Druhá část semináře „Ochrana výnosů spotřební daně“ Generální ředitelství cel plk. Ing. Miroslav Nováček.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_05.
Advertisements

Zpráva o činnosti Státního úřadu inspekce práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
Nový zákon o nemocenském pojištění. Vývoj průměrného procenta pracovní neschopnosti.
Celní správa České republiky Činnost Celní správy ČR při uplatňování mezinárodních sankci.
Právo na informace Zák. č. 106/1999 Sb.,o svobodném přístupu k informacím.
Operační řízení útvarů Policie ČR s celostátní působností CZ.1.06/1.1.00/ Operační řízení útvarů Policie ČR s celostátní působností CZ.1.06/1.1.00/
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Bezpečnostní opatření Policie ČR se Státní plavební správou „VODA 2016“
Krajské ředitelství policie Olomouckého kraje Odbor cizinecké policie 10. ledna 2013.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému správy státu Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Integrovaná prevence v resortu MZe. IPPC – integrovaná prevence a omezování znečištění  IPPC = integrovaná povolení (IP) a integrovaný registr znečištění.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Zahraniční obchod Vývozní operace. Obsah výkladu 1. Vývozní operace 2. Příprava vývozní operace 1. Průzkum trhu 2. Získávání zákazníků 3. Předběžná kalkulace.
Likvidace zajištěného tabáku a tabákových výrobků z odhalených případů s krycími názvy „ASTOR“, „BALVAN“, „COOL“, „ZOOM“ plk. Mgr. Aleš Hrubý ředitel odboru.
Odbor dozoru a kontroly veřejné správy Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol ÚSC (2010 – 2011) Ing. Marie Kostruhová.
Clo a celní politika. Celní politika je součástí zahraničně-obchodní politiky státu kontroluje a eviduje oběh zboží s cizinou chrání ekonomické zájmy.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Klára Lysová Pravidla Rady Kraje Vysočina pro poskytování stipendia pro studium na zahraničních středních školách v partnerských regionech.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
FINANČNÍ GRAMOTNOST POPIS FUNKCÍ CENTRÁLNÍ BANKY.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Zpráva o kriminalitě na území hlavního města Prahy za rok 2011.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza marketingového mixu vybrané banky Autor bakalářské práce:
Vnější služba – výsledky v oblasti trestního řízení
Spotřební a energetické daně
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
„Činnost krajských koordinátorů pro menšiny a krajských manažerů prevence v Kraji Vysočina“ Mgr. Lumír Bartů.
Stávající systém kontroly při těžbě dřeva
Pojem přeměna obchodní společnosti
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Evropské fondy: Řízení rizik podvodů
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Integrace VISION a VIS Mail do NS-VIS – VIS Mail fáze II projekt spolufinancovaný z ročního programu Fond pro vnější hranice (FVH)
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Evropský návratový fond (ENF)
Pracovnělékařské služby
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
SPOLEČNÁ TISKOVÁ KONFERENCE Národní protidrogové centrály SKPV PČR, Celního ředitelství Plzeň, České obchodní inspekce a zástupce Celní správy SRN.
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Zdanění provozu motorových vozidel v České republice Autor Bakalářské práce: Irena Záhorková.
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Katedra finančního práva a národního hospodářství
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Blanka Valdecká, TOO ČMKOS, Seminář pro SIBP
Spotřební a energetické daně
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Drogová kriminalita - priorita
Nelegální migrace na území České republiky
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Návykové látky v silničním provozu ( novela zákona 361/2000 Sb. ,) plk
Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol výkonu přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům obcí, krajů a hlavního města Prahy za léta 2014–2016.
Ing. Pavlína Tomková Odbor drážní a vodní dopravy
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Krajské ředitelství policie Ústeckého kraje Projekt Interreg V A č Mobilně a efektivně ve společném příhraničí Spolupráce policie.
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
Transkript prezentace:

Druhá část semináře „Ochrana výnosů spotřební daně“ Generální ředitelství cel plk. Ing. Miroslav Nováček

 V oblasti minerálních olejů se jedná zejména o nelegální dovoz minerálních olejů na území České republiky z jiných členských států EU, aniž by z těchto výrobků byla řádně odvedena spotřební daň  např. nelegální dovoz minerálních olejů původem z Polské republiky, Spolkové republiky Německo a Rakouska pod KN až Ostatní mazací oleje a ostatní oleje, nepodléhající spotřební dani a jejich následné fakturační a logistické záměny pří dopravě za motorovou naftu, ze které nebyla odvedena spotřební daň, případně i míchání pohonných hmot s jinými minerálními oleji a ostatními chemickými látkami nezatíženými spotřební daní.

 Z hlediska vývoje míry nelegálního obchodu s minerálními oleji je na základě počtu odhalených případů zřejmá její stoupající tendence, přičemž nově preferovaným terčem karuselových podvodů se stává daň z přidané hodnoty. rokpočet případůminerální oleje v mil. lúnik na SPD v mil. Kč , ,5193

 V rámci odhalování ilegálního obchodu s tabákem a tabákovými výrobky jsou sledovány dva směry:  Prvním směrem je odhalování ilegálních přeprav tabákových výrobků a tabáku na východoevropské trase. Tato trasa je tvořena bývalými zeměmi Sovětského svazu, Polskem a Slovenskem. Po této trase proudí do České republiky zejména originální cigarety renomovaných výrobců.  Druhým směrem je odhalování ilegálních přeprav tabáku a tabákových výrobků po asijské trase, která je tvořena asijskými zeměmi (Čína, Vietnam) západoevropskými a jihoevropskými přístavy. Po této trase jsou přepravovány zejména padělky cigaret renomovaných značek a tabák na ilegální výrobu cigaret.

 Jedním z posledních trendů je dovoz tabákových výrobků na území ČR v osobních automobilech, kdy je celková zásilka rozdělena mezi jednotlivá vozidla v takovém množství, které v případě dílčího záchytu neumožňuje v případném trestním řízení využít všech procesních úkonů k rozkrytí celé organizované skupiny, např. odposlechů a záznamů telekomunikačního provozu z důvodů právní kvalifikace trestního jednání.

 Vývoj míry nelegálního obchodu s tabákovými výrobky je pak možné označit jako setrvale stoupající, kdy sice není vzhledem k novým trendům (rozdělené zásilky a rukodělná výroba, viz dále) v této oblasti možné zajišťovat tabák a cigarety v takovém množství jako dříve, nicméně stoupající počet odhalených případů dokazuje stanovený vývoj. rok počet případů tabák v t tabákové výrobky v mil. ks únik na SPD v mil. Kč

 Mezi nejzávažnější problémy v oblasti „lihových“ podvodů patří nelegální dovozy čistého nebo denaturovaného etylalkoholu na daňové území České republiky.  Nejvíce zaznamenáváme dovozy polského denaturovaného lihu.  Navazujícím problémem je pak zneužívání originálních kontrolních pásek ke značení lihu (zcizení daňovému subjektu, fiktivní vývoz kontrolních pásek ke značení lihu v zahraničí…) nebo značení lihu padělanými kontrolními páskami.

 Vývoj míry nelegálního obchodu s lihem a lihovinami je z přehledových statistik obtížněji určitelný, neboť tyto jsou ovlivněny řadou kontrolních akcí v místech prodeje, jež ve zvýšené míře probíhaly v posledních letech. rok počet případů líh a lihoviny v tis. lúnik na SPD v mil. Kč

 Navazujícím směrem na způsoby pašování tabákových výrobků je boj proti ilegálním výrobcům (padělatelům) cigaret na území České republiky.  Ilegální výrobou cigaret se v České republice zabývají zejména organizované zločinecké skupiny, původem z Asie (Vietnam, Čína).  Po úspěšných zásazích celní správy se ilegální výrobci vracejí k rukodělné výrobě, kterou minimalizují ztráty při odhalení.  (od roku 2004 bylo v 9 případech zajištěno celkem 12 kompletních výrobních linek na výrobu cigaret a další stroje určené na úpravu tabáku, výrobu cigaretových filtrů, balící stroje a samozřejmě komponenty, suroviny a cigarety samotné)

 V rámci prováděných kontrol v místech prodeje bylo v roce 2010 provedeno celkem  kontrol zaměřených na značení lihu a tabákových výrobků,  porušení bylo zjištěno v případech zajištěno bylo celkem  829 kg tabáku, ks cigaret  l lihu, l lihovin a 270 l piva.  V roce 2011 (k 30. září) bylo provedeno celkem  kontrol  porušení bylo zjištěno v 646 případech zajištěno bylo celkem  354 kg tabáku, ks cigaret  l lihu, l lihovin a l piva.

 Vedle běžné kontrolní činnosti bylo celními orgány v roce 2010 a 2011 provedeno celkem 6 celorepublikových akcí zaměřených na odhalování nelegálního prodeje lihovin a tabákových výrobků především v restauračních zařízeních. V rámci nich bylo provedeno celkem 645 kontrol, z toho 184 pozitivních.  Tyto akce jsou organizovány GŘC a v určeném období jsou zkontrolovány předem vybrané provozovny (na základě analýzy, monitoringu CÚ, atd.), jejichž seznam je zasílán odborem dohledu GŘC.

 Obstarávání důkazů na počátku trestního řízení - nezbytné ztotožnit všechny spolupachatele a účastníky a zajistit dostatek důkazů z této trestné činnosti je prokazatelně usvědčujících  ustanovování osob hovořících asijskými jazyky při prováděném odposlechu telekomunikačního provozu tak, aby došlo k rozkrytí celé organizované skupiny pachatelů  moderní komunikační technologie, jež brání provádění samotného zjišťování obsahu komunikace nebo  pachateli využívané znalosti policejní práce.

 V dalších stadiích trestního řízení, po zahájení trestního stíhání, bývá obtížné ustát těžiště dokazování při prokazování úmyslného jednání ve vztahu ke krácení daně, a to i s ohledem na znění skutkové podstaty trestného činu zkrácení daně, poplatku a podobné povinné platby a dále k jednání, která jsou za zkrácení považována.

 Z pohledu trestů, které za tuto trestnou činnost hrozí, je možné kriticky komentovat desetiletou horní hranici trestu odnětí svobody při daňových únicích nad 5 mil. Kč, která z pohledu prostředku účelu trestního zákoníku – pohrůžkou tresty, nepůsobí dostatečně preventivně a výchovně.  Druhou stranu mince pak tvoří možnosti orgánů činných v trestním řízení zajistit v plné míře finanční prostředky získané trestnou činností či jejich náhradní hodnoty a takové nechat propadnout státu, kdy tato „sankce“ je pro pachatele více bolestivější, než samotný trest odnětí svobody a dále brání pokračování v trestné činnosti více než samotný výkon trestu.

 Bez vzájemné kooperace a výměny informací není možné úspěšně a efektivně bojovat s kriminalitou v oblasti porušování práv k duševnímu vlastnictví.  Velmi důležitý je další rozvoj aktivní spolupráce s vlastníky práv či jejich zástupci, kteří kontrolním orgánům poskytují  aktuální informace o vývoji a nejnovějších trendech značek (práv), které zastupují a  informace důležité k rozpoznání originality výrobků.  V rámci systému vzdělávání Celní správy ČR jsou pravidelně realizována specializovaná školení, která jsou věnována problematice ochrany práv k duševnímu vlastnictví, za účasti a spolupráce dalších orgánů, podílejících se na boji s padělky – např. SÚKL a ÚPV, a v mnoha případech rovněž za aktivní účasti vlastníků práv či jejich zástupců.

 Dále je ČR signatářem Dohod o spolupráci mezi EU, zúčastněnými členskými státy a čtyřmi největšími tabákovými společnostmi  Philip Morris International (2006)  JT International (2007)  British American Tobacco (2010) a  Imperial Tobacco Limited (2010).  Provádění uvedených Dohod spadá především do působnosti Celní správy ČR.  Hlavním cílem těchto Dohod je  zamezení ilegálnímu prodeji cigaret v Evropské unii a  posílení schopnosti příslušných orgánů vymáhat právo v boji proti tomuto nezákonnému obchodu.  Výše jmenované tabákové společnosti na sebe těmito Dohodami převzaly řadu povinností týkajících se zejm. značení přepravních obalů i spotřebitelského balení legálně vyrobených cigaret za účelem následné možné identifikace výrobce, příjemce a cesty jejich přepravy ke spotřebiteli.

 Mezinárodní spolupráce v oblasti spotřebních daní je zajišťována prostřednictvím Excise Liaison Office (ELO) jako národním styčným úřadem pro spotřební daně, zařazeném v rámci struktury GŘC.  V rámci administrativní spolupráce v celních záležitostech zpracovává Národní koordinační jednotka dožádání zasílaná jak zahraničními celními správami, tak Celní správou České republiky.  Nejčastěji jsou vyřizována dožádání zasílaná celními správami Slovenska, Ukrajiny, Ruska a Německa, naopak nejvíce dožádání bývá odesláno na Ukrajinu, do Německa a do Číny.  V rámci těchto dožádání jsou vyřizovány žádosti o prověření celní hodnoty, verifikaci dokladů či subjektů, prověření dodání zboží atd.  V rámci mezinárodní spolupráce Celní správa ČR vyřizuje také upozornění na možné porušování celních předpisů, která jsou jednotlivým členským státům EU zasílána OLAFem ve formě MA zpráv (Mutual Assistance messages).

 V rámci mezinárodní spolupráce dále Celní správa ČR vyřizuje žádosti dle Úmluvy vypracované na základě článku K.3 Smlouvy o Evropské unii o vzájemné pomoci a spolupráci mezi celními správami (Úmluva Neapol II).  Uvedená úmluva je využívána při předcházení a odhalování porušování vnitrostátních celních předpisů a při stíhaní a trestání porušování vnitrostátních celních předpisů a celních předpisů EU.  Nadto využívá celní správa  služeb styčného celního úředníka ve Spolkové republice Německo,  společná centra policejní spolupráce a  přímou regionální spolupráci.

 Jak k trestní, tak i další právní úpravě je možné směřovat doporučení na přijetí změn, jež by lépe chránily zájmy společnosti na správném výběru daní a ochraně trhu.  V případě mimotrestních je možné přijmout například  opatření k eliminaci přeprodejů minerálních olejů v obchodních řetězcích,  stanovení limitu dopravovaných minerálních olejů pro oprávněného příjemce v závislosti na výši poskytnutého zajištění,  v případě lihovin zavedení jejich značení kontrolní páskou obsahující v ceně i daň (obdoba tabákových nálepek) nebo zavedení „licenčního prodeje“ lihovin ve vybraných distribučních sítích,  v případě tabákových výrobků pak například řešení problematiky předzásobení tabákovými nálepkami v případech změny sazby spotřební daně.

 V rámci trestní prevence a represe je nezbytná odborná diskuse o nežádoucích, pro společnost škodlivých jednáních, kterými dochází k obcházení daňové povinnosti, zejména ve vztahu k vysoce zdanitelnému zboží a která buď nejsou v současné době trestním právem postižitelná, nebo je možný postih neadekvátní jejich společenské škodlivosti  Je tak nutné upozornit například na  dekriminalizaci přípravného jednání ve vztahu k trestnému činu zkrácení daně, poplatku a podobné povinné platby,  na zrušení trestného činu nedovolené výroby lihu, jehož znovuzavedení je na jednu stranu snadnější cestou k trestnímu postihu tohoto jednání, na druhou stranu by tímto nebyla problematika řešena komplexně i ve vztahu k ostatním vybraným výrobkům, především tabákovým

Děkuji za pozornost.