2016 Ing. Milan Venclík, MBA předseda představenstva Sociální podnikání v praxi.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podnikání Podnikáním se rozumí soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku. Podnikatelem.
Advertisements

Programy na podporu zaměstnanosti podporované strukturálními fondy EU.
SOCIÁLNÍ EKONOMIKA SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
Finanční možností svépomocných skupin
Evropský sociální fond v kontextu politiky soudržnosti Ing. Světlana Navarová, vedoucí oddělení řízení a implementace JPD 3, MPSV.
Principy sociálního podnikání
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Projekt č. 310 Evropská konkurenceschopnost pražské podnikatelské samosprávy Střední podnikatelský stav Ing. Martina Holíková ,
Programová konference ČSSD Michal Hašek Předseda Asociace krajů ČR a hejtman Jihomoravského kraje , Hradec Králové Silné, samostatné a spravedlivé.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Evropský sociální fond v ČR
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší.
Komora sociálních podniků Ing. Vojtěch Miler Hlavní principy sociálního podnikání obcí a MAS.
Operační program Rozvoj lidských zdrojů (OP RLZ).
Sociální podnik sociální ekonomika. Pojetí sociální firmy Sociální firma je konkurenceschopný podnikatelský subjekt působící na běžném trhu jehož účelem.
Komora sociálních podniků
Základní principy sociálního podnikání
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
Společenská odpovědnost organizací
CCO JE PARTNERSTVÍ  PARTNERSTVÍ A SOV  PARTNERSTVÍ A BUDOUCNOST Ing. Zdeňka Škarková.
Občanský a družstevní sektor. překrývání sociální ekonomiky státu s občanským sektorem /nejsou totožné/ České organizace občanského sektoru občanská sdružení.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Konference ke II. kolu Iniciativy Společenství EQUAL Konference k vyhlášení druhého kola výzvy Iniciativy Společenství EQUAL v ČR Iniciativa Společenství.
Mgr. Ilona Kostadinovová, advokát I.K.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
Číslo projektu: CZ / /0316 Název projektu: Poradenské a informační centrum pro malé a střední podniky Žadatel: Vzdělávací institut Partner:Hospodářská.
Podnikatelské modely sociální ekonomiky Mezinárodní vědecká konference Banská Bystrice 29. –
Program EU pro zaměstnanost a sociální inovace (EaSI)
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
Sociální zemědělství Nová možnost sociálního podnikání
Naše zkušenosti a výsledky v dosavadní projektové činnosti v oblasti řešení problémů nezaměstnanosti a podpory uchazečů o zaměstnání uplatnit se na.
PPSD Personální a poradenské družstvo Ing. Vojtěch Miler předseda družstva Hlavní principy sociálního podnikání obcí a MAS Informační seminář MAS Region.
SOCIÁLNÍ FIRMA. Od roku 1990 usiluje o integraci osob s postižením do běžného života Podporuje: –bezbariérovou individuální dopravu, –služby osobní asistence,
Podpora zaměstnanosti na místní úrovni: odpovědné zadávání Česká města a příklady ze zahraničí Praha
Sociální podnikání jako nástroj integrace lidí s mentálním postižením nebo duševním onemocněním - zkušenosti z Plzeňského kraje Martin Fojtíček.
Individuální projekty MZ Globální granty Porada hlavních sester ČR Lékařský dům.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Podnikání a zemědělství.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR JUDr. Jana Nedvědická Odbor práva veřejných zakázek a koncesí MMR ČR Zákon o veřejných zakázkách – možnosti společensky.
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM Ing. Lucie Veselá.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Setkání starostů u kulatého stolu Hoštejn Projekt „MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů“ CZ.1.04/4.1.00/B Tento.
Trutnovská zeleň, o.p.s. Mgr. Terezie Mertlíková ředitelka.
Projekt „Rozvoj místního partnerství a trhu práce“. CZ.1.04/5.1.01/ realizováno O.S. „Rozkvět zahrady jižních Čech – místní akční skupina“ a partnery.
Nová témata v SCLLD Mgr. Jiří Hrubý MAS Bobrava, z.s.
Z AJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Kontrahování služeb se soukromým a neziskovým sektorem.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
MONDRAGON Cooperative Corporation (MCC) Příklad z dobré praxe - Best practice Červen 2015.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
MIKROEKONOMIKA Ekonomika neziskových organizací. Společenský význam neziskových organizací Nezisková organizace (nonprofit, nověji not-for-profit) = organizace,
Podpora vzniku a rozvoje sociálních podniků a chráněných pracovišť
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Subjekty a objekty veřejných politik
Výzva k předkládání žádostí
INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM pro období 2007–2013 Oblast intervence 3
Společensky odpovědné podnikání
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Výzvy mas OP Zaměstnanost Mas boleslavsko, 5
Podpora sociálního podnikání v rámci CLLD (místní akční skupiny)
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
Transkript prezentace:

2016 Ing. Milan Venclík, MBA předseda představenstva Sociální podnikání v praxi

 Zasazovat se o popularizaci sociálního podnikání Prosazování podpory sociálních podnikatelů a sociálních podniků  Usilovat o vytvoření kvalitní spolupráce sociálních podnikatelů a sociálních podniků, která vede k výměně dlouhodobých zkušeností  Prosazovat aktivity, které napomáhají k rozvoji sociálního podnikání  Spolupracovat se subjekty v oblasti sociální podnikání v zahraničí K OMORA S OCIÁLNÍCH P ODNIKŮ - C ÍLE - Sociální podnikání v praxi

 šíření odborných informací o sociálním podnikání, k tomuto účelu pořádání seminářů, konferencí a jiných obdobných setkání, publikace v periodikách, vydávání vlastních publikací a provozování vlastních webových stránek,  poradenství v oblasti sociálního podnikání jak členům, tak dalším subjektům podnikající v této oblasti nebo zajímající se o toto téma  vyhledávání, shromažďování a zprostředkování informací o sociálním podnikání a souvisejících tématech,  prosazování zájmů členů při komunikaci s veřejnou správou, jinými organizacemi a zahraničními institucemi,  další činnosti, které jsou v souladu s cíli sdružení. K OMORA S OCIÁLNÍCH P ODNIKŮ - Č INNOST - Sociální podnikání v praxi

 Ukotvení v privátním sektoru  Cílem podnikání je užitek – společenský prospěch (ne finanční zisk)  Účast na trhu není provázena kumulováním a dalším distribuováním zisku  Iniciativa lokální a prováděna místními občany  Výdobytky a služby jsou místního charakteru  Podporují ekonomicky i politicky domácí podnikání PRINCIP EKONOMIKY TŘETÍHO TISÍCILETÍ Sociální podnikání v praxi

 Kooperace  Spolupráce – tým  Koordinace  Partnerství Nutné podmínky:  Zájem  Znalost  Schopnost ZÁKLADNÍ PILÍŘE Sociální podnikání v praxi

 Společné cíle a vize  Společné přání  Společné úsilí  Společné řešení problémů  Společné sdílení úspěchů i neúspěchů PODMÍNKY NUTNÉ NIKOLIV VŠAK DOSTAČUJÍCÍ Sociální podnikání v praxi

 Sociální podniky se etablují na lokální a regionální úrovni  Cílem sociální firmy je integrovat znevýhodněné lidi zpátky do komunity  Pojem komunita pochází z latinského slova „communitas“ a znamená lidské společenství, jehož příslušníci jsou spojeni určitou spřízněností a vzájemnou spolupráci. Pozor: V ČR komunitní není totožné s municipální KOMUNITNÍ PŘÍSTUP Sociální podnikání v praxi

Komunita je charakteristická:  svými hranicemi (např. geografické, ekonomické, sociální),  základními pilíři (společné zájmy, účinná komunikace, vzájemná spolupráce),  strukturou (formální a neformální organizace, skrze něž členové komunity prosazují své zájmy). KOMUNITNÍ PŘÍSTUP Sociální podnikání v praxi

 usnadňuje lidem účast na veřejných věcech,  vytváří si vlastní identitu, záměry,  vytváří si vnitřní a vnější vazby,  vychovává, je schopná předávat hodnoty i formy další generaci,  je otevřená budoucnosti,  má vyvážená institucionální uspořádání. KOMUNITNÍ PŘÍSTUP Sociální podnikání v praxi

Komora chce: Prezentovat hodnotový rámec, ke kterému se sociální firma hlásí (smutný případ Slovensko, kde sociální podnikání je synonymum se slovem krádež) A dále poskytovat informace:  zákazníkům,  zaměstnancům,  veřejným institucím Sociální podnikání v praxi

 Podnikatelská činnost prováděná za účelem generování zisku se sociálním podtextem a sice vytváření vhodných pracovních příležitostí a podmínek pro znevýhodněné občany na trhu práce.  Tím umožňuje společenské uplatnění těchto skupin občanů na trhu práce, kteří se nemohou uplatnit na otevřeném trhu práce.  Většina zisku podniku je investována do dalšího rozvoje podnikatelských aktivit a do rozvoje lidských zdrojů pracujících v sociálním podniku.  Jedná se specifické výrobní činnosti anebo poskytované služby, které mají převážně místní, tedy komunální charakter. CO JE SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ Sociální podnikání v praxi

„Je postaven na partnerství veřejného a soukromého sociálního sektoru při poskytování veřejných služeb a při prosazování veřejné politiky zaměstnanosti.“ (Hunčová, 2007) CO JE SOCIÁLNÍ PODNIK Sociální podnikání v praxi

 Minimálně 40 % zaměstnanců musí být z cílových skupin zdravotně postižených a jinak sociálně vyloučených osob.  Snaha o co největší zapojení zaměstnanců do procesu rozhodování.  Minimálně 51 % zisku musí být reinvestováno do dalšího rozvoje podniku.  Orientace na lokální komunitu a využívání místních zdrojů.  Enviromentální přístup k podnikání CO MUSÍ SOCIÁLNÍ PODNIK SPLŇOVAT Sociální podnikání v praxi

Cílovou skupinou definovanou pro sociální podnikání jsou především:  zdravotně postižení  občané v předdůchodovém věku  migranti  matky vracející se z rodičovské dovolené  matky - samoživitelky s malými dětmi  dlouhodobě nezaměstnaní  mladí lidé bez praxe  lidé vracející se z výkonu trestu  bezdomovci  mladiství z dětských domovů  lidé s nízkými příjmy CÍLOVÉ SKUPINY Sociální podnikání v praxi

 Evropskou unií prostřednictvím MPSV ČR v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost (OPLZZ), Integrovaného operačního programu a programů vytvářených pro MAS  Granty poskytovanými soukromými donátory či nadacemi  Dotacemi poskytovanými krajskými úřady či obcemi  Dotacemi v rámci aktivní politiky zaměstnanosti, např. dotace na podporu chráněných dílen a chráněných pracovních míst, úhradou nákladů v rámci pracovní rehabilitace MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ Sociální podnikání v praxi

 Zákon č. 435 ze dne 13. května 2004 o zaměstnanosti § 81, říká že zaměstnavatelé s více než 25 zaměstnanci v pracovním poměru jsou povinni zaměstnávat osoby se zdravotním postižením ve výši povinného podílu těchto osob na celkovém počtu zaměstnanců zaměstnavatele.  Povinný podíl činí 4 %.  Povinnost zaměstnavatelé mohou plnit odebíráním výrobků nebo služeb od zaměstnavatelů zaměstnávajících více než 50% zaměstnanců, kteří jsou osobami se zdravotním postižením, nebo zadáváním zakázek těmto zaměstnavatelům. M OŽNOSTI NÁHRADNÍHO PLNĚNÍ Sociální podnikání v praxi

Společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek můžeme v rámci zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách umožňuje: Účastní-li se otevřeného řízení, užšího řízení nebo zjednodušeného podlimitního řízení při zadávání podlimitní veřejné zakázky na dodávky nebo služby dodavatel zaměstnávající více než 25 zaměstnanců, z nichž je více než 50% zaměstnanců osobami se zdravotním postižením, je pro hodnocení nabídek rozhodná výše nabídkové ceny tohoto dodavatele snížená o 15%. SPOLEČENSKY ODPOVĚDNÉ ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK Sociální podnikání v praxi

 Sociální podnikání může působit a nabízet své služby také v oblasti poskytování sociálních služeb, které jsou zaměřeny na sociální začleňování osob znevýhodněných či ohrožených sociálním vyloučením.  Jedná se především o poskytování služby sociální rehabilitace, která je poskytována na základě zákona o sociálních službách (zákon č. 108/2006 Sb. v pozdějším znění) dle §70. POSKYTOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB Sociální podnikání v praxi

 Společnost s ručením omezeným  Akciová společnost  Družstvo  OSVČ  Spolky  Ústavy, (OPS)  Nadace a nadační fondy  Církve a církevní právnické osoby PRÁVNÍ FORMY SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ Sociální podnikání v praxi

 Zaměstnávání znevýhodněných osoby nebo lidi vyloučených z trhu práce  Veřejnou správu inspirací a praktickými zkušenostmi a tím modifikovat politiku zaměstnanosti  Politiku sociální soudržnosti ( růst sociálního kapitálu a aktivní prvek sociálního smíru)  Zapojovat místní kapitálové a lidské zdroje včetně zlepšení konkurenceschopnosti v dané oblasti  Péči o životní prostředí, krajinu a kulturní dědictví PŘÍNOS SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ PRO SPOLEČNOST Sociální podnikání v praxi

Se sociálním podnikáním souvisejí tři hlavní hodnoty:  Podnikání - sociální firmy kombinují tržní orientaci se sociálním posláním.  Zaměstnanost - sociální podniky jsou podpůrnými pracovišti, jejichž pracovní prostředí poskytuje všem zaměstnancům podporu, příležitost a smysluplnou práci.  Zplnomocnění znevýhodněných skupin (empowerment) ZÁVĚR Sociální podnikání v praxi

Komora sociálních podniků má za cíl: prezentovat hodnotový rámec, ke kterému se sociální firma hlásí (smutný případ Slovensko, kde sociální podnikání je synonymum se slovem krádež) A dále poskytovat informace:  zákazníkům,  zaměstnancům,  veřejným institucím. ZÁVĚR Sociální podnikání v praxi

Děkuji za pozornost Milan Venclík Sociální podnikání v praxi