Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Podnikatelský záměr a plán Ročník / obor studia:I. – III. r./Kuchař - číšník Vypracoval:Ing. Kovač Lukáš Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice (do – SŠHGS) Ověřeno : I. a II. pololetí šk. r. 2012/2013 DUM Klíčová slova: Podnikatelský záměr, plán, nápad, rozpočet. Anotace: Výkladová prezentace pro podporu výkladu učitele na téma podnikatelský záměr a plán.
Podnikatelský záměr a plán
Podnikatelský záměr Podnikatelský záměr je základní plán podnikání, který se může vyskytovat v řadě forem: –od základní myšlenkové u nezávislých profesionálů a živnostníků až po rozsáhlou písemnou dokumentaci v případě větších firem. Podstatu podnikatelského záměru lze nahlížet ze dvou hledisek: –V hlubší rovině jde o prakticky nedosažitelný ideál, jemuž se podnikatel více či méně úspěšně snaží v průběhu podnikání přiblížit. –V rovině obecné lze pak podnikatelský záměr chápat jako dlouhodobou strategii podnikání, ze které podnikatel vychází a s níž by mělo být celé jeho podnikání v naprostém souladu.
Co je tedy podnikatelský záměr? podnikatelský záměr je zjednodušená strategie podniku, dokument zdůvodňující potřebu založení a dalšího rozvoje podniku. Vyjadřuje: –základní rozvojové směry, –očekávané důsledky pro podnik a jeho okolí, –základní rozvojové trendy a dynamizující procesy v podnikání.
Struktura podnikatelského záměru Nápad Průzkum –Každý nápad je třeba ověřit. –Musíme zjistit, zda bude o nabízený statek či službu zájem. Plán realizace –Je nutné si stanovit kroky: Co přesně a v jakém rozsahu budeme nabízet, Rozhodneme se, zda budeme podnikat sami či se společníky. Vyčíslíme potřebu výrobních faktorů (materiálu, budov, zaměstnanců, atd.)
Struktura podnikatelského záměru Zakladatelský rozpočet –Vyčíslíme: předpokládané náklady, výnosy a zisk, finanční prostředky, které budeme potřebovat do začátku (na nákup strojů, materiálu, na mzdy, reklamu, atd.). Posouzení reálnosti –Posoudíme, zda: se náš záměr setká s dostatečnou poptávkou, Odhadovaný zisk je dostačující pro zahájení podnikání, Jsme schopni získat potřebné finanční prostředky pro náš záměr. Založení podniku
Založení podniku je cílevědomý proces řízený člověkem, vlastníkem, podnikatelem. Jedná se o vytvoření základních předpokladů pro plnění funkcí podniku. Fáze založení podniku: příprava založení podniku –podnikatelský záměr, –sebeanalýza osobních vlastností, schopností a rodinného zázemí podnikatele, –analýza příležitostí na trhu – analýza trhu, vlastní rozhodnutí o podnikání a posléze –shromáždění potřebných dokladů a dokumentace, –volba právní formy podnikání, –analýza potřeb (prostor pro podnikání, jaké zaměstnance, stroje, materiál,…) vlastní založení podniku –získání živnostenského oprávnění, –zápis do OR, –zahájení podnikání, …
Volba právní formy Hlavní kritéria rozhodování o volbě právní formy: způsob a rozsah ručení, oprávnění k řízení, počet zakladatelů, nároky na počáteční kapitál, účast na zisku (ztrátě), daňové zatížení, finanční možnosti, zveřejňovací povinnost.
Podnikatelský plán a jeho obsah Podnikatelský plán je písemný dokument, který slouží podnikateli k založení a provozu firmy, strategickému plánování a získání investorů. Obsahuje: –představení společnosti, –stručná analýza a prognóza okolí společnosti, –vymezení specifických předností podniku, –analýza silných a slabých stránek, hrozeb a ohrožení, –charakteristika základního projektu, –popis cílového stavu, –formulace významných změn při přechodu na cílový stav, –návrh dalšího postupu prací.
Co napsat do podnikatelského plánu? 1. Základní údaje o firmě : Název firmy Zápis do obchodního rejstříku Sídlo, provozovna Předmět činnosti, typ a konkrétní název živnostenského listu (koncesní litiny) Majitel, společníci, základní kapitál (základní vklad) Způsob vedení evidence podnikatelské činnosti (účetnictví x daňová evidence) Plátce DPH (měsíční, čtvrtletní, neplátce a proč) Počet zaměstnanců IČ, DIČ Cíl podnikatelského plánu (stručně, jednou větou)
Co napsat do podnikatelského plánu? 2. Cíl podnikatelského plánu rozebrat, rozvést (minimálně na 1 stranu A4) účel podnikatelského záměru pro získání úvěru od banky pro získání státního příspěvku při úvaze o leasingu
Co napsat do podnikatelského plánu? 3. Charakteristika podniku vývoj firmy (popis, historie firmy), důvody pro její existenci nejvýznamnější investice uskutečněné a zamýšlené (musí se projevit ve finanční části) územní rozmístění podniku, činnosti (provozovny, prodejny) výhled na období zhruba 5 let (strategický plán)
Co napsat do podnikatelského plánu? 4. Analýza trhu analýza konkurence analýza zákazníků 5. Management a pracovníci (personalistika) organizační schéma rozhodující manažerské funkce základní osobní údaje manažerů (kvalifikace, výsledky) výběr pracovníků (inzerát, pohovor) hodnocení a kontrola pracovníků motivace
Co napsat do podnikatelského plánu? 6. Výroba (služby) popis činnosti a technických předpokladů zásobování přehled výrobního zařízení a budov kapacita zařízení, technický stav použitá technologie a dosahovaná kvalita práce ekologická náročnost (emise, vodní hospodářství, zeleň, odpady a jejich likvidace, bezodpadové technologie, životní prostředí) jakost produktivita práce
Co napsat do podnikatelského plánu? 7. Marketing analýza tuzemského a zahraničního trhu, podíl na trhu, obchodní značka, ochranná známka, logo, komunikační mix, dosažená ocenění na výstavách a veletrzích, konkurence, analýza SWOT, stanovení ceny – strategie, zvolení vhodné metody, kalkulační vzorec.
Co napsat do podnikatelského plánu? 8. Vztahy s finančními institucemi porovnání bank v místě podnikatele pro zřízení BÚ, smlouva o BÚ, podpisové vzory, stanovení čísla BÚ, druh úvěru, porovnání výhodnosti v různých bankách, žádost o úvěr. 9. Etapy postupného uskutečňování plánu (stručné shrnutí = závěr) harmonogram (časový sled) úkolů: termíny, odpovědnost, zhodnocení dosažení cíle podnikatelského plánu.
Co napsat do podnikatelského plánu? FINANČNÍ ČÁST 1. Výkazy Daňová evidence: –1. Příjmy, výdaje, výsledek hospodaření, –2. Přehled o majetku a závazcích, –3. Tok peněžní hotovosti. Účetnictví: –1. Rozvaha, –2. Výkaz zisku a ztráty, –3. Tok peněžní hotovosti, –2. Finanční analýza. Poměrové ukazatele finanční analýzy: –ukazatele likvidity, –ukazatele rentability, –ukazatele zadluženosti, –ukazatele aktivity.
Použitá literatura PETR KLÍNSKÝ, Otto Münch. Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy. 4. vyd. Praha: EDUKO. ISBN ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie stručný přehled: Teorie a praxe aktuálně a v souvislostech. 1. vyd. Zlín: CEED nakladatelství, 2002, 279 s. ISBN Ekonomie on-line [online]. Dostupné z: