Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_08 Název materiáluAntropoekologie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
Advertisements

Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.10/
Chemické zatížení krajiny
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
VY_32_INOVACE_ 04 - Znečišťování vod
Znečištění ovzduší Znečištění ovzduší může být chemický, fyzikální nebo biologický činitel, jenž mění přírodní vlastnosti zemské atmosféry. Atmosféra.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Společenskohospodářské vlivy na krajinu a životní prostředí
Kyselý déšť.
Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová
Kyselé deště Martin HOLADA a Daniela RICHTEROVÁ 8.C.
ZNEČIŠŤOVÁNÍ ATMOSFÉRY
Antropogenní vlivy na přírodní sféru
Ekologické problémy Společenské problémy
Ekologické problémy Společenské problémy
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
Příčiny Spalování fosilních paliv, kterým vzniká oxid uhličitý.
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Vzduch Předmět: BiologieTřída: 2L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2014/2015 Vyučující: Mgr. Ludvík KašparJméno: Lukáš Kříž.
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA ŽIVOT ČLOVĚKA
Globální oteplování Štěpánka Štindlová.
Ohrožování základních složek biosféry
ZDROJE ENERGIE Chemie 9. ročník
Složky krajiny a životní prostředí
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Registrační číslo projektu:
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
Žilová, Stoklasová, Pavlíková 3.O
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Krajina a životní prostředí
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky SVĚTOVÝ.
VLIV PRŮMYSLU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Znečišťující faktory ŽP a dopady činnosti člověka na ŽP
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění ovzduší Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Životní prostředí a jeho ochrana. Co je životní prostředí? Prostor, ve kterém žijeme. ŽP – přírodní (louka, les, hory, řeky…) – umělé = vytvořené člověkem.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Globální problémy a globální změny Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 4. Vliv činnosti člověka na prostředí Název sady: Základy ekologie pro.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Anotace Prezentace slouží k přehledu tématu problémy životního prostředí a jejich řešení - voda Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění vody Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
15 ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Znečišťování půd a vod. Znečišťování a degradace půd Minerální hnojiva - dusičnany,fosforečnany Pesticidy Imise – těžké kovy, kyselé.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Znečištění půdy ZŠ Strossmayerovo nám.4, Praha 7 9. ročník ZŠ
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA Jasmína Dolejší,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Vliv člověka na ovzduší
Česká republika Životní prostředí ZŠ Hejnice 2010 Mgr. Jan Kašpar.
VY_32_INOVACE_
HISTORICKÝ VÝVOJ VZTAHŮ ČLOVĚKA A PROSTŘEDÍ
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Člověk a životní prostředí ve vzájemném působení, kterou používá a které se sám přizpůsobuje Životní prostředí ta část světa, s níž je člověk ve.
Název prezentace (DUMu): Ohrožení půdy
Znečištění ovzduší Vypracoval: David Hampl
Environmentální problémy
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_08 Název materiáluAntropoekologie AutorJana Lagnerová Tematická oblastBiologie 1 Tematický okruhEkologie Ročník4 Datum tvorbyzáří 2012 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Historický vývoj vztahů člověka a prostředí rod Homo na Zemi cca 2 mil. let 3 základní období ve vývoji vztahů člověka k životnímu prostředí 1) lovecko - sběračské až do mladší doby kamenné rod Homo součástí ekosystémů jako ostatní organismy lidská populace málo početná a rozptýlená pouze ve vhodných oblastech kočovný způsob života živil se lovem a sběrem změny malé, dočasné, vratné, lokální  nevedly k narušení rovnováhy 2) zemědělsko - pastevecké budování trvalých sídel mýcení lesů, půda využita k pěstování plodin domestikace zvířat těžba dřeva (stavba obydlí, dopr. prostředků... těžba a zpracování rud nárůst lidské populace změny větší, trvalé  nevedly k celkovému postižení biosféry

3) průmyslové (industriální) asi od 18. stol velké zásahy člověka do přírody rozvoj vědy a techniky intenzivní zemědělství těžba rud, ropy, uhlí,... rozvoj průmyslu stavba komunikací osidlování nových území,.... nárůst lidské populace  změny v prostředí mají globální charakter  výrazně poškozují ekosystémy  vymírá mnoho druhů organismů  ohrožení existence mnoha dalších  rozšiřování nových druhů do biocenóz (možnost přemnožení,...)  pokles obnovitelných zdrojů energie

Globální problémy lidstva 1. populační exploze hlavně v rozvojových zemích v hospodářsky vyspělých zemích snížena porodnost, ale prodloužena průměrná délka života, zlepšeno postavení žen, snížena kojenecká úmrtnost, moderní zdravotnictví,.... v současnosti na Zemi cca 6 miliard lidí 2. destrukce životního prostředí znečišťování a ohrožování základních podmínek života - voda, vzduch, půda, ohrožení samotné existence života v důsledku použití zbraní hromadného ničení 4. surovinová a energetická krize čerpání zdrojů nerovnoměrné - 75% lidí v chudých oblastech čerpá pouze 20% zdrojů 5. problém civilizačních chorob kardiovaskulární choroby, zhoubné nádory, alergie, neurózy, AIDS, problém klimatických změn zejména zvyšující se koncentrace CO 2 v ovzduší → skleníkový efekt 7. problém vymírání druhů

Problematika znečištění ovzduší spojena s unikáním plynných, kapalných a pevných látek do ovzduší = emisí a na zemský povrch dopadajícími imisemi, vznikající reakcemi mezi emisemi nebo složkami vzduchu a vznikem smogu = směs emisí a imisí, tvořící se nad průmyslovými aglomeracemi hlavní zdroje znečišťování tepelné elektrárny domácí topné systémy spalovací motory dopravních prostředků,... 1) Plynné emise Oxid siřičitý vznik : spalováním fosilních paliv s vysokým obsahem síry (až 5% v našem hnědém uhlí) - teplárny, elektrárny,... v ovzduší reakcí s kyslíkem a vodou  zředěná kyselina sírová  kyselé deště - pH cca 2 (norm. pH = 4 - 4,5) škodlivé účinky SO 2 : poškození sliznic dých. cest člověka, snížení imunity, rozklad chlorofylu  opad listů (hlavně jehličnanů),...

Oxidy dusíku vznik : spalováním fosilních paliv, součást výfukových plynů,... spolupůsobí při vzniku kyselých dešťů, fotochemického smogu, ubývání ozonosféry Oxid uhličitý vznik : při všech spalovacích procesech brání úniku tepla z povrchu Země v atmosféře se za posledních 100 let zvýšil o 30% !!!  skleníkový efekt  tání ledovců, zvýšení mořské hladiny, zaplavení příbřežních pevnin,... Oxid uhelnatý vznik : nedokonalým spalováním, při redoxních dějích,... blokuje krevní barviva, znemožňuje přenos kyslíku,... Olovo vznik : z výfukových plynů mutagenní činitel, toxický pro bílkoviny Freony z chladírenských zařízení, sprejů, při výrobě plastů,... poškozují ozonosféru  zvýšené mn. UV záření

2) Pevné emise vznik : při těžbě a zpracování surovin (kámen, uhlí,...) při výrobě cementu, vápna, v hutích, ocelárnách,... způsobují : mechanické znečištění (popílek,...) tvorbu kondenzačních jader  vzrůstá  výskyt mlh, krupobití,... zvýšení výskytu těžkých kovů, hlavně kadmia, rtuti,... 3) Radioaktivní znečištění atmosféry přirozené (kosmické záření, rozpadající se izotopy, radon,...) způsobené lidskou činností - zkoušky jaderných zbraní, jaderná energetika, používání radioizotopů v medicíně,... PERSPEKTIVY ŘEŠENÍ :  snížení spotřeby energie  snížení spalování fosilních paliv  odlučovače popílku  katalyzátory výfukových plynů  elektromobily, lodní přeprava,....  vodní elektrárny, solární, větrná, geotermální energie, e. biomasy,...

Problematika znečištění vod problémy hospodaření s vodou rychle stoupající spotřeba pitné i užitkové vody změny vodní režimu - regulace vodních toků, přehrady, meliorace,... znečišťování vody - lokální = přímé vypouštění - plošné - splachy, průsaky,.... I. Znečištění biologické hnijícím organickým odpadem, silážními šťávami, močůvkou, fekáliemi, odpady škrobáren, cukrovarů, nemocnic,... II. Znečištění fyzikální a) tepelné - vypouštěním odpadního tepla z elektráren, hutí... b) radioaktivní - ukládáním radioaktivních odpadů na mořské dno, těžbou a zpracováním uranových rud,... c) mechanické - kaly z průmyslu, odplavenou půdou,...

hhs III. Znečištění chemické a) průmyslovými hnojivy - vysoký obsah dusíku, fosforu,...  splachem do vodních toků a nádrží  eutrofizace vod (nadměrné množství základních živin)  přemnožení sinic,...  chybí kyslík pro ostatní organismy  zahnívání vod, odumírání b) ropou a ropnými produkty - tenký filtr na hladině  znemožnění okysličování vody  zahnívání; slepuje srst savců, peří ptáků c) detergenty - tenzidy a fosforečnany z mycích a čistících prostředků; tvoří pěnu  nedostatek O 2, odmašťují peří, působí toxicky d) polychlorovannými bifenyly (PCB) - uvolňují se z nátěrových hmot, mazadel, hydraulických kapalin,...  hromadí se v tukové tkáni organismů  poškozují organismus (toxické) e) těžkými kovy - z imisí, vypouštěných odpadů, ze skládek,...  hromadí se v tělech organismů

Problematika znečištění půdy úzké spojení se znečišťováním vody a ovzduší podílí se na něm : zemědělství, stavebnictví, prům. odpady,...  poškozování edafonu, snižování úrodnosti půdy, škodlivé látky se dostávají do těl rostlin, živočichů  člověka Půda ohrožována zejména : nadměrným a nevhodným hnojením nevhodným používáním pesticidů zhutňováním půdy těžkou mechanizací - špatné provzdušnění, vsakování vody erozí - rozrušování a odnos půdy větrem a vodou, urychluje nevhodná orba, pěstování nevhodných plodin, odstranění remízků, mezí,... imisemi - popílek, kyselé deště, těžké kovy, uhlovodíky,... PERSPEKTIVY ŘEŠENÍ :  vhodné používání hnojiv a pesticidů  dodržování agrotechnických postupů  obnova mezí, remízků,.....

Problematika odpadů prudký nárůst produkce odpadů, zejména biologicky neodbouratelných (umělé hmoty, ropné látky,....) v ČR v roce mil. tun, z toho komunální odpad (domácnosti, nemocnice, školy, provozovny služeb,...) 4,877 mil. tun to je 472 kg/obyvatel/rok ohrožují půdu, vodu, ovzduší skládky - likvidace „černých“ - hyzdí krajinu, zdroj zápachu, nemoci,.. - budování řízených PERSPEKTIVY ŘEŠENÍ :  bezodpadové a máloodpadové technologie  výrobky s dlouhou životností  třídění a recyklace odpadů - zprcovává se papír, PET lahve, kovy, sklo,...  kompostování nebo zkrmování organických odpadů  spalování za vysokých teplot - spalovny tuhého komun. odpadu  skládkovat na řízených skládkách, jejich zavážení, rekultivace

Použité zdroje: Hančová, H. & Vlková, M. Biologie I. v kostce, dotisk 2. vydání. Havlíčkův Brod: Fragment, s. ISBN Jelínek, J. & Zicháček, V. Biologie pro gymnázia, 7. rozšířené vydání. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, s. ISBN Šlégl Jiří aj. Ekologie a ochrana životního prostředí pro gymnázia, 1. vydání. Praha: Fortuna, s. ISBN