Zákon o sociálním bydlení 18. 3. 2010 Tisková konference OSMD, Praha.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
LEASING Iveta KAŠPAROVÁ & Hana RAKOVÁ & Petr SEDLÁČEK.
Advertisements

Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : květen.
Agenturní zaměstnávání: shrnutí výsledků šetření agentury Sanep Pavel Janíčko ČMKOS.
Hlavní chyby koncepce sociálního bydlení, které se nesmí dostat do zákona RNDr. Tomislav Šimeček, předseda Občanského sdružení majitelů domů, bytů a dalších.
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
Návrh rozpočtu MČ Brno-Kohoutovice na rok Struktura příjmů MČ Brno-Kohoutovice 1. Příjmy z veřejných rozpočtů o příjmy ze státního rozpočtu - postoupené.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Sociální politika státu N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Státní sociální podpora zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
Na co se v bance neptají…. Představení společnosti Alexiss Group s.r.o. Po mnoha letech působení na českém finančním trhu jsme se rozhodli v létě roku.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Finanční gramotnost: Zajištění na stáří, renta. 09 Zajištění na stáří DŮCHODY V ČESKU … „Co mají společnýho pařížský a ostravský důchodce? Oba si můžou.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
PŮJČOVNA KOL A KOLOBĚŽEK Informační centrum města Kyjova Ing. Dita Hojačová Tel.:
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU (právní úprava v EU a její implementace do právního řádu ČR)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_08.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická.
1 Koordinace dávek v nezaměstnanosti. Nezaměstnanost jako sociální událost Podle MOP je nezaměstnaná osoba, která se nachází v situaci, kdy práci hledá.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO52 Název.
Anotace: Prezentace je určena pro žáky 9. ročníku, slouží k výkladu učiva Který druh bydlení je nejlepší a jeho výhody a nevýhody Období: září – prosinec.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Moje představa o koordinované rehabilitaci Bc. Václav KRÁSA Předseda NRZP ČR.
PRACOVNÍ PRÁVO III. Pracovní doba. Mzda.. Definice pracovní doby. Je to stanovená doba, v níž je zaměstnanec povinen vykonávat práci pro zaměstnavatele.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Zajištění závazků 1 Hradec Králové Datum CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Banky, vklady, úvěry, půjčky z hlediska občana 2 – Půjčky apod.
Ing. František Beneš, CSc., odborný mluvčí KSČM pro resort MMR
Seminář o stavebním spoření
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Digitální učební materiál
Podpora v nezaměstnanosti
Místní rozpočtové jednotky
„Váš kraj, Váš rozpočet“
Jak ulehčit mladým rodičům – denní péče o děti z pohledu zaměstnavatelů a rodičovských iniciativ Rosa Hochschwarzer Zemské sdružení.
IAS 17 Leasingy.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Úvod do tržní hodnoty a hromadného oceňování
Příjmy z pronájmu u FO Právnické osoby zdaňují příjmy z pronájmu v rámci svého obecného základu daně, U fyzických osob se postupuje podle § 9 ZDP a v případě.
Příjmy z kapitálového majetku
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
STÁTNÍ FONDY.
Občanské soudní řízení I.
Zákon o sociálním podnikání
Základní informace o poskytovateli
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Právo sociálního zabezpečení
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti  
Dostupné bydlení v Hradci Králové jako nástroj sociální práce vedoucí k sociální změně PhDr. Marek Šimůnek, MBA Magistrát města Hradec Králové ANNO,
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Příjmy z pronájmu u FO Právnické osoby zdaňují příjmy z pronájmu v rámci svého obecného základu daně, U fyzických osob se postupuje podle § 9 ZDP a v případě.
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
FINANČNÍ GRAMOTNOST Daně a veřejné rozpočty
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Podnikové dětské skupiny Kristina Zapletalová
Právo sociálního zabezpečení
Občanské soudní řízení I.
Občanské soudní řízení I.
Ministerstvo financí ČR červen 2011
Zákon o sociálním podniku Mgr. Martina Štěpánková, MPA Úřad vlády ČR
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
dostupné bydlení z pohledu měst a obcí
Transkript prezentace:

Zákon o sociálním bydlení Tisková konference OSMD, Praha

2 Listina základních práv a svobod  Čl. 26: Každý má právo získávat prostředky pro své potřeby prací. Občany, kteří toto právo nemohou bez své viny vykonávat, stát v přiměřeném rozsahu hmotně zajišťuje, podmínky stanoví zákon.  Čl. 30: Každý, kdo je v hmotné nouzi, má právo na takovou pomoc, která je nezbytná pro zajištění základních životních podmínek.. Zákon o sociálním bydlení Je naplněním těchto ústavním zákonem zaručených práv v oblasti bydlení.

3 Jak funguje trh nájemního bydlení Každý byt má dvě ceny: 1. Aktuální reprodukční pořizovací cena (ARPC) – za kterou by bylo možno nyní byt standardní kvality postavit, tato cena rozhoduje o výši nákladů prosté reprodukce a týká se jen stavby, nikoliv pozemku a je prakticky všude stejná. Podle ČÚS dnes Kč/m 2 (V roce 2003 byla Kč/m 2 ) 2. Aktuální tržní cena (ATC - včetně pozemku a sítí) – za kterou by bylo možno nyní byt koupit včetně pozemku v dané lokalitě. Tato cena je velice závislá na lokalitě a může se pohybovat od Kč/m 2 v nejhorší lokalitě do Kč/m 2 v dobré lokalitě až po Kč/m 2 v případě luxusních nemovitostí.

4 Platba nájemce pronajímateli Tato platba se skládá ze dvou odlišných částí 1. Náklady prosté reprodukce bytu – zahrnují: a) Daň z nemovitosti b) Pojištění c) Náklady na opravy d) Správa nemovitosti e) Pronájem pozemku, není-li součástí nemovitosti f) Náklady na periodické uvádění do pronajímatelného stavu g) Neúplné pronajmutí h) Soudní spory s nájemníky a nedobytné pohledávky i) Odpisy (amortizace) Náklady vybydlovacího vlastnického bydlení 1.8 % ARPC = 36 Kč/m 2 měsíčně Nájemní bydlení Náklady prosté reprodukce nájemního bydlení jsou podle ÚSI 3% z ARPC ročně, tj. dnes 60 Kč/m 2 měsíčně

5 Platba nájemce pronajímateli Tato platba se skládá ze dvou odlišných částí 2. Vlastní nájemné (půjčovné) : Vlastní nájemné (půjčovné) musí tam, kde je trh nájemního bydlení v rovnováze, přinášet stejný výnos, jako investice tržní ceny pronajaté nemovitosti vložená do podnikání se stejným rizikem – termínovaný vklad, tj. cca 3% z ATC ročně. Toto vlastní nájemné se může pohybovat od 13 Kč/m 2 měsíčně v nejhorších lokalitách do 130 Kč/m 2 měsíčně v dobrých lokalitách až po 260 Kč/m 2 měsíčně u luxusních nemovitostí.

6 Výsledné měsíční „nájemné“ zahrnující obě složky v rovnováze: Vybydlovací režim Lokality Nájemné"Vlastnické"Vlastnické s úvěremcash Kč/m Kč/m Kč/m Kč/m Luxusní Kč/m

7 Praha cena bytu m í stně obvykl é n á jemn é Praha cena bytu m í stně obvykl é n á jemn é Katastr. území Kč/ m2Kč/m2/měsícKatastr. území Kč/ m2Kč/m2/měsíc Bohnice Horní Měcholupy Braník Horní Počernice Břevnov Hostivař Bubneneč Chodov Černý Most Karlín Čimice Kobylisy Ďáblice Košíře Dejvice Krč Dolní Chabry Lhotka Háje Libeň Hlubočepy Liboc Holešovice Malá Strana Průměrné ceny bytů v Kč/m2 a místně obvyklé nájemné Podle časopisu Realit, 3/2010

8 Praha cena bytu m í stně obvykl é n á jemn é Praha cena bytu m í stně obvykl é n á jemn é Katastr. ú zem í Kč/ m2Kč/m2/měs í cKatastr. ú zem í Kč/ m2Kč/m2/měs í c Modřany Střížkov Nové Město Troja Nusle Veleslavín Pankrác Vinohrady Prosek Vokovice Řepy Vršovice Smíchov Vysočany Spořilov Záběhlice Staré Město Zbraslav Stodůlky Zličín Strašnice Žižkov Průměrné ceny bytů v Kč/m2 a místně obvyklé nájemné. Podle časopisu Realit, 3/2010

9 Průměrné ceny bytů v Kč/m2, mimopražské byty Podle časopisu Realit, 3/2010 Městocena Kč/ m2Městocena Kč/ m2 Benešov Nymburk Beroun Olomouc Brno Ostrava České Budějovice Pardubice Hradec králové Plzeň Kladno Praha Východ Kolín Praha Západ Kutná Hora Příbram Liberec Rakovník Mělník Ústí nad Labem Mladá Boleslav

10 Hlavní principy zákona o sociálním bydlení: 1. Všichni v nezaviněné nouzi budou na základě žádosti zajištěni adresnou dočasnou pravidelně testovanou státní dávkou tak, aby nemuseli na přiměřený bytový standard v místě bydliště a zaměstnání vydávat víc než 25 % rozhodných příjmů domácnosti. 2. Přiměřený bytový standard bude prakticky stejný, jako hranice nadměrnosti používaná komunisty a umožňující až vystěhování z takového bytu. 3. Rozhodný příjem bude zahrnovat i normativní výnos z majetku nad určitou hranici. 4. Dávka bude dokrývat náklady na nájemné do výše skutečně placeného, ale nejvýše do průměrného místně obvyklého tržního nájemného v dané obci.

11 Hlavní principy zákona o sociálním bydlení: 5. Dávka bude vyplácena maximálně po dobu 5 let. Během této doby si musí domácnost přizpůsobit své příjmy svým nákladům, nebo naopak. Jedná se tedy nikoliv o pohodlnou sociální síť, ale o sociální trampolínu, která má příjemce dávky vracet rychle do normálního života. 6. Důchodci starší 70 let budou dostávat dávku bez časového omezení avšak maximálně na průměrné nájemné v ČR. 7. Občané bydlící ve vlastním budou dostávat doplatek do výše průměrných nákladů údržby a oprav vlastnického bydlení, na bytový standard o 50% vyšší a bez časového omezení, pokud bude vrácení těchto dávek státu bez úroků zajištěno zástavou jejich nemovitosti, či družstevního podílu. 8. Domácnostem v zaviněné nouzi budou základní životní podmínky zajišťovat obce alespoň na úrovni přístřeší.

12 Zákon o sociálním bydlení hlavní hlediska návrhu Minimalizace výdajů a) Zákon nepovede k růstu tržního nájemného, ale k implicitní regulaci nájemného na úroveň místně obvyklou tím, že dávka nebude svázána se skutečně placeným nájemným, ale s nájemným, které se ustavuje na nesubvencovaném trhu b) Bude vyplácena pouze domácnostem v nezaviněné nouzi a jen po dobu, kdy tuto pomoc potřebují. c) Nebude vytvářet pocit trvalé privilegizace, ale bude jasné, že po nějaké době skončí a že do té doby si domácnost musí pokusit vyrovnat své příjmy a výdaje.

13 Zákon o sociálním bydlení hlavní hlediska návrhu Minimalizace výdajů d) Dávka bude pravidelně testována a bude zohledňovat nejen příjmovou, ale i majetkovou situaci žadatelů. e) Dávka pro domácnosti bydlící ve vlastním (družstevním) bude plně vratná nejpozději v rámci dědického řízení. Stát bude poskytovat pouze bezúročnost takové půjčky. f) Pomoc pro domácnosti v zaviněné nouzi bude v souladu s Listinou omezena jen na zajištění základních životních podmínek. Pokud se začnou živit prací, získají přístup k dávce sociálního bydlení.

14 Zákon o sociálním bydlení hlavní hlediska návrhu Sociální jistota a) Nikdo, kdo se dostane do nezaviněné nouze, nebude po dostatečně dlouhou dobu nucen vydávat na bydlení v přiměřeném bytovém standardu víc než 25 % disponibilních příjmů. b) Důchodci invalidní a starobní nad 70 let a ti, kteří se o své bydlení postarali vlastním přičiněním, budou dostávat dávku bez časového omezení, avšak s určitým cenovým limitem.

15 Zákon o sociálním bydlení hlavní hlediska návrhu Funkčnost a) Dávka je konstruována na minimální bytový standard, podle počtu osob v domácnosti, ale bude umožňovat využít velkou část tržního nájemního sektoru, který trvale zajišťuje převis nabídky nad poptávkou. b) Dávka bude k dispozici okamžitě jakmile vznikne potřeba a kdekoliv kde vznikne, žádné pořadníky žádné čekací doby. Bude splatná poskytovateli ubytování a tak nebude zneužitelná k jiným účelům. c) Vyplatí se aktivně řešit sociální situaci prací a získat tak přístup k dávce, případně si zachovat jistotu pomoci i pro budoucnost.

Děkujeme za pozornost