Káva o Káva se vyrábí úpravou semen kávovníku o Nejčastěji se pěstují tři druhy kávovníku: a. Kávovník arabika – pěstuje se ve vyšších nadmořských.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Káva Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Vinterová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Advertisements

Jak se získávají kovy z rud, od železné rudy k oceli Chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing., Bc. Jitka Moosová.
Směsi Chemie 8. ročník. SMĚSI Jsou to látky, ze kterých můžeme oddělit fyzikálními metodami jednodušší látky- složky směsi. Třídění směsí a) RŮZNORODÉ.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_541 Spotřeba potravin a výroba mouky 1 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská.
KAKAO A ČOKOLÁDA Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: kakao, čokoláda, výroba, výrobky, dělení čokolády Autor:
Název školyStřední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Věra Tupá Název šablonyVY_32_INOVACE POV Název DUMuPOV K.
UZENINY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JARMILA_VOHRADNIKOVA_OVOCE_CHARAKTERISTIKA_SLOZENI_A_PUVOD_ OVOCE_PREZENTACE_01 Název školyStřední.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Pouště a polopouště.
STŘEDN Í ODBORN Á Š KOLA A STŘEDN Í ODBORN É UČILI Š TĚ MĚSTEC KR Á LOV É T.G. MASARYKA 4 Sada číslo 15.
Trvanlivost potravin Doc. Ing. Luboš Babička, CSc. ČZU v Praze Katedra kvality zemědělských produktů.
Var Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
KÁVA Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: káva, pražení, složení, rozdělení, kávoviny Bc. Jana Tvrdíková Autor:
Trvanlivé pečivo  Sušenky  Oplatky  Perníky  Trvanlivé pečivo ze šlehaných hmot  Suchary, preclíky, tyčinky.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Název školy Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Eva Drlíková, Mgr. Jana Vašinová Název šablony VY_32_INOVACE.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Zeměpis.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
orgán kvetoucích semenných rostlin soubor přeměněných listů přisedajících na stonek vyrůstá z květního lůžka některé nápadné, jiné sotva vidíme.
ZÁRUČNÍ DOBA. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Energeticky bohatá poživatina,
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Alkoholické nápoje - víno
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
Vedlejší jatečné produkty
Technika obsluhy – Pěstování kávy
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
Sójové a kokosové cukrovinky 1
Suroviny pro cukráře I. ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
: Suroviny pro cukráře III. ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
TAVENÉ SÝRY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Další jižní ovoce Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_567_ Výroba sýrů a jogurtů 1 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
Speciální technologie 3. ročník - kuchař
Cukry – přírodní sladidla
Barva světla, šíření světla a stín
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Třené, jádrové a smetanové výrobky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Ovoce našich zahrádek VY_32_INOVACE_04_03
VY_32_INOVACE_ , upravené tuky Ing. Blanka Kožíšková
Třené, jádrové a smetanové výrobky
Cukrářské technologie – pálená hmota a listové těsto
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
VY_32_INOVACE_ , ostatní mléčné výrobky
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_103_ Plody dužnaté
Cukrářské technologie – pevná těsta a linecké těsto třené
Soustava močová Funkce: Tvoří a vylučuje z těla moč.
Registrační číslo projektu
Atmosféra Země.
: Suroviny pro cukráře III. ročník
Neživá příroda - vzduch
Potravinářské zbožíznalství
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Barista Daniel zajíc NS2.
VY_52_INOVACE_ZBP1_5564VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Transkript prezentace:

Káva o Káva se vyrábí úpravou semen kávovníku o Nejčastěji se pěstují tři druhy kávovníku: a. Kávovník arabika – pěstuje se ve vyšších nadmořských výškách, jedná se o keř b. Kávovník robusta – pochází z tropických deštných pralesů, dorůstá až do výšky 10 metrů c. Kávovník liberijský - dorůstá až do výšky 18 metrů

o Nejčastěji se pěstuje kávovník arabika, je méně odolný proti nemocem o Kávovník robusta je odolnější proti nemocem, ale ve srovnání s arabikou má drsnější chuť, obsahuje více kofeinu o Kávovník liberijský má velmi hořkou chuť o Plodem kávovníku jsou peckovice, nezralé mají zelenou barvu, dozráváním se barva mění na červenou až červenofialovou o Plod obsahuje 2 pecičky, z nichž každá obsahuje 1 až 2 kávová semena

Zralý plod – peckovice – kávovníku arabika

Získávání kávových semen – výroba surové kávy o Zralé kávové peckovice se zpracovávají: a. Suchým způsobem b. Mokrým způsobem o Suchý způsob se používá tam, kde není dostatek vody o Káva zpracovaná suchým způsobem je méně kvalitní

Suchý způsob zpracování kávových semen: 1. Vyprání plodů ve vodě 2. Sušení plodů v tenké vrstvě na slunci 3. Prohrabávání plodů při sušení 4. Loupání plodů – odstranění oplodí a osemení 5. Čištění semen 6. Třídění semen (dle hmotnosti, velikosti a barvy)

Mokrý způsob zpracování kávových semen: 1. Máčení semen ve vodě – oddělení nedozrálých zrn a nečistot 2. Plavení kvalitních kávových zrn do mačkacích strojů – tzv. pulpovníků 3. Odstranění dužiny (oplodí) v pulpovnících 4. Fermentace v betonových nádržích 5. Praní a sušení na slunci nebo v sušárně 6. Strojové odstranění pergamenové slupky 7. Třídění semen (dle hmotnosti, velikosti a barvy)

Sušení kávy

Fermentace kávy

o Vytříděná káva se balí do pytlů o Pytle jsou označeny: zemí původu popřípadě přístavem jakostí a hmotností o Největší producenti kávy jsou: Brazílie Mexiko Indie Kolumbie

Surová kávová zrna

Pražení kávy o Pražením káva získává charakteristické senzorické vlastnosti – chuť, vůni a barvu o Můžeme vyrábět kávu jednodruhovou nebo kávovou směs (výrobní tajemství) o Výroba kávových směsí převažuje, neboť kávové směsi mají vyrovnanější chuť i vůni o Před pražením se tedy smíchávají různé tržní druhy kávy pro vytvoření kávové směsi

o Pražení má výrazný vliv na kvalitu kávy o V ČR se používá střední pražení o V Německu méně pražená káva o Itálie, Francie silně pražená káva o Pražení probíhá při teplotě 200 – 220°C po dobu 10 – 20 minut o Po upražení – rychlé zchlazení vzduchem tak, aby si káva uchovala typické aroma o Po zchlazení může následovat mletí a balení o Balení by mělo proběhnout do 48 hodin po upražení, neboť káva rychle ztrácí aroma o Balení je do ochranné atmosféry nebo vakuové balení

Upražená zrnka kávy

Výroba rozpustné (instantní) kávy o Upražená zrna kávy se rozemelou o Pomletá zrna se pod vysokým tlakem vyluhují v horké vodě – tím vyrobíme kávový extrakt o Kávový extrakt dále zahušťujeme: A. Vysoušením – extrakt je rozprašován na jemnou mlhovinu, která je vysoušena horkým vzduchem B. Vymrazováním – při teplotě -40 až -50°C

Výroba kávy bez kofeinu o Káva bez kofeinu se vyrábí tak, že se smíchají zelená kávová zrna s vhodným rozpouštědlem, do kterého se kofein vyluhuje o Vyluhováním se zelená zrnka kofeinu zbaví o Zelená zrna bez kofeinu dále pražíme stejně jako u kávy s kofeinem

Chemické složení kávy Složení kávy tuky 10-15% sacharidy 8% bílkoviny 10-15% kofein 1-3% třísloviny do 1%

Označení kávy o Identifikace výrobce nebo dovozce o Způsob balení o Datum minimální trvanlivosti o Údaj o složení kávy o Hmotnost výrobku o Pokud výrobce použil aromatickou látku – musí být nápis: „aromatizováno“ o Pokud je obsah kofeinu nižší než 0,1% nesmí chybět název „bez kofeinu“

Účinky kofeinu o Kofein povzbuzuje CNS o Zvyšuje krevní tlak o Kofein podporuje činnost ledvin (je močopudný) o Kofein podporuje střevní peristaltiku o Velká spotřeba kávy není vhodná – vede k nespavosti, podrážděnosti, dráždí žaludek o Káva je toxická až ve velkém měřítku (asi 100 šálků kávy za den by mohlo způsobit smrt)

Otázky k opakování o Jaké je chemické složení kávy? o Jakým způsobem se získává surová káva? o Jak jsou označeny pytle se surovou kávou? o Jak se surová káva dále zpracovává? o Při jaké teplotě a jak dlouho se káva praží? o Co musí být označeno na obalu kávy, která se prodává spotřebiteli? o Jaké jsou způsoby balení kávy? o Popište technologický postup zpracování kávy mokrou a suchou cestou. o Jak se vyrábí instantní káva? o Jak se vyrábí káva bez kofeinu?

Zdroje: Vlastní přípravy D ě kuji za pozornost