Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Distribuční cesty služeb Ročník / obor studia: IV. ročník / Hotelnictví a turismus Vypracoval:Ing. Kovač Lukáš Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice (do – SŠHGS) Ověřeno : I. a II. pololetí šk. r. 2012/2013 DUM 570 Klíčová slova: Distribuce, distribuční kanál. Anotace: Prezentace pro podporu výkladu učitele – téma distribuce služeb.
Distribuční cesty hotelových služeb
Pojetí distribuce služeb Distribuce představuje způsob, jakým se produkt dostává k cílovému segmentu zákazníků za pomoci distribučních cest. Zpřístupnění služeb zákazníkům se řídí jinými principy, než je prodej zboží hmotného charakteru, příčinou je nehmotnost a neoddělitelnost služeb. Při rozhodování o rozmístění organizací poskytující služby a o distribuci samotných služeb je nutné brát v úvahu, jakým segmentům zákazníků je služba nabízena a jaké jsou jejich potřeby a preference.
Distribuce služeb Distribuci služeb a vzájemné působení poskytovatele služeb a zákazníka lze rozdělit do 3 skupin: –zákazník jde k poskytovateli služeb, Poskytovatel služeb nabízí své služby v místech s větší koncentrací poptávky, čímž si zajistí růst svých příjmů, –poskytovatel služeb jde k zákazníkovi, Zákazníci preferují zajištění služeb ve svých domovech, mají rádi své pohodlí a jsou ochotni za službu zaplatit více, –transakce probíhá na dálku. Distribuce služeb probíhá prostřednictvím pošty, elektronicky, telefonicky, s občasným přímým kontaktem poskytovatele služeb a zákazníka. Organizace poskytující služby se liší podle toho, zda jsou zákazníci nuceni cestovat za službou, nebo služba přichází za nimi.
Distribuční kanály Distribuce služeb probíhá prostřednictvím následujících distribučních kanálů: přímého prodeje, –Služba se dostává přímo od poskytovatele k zákazníkovi, zvolením zástupce či zprostředkovatele, –Služba je poskytnuta zákazníkovi prostřednictvím mezičlánku – zprostředkovatele, –například hotel, který poskytuje ubytování a prostřednictvím cestovní kanceláře nabídne prodej ubytování zákazníkovi, který si u cestovní kanceláře zakoupí zájezd. dodavatelé poskytující služby na základě smlouvy či licence, –Například restaurace rychlého občerstvení, opravny aut poskytují služby na základě fanchisingu, prostřednictvím internetu. –Prostřednictvím webových stránek a tzv. e-shopů je možno zakoupení služeb i hmotných produktů prostřednictvím elektronické cesty přes internet, kdy služba je poté zákazníkovi doručena či si ji vyzvedne u poskytovatele.
Příklady k procvičení: Proveďte výběr distribuční cesty u následujících příkladů: –Prodej kongresových služeb v pěti- hvězdičkovém hotelu v Praze –Poskytnutí úvěru od České spořitelny, dlouholetému zákazníkovi
Příklady k procvičení – možné řešení: Pro prodej kongresových služeb může hotel zvolit cestu prodeje prostřednictvím zprostředkovatele, například cestovní kanceláře či nabídku prodeje přes internet. Pro poskytnutí úvěru od České Spořitelny může banka nabídnout přímý prodej, kdy se zákazník dostaví na pobočku banky či prostřednictvím internetu nabídne zákazníkovi možnost vyřízení úvěru na dálku – elektronicky.
Použitá literatura: VAŠTÍKOVÁ, Miroslava. Marketing služeb: efektivně a moderně [online]. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 232 s. [cit ]. ISBN KYNCLOVÁ, Jaroslava a Eva KARÁSKOVÁ. Marketing a management: pro střední a vyšší hotelové školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2009, 152 s. ISBN INDROVÁ, Jarmila. Hotelový management: (vybrané kapitoly). Vyd. 1. Praha: Vysoká škola ekonomická, 1996, 138 s. ISBN