Dohled v pojišťovnictví P r a h a 2006. Regulace a dohled Regulace – tvorba primární legislativy – stát – Ministerstvo financí Dohled – tvorba sekundární.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Družstvo, státní podnik, konsorcium. Obsah výkladu 1.Družstvo 2.Státní podnik 3.Otázky a úkoly.
Určeno pro: žáky 2.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Ekonomika Téma: Centrální banka Jméno.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_19 Název materiáluBankovní.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
BEZPEČNOSTNÍ TECHNOLOGIE I Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro bezpečnostní systém státu (reg. č.: CZ.1.01/2.2.00/ )
Ing. Jan Bartoš Listopad 2010 Hodnocení smluv o poskytování služeb Liberecké informatické fórum.
Obecná část finančního práva III 23. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 32.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Právní regulace pojišťovnictví POJIŠŤOVNICKÉPRÁVO JUDr. Petr Mrkývka, Ph.D (upravila JUDr. Dana Šramková, Ph.D.)
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Základní charakteristika společnosti - Společnost, za jejíž dluhy ručí společníci společně a nerozdílně do výše, v níž nesplnili vkladové povinnosti podle.
POJISTNÝ TRH, ČESKÁ ASOCIACE POJIŠŤOVEN A JINÉ PROFESNÍ ORGANIZACE JUDr. Roman Vybíral
FINANČNÍ GRAMOTNOST POJIŠTĚNÍ - ÚVOD. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
FINANČNÍ GRAMOTNOST POPIS FUNKCÍ CENTRÁLNÍ BANKY.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Kontrolní činnost ve zdravotnictví
Stávající systém kontroly při těžbě dřeva
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Propagace zemědělských produktů spolufinancovaná EU v novém režimu Mgr
Pojem přeměna obchodní společnosti
Úřad práce České republiky
Zabezpečení personálu a infrastruktury logistiky
Kód vzdělávacího materiálu:
Průběžná informační povinnost emitenta kotovaných cenných papírů
Základní kapitál Základní kapitál je peněžní vyjádření souhrnu
Příjmy z kapitálového majetku
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
Rozhodování 1.
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
Ing.Lenka Bombera Piskačová
Financování přímých NIV
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
RIZIKO.
2. ČNB a její role v platebním styku.
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Obecné výklady o důkazech
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
Národní konference GDPR 2017, Praha, 23. listopadu 2017
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Přehled nejdůležitějších novinek
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Finance TNH 2 (S-5) Pavel Seknička.
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
RIZIKO.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
1.
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Dozorové postupy a následky porušení finančního práva
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Seminář AMG, Písek 2018 GDPR.
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
– pojištění ve financování
Rezervy x rezervní fond
Provozování pojišťovací a zajišťovací činnosti
Transkript prezentace:

Dohled v pojišťovnictví P r a h a 2006

Regulace a dohled Regulace – tvorba primární legislativy – stát – Ministerstvo financí Dohled – tvorba sekundární legislativy a vlastní výkon povolovacích a kontrolních činností – Česká národní banka – sektorový dohled

Třípilířový dohled nad finančním trhem Dohled nad finančním trhem Dohled nad bankovním trhem Dohled nad trhem v pojišťovnictví Dohled nad kapitálovým trhem

Dohled nad trhem v pojišťovnictví Základní právní úprava: -Zákon o pojišťovnictví (363/1999 Sb.) -Zákon o pojistné smlouvě (37/2004 Sb.) -Zákon o pojišťovacích zprostředkovatelích a likvidátorech pojistných událostí (38/2004 Sb.) -Zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (168/1999 Sb.) -Zákon o finančních konglomerátech (377/2005 Sb.) - Zákon o integraci dohledu (XX/2006 Sb.)

Pojišťovny a pojišťovací činnost Tuzemské – se sídlem v ČR Se sídlem v jiném členském státě Se sídlem v třetím státě Pojišťovací činnost: uzavírání pojistných smluv pojišťovnou, správa pojištění a poskytování plnění z pojistných smluv, poskytování asistenčních služeb a zpracování osobních údajů s těmito činnostmi souvisejících. Součástí pojišťovací činnosti je nakládání s aktivy, jejichž zdrojem jsou technické rezervy pojišťovny (dále jen "finanční umístění"), uzavírání smluv pojišťovnou se zajišťovnami o zajištění závazků pojišťovny vyplývajících z jí uzavřených pojistných smluv (pasivní zajištění) a činnost směřující k předcházení vzniku škod a zmírňování jejich následků (zábranná činnost).

Proč regulace a dohled? 1. Pojištění je velmi specifická služba, neboť souvisí s budoucími událostmi, u kterých je v době uzavírání smlouvy nejisté, kdy či zda vůbec nastanou. 2. Pojištěný se může ocitnout ve velmi složité situaci, pokud po uplatnění nároku na pojistné plnění neobdrží žádnou platbu. 3. Pro zájemce o pojištění, je velmi obtížné zhodnotit smluvní podmínky a udělat si názor na budoucí finanční situaci pojistitele. 4. Stejně důležité je chránit i zájmy třetích stran.

Regulace představuje soubor právními předpisy stanovených pravidel, kterými se řídí výkon pojišťovací činnosti, zajišťovací činnosti a činností souvisejících a výkon státního dozoru v této oblasti ekonomiky. Tato pravidla se stanovují v závislosti na tom, jakou úlohu musí tyto pojišťovny plnit ve společnosti, a na cílech, kterých musí dosahovat. Regulace

Rozsah regulace se v jednotlivých zemích liší a ve větší či menší míře pokrývá takové aspekty, jako jsou přístup pojišťoven na trh, podmínky provozování této činnosti, pojišťovací produkty a jejich distribuce, pojišťovny a jejich pracovníci, konkurence, nápravná opatření, likvidace pojišťoven atd. Úkolem regulace je zajistit, aby orgány a osoby vykonávající dozor byly vždy schopny odpovídajícím způsobem plnit svůj úkol Regulace

Orgány dohledu (dozoru) by měly mít: - záruky nezávislosti na dozorovaných subjektech (a jejich partnerech) a na politických a obchodních kruzích; - účinné pravomoci k zásahu, které jim umožní jednat preventivně; - příslušné materiální podmínky. Dohledové činnosti

Dohled se vztahuje na činnosti pojišťoven, zajišťoven pojišťovacích zprostředkovatelů a dalších osob činných v dané oblasti ekonomiky a vykonává ho v různých formách stát. V některých případech se dohled částečně převádí na soukromý sektor. Většinou je to ale stát, kdo uděluje oprávnění k provozování těchto činností a kdo jim může toto oprávnění odejmout. Pokud zjistí, že došlo k porušení práva, může většinou sám ukládat nápravná opatření nebo sankce o různém stupni přísnosti. Regulace a dohled

Účelem dozoru je zejména zajistit, aby pojišťovny postupovaly podle příslušných zákonů a ustanovení, konkrétně aby dodržovaly následující podmínky:  dokázaly dostát smluvním závazkům (tj. slibům) přijatým ve vztahu k pojištěným osobám, a to jak z hlediska právního, tak i z hlediska finančního. Pojišťovna je považována za solventní, vlastní-li zdroje, které jí umožňují kdykoliv a za jakýchkoli okolností dostát svým smluvním závazkům vůči pojistníkům a dalším oprávněným osobám. Regulace a dohled

Pojišťovny jsou vystaveny rizikům, která mohou ohrozit jejich schopnost splnit jejich závazky. Ztráty pojišťoven jsou způsobeny především stanovením příliš nízkého pojistného, vytvořením nedostatečných rezerv, špatným umístěním investic, chybami některých partnerů, špatným řízením nebo nedostatečností nástrojů, které byly poskytnuty dohledu k provedení jejich úkolu. Cílem regulace a dohledu je vyloučit tato rizika nebo omezit a napravit jejich důsledky. Regulace a dohled

Rizika pojišťoven a prostředky jejich nápravy I.Technická rizika II.Investiční rizika III.Rizika ze zajištění IV.Riziko neplnění ze strany partnera V.Riziko plynoucí z členství ve skupině nebo finančním konglomerátu VI.Jiná rizika

Technická rizika (vzniklá pojistnou činností):  stanovení příliš nízkého pojistného;  vytvoření nedostatečných rezerv;  nevhodné zajištění;  nepředpokládané správní náklady. Rizika pojišťoven a prostředky jejich nápravy

Investiční rizika:  špatné umístění investic;  kolísání úrokové míry;  nedostatečná likvidita;  nevhodné spojení aktiv a pasiv;  rizika plynoucí z použití odvozených finančních nástrojů (derivátů). Rizika pojišťoven a prostředky jejich nápravy

Riziko chyby partnera: -makléře, -zajistitele, -akcionáře, -přidružené organizace. Rizika pojišťoven a prostředky jejich nápravy

Jiná související rizika: - riziko špatného řízení, - systémové riziko. Rizika pojišťoven a prostředky jejich nápravy

Rizika plynoucí z účasti pojišťovny nebo zajišťovny ve skupině, resp. ve finančním konglomerátu. Rizika pojišťoven a prostředky jejich nápravy

Činnost tuzemské pojišťovny Právní formy Povolení k činnosti Základní kapitál Kvalita vlastníků a vedení Technické rezervy Finanční umístění Solventnost

Činnost pojišťovny z jiného členského státu Princip jednotného evropského pasu Notifikace Činnost na základě práva zřizovat pobočky Činnost na základě svobody poskytovat služby

Činnost pojišťovny z třetího státu Nezbytnost povolení Pouze forma pobočky Povinnost držet kapitál Možnost požádat o výkon dohledu orgánu z jednoho členského státu

Činnost zajišťoven Regulační rámec pro tuzemské zajišťovny Od roku 2008 regulační rámec pro činnost zajišťoven na území Společenství

Dohledové činnosti Tuzemské pojišťovny a zajišťovny Pojišťovny z členských států Pojišťovny z třetích států Pojišťovací zprostředkovatelé a samostatní likvidátoři pojistných událostí Vedení seznamů – odpovědní pojistní matematici, nucení správci, likvidátoři,

Kontrolní činnosti a nápravná opatření Kontrola od stolu Kontrola na místě Nápravná opatření (výměna osob ve vedení, snížení zákl. kapitálu, ozdravný plán, nucená správa, převod pojistného kmene, pozastavení činnosti, odejmutí povolení)

Kontrolní činnost Materiální dohled Finanční dohled Retroaktivní forma dohledu Prospektivní forma dohledu

Podmínka-vnitřní kontrolní systém opatření k eliminaci vyhodnocení riziko

Činnost pojišťovny ve skupině Předmět – všechny skutečnosti, které se týkají přidružené osoby pojišťovny, jejího společníka a přidružené osoby společníka pojišťovny a které ovlivňují nebo mohou ovlivnit finanční situaci pojišťovny. Základ – vnitřní kontrolní systém, který shromažďuje údaje a informace pro potřeby doplňkového dozoru.

Finanční konglomerát V podstatě se jedná o skupinu osob, v jejímž čele je buď osoba licencovaná pro finanční služby nebo osoba, která ovládá alespoň jednu takovou osobu, přičemž činnost takové skupiny probíhá převážně ve finančním sektoru, alespoň jedna osoba v této skupině je součástí sektoru pojišťovnictví a alespoň jedna je ze sektoru bankovního nebo sektoru obchodníků s cennými papíry, přičemž souhrn činností ve finančních službách těchto osob je v dané skupině významný.

Finanční sektor je tvořen subjekty -z bankovnictví, -pojišťovnictví, -obchodníků s cennými papíry a -také smíšenými holdingovými osobami, kde ovládající osobou není osoba podléhající sektorovému dozoru nad finančním trhem, avšak s jí ovládanými osobami tvoří finanční konglomerát, přičemž alespoň jedna z ovládaných osob podléhá v členském státě tomuto sektorovému dozoru. Finanční sektor

Určení, zda činnost skupiny probíhá převážně ve finančním sektoru Rozhodující je poměr bilančních sum. Ten vyjadřuje vzorec součet bilančních sum osob z finančního sektoru součet bilančních sum všech osob ve skupině pokud tento poměr přesáhne hodnotu 0,4, pak činnost takové skupiny probíhá převážně ve finančním sektoru. Jinak řečeno, dosahuje-li činnost skupiny ve finančním sektoru více než 40 % z její celkové činnosti měřeno rozvahovými ukazateli.

Váhy významnosti Činnost ve finančním sektoru je významná, jestliže váha jeho významnosti přesáhne těchto 10 %, přičemž se zvlášť posuzuje sektor pojišťovnictví a zvlášť sektor bankovní společně se sektorem obchodníků s cennými papíry. Jako váha významnosti slouží aritmetický průměr dvou podílů.

První podíl je vyjádřen: součet bilančních sum osob sektoru pojišťovnictví nebo sektoru bankovním a obchodníků s cennými papíry součet bilančních sum osob ve skupině z finančního sektoru

Druhý podíl je vyjádřen: součet požadovaných měr solventnosti nebo minimálních kapitálových požadavků osob ve skupině součet požadovaných měr solventnosti a minimálních kapitálových požadavků osob ve skupině

Doplňkový dohled sledování a regulace rizik na úrovni konglomerátu - doplňkový požadavek kapitálové přiměřenosti - koncentrace rizik a operace v rámci skupiny - vnitřní kontrolní systém - personální předpoklady informační povinnosti

Koordinátor V čele skupiny je - regulovaná osoba - neregulovaná osoba - a jen jedna regulovaná - více regulovaných se sídlem ve Společenství - se sídlem mimo Společenství - kombinace nezbytnost vzájemné konzultace a výměny informací, kontroly, opatření k nápravě a sankce

Mlčenlivost O údajích ve vztahu k pojistníkům, pojištěným či poškozeným O údajích týkajících se činnosti regulovaných osob Výjimky

Závěr Předpoklady dalšího vývoje v -soukromém pojišťovnictví -v systému důchodového zabezpečení tzv. II. a III. pilíře.