Krajská samospráva Libor Lukáš statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně Fakulta managementu a ekonomiky Zlín 7. 4.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PROJEKT „ AGENT“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07./2.4.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Advertisements

Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Strukturální fondy na MŠMT Setkání českých technologických platforem
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
„Rozvojové aktivity Zlínského kraje“ Libor Lukáš hejtman Zlínského kraje PRACOVNÍ SEMINÁŘ SE ZÁSTUPCI ROZPOČTOVÉHO VÝBORU PSP ČR 1 Zlín –
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
Kulatý stůl II. Nový Šaldorf-Sedlešovice MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů.
Pavla Katzová tajemnice Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska.
Kultura a památková péče v Pardubickém kraji v letech
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Práce se strategickými dokumenty v Olomouckém kraji 8. listopadu 2010, Praha Olomoucký kraj.
STRATEGIE SPOLUPRÁCE OBCÍ MAS BYSTŘIČKA PROJEKT SDRUŽENÍ MÍSTNÍCH SAMOSPRÁV „MAS JAKO NÁSTROJ SPOLUPRÁCE PRO EFEKTIVNÍ CHOD ÚŘADŮ“
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Čerpání prostředků z fondů EU na území Jihočeského kraje Ing. Petr Maroš vedoucí Odboru evropských záležitostí.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
INTERREG V-A AT-CZ Listopad 2015 Informace pro Pracovní skupinu/regionální kolegium pro cestovní ruch při RSK JMK.
Centrum energeticky efektivních budov Základní informace o projektu.
OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Implementace Fondu mikroprojektů v období Ostrava,
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ZKUŠENOSTI S PODPOROU ESF VE VELKÉ BRITÁNII.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Strategické plánování v podmínkách Zlínského kraje Milan Filip Vladimíra Vondráčková odbor strategického rozvoje kraje Kroměříž, 13. září 2012.
Projekt Spolupráce Zlínska a Stredného Ponitria Přeshraniční spolupráce Otrokovice
Příprava Libereckého kraje na období Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů KÚ LK
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů
Inovace jako nedílná součást programů financovaných z ESIF
Bezpečnostní systém ČR
Závěrečný účet kapitoly 335 Ministerstvo zdravotnictví ČR za rok 2016
Národní program podpory cestovního ruchu
Ing. Kateřina Lichtenberková
Pracovní skupina č. 2: Strategický skelet
Místní rozpočtové jednotky
„Váš kraj, Váš rozpočet“
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Státní organizace.
Způsoby podávání projektů na úrovni krajů
SEMINÁŘ AKTIVNĚ S BESIPEM
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Krajská hospodářská komora Zlínského kraje
Cíle Pardubického kraje v oblasti cestovního ruchu
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Podpora rozvoje dopravy s využitím ROP Střední Morava
Vedoucí odboru strategického rozvoje města Vsetín
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
hejtman Pardubického kraje
Univerzitní město Olomouc
Aktualizace strategické vize Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Brno, 5. prosince 2011.
IKI jako prostředek pro komunikaci mezi VS a občany Pavel Parma
2. ČNB a její role v platebním styku.
AKTUALIZACE REGIONÁLNÍ INOVAČNÍ STRATEGIE ZLÍNSKÉHO KRAJE
Koncepce rozvoje cyklistické dopravy v Olomouckém kraji
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Úvod do regionu Ing. Vlastimil Veselý.
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Co dělá Olomoucký kraj pro podporu polytechnického vzdělávání?
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Sociální podnikání Sociální firma.
Tematické setkání KAP Olomouckého kraje
IX. Konference Finance pro města a obce
PhDr. Ondřej Kočandrle, oddělení infrastruktury VaV
Aktivity Olomouckého kraje v oblasti podpory podnikání v roce 2016
Transkript prezentace:

Krajská samospráva Libor Lukáš statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně Fakulta managementu a ekonomiky Zlín

2 OBSAH 1.Kraje a jejich historický vývoj 2.Kraj = hráč ovlivňující socioekonomické prostředí 3.Rozvojové koncepce Zlínského kraje 4.Budování dopravní infrastruktury 5.Významné rozvojové projekty Zlínského kraje 6. Závěr

3 1. KRAJE A JEJICH HISTORICKÝ VÝVOJ VZNIK KRAJŮ V ČESKÉ REPUBLICE reforma veřejné správy v ČR v 90. letech přinesla vytvoření VYŠŠÍCH ÚZEMNÍCH SAMOSPRÁVNÝCH CELKŮ = KRAJŮ vymezení je definováno v ústavním zákoně č. 347/1997 Sb., účinnost od 1. ledna 2001 vyšší územní samosprávné celky doplnily stávající ZÁKLADNÍ ÚZEMNÍ SAMOSPRÁVNÉ CELKY = OBCE reforma veřejné správy reagovala na historické návaznosti v území a zároveň se snažila reflektovat stávající evropské trendy strukturální politiky a soudržnosti CO JE TO KRAJ? (vymezení dle zákona č. 129/2000 Sb. o krajích) územní společenství občanů, které má právo na samosprávu veřejnoprávní korporace, která má vlastní majetek a vlastní příjmy vymezené zákonem a hospodaří za podmínek stanovených zákonem podle vlastního rozpočtu

4 1. KRAJE A JEJICH HISTORICKÝ VÝVOJ FUNGOVÁNÍ KRAJŮ V ČESKÉ REPUBLICE při nastavení fungování krajů aplikován historicky odzkoušený spojený model veřejné správy – kombinace SAMOSPRÁVY a přenesený výkon STÁTNÍ SPRÁVY v rámci jedné instituce rozdíly v organizaci veřejné správy v ČR a SR po rozdělení společného státu – odlišné uspořádání státní správy a samosprávy na úrovni krajů kraje mají pro své fungování ustaveny orgány v následující struktuře:

5 2. KRAJ = hráč ovlivňující socioekonomické prostředí ROLE A KOMPETENCE KRAJŮ kraj má schopnost významně ovlivnit rozvoj „mikroprostoru“ svého území tato schopnost se historicky vyvíjí a kraje postupně získávají od svého vzniku v roce 2000 stále více kompetencí (např. převod nemocnic do majetku krajů) důležitými a provázanými aspekty rozvoje jsou VLIV – FINANCE – MOC: VLIV = možnost přímo či nepřímo ovlivnit realizaci aktivit zajišťujících všestranný rozvoj svého území a naplnění potřeb svých občanů FINANCE = vychází z rozpočtu kraje, sestaveným v souladu se zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů a se zákonem č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní MOC = schopnost rozhodnout (samospráva) či ovlivnit rozhodnutí (jiných orgánů) související s rozvojem daného kraje

6 2. KRAJ = hráč ovlivňující socioekonomické prostředí ROZSAH KOMPETENCÍ ZLÍNSKÉHO KRAJE Zlínský kraj je významným zaměstnavatelem (cca 470 vlastních zaměstnanců + celkově 16 tisíc zaměstnanců ve více než 170 organizacích zřizovaných Zlínským krajem) Zlínský kraj ovlivňuje v rámci samosprávy i přenesené státní správy fungování a rozvoj celé řady oblastí, zejména: školství (střední školy, ZUŠ, speciální ZŠ) zdravotnictví (nemocnice, záchranná služba) sociální služby (zařízení sociální péče) doprava (silnice II. a III. tříd, dopravní obslužnost) krizové řízení (hasičský záchranný sbor, varovací systémy) kultura (knihovny, muzea, galerie) cestovní ruch (podpora a propagace) podpora podnikání a inovací podpora neziskového sektoru ochrana životního prostředí územní plánování atd.

7 2. KRAJ = hráč ovlivňující socioekonomické prostředí FINANČNÍ ASPEKTY ROZVOJE KRAJE příjmy rozpočtu kraje určuje stát, jsou tvořeny zejména dotacemi státního rozpočtu a daňovými příjmy kraje nemají možnost ovlivnit výši příjmů pro rozvojové aktivity – limit pro řešení všech rozvojových potřeb, nutnost stanovení priorit příjmy Zlínského kraje ve výši cca 8,2 mld. Kč v roce 2011 jsou strukturovány následovně:

8 3. ROZVOJOVÉ KONCEPCE ZLÍNSKÉHO KRAJE ZÁKLADNÍ STRATEGICKÉ ROZVOJOVÉ DOKUMENTY všechny kraje je zpracovávají na základě zákona č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje v případě Zlínského kraje se jedná o dlouhodobou STRATEGII ROZVOJE ZLÍNSKÉHO KRAJE do roku 2020 a střednědobé PROGRAMY ROZVOJE ÚZEMNÍHO OBVODU ZLÍNSKÉHO KRAJE SEKTOROVÉ KONCEPCE rozpracovávají podrobně rozvojové potřeby definované v základních strategických rozvojových dokumentech na úrovni jednotlivých sektorů (zdravotnictví, školství atd.) stanovují prioritní cíle a úkoly, které kraj řeší ve stanoveném období určují roli důležitých hráčů v území, kteří kromě Zlínského kraje napomáhají rozvoji dané oblasti pro realizaci těchto koncepcí Zlínský kraj zřizuje organizace, které dokážou efektivně ovlivnit rozvoj dané oblasti (např. doprava, podpora podnikání, energetika,…)

9 3. ROZVOJOVÉ KONCEPCE ZLÍNSKÉHO KRAJE VAZBY ZÁKLADNÍCH STRATEGICKÝCH ROZVOJOVÝCH DOKUMENTŮ Strategie rozvoje Zlínského kraje PRÚOZK 2009 – 2012 PRÚOZK 2013 – 2016 PRÚOZK 2017 – 2020 roční Plány rozvoje: roční Plány rozvoje: roční Plány rozvoje:

10 3. ROZVOJOVÉ KONCEPCE ZLÍNSKÉHO KRAJE DŮLEŽITÉ ASPEKTY STRATEGICKÉHO PLÁNOVÁNÍ ZLÍNSKÉHO KRAJE je sledována vize definovaná ve Strategii rozvoje Zlínského kraje 2020 „Zlínský kraj – region s moderní prosperující ekonomikou s rostoucí životní úrovní, a vysokou zaměstnaností, atraktivní pro obyvatele, investory i návštěvníky“ snaha přiblížit se 100 % úrovně EU-27 v ukazateli HDP na obyvatele (v roce 2009 je kraj na hodnotě 66,7 % úrovně EU-27) PLATFORMA PARTNERSTVÍ – dosahování názorového konsenzu s dalšími důležitými hráči ovlivňujícími rozvoj Zlínského kraje (podnikatelské subjekty a jejich sdružení, akademický sektor – UTB, neziskové organizace, další subjekty veřejného sektoru, sousední krajské samosprávy atd.) PLATFORMA NEPŘÍMÉHO VLIVU – snaha ovlivnit záležitosti, které nejsou v přímé kompetenci Zlínského kraje, ale mají výrazný dopad na rozvoj kraje (např. stavba dálnic a rychlostních komunikací)

11 4. BUDOVÁNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY napojení Zlínského kraje na evropskou dálniční síť je klíčové pro budoucí rozvoj regionu v roce 2010 se podařilo dokončit přímé napojení Zlína na tuto dálniční síť důležité je však pokračovat ve výstavbě dalšího propojení kraje ve směru na sever (D1 – směr Ostrava a Polsko), jih (R55 – směr Břeclav a Rakousko), východ (R49 – směr Půchov a Ukrajina) Zlínský kraj řeší společně s Olomouckým krajem také letecké spojení regionu (letiště Přerov – Bochoř) NADREGIONÁLNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA

12 4. BUDOVÁNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY REGIONÁLNÍ KOMUNIKACE v současnosti Zlínský kraj financuje cca mil. Kč ročně do rekonstrukcí a stavby nových komunikací II. a III. třídy na území kraje jedná se o projekty, které jsou z velké části (celkově cca 2,8 mld. Kč) podpořeny strukturálními fondy EU – Regionální operační program Střední Morava DOPRAVNÍ OBSLUŽNOST Projekt KORIS napomáhající zkvalitnit dopravní obslužnost – komplexní odbavovací, řídící a informační systém veřejné dopravy ve Zlínském kraji s rozpočtem téměř 114 mil. Kč

13 5. VÝZNAMNÉ ROZVOJOVÉ PROJEKTY ZLÍNSKÉHO KRAJE STRATEGICKÁ PRŮMYSLOVÁ ZÓNA HOLEŠOV dlouhodobý projektový záměr napomáhající výrazně oživit ekonomický rozvoj Zlínského kraje 1 z největších průmyslových zón v ČR – 360 ha V současnosti podepsány dohody s prvními 6 investory obsazujícími téměř 12 ha vyčleněné plochy, kteří investují v zóně vytvoří více než 1000 pracovních míst Zároveň probíhá výstavba vnitřní infrastruktury zóny a jednání s dalšími potenciálními investory Celková výše potvrzených investic v zóně již dosahuje hodnoty 2 mld. Kč

14 TECHNOLOGICKÝ PARK PROGRESS Součástí průmyslové zóny Holešov, financováno ze strukturálních fondů (program OPPI, celkové náklady 190 mil. Kč, spolupráce Industry Servis ZK, Zlínského kraje, Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně a Technologického inovačního centra) Nabízí firmám přístup k moderním výzkumným a vývojovým technologiím, potenciál přítomných odborníků a prostory business centra pro školení či jednání s partnery V rámci projektu technologického parku PROGRESS bude vybudován také podnikatelský inkubátor - prostory pro začínající podnikatele s výhodným nájmem a nabídkou poradenství 5. VÝZNAMNÉ ROZVOJOVÉ PROJEKTY ZLÍNSKÉHO KRAJE

15 Krajské kulturní a vzdělávací centrum celkové finanční prostředky mil. Kč termín realizace: návrat k myšlence „Baťův studijní ústav“ - cílem projektu je vytvořit moderní centrum, které nabídne občanům i návštěvníkům Zlínského kraje na jednom místě komplexní služby v oblasti kultury, efektivním využitím a revitalizací architektonicky cenných budov číslo 14 a 15 bývalého průmyslového areálu firmy Baťa sídlo zde po provedené rekonstrukci nalezne krajská knihovna, galerie a Muzeum jihovýchodní Moravy 5. VÝZNAMNÉ ROZVOJOVÉ PROJEKTY ZLÍNSKÉHO KRAJE

16 OBLAST PODPORY PODNIKÁNÍ A INOVACÍ spolupráce Zlínského kraje s Univerzitou Tomáše Bati ve Zlíně tvorba Regionální inovační strategie Zlínského kraje společný subjekt Technologické inovační centrum s.r.o. (TIC) provozující podnikatelský inkubátor, vědeckotechnický park a realizující další aktivity na podporu inovací ( finanční podpora kurzu „Základy podnikání“ studentská soutěž o nejlepší podnikatelský záměr realizovaná TIC partnerství v projektu Inovační firma Zlínského kraje nový nástroj podpory spolupráce firem s vědeckovýzkumnými kapacitami VŠ – inovační vouchery databáze tzv. „brownfields“ (starých nevyužívaných areálů) – Zlínský kraj podporuje přípravu projektů, které dokážou tyto objekty opět využít 5. VÝZNAMNÉ ROZVOJOVÉ PROJEKTY ZLÍNSKÉHO KRAJE

17 SUBJEKTY ZLÍNSKÉHO KRAJE PODPORUJÍCÍ PODNIKÁNÍ Kontaktní centrum pro východní trhy – podpora obchodních aktivit podnikatelů zejména na ruském a čínském trhu – podnikatelské mise, vybudované kontakty atd. Regionální podpůrný zdroj – společnost Zlínského kraje poskytující mikroúvěry malým a středním (zejména začínajícím) podnikatelům Energetická agentura Zlínského kraje – servis podnikatelům a dalším subjektům, kteří mají zájem o realizaci opatření na úspory energií Centrála cestovního ruchu Východní Moravy – propaguje Zlínský kraj jako vhodnou destinaci cestovního ruchu, napomáhá podnikání v oblasti cestovního ruchu 5. VÝZNAMNÉ ROZVOJOVÉ PROJEKTY ZLÍNSKÉHO KRAJE

18 OBLAST ZDRAVOTNICTVÍ A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ zrealizované a probíhající rekonstrukce objektů nemocnic, výjezdových stanovišť lékařské záchranné služby modernizace zdravotnických zařízení – výstavba centrálních objektů v krajských nemocnicích ve Zlíně, Uherském Hradišti a Vsetíně rekonstrukce a výstavba nových objektů sociální péče – domovy pro seniory Jasenka, Valašské Meziříčí, Loučka OBLAST ŠKOLSTVÍ rekonstrukce a stavební úpravy škol a souvisejících zařízení KRIZOVÉ ŘÍZENÍ budování Informačního, vyrozumívacího a varovného systému Zlínského kraje 5. VÝZNAMNÉ ROZVOJOVÉ PROJEKTY ZLÍNSKÉHO KRAJE

19 Tomáš Baťa: „Kdo chce pomoci sobě a jiným, musí opustit dobré, aby vybojoval lepší. Nesmí držet vrabce v hrsti jen proto, že je lepší než holub na střeše. Bez odvahy ke změně není zlepšení, není blahobytu.“

20 Libor Lukáš statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST!