ÚVOD DO MANAGEMENTU Zpracoval Ing. Jan Weiser. Osnova výkladu  1. Proč a jak studovat management?  2. Základní pojmy a definice Definice organizace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VZDĚLÁVÁNÍ INFORMATIKY NA VYSOKÝCH ŠKOLÁCH & POTŘEBY PRAXE Mgr. Petr Suchánek, Ph.D. Ing. Dominik Vymětal, DrSc.
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Kalkulace S tudent. Osnova výkladu 1.Kalkulace nákladů a způsoby jejího rozlišení 2.Kalkulační vzorec nákladů 3.Stanovení nákladů na kalkulační jednici.
P RAKTICKÉ ČINNOSTI Pracovní smlouva Vypracoval: Lukáš Karlík.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
MANAGEMENT - ORGANIZOVÁNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Weiser. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
MANAGEMENT - ORGANIZOVÁNÍ. Obsah Management - Organizování © Ing. Jan Weiser  Manažerská funkce organizování  Nejdůležitější nástroje organizování 
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
ÚVOD DO MANAGEMENTU Zpracoval Ing. Jan Weiser. Osnova výkladu  1. Proč a jak studovat management?  2. Základní pojmy a definice Definice organizace.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 AnotaceFormou.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Personální a mzdová agenda ve vybraném podniku Autorka bakalářské práce: Monika Deutschová Vedoucí bakalářské práce: Ing. Kristina Kabourková Vysoká škola.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání.
2 Marketingové koncepce
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základy automatického řízení 1
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Plánování ve školní tělesné výchově
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název projektu: Moderní škola
Společenská odpovědnost ve školství
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06-01
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Téma 11: Finanční plánování
MPH_FMAN Finanční management jaro 2015
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Obvody a obsahy rovinných obrazců 3.
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Poměr v základním tvaru.
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Manažer ve firmě. Manažer ve firmě Osobnost manažera Vrozené vlastnosti Získané dovednosti Temperament Inteligence Potřeba řídit činnost jiných lidí.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Synergie manažerského týmu
Digitální učební materiál
Finance TNH 2 (S-5) Pavel Seknička.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Organizace práce na prodejně
Poměr v základním tvaru.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
OBCHODNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-8)
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa
Transkript prezentace:

ÚVOD DO MANAGEMENTU Zpracoval Ing. Jan Weiser

Osnova výkladu  1. Proč a jak studovat management?  2. Základní pojmy a definice Definice organizace Definice managementu Podnikání a management  3. Historické etapy ve vývoji managementu  4. Případová studie SEN Market  Shrnutí  Otázky a úkoly

Proč a jak studovat management?  Většina hodnot, které člověk v moderní společnosti vytváří k zajištění své existence, vzniká ve větších nebo menších organizacích.  Základní podmínkou fungování organizací tvořených lidmi je potřeba co nejlépe řídit jejich činnost.  Tuto úlohu plní management!  Předpoklady pro řízení má každý člověk. Jen málokdo neplánuje, neorganizuje, nekontroluje svou činnost.  Řízení organizace spočívá zejména v řízení jiných lidí, všímejte si této skutečnosti.  Jak to dělat je dobré si osvojit na názorných příkladech z praxe (říkáme jim případové studie). PročJak

Základní pojmy a definice Organizace Organizaci můžeme nejobecněji definovat jako „systém vědomě koordinovaných činností, nebo sil dvou, nebo více lidí. Pro organizaci jsou charakteristické následující čtyři atributy (podstatné znaky):  Koordinace – jejím předmětem je koordinace fyzické a duševní energie příslušníků organizace;  Společné cíle – jednotící prvek společného úsilí, bez něho se smysl organizace okamžitě vytrácí;  Rozdělení práce – vede ke specializaci, rozdělení pracovních úkolů, takže zdroje mohu být využity mnohem efektivněji;  Hierarchická struktura – znamená právo řídit činnost dalších.

Podstatné části organizace a její okolí

Management  je proces systematického provádění takových činností (manažerských funkcí),  které slouží k efektivnímu užití zdrojů podniku,  při současném stanovení a dosažení podnikových cílů.

Pauza  Teorie je, když všechno víme, ale nic nefunguje. Praxe je, když všechno funguje, ale nikdo neví proč. My jsme spojili teorii s praxí: nic nefunguje a nikdo neví proč.  Odchází zaměstnanec v sedm večer z firmy a šéf se ho ptá: "Co je? Bereš si půl dne dovolené?" "Ne, jdu na oběd..."  Svému zaměstnání se věnujte vždy na 100 %: 15 % v pondělí 20 % v úterý 40 % ve středu 10 % ve čtvrtek 15 % v pátek

Základní manažerské funkce  Plánování  Organizování  Kontrola  Příprava a rozmístění personálu  Vedení lidí  Rozhodování

Podnikání  je činnost,  jejímž prostřednictvím uspokojujeme cizí potřeby,  a tím uspokojujeme potřebu vlastní,  tj. dosažení zisku.

Podnikavost Vnější  Schopnost objevovat nebo záměrně vytvářet a využívat příležitostí, které vznikají z aktivní součinnosti s okolním světem prostřednictvím trhu. Důležitými partnery zde jsou zákazníci a dodavatele. Vnitřní  Je schopnost vytvářet prostředí soutěživosti i uvnitř vlastní organizace

Systém Systém (česky soustava) můžeme definovat tak, že je to celek složený z prvků, spojených vazbami. Vznikají tak nové vlastnosti, které již nelze považovat za pouhý souhrn prvků, ale vzniká zde nová kvalita, kterou nazýváme synergie. Příkladem takového systému může být podnik, ústav, univerzita, stát, dílna, apod. Základní charakteristiky systému tvoří: vazby, struktura, cíle, fungování, okolí,

Jak si synergii představit

Historické etapy rozvoje managementu

Tomáš Baťa – významný český podnikatel Celá Baťova filozofie byla velice jednoduchá, přísně praktická a ryze účelová:  na jedné straně vlastnit a vyrábět pokud možno vše, co je k finálnímu výrobku potřeba (od zdrojů surovin až po vlastní obchodní síť), aby se nebylo nutno s nikým dělit o zisk  a na druhé straně zainteresovat zaměstnance na výrobě, neboť tento finanční přínos mnohonásobně převýší zvýšené mzdové výdaje.

Závěr  Management je trvalou a významnou součástí našeho každodenního života.  Znalost managementu nám pomáhá v našem každodenním životě i v pochopení toho co se okolo nás děje.  Pro budoucí manažery na různých úrovních je náplní jejich každodenní činnosti.

Klíčová slova  Management, organizace, podnikání, podnikavost, základní funkce managementu, systém, synergie, historické etapy managementu

Otázky a úkoly: 1. Co rozumíme pod pojmem organizace (instituce)? 2. Které základní atributy (podstatné znaky) charakterizují každou plně funkční organizaci? 3. Uveďte definici managementu. 4. Co je podnikání a co podnikavost? 5. Uveďte možnou definici systém 6. Které etapy ve vývoji teorie řízení znáte?

Použitá literatura  Veber, Jaromír, Základy managementu pro středí školy, Fortuna 2003  Vysušil, Jiří, Základy managementu. Vydavatelství HZ 1996  Použité obrázky:  Kliparty  cloud-image  flowchart-image   image 