiné pohádky – originální, lyrické pojetí pohádky = únik před světem bezcitnosti, moci peněz, sobectví a přetvářky Jednoduchý, náznakovitý děj Proklamace lidskosti a upřímnosti Obraz Doriana Graye – symbolický román s fantastickými prvky (skutečnost X obraz)

MODERNÍ SVĚTOVÁ LITERATURA - Německo Rainer Maria Rilke (1875 – 1926) přední představitel německého impresionismu a dekadence pražský rodák Kniha hodinek – básnická sbírka reflexivní a meditativní lyriky hledání smyslu lidské existence a východiska z osamocenosti víra v harmonickou sílu Boha, vášnivá obraznost Sonety Orfeovi – mystická lyrika, hledání existenciální podstaty víry a smrti oslava člověka a přírody Obětina larům – básnická sbírka s českými motivy

MODERNÍ SVĚTOVÁ LITERATURA - USA Walt Whitman (1819 – 1892) americký básník, publicista, hlasatel demokracie a svobody Stébla trávy – jediná, stále rozšiřovaná básnická sbírka nový obsah a nové pojetí krásy a pravdivosti moderní život, civilizace, technické vymoženosti přelomu století oslava všedních věcí, přírody, lidské práce a družnosti člověka, snaha vsugerovat krásu a radost života nová forma a obraznost – lyrické pásmo představ a dojmů, hudba slov Volný verš = prozaizace poezie

OTÁZKY PRO OPAKOVÁNÍ 1.Jaká byla situace v Evropě koncem 19. stol. a jak se tato situace odrážela v literatuře? 2. Které moderní básnické směry vznikají koncem 19. stol.? 3. Jak se v literatuře projevuje impresionismus? 4. Co je symbolismus, jak se projevuje dekadence? 5. Kdo patří mezi tzv. „prokleté básníky“? 6. Co víte o tvorbě tzv. „prokletých básníků“? 7. kteří jsou další představitelé moderní světové literatury, co víte o jejich díle?

ZDROJE SOCHROVÁ Marie. Literatura v kostce pro SŠ. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, ISBN 978 – 80 – 253 – 0185 – 2 SOCHROVÁ Marie. Literatura v kostce pro SŠ. Havlíčkův Brod: Fragment, 3. vydání, ISBN 80 – 7200 – Odmaturuj z literatury. Brno: Didaktis, 2002, ISBN 80 – – 5 KUDRYS Milan, FETTER W. Richard. Nástin dějin literatury. Praha: Fortuna, 1995, ISBN 80 – 7168 – X