HITRÁDIO FAKTOR Zahájení vysílání: 1990 (tehdy na frekvenci 99,7 MHz) Fůze: v r fůze Faktoru do společnosti MMS Sídlo: U Tří lvů 5, České Budějovice Konkurenční výhoda: vlastní nahrávací studio na výrobu spotů Oddělení: finanční, obchodní, zpravodajství, produkce, hudební Vedení kampaní: MMS
Rádio Faktor – diskutované zákony Zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání Zákon č. 10/1995 Sb., o regulaci reklamy Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím
Rádio ve zkratce, aneb oč tu běží Hudební pořady = uspokojování potřeb posluchačů Zpravodajství = uspokojování potřeb posluchačů Reklama, sponzoring = uspokojování potřeb rádia = peníze Reklama, sponzoring = regulace
Právo a reklama Ochrana osobnosti Zákon 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím § 8 Ochrana osobnosti a soukromí, odst.2 Pro účely reklamy platí, že osoba, která má v reklamě účinkovat nebo jejíž jiný „projev osobní povahy“ má být v reklamě využit, musí s takovým účinkováním předem souhlasit… Ochrana se týká např. zobrazení podobizny, zveřejněných obrazových či zvukových záznamů, vlastního jména, dopisů či jiných projevů osobní povahy.
Alkoholické nápoje Zákon 10/1995 Sb., o regulaci reklamy § 4 - Reklama na alkoholické nápoje nesmí a) nabádat k nestřídmému užívání alkoholických … b) být zaměřena na osoby mladší 18 let… c) spojovat spotřebu alkoholu se zvýšenými výkony … d) vytvářet dojem, že spotřeba alkoholu přispívá ke společenskému nebo sexuálnímu úspěchu, e) tvrdit, že alkohol v nápoji má léčebné vlastnosti nebo povzbuzující nebo uklidňující účinek anebo že je prostředkem řešení osobních problémů, f) zdůrazňovat obsah alkoholu jako kladnou vlastnost nápoje.
Reklama na alkoholické nápoje Prodáváte výborné žaludeční víno s prokazatelně blahodárnými účinky na zažívací trakt? Nechcete se omezit pouze na slogan: „hladce přichází - šetrně odchází? Raději na reklamu v rádiu zapomeňte! Pokuta až 2 mil
Sponzoring Zákon 231/2001 Sb. o provozování rozhlasového a televizního vysílání, § 2- Základní pojmy (1) Pro účely tohoto zákona se rozumí s) sponzorováním jakýkoliv příspěvek poskytnutý fyzickou nebo právnickou osobou … § 53 - Povinnosti provozovatelů vysílání při vysílání sponzorovaných pořadů (1) Provozovatel vysílání je povinen označit každý pořad sponzorovaný… (5) Provozovatel vysílání je povinen zabezpečit, aby obsah … § 60 - Pokuty
Sponzoring Sponzoring (např. dopravní zpravodajství, počasí, časomíra) nesmí obsahovat adresu, telefon, akci, pozvání na výstavu, propagovat zboží apod. - to se dává do reklamního bloku Můžeme to v praxi obejít? Jingle!
Časový rozsah reklamy Zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání § 51- Časový rozsah reklamy a teleshoppingu v rozhlasovém vysílání (2) Čas vyhrazený reklamě a teleshoppingu v rozhlasovém vysílání ostatních provozovatelů vysílání nesmí přesáhnout 25 % denního vysílacího času. § 60 - Pokuty
Časový rozsah reklamy Hudební formát rádia Faktor: 80 % hudby a 20 % mluvené slovo – vnitřní etický kodex Mluveným slovem se rozumí: reklama, zprávy, moderátor (když mluví) Vyjádření mediálního konzultanta MMS: „ To se musí dodržet, jinak je pokuta jak blázen“
Causa odpojování reklamy Porušování zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání ze strany provozovatelů soukromých celoplošných rozhlasových stanic Provozovatelé soukromých celoplošných rozhlasových stanic odpojují ze svého vysílání reklamní bloky Faktor a dalších 37 provozovatelů podepsalo prohlášení porušení o ustanovení § 2 odst. 1 písm. c) zákona 231/2001 Sb. Zatím nevyřešeno
Vorlová Görglová, H. Brychová, D. Děkujeme za pozornost Petřinová, J. Formanová, B.