Teorie firmy. Důvody vzniku firmy Úspory z rozsahu Zdroje pro výrobu Řízení a organizace výroby.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Advertisements

CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Obchodní společnosti Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/
Teorie firmy. Důvody vzniku firmy Úspory z rozsahu Zdroje pro výrobu Řízení a organizace výroby.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Pracovní právo. Pohovor
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
Lidská společnost digitálního věku
Monopol Stránská Tereza C2A. Co je to monopol ? Monopol je hypotetická situace na trhu, kdy firma nemá žádnou konkurenci, a tak na ni připadá celá poptávka.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
1. Podnikání 1.část členění organizací podnikání (definice podnikání, kdo může podnikat) obchodní firma živnostenský rejstřík živnosti (podmínky, druhy,
Rozhodování. Podle typu rozhodovacího problému  za jistoty  za rizika (nejistoty)  za neurčitosti Kdo bude řešit  Skupina  Jednotlivec.
MIKROEKONOMIKA TYPOLOGIE PODNIKŮ II. Podniky podle sektorů a hospodářských odvětví.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
Vítejte na Základech marketingu Vítejte na Základech marketingu.
Monopol a monopolistická konkurence
Tematicky zaměřený kulatý stůl
Dějiny daňových teorií
Dokonale konkurenční odvětví
Inovace a regionální rozvoj
Analýza nákladů 1 TNH 1 (S-4)
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Řízení vztahů se zákazníky ve vybraném podnikatelském subjektu v oblasti.
Zpětná vazba od zákazníků ve vybrané společnosti
Strategická analýza vybraného podniku Orsay s.r.o.
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Cvičení 4 Právní formy podniku.
Situační analýzy prostředí – v konečném sestavení SWOT
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
standardní alternativní teorie firmy
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Analýza konkurenčního prostředí
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
Klasická politická ekonomie TNH 1 (DET-4)
Ing. Veronika Doňarová – SOŠ a SOU Čakovice
Daň z příjmů právnických osob
CENA.
Makroekonomie E 7 - otázky.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Odměňování zaměstnanců
Teoretické přístupy k pojetí a významu inovací
Seminář 5. Racionální chování výrobce
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Eva Tomášková Základní ekonomické pojmy Ekonomické souvislosti právní úpravy obchodních společností 2. přednáška.
Vlastnická struktura českých stavebních firem
Mikroekonomie II – přednáška č. 8: Monopolistická konkurence
Název projektu: Moderní škola
Základy firemních financí
Podnik a podnikání Ing. Kateřina dušáková.
III. TEORIE MEZINÁRODNÍHO OBCHODU
ROVNOVÁHA FIRMY V PODMIENKACH DOKONALEJ A NEDOKONALEJ KONKURENCIE
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
Hvězdy Otazníky Dojné krávy Bídní psi Portfoliová analýza.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
OBCHODNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-8)
Transkript prezentace:

Teorie firmy

Důvody vzniku firmy Úspory z rozsahu Zdroje pro výrobu Řízení a organizace výroby

Firma (MiE) Živnost Partnerský podnik  VOS Spol. s r.o. Akciová společnost  Korporace Komanditní společnost Družstvo

Teorie manažerské revoluce Edwin Griswold Nourse ( ) Korporativní revoluce v ekonomice  Rozvoj produkce  Koncentrace výroby  Koncentrace kapitálu Přechod  Bohatství z individuálního vlastnictví  Do vlastnictví velkých korporací

Změna povahy a úlohy vlastnictví a jeho nositelů Korporace  Ztrácejí charakter běžného výdělečného podniku  Stávají se sociální institucí Mají  Sociálně ekonomickou moc  Vliv na osudy společnosti  Celospolečenský význam

Účinky rozptýleného vlastnictví Vývojová tendence 1. Vlastnictví a kontrola spojena 2. Kontrola prostřednictvím většiny akcií 3. Neexistuje většinové vlastnictví – kontrola menšinou 4. Malý kontrolní balík – oddělení vlastnictví od kontroly 5. Rozptyl vlastnictví – kontrola manažery (úplné oddělení)

Teorie manažerské revoluce Úplné oddělení vlastnictví od kontroly podniku Odosobnění Moc a nadvláda manažerů …"vlastnický kapitalismus postupně postupuje své místo korporativnímu kapitalismu, v němž jsou vlastníkova práva delegována nové třídě profesních manažerů.„ Nourse

Produkční funkce Celkový produkt Mezní produkt Průměrný produkt

Výnosy z rozsahu Zákon klesajících výnosů Výnosy z rozsahu  Rostoucí  Konstantní  Klesající

Fixní a variabilní vstupy Velmi krátké období Krátké období Dlouhé období

Technologická změna Růst produktivity Vzdělání Kvalifikace

Teorie výroby, nákladů a rozhodování firmy Izokvanty (Isoquant) Izokosty (Isocost)

Analýza nákladů (Cost) Náklady příležitosti Náklady implicitní Náklady explicitní (účetní) Náklady fixní FC Náklady variabilní VC Náklady celkové TC Náklady mezní MC

Konkurence Monopol Oligopol Monopolistická konkurence Dokonalá konkurence

Nedokonalá konkurence

Monopol Mono = 1 Polist = prodávající Jediný vyrábějící Neexistuje substitut

Monopol – plná kontrola odvětví Přirozený  Nákladová výhoda  Patenty, vynálezy Koncesovaný  Síťová odvětví  Licence  Historicky Cech Právo várečné… Zdroj příjmů panovníka Žádná firma není v dlouhém období zcela zabezpečena před útokem konkurentů

Monopol – plná kontrola odvětví Antimonopolní regulace

Oligopol Duopol Několik silných firem Jedna silná firma + konkurenční lem Několik silných firem + konkurenční lem

Oligopol 1. identický produkt  V primárních odvětvích Každý může mít vliv na tržní cenu Cenové války Nekalá kooperace 2. diferencovaný produkt  Blízké substituty (auta) Odlišné ceněné charakteristiky Ostrá konkurence

Oligopol Významná kontrola ceny Někdy regulovaný trh

Monopolistická konkurence Mnoho diferencovaných prodávajících Žádný nemá velký tržní podíl Diferencované produkty

Zdroje diferenciace Cena Poloha (blízký obchod) Kvalita Značka, obchodní známka Módní provedení Zvyk Setrvačnost Důvěrná znalost Preference prodávajícího Obsluha Doplňkové služby Jazykové překážky

Zdroje tržní nedokonalosti Malý počet firem Nákladové podmínky  Úspory z rozsahu Specializace Organizace výroby Technologie Efektivnost Překážky konkurenci (vstupu do odvětví)  Právní omezení  Patenty  Regulační překážky  Koncese  Kvóty  Cla

Měření tržní moci Koncentrační poměr % výstupu odvětví, které připadá na 4 resp. 8 největších firem Herfindahlův index H  (0;10000>

Analýza monopolu Mezní příjem Maximalizace zisku monopolu Ekonomické náklady monopolu Ztráty způsobené monopolem

Regulace monopolu Daně Cenové regulace Státní vlastnictví monopolu Ekonomická regulace  Co mají a musí dělat Antimonopolní politika  Co nemají a nesmí dělat

Povaha regulace Ekonomická  Ceny  Druhy produktů  Podmínky vstupu a výstupu  Standardy služeb a produktů Sociální  Zdraví  Bezpečnost Deregulační hnutí

Nekalá kooperace - koluze Explicitní nekalá kooperace Fúze, trust, kartel Implicitní dohoda

Maximalizace zisků firem Omezená racionalita  Omezený čas, zdroje, informace, nedokonalá rozhodnutí Alternativní cíle  Teorie manažerské revoluce

Tvorba cen přirážkou

Joseph Schumpeter John Kenneth Galbraith Vynálezy Technologické změny Nepřivlastnitelnost invencí

Nedokonalá konkurence Omezování výstupu Vyšší náklady Vyšší ceny Úspory z rozsahu Dynamický výzkum externality Co nejmenší překážky konkurenci Respektovat úspory z rozsahu Omezovat nekalou kooperaci firem

Horizontální fúze  Odvětví Vertikální fúze  Fáze výrobního procesu Konglomerativní fúze

Teorém pavučiny Nerovnováha na trzích

Konvergující dynamická pavučina Divergující pavučina Stabilní pavučina Nelineární oscilace

Prostor pro vaše otázky ?

Děkuji Vám za pozornost Celý text najdete na © Radka Johnová, 2016