Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_06 Svobodný přístup k informacím Téma sady:Člověk jako občan Obor, ročník: Ekonomické lyceum, Obchodní akademie, Sociální činnost, Veřejnosprávní činnost, 1. – 4. roč. Datum vytvoření:únor 2013 Anotace:Rozbor současného stavu svobodného přístupu k informacím v České republice Metodický obsah:Párová výuka formou samostatné práce; následná frontální diskuze
Svobodný přístup k informacím
Legislativní zakotvenost Dne 1. ledna 2000 nabyl účinnosti zákon –č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Tento zákon ukotvuje princip publicity v oblasti veřejné správy –Publicita? Veřejnost
Podstata veřejného přístupu k informacím Je jedním ze zásadních pilířů demokracie Zajišťuje možnost objektivní volby Umožňuje nezávislé rozhodování
Porovnej následující tři výpovědi z hlediska objektivity Policisté gumovými projektily zasáhly deset demonstrantů. Zuřící dav byl zastaven oprávněným zásahem policistů. Nelítostný policejní útok na bezbranné demonstranty. Který text nám nabízí možnost utvoření si nezávislého názoru? Můžeme v publicistice spatřit všechny uvedené typy textů?
Svobodný přístup k informacím před rokem 1989 Zamysli se společně se svými rodiči nad tímto problémem –Zkuste přijít na tři konkrétní příklady, kdy byl tento princip před rokem 1989 porušen. Měli lidé možnost zjistit skutečný stav ekonomiky? Měli lidé možnost dozvědět se pravdu o politických vězních?
Svobodný přístup k informacím dnes Existuje v dnešní České republice skutečně svobodný přístup k informacím? –Napiš se spolužákem v lavici úvahu na toto téma.
Autorská práva Autor: Mgr. Jakub Hlávko Dílo smí být dále šířeno pod licencí CC BY-SA. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Všechna neocitovaná autorská díla jsou dílem autora.