Druhá část semináře „Ochrana výnosů spotřební daně“ Generální ředitelství cel plk. Ing. Miroslav Nováček
V oblasti minerálních olejů se jedná zejména o nelegální dovoz minerálních olejů na území České republiky z jiných členských států EU, aniž by z těchto výrobků byla řádně odvedena spotřební daň např. nelegální dovoz minerálních olejů původem z Polské republiky, Spolkové republiky Německo a Rakouska pod KN až Ostatní mazací oleje a ostatní oleje, nepodléhající spotřební dani a jejich následné fakturační a logistické záměny pří dopravě za motorovou naftu, ze které nebyla odvedena spotřební daň, případně i míchání pohonných hmot s jinými minerálními oleji a ostatními chemickými látkami nezatíženými spotřební daní.
Z hlediska vývoje míry nelegálního obchodu s minerálními oleji je na základě počtu odhalených případů zřejmá její stoupající tendence, přičemž nově preferovaným terčem karuselových podvodů se stává daň z přidané hodnoty. rokpočet případůminerální oleje v mil. lúnik na SPD v mil. Kč , ,5193
V rámci odhalování ilegálního obchodu s tabákem a tabákovými výrobky jsou sledovány dva směry: Prvním směrem je odhalování ilegálních přeprav tabákových výrobků a tabáku na východoevropské trase. Tato trasa je tvořena bývalými zeměmi Sovětského svazu, Polskem a Slovenskem. Po této trase proudí do České republiky zejména originální cigarety renomovaných výrobců. Druhým směrem je odhalování ilegálních přeprav tabáku a tabákových výrobků po asijské trase, která je tvořena asijskými zeměmi (Čína, Vietnam) západoevropskými a jihoevropskými přístavy. Po této trase jsou přepravovány zejména padělky cigaret renomovaných značek a tabák na ilegální výrobu cigaret.
Jedním z posledních trendů je dovoz tabákových výrobků na území ČR v osobních automobilech, kdy je celková zásilka rozdělena mezi jednotlivá vozidla v takovém množství, které v případě dílčího záchytu neumožňuje v případném trestním řízení využít všech procesních úkonů k rozkrytí celé organizované skupiny, např. odposlechů a záznamů telekomunikačního provozu z důvodů právní kvalifikace trestního jednání.
Vývoj míry nelegálního obchodu s tabákovými výrobky je pak možné označit jako setrvale stoupající, kdy sice není vzhledem k novým trendům (rozdělené zásilky a rukodělná výroba, viz dále) v této oblasti možné zajišťovat tabák a cigarety v takovém množství jako dříve, nicméně stoupající počet odhalených případů dokazuje stanovený vývoj. rok počet případů tabák v t tabákové výrobky v mil. ks únik na SPD v mil. Kč
Mezi nejzávažnější problémy v oblasti „lihových“ podvodů patří nelegální dovozy čistého nebo denaturovaného etylalkoholu na daňové území České republiky. Nejvíce zaznamenáváme dovozy polského denaturovaného lihu. Navazujícím problémem je pak zneužívání originálních kontrolních pásek ke značení lihu (zcizení daňovému subjektu, fiktivní vývoz kontrolních pásek ke značení lihu v zahraničí…) nebo značení lihu padělanými kontrolními páskami.
Vývoj míry nelegálního obchodu s lihem a lihovinami je z přehledových statistik obtížněji určitelný, neboť tyto jsou ovlivněny řadou kontrolních akcí v místech prodeje, jež ve zvýšené míře probíhaly v posledních letech. rok počet případů líh a lihoviny v tis. lúnik na SPD v mil. Kč
Navazujícím směrem na způsoby pašování tabákových výrobků je boj proti ilegálním výrobcům (padělatelům) cigaret na území České republiky. Ilegální výrobou cigaret se v České republice zabývají zejména organizované zločinecké skupiny, původem z Asie (Vietnam, Čína). Po úspěšných zásazích celní správy se ilegální výrobci vracejí k rukodělné výrobě, kterou minimalizují ztráty při odhalení. (od roku 2004 bylo v 9 případech zajištěno celkem 12 kompletních výrobních linek na výrobu cigaret a další stroje určené na úpravu tabáku, výrobu cigaretových filtrů, balící stroje a samozřejmě komponenty, suroviny a cigarety samotné)
V rámci prováděných kontrol v místech prodeje bylo v roce 2010 provedeno celkem kontrol zaměřených na značení lihu a tabákových výrobků, porušení bylo zjištěno v případech zajištěno bylo celkem 829 kg tabáku, ks cigaret l lihu, l lihovin a 270 l piva. V roce 2011 (k 30. září) bylo provedeno celkem kontrol porušení bylo zjištěno v 646 případech zajištěno bylo celkem 354 kg tabáku, ks cigaret l lihu, l lihovin a l piva.
Vedle běžné kontrolní činnosti bylo celními orgány v roce 2010 a 2011 provedeno celkem 6 celorepublikových akcí zaměřených na odhalování nelegálního prodeje lihovin a tabákových výrobků především v restauračních zařízeních. V rámci nich bylo provedeno celkem 645 kontrol, z toho 184 pozitivních. Tyto akce jsou organizovány GŘC a v určeném období jsou zkontrolovány předem vybrané provozovny (na základě analýzy, monitoringu CÚ, atd.), jejichž seznam je zasílán odborem dohledu GŘC.
Obstarávání důkazů na počátku trestního řízení - nezbytné ztotožnit všechny spolupachatele a účastníky a zajistit dostatek důkazů z této trestné činnosti je prokazatelně usvědčujících ustanovování osob hovořících asijskými jazyky při prováděném odposlechu telekomunikačního provozu tak, aby došlo k rozkrytí celé organizované skupiny pachatelů moderní komunikační technologie, jež brání provádění samotného zjišťování obsahu komunikace nebo pachateli využívané znalosti policejní práce.
V dalších stadiích trestního řízení, po zahájení trestního stíhání, bývá obtížné ustát těžiště dokazování při prokazování úmyslného jednání ve vztahu ke krácení daně, a to i s ohledem na znění skutkové podstaty trestného činu zkrácení daně, poplatku a podobné povinné platby a dále k jednání, která jsou za zkrácení považována.
Z pohledu trestů, které za tuto trestnou činnost hrozí, je možné kriticky komentovat desetiletou horní hranici trestu odnětí svobody při daňových únicích nad 5 mil. Kč, která z pohledu prostředku účelu trestního zákoníku – pohrůžkou tresty, nepůsobí dostatečně preventivně a výchovně. Druhou stranu mince pak tvoří možnosti orgánů činných v trestním řízení zajistit v plné míře finanční prostředky získané trestnou činností či jejich náhradní hodnoty a takové nechat propadnout státu, kdy tato „sankce“ je pro pachatele více bolestivější, než samotný trest odnětí svobody a dále brání pokračování v trestné činnosti více než samotný výkon trestu.
Bez vzájemné kooperace a výměny informací není možné úspěšně a efektivně bojovat s kriminalitou v oblasti porušování práv k duševnímu vlastnictví. Velmi důležitý je další rozvoj aktivní spolupráce s vlastníky práv či jejich zástupci, kteří kontrolním orgánům poskytují aktuální informace o vývoji a nejnovějších trendech značek (práv), které zastupují a informace důležité k rozpoznání originality výrobků. V rámci systému vzdělávání Celní správy ČR jsou pravidelně realizována specializovaná školení, která jsou věnována problematice ochrany práv k duševnímu vlastnictví, za účasti a spolupráce dalších orgánů, podílejících se na boji s padělky – např. SÚKL a ÚPV, a v mnoha případech rovněž za aktivní účasti vlastníků práv či jejich zástupců.
Dále je ČR signatářem Dohod o spolupráci mezi EU, zúčastněnými členskými státy a čtyřmi největšími tabákovými společnostmi Philip Morris International (2006) JT International (2007) British American Tobacco (2010) a Imperial Tobacco Limited (2010). Provádění uvedených Dohod spadá především do působnosti Celní správy ČR. Hlavním cílem těchto Dohod je zamezení ilegálnímu prodeji cigaret v Evropské unii a posílení schopnosti příslušných orgánů vymáhat právo v boji proti tomuto nezákonnému obchodu. Výše jmenované tabákové společnosti na sebe těmito Dohodami převzaly řadu povinností týkajících se zejm. značení přepravních obalů i spotřebitelského balení legálně vyrobených cigaret za účelem následné možné identifikace výrobce, příjemce a cesty jejich přepravy ke spotřebiteli.
Mezinárodní spolupráce v oblasti spotřebních daní je zajišťována prostřednictvím Excise Liaison Office (ELO) jako národním styčným úřadem pro spotřební daně, zařazeném v rámci struktury GŘC. V rámci administrativní spolupráce v celních záležitostech zpracovává Národní koordinační jednotka dožádání zasílaná jak zahraničními celními správami, tak Celní správou České republiky. Nejčastěji jsou vyřizována dožádání zasílaná celními správami Slovenska, Ukrajiny, Ruska a Německa, naopak nejvíce dožádání bývá odesláno na Ukrajinu, do Německa a do Číny. V rámci těchto dožádání jsou vyřizovány žádosti o prověření celní hodnoty, verifikaci dokladů či subjektů, prověření dodání zboží atd. V rámci mezinárodní spolupráce Celní správa ČR vyřizuje také upozornění na možné porušování celních předpisů, která jsou jednotlivým členským státům EU zasílána OLAFem ve formě MA zpráv (Mutual Assistance messages).
V rámci mezinárodní spolupráce dále Celní správa ČR vyřizuje žádosti dle Úmluvy vypracované na základě článku K.3 Smlouvy o Evropské unii o vzájemné pomoci a spolupráci mezi celními správami (Úmluva Neapol II). Uvedená úmluva je využívána při předcházení a odhalování porušování vnitrostátních celních předpisů a při stíhaní a trestání porušování vnitrostátních celních předpisů a celních předpisů EU. Nadto využívá celní správa služeb styčného celního úředníka ve Spolkové republice Německo, společná centra policejní spolupráce a přímou regionální spolupráci.
Jak k trestní, tak i další právní úpravě je možné směřovat doporučení na přijetí změn, jež by lépe chránily zájmy společnosti na správném výběru daní a ochraně trhu. V případě mimotrestních je možné přijmout například opatření k eliminaci přeprodejů minerálních olejů v obchodních řetězcích, stanovení limitu dopravovaných minerálních olejů pro oprávněného příjemce v závislosti na výši poskytnutého zajištění, v případě lihovin zavedení jejich značení kontrolní páskou obsahující v ceně i daň (obdoba tabákových nálepek) nebo zavedení „licenčního prodeje“ lihovin ve vybraných distribučních sítích, v případě tabákových výrobků pak například řešení problematiky předzásobení tabákovými nálepkami v případech změny sazby spotřební daně.
V rámci trestní prevence a represe je nezbytná odborná diskuse o nežádoucích, pro společnost škodlivých jednáních, kterými dochází k obcházení daňové povinnosti, zejména ve vztahu k vysoce zdanitelnému zboží a která buď nejsou v současné době trestním právem postižitelná, nebo je možný postih neadekvátní jejich společenské škodlivosti Je tak nutné upozornit například na dekriminalizaci přípravného jednání ve vztahu k trestnému činu zkrácení daně, poplatku a podobné povinné platby, na zrušení trestného činu nedovolené výroby lihu, jehož znovuzavedení je na jednu stranu snadnější cestou k trestnímu postihu tohoto jednání, na druhou stranu by tímto nebyla problematika řešena komplexně i ve vztahu k ostatním vybraným výrobkům, především tabákovým
Děkuji za pozornost.