Jak na dobrý regulativ? Krajský úřad Libereckého kraje Odbor územního plánování a stavebního řádu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚZEMNÍ ROZHODOVÁNÍ POSTUPY PŘI EXISTENCI RŮZNÝCH NÁSTROJŮ ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ A RŮZNÝCH TYPŮ ÚZEMÍ Ing. arch. Miriam Blažková ÚÚR Brno říjen 2006.
Advertisements

Obecné požadavky na výstavbu
ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ zejména při pořizování ÚP + RP
Územní plánování pracovní porada s ORP Vyhodnocování územního plánu a jeho změny - § 55 SZ Zpracoval: Martin Herzog 7. června 2013.
Regulační plán Regulační plán v řešené ploše stanoví -podrobné podmínky pro využití pozemků, -pro umístění a prostorové uspořádání staveb, -pro ochranu.
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
Obsah a pořízení politiky územního rozvoje Politika územního rozvoje -určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v.
Zákon č. 184/2006 o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění) Zákon upravuje podmínky a)odnětí nebo omezení.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Cíle územního plánování Cílem územního plánování je vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spočívající ve vyváženém vztahu podmínek.
Nástroje územního plánování
Vybrané základní pojmy stavebního zákona.
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
Povodně 2010 Realizace převodu státních pozemků ze správy PF ČR do vlastnictví obcí nebo fyzických osob postižených povodněmi roku 2010, za účelem výstavby.
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
TÉMA: Daň z nemovitostí
STAVÍME ELEKTRONICKÉ MĚSTO ZDENĚK ZAJÍČEK. STAVÍME ELEKTRONICKÉ MĚSTO MUSÍME MÍT VIZI, JAK MÁ MĚSTO VYPADAT MUSÍME VĚDĚT, ŽE VE MĚSTĚ „ŽIJÍ“ ÚŘADY, FIRMY.
Veřejné projednávání PÚR ČR září  Byl zpracován na základě § 32 zákona č.183/2006 Sb. V souladu s tímto ustanovením: ◦ stanoví republikové.
Životní prostředí v konceptu ÚP hl. m. Prahy Ing. arch. Martin Říha.
1 Zadání územního plánu Zadání územního plánu Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Plzeň, Krajský.
JUDr. Jana Tkáčiková, PhD..  Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu  Stavební pozemek – pozemek, jeho část nebo soubor pozemků,
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
? Územní (prostorové) plánování ÚP
Finanční a rozpočtové právo Přednáška č. 11 Daň z nemovitostí.
! Územní plán (ÚP) Management a Rozvoj Obcí Nástroje – listopad
Projekt: UČÍME SE V PROSTORU Oblast: Stavebnictví Název předmětu:Pozemní stavby Název a ID tématu:Vhodné a méně vhodné staveniště (STA20) Zpracoval: Ing.
Ochrana kulturních památek Stát chrání kulturní památky jako nedílnou součást kulturního dědictví lidu, svědectví jeho dějin, významného činitele životního.
Územní plánování a územní plán města
Správní právo 3 Přednáška č. 6 JUDr. Veronika Vlčková
NBU2 LS2015 / BYDLENÍ Petr LÉDL KATEDRA ARCHITEKTURY BYTOVÝ DŮM
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
Územní plán v podmínkách nového stavebního zákona Modelový příklad zadavatel MMR ČR 01/2007 Ing. arch. Vlasta Poláčková konzultace a úpravy Ing.Tomáš Sklenář.
Zhodnocení nového stavebního zákona po roce účinnosti Bakalářská práce.
Kanalizace – kdy bude??? Povolovací, přípravný a realizační proces kanalizace Martin Exner, starosta obce Nová Ves Nová Ves
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a ÚPD a doprava Podklady ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
NOVELA ZÁKONA Č. 334/1992 SB., O OCHRANĚ ZEMĚDĚLSKÉHO PŮDNÍHO FONDU
JUDr. Václav Urban Odbor živností Tržní řády Zákonné zmocnění k vydání 11 TRŽNÍ ŘÁDY.
Příklad k metodickému pokynu porada ÚÚP
Vodní režim krajiny v územním plánování Petr Birklen AOPK ČR.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Tomáš Sklenář Územně plánovací dokumentace a její aktualizace.
Stanoviska a vyjádření krajského úřadu po novele stavebního zákona zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění.
Koordinace územních plánů a pozemkových úprav Ing. Jan Kaiser – Státní pozemkový úřad – Pobočka Domažlice.
Územně plánovací dokumentace Vybrané problémy pořizování a zpracování ve vztahu k DO.
Územní studie Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje
Vyhodnocení předpokládaných důsledků navrhovaného řešení ÚP na ZPF
Stavby v nezastavěném území
Lhůta pro pořízení územní studie
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
Pozemkové úpravy v okrese Opava role SPÚ
Autor: Bc. Martin Dědič Vedoucí: doc. Ing. Jaroslav Žák, CSc.
Umisťování staveb.
ZÚR JMK zásady pro aplikaci Krajský úřad Jihomoravského kraje seminář
Plochy a pozemky veřejných prostranství
Ing. Roman Vodný, Ph.D. ředitel odboru územního plánování MMR
ZÚR JMK a ÚP seminář pro projektanty a pořizovatele
Pořizovatelská praxe Poznámky k pořizování územně plánovací dokumentace: Problematika zastavěnosti pozemku, indexu zastavěnosti Územní studie – konzultace,
ÚZEMNĚ ANALYTICKÉ PODKLADY (ÚAP)
Vyvlastnění a stavebně právní instituty omezující majetková práva VOSPaVS I Sylabus k tématu přednášky.
Informace o metodickém výkladu k § 12 (4) ZOPK
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
TÝDEN VĚDY A VÝZKUMU FA ČVUT WORKSHOP I
Stavební právo.
Stavební pozemky (teze)
Vybrané aktuální metodiky MMR a ÚÚR
Závazné stanovisko orgánu územního plánování
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Stavební přípravy a zásady Rekodifikace veřejného stavebního práva
Transkript prezentace:

Jak na dobrý regulativ? Krajský úřad Libereckého kraje Odbor územního plánování a stavebního řádu

Základní struktura regulativu Stanovení podmínek pro využití ploch s rozdílným způsobem využití s určením: Převažujícího účelu využití (hlavní využití), pokud je možné jej stanovit. Přípustného využití. Nepřípustného využití Popřípadě podmíněně přípustného využití těchto ploch. Stanovení podmínek prostorového uspořádání, včetně základních podmínek ochrany krajinného rázu (například výškové regulace zástavby, intenzity využití pozemků v plochách).

Vymezení přípustného způsobu využití I.

Vymezení přípustného způsobu využití II.

Vymezení přípustného způsobu využití III.

Vymezení přípustného způsobu využití IV.

Vymezení přípustného způsobu využití – co vymezovat? Jde o vymezení možných způsobů využití, nikoliv o výčet přípustných druhů staveb. Výhody a nevýhody vymezování funkcí namísto staveb: + Odpovídá lépe měřítkům a účelu ÚP. + Netluče se s vyhl. 501/2006 Sb. (Na pozemku rodinného domu lze dále umístit garáž a stavby a zařízení uvedené v § 103 odst. 1 písm. a) bodech 1, 4 a 5, písm. d) bodě 5 stavebního zákona. Dále lze na pozemku rodinného domu umístit jednu stavbu pro podnikatelskou činnost, odpovídající svými parametry § 104 odst. 2 písm. d) stavebního zákona, není-li z prostorových a provozních důvodů možno zabezpečit uvedené funkce v rodinném domě.) NOVELA SZ: Bez jakéhokoliv papíru lze postavit skleník, bazén, stavbu do 25 m 2. - Náročnější aplikace pro stavební úřad – budou muset zvážit, zda typ stavby odpovídá jejímu účelu.

Vymezení přípustného způsobu využití – jak určit parametry? U přípustných aktivit je nutná rozumná míra zobecnění. Obecnost vymezení je však nutné vyvážit: Obecným parametrem: „Podmíněně přípustné využití - jsou činnosti, stavby, zařízení, úpravy a kultury, které nejsou v rozporu s charakterem ploch, představují jejich doplňkové využití, lze je povolit pouze tehdy, nenaruší-li svým působením hlavní využití plochy. Pro jejich povolení je kromě splnění podmínek obecně závazných předpisů nutné, aby stavebník v záměru doložil a stavební úřad ověřil splnění specifických podmínek stanovených v regulativech vztahujících se k jednotlivým plochám z hledisek: - významu činnosti, stavby, zařízení, úpravy a kultury v širším území, - charakteru, výšky a hustoty zástavby ve vztahu k ochraně krajinného rázu, - zátěže, kterou stavba, činnost, úprava a kultura vyvolává na okolí svým provozem, - kapacity napojení na technickou a dopravní infrastrukturu.” (SAUL) Exaktním parametrem: Ideálním se zdá být stanovení maximálního objemu stavby pro podmíněně přípustnou aktivitu. (Velikost prodejní plochy, objem staveb pro chov zvířectva, max. procento využití užitné plochy domu pro podnikání apod.)

Vymezení nepřípustného způsobu využití Doporučujeme se vymezováním nepřípustných aktivit spíše nezabývat. Vyplývá z judikatury (9 Ca 187/ ): „Vyhlášku nelze aplikovat ve smyslu argumentace co není právním předpisem zakázáno, je dovoleno (…) Určení využití území nelze dovozovat z toho, co ve vyhlášce není stanoveno, a dovozovat možnost umístění a výstavby objektů, které nejsou ve vyhlášce jako určení využití území stanoveny. Takový postup by popřel funkci vyhlášky jako regulativu - nástroje územně plánovací dokumentace, neboť by umožnil neschválenou zástavbu, nekoordinované funkční využití území…“ Smysl to má v případě potřeby zamezit v území nějakému rozšířenému „nešvaru“. (Např. obytné přívěsy, autodílny v garážích..)

„Základní vybavenost území“ Jde o činnosti a stavby, které mohou být na všech zastavěných či zastavitelných plochách. Udělat takový všeobecný výčet je z pohledu přehlednosti dokumentace vhodné. Pozemky pro činnosti, stavby, zařízení, úpravy a kultury uvedené v následujícím výčtu mohou tvořit nedílnou součást všech zastavěných a zastavitelných ploch bez ohledu na jejich určené využití pokud: - slouží bezprostředně pro zajištění hlavního využití vymezené plochy, - charakterem a kapacitou nezatíží nadměrně komunikace, inženýrské sítě, - charakterem a kapacitou nenaruší kvalitu prostředí a pohodu bydlení na vymezené ploše, - neomezí ve smyslu hygienických a dalších předpisů hlavní využití vymezené plochy - budou uplatněny podmínky prostorového uspořádání odpovídající podmínkám prostorového uspořádání příslušné vymezené plochy.

Vymezení prostorového uspořádání – míra podrobnosti § 43/1 SZ: Územní plán stanoví základní koncepci rozvoje území obce, ochrany jeho hodnot, jeho plošného a prostorového uspořádání (dále jen "urbanistická koncepce")… Vyhl. 500/2006 Sb.: Obsah územního plánu: …stanovení podmínek prostorového uspořádání, včetně základních podmínek ochrany krajinného rázu (například výškové regulace zástavby, intenzity využití pozemků v plochách), Obsah regulačního plánu: …podmínky pro umístění a prostorové uspořádání staveb, které nejsou zahrnuty do staveb veřejné infrastruktury, včetně podmínek ochrany navrženého charakteru území, zejména ochrany krajinného rázu (například uliční a stavební čáry, podlažnost, výšku zástavby, objemy a tvary zástavby, intenzitu využití pozemků),

Vymezení prostorového uspořádání – judikatura Je nutné podrobný regulativ respektovat? Je výlučným právem obce stanovit územním plánem urbanistickou koncepci, řešit přípustné, nepřípustné, případně podmíněné funkční využití ploch, jejich uspořádání, určit základní regulaci území atd. a stavební úřad je povinen v řízení o povolení stavby požadavky závazné části územního plánu respektovat, byť by se mu jevilo racionálnější, aby takové požadavky byly stanoveny regulačním plánem. (7 As 41/2008 – 201 ) Co je to „urbanistická koncepce“? Pojem urbanistická koncepce použitý v ust. § 10 odst. 1 stavebního zákona je pojem, který není ve stavebním zákoně definován. Jedná se o pojem nikoliv právní, ale odborný z oboru architektury a stavebnictví. Jeho význam je nutno proto vykládat i s ohledem na správní praxi obcí, které urbanistickou koncepci územním plánem stanovovaly, tedy s ohledem na relevantní jazykový úzus ve skupině adresátů, které je úprava územního plánování provedená stavebním zákonem určena. Z vyjádření krajského úřadu k žalobě pak vyplývá, že územně plánovací praxe již od 90- tých let regulaci prostorového uspořádání (podlažnost, objemnost, poměr půdorysných stran, procento zastavění pozemku) do územních plánů běžně vkládala a institut regulačního plánu byl využíván minimálně. Krajský úřad také zdůraznil, že míra podrobnosti regulativů v územních plánech je otázka, jež je předmětem diskuse odborné veřejnosti. Zaužívaný pojem urbanistická koncepce (a později přímo v ust. § 43 odst. 1 zákona č. 183/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů, takto definovaným v souladu se stávající praxí) tak mohl obsahovat i prostorové uspořádání, pokud to bylo, s ohledem na další obsah a zejména funkční regulativy stanovené územním plánem, logické a přiměřené sledovaným limitům budoucího využití území. (7 As 76/2010 – 96)

Vymezení prostorového uspořádání – řešení I. Výšková regulace Ve většině případů vhodné regulovat. V odůvodněných případech lze regulovat podlažnost, nicméně udání absolutní výšky objektů je řešení čistší. Intenzita využití Je třeba odlišit různé vlastnosti a potřeby území a tomu přizpůsobit režim regulace. Kde je nutné určit intenzitu s přesností na pozemky a kde stačí jen na plochy? Větší návrhové plochy: Vymezení intenzity využití pouze u ploch by dostatečně nekoordinovalo zájmy v území, její zpřesnění na pozemky je legitimní upřesnění intenzity využití ploch. Plochy stavu: Je nutné zvážit dle poměrů v území, ale obecně je zpřesnění na pozemky spíše nevhodné. V takových plochách už existující zástavba určuje zastavěnost plochy a vymezení vhodného indexu zastavění plochy umožní případné doplnění proluk (popř. úpravy stávajících staveb) objekty s žádoucími rozměry. Plochy návrhové podmíněné územní studií: Rozhodně postačí pouze intenzita plochy, konkrétní rozmístění objektů bude řešeno v ÚS a podrobnější regulace by řešení v ÚS pouze zbytečně omezovalo. Především v menších obcích, kde se navrhují jednotlivé menší návrhové lokality, bude mnohem vhodnější určit max. počty hlavních objektů.

Vymezení prostorového uspořádání – řešení II. Velikost pozemků Z pohledu metodiky vytváření ÚP možné, ale v území často způsobuje problémy. Je třeba se vždy zeptat – proč chceme velikost pozemků regulovat? (Nesmyslné se to zdá např. u nových návrhových lokalit na okrajích menších vesnic.) Objemnost staveb Spolu s max. výškou je určena i max. velikostí půdorysu. Z pohledu metodiky ÚP na hraně, nicméně v reálném území často více než vhodné – typicky plochy výroby na vesnici (zamezení výstavby obřích hal), liberecké „viladomy“ (nejde ani o rodinný, ani o bytový dům), architektonicky specifická území (vesnické památkové zóny, horské osady). Projektant musí podrobnější regulaci odůvodnit. Ploty Regulace pouze na úrovni ploty ano vs. ploty ne. Dá se opřít o řešení průchodnosti krajiny. Sklony střech, materiály, poměry půdorysných stran Nutné nechat na dotčených orgánech, aby si za to bojovaly samy, bez opory v ÚP.

I kdybychom se na hlavu postavili, všechno dopředu zregulovat nelze…

…a stejně může někdo udělat botu.

Malý tip na závěr Nenazývat regulativy čímkoliv, co má v sobě slovo „smíšené“!!! Zákon č. 95/1999 Sb., o podmínkách převodu zemědělských a lesních pozemků z vlastnictví státu na jiné osoby: § 5/1 Nebrání-li převodu práva třetích osob, převede Pozemkový fond na základě písemné žádosti obce do jejího vlastnictví zemědělské pozemky v jejím katastrálním území a) v zastavěném území 6), b) v zastavitelné ploše 6), c) určené rozhodnutím o umístění stavby k zastavění, d) zastavěné budovami nebo stavbami, které jsou nemovitostmi, ve vlastnictví obce, e) určené vydaným územním plánem nebo vydaným regulačním plánem k realizaci zeleně, s výjimkou pozemků v nezastavěném území 6). Pozemky podle písmen a), b) a c) určené k zastavění veřejně prospěšnou stavbou nebo stavbou pro bydlení a pozemky podle písmen d) a e) převede Pozemkový fond do vlastnictví obce bezúplatně. Nové trendy v urbanismu jednoznačně vystupují proti striktnímu rozdělování funkcí v území. Komerční a občanská vybavenost může být do určité míry standardní součástí ploch pro bydlení. Tedy hlavní využití = bydlení. Podmíněně přípustné = vše ostatní. Název = bydlení.