NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.3806 ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_01 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
Advertisements

Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_17_06_skloňování podstatných jmen rodu ženského Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Hronková Pavlína Název : VY_52_INOVACE_11_Člověk.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ přístavek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA NEDOMICE, okres Mělník
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_02
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Téma: Předmět a příslovečné určení
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
AUTOR: Jiřina Dáňová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_Druhy vět - tázací
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Slovesa.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Inf Ovládání operačního systému
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Milena Brádlová; datum:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Léto v přírodě VY_32_INOVACE_18_03
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_39_ČJ4
AUTOR: Kateřina Křížová
Znáš dobře mluvnici? Hodnocení testu
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_20_ČESKÝ JAZYK
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
AUTOR: Kateřina Křížová
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Jazyk a jazyková komunikace
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_35_ČJ4
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ČESKÝ JAZYK ŽIVOTNÁ A NEŽIVOTNÁ PODSTATNÁ JMÉNA RODU MUŽSKÉHO
VEDLEJŠÍ VĚTA PŘEDMĚTNÁ
SOUVĚTÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VEDLEJŠÍ VĚTA PŘÍSLOVEČNÁ
ROZBOR VĚTY JEDNODUCHÉ
Předmět VY_32_INOVACE_03-24 Ročník: 6. Vzdělávací oblast:
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Věta se skládá ze slov Název školy
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český jazyk a literatura. ROČNÍK: 7. NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_18_6Č-Vedlejší věta podmětná AUTOR: Mgr. Jana Chmelíková DATUM TVORBY: Květen 2014 OVĚŘENÍ: ANOTACE: Prezentace seznámí žáky s vedlejší větou podmětnou, ukáže souvislosti mezi větným členem podmětem a vedlejší větou podmětnou, navazují na ni transformační cvičení, doplňovací cvičení, cvičení na grafický záznam souvětí

Zopakuj si:  Souvětí je větný celek složený nejméně ze ___ vět.  Věty v souvětí mohou být: na sobě nezávislé =_________________, nebo závisí na jiné větě =_________________.  Souvětí má vždy nejméně _________________, ale může jich být samozřejmě více, a libovolný počet _________________.  Věta hlavní je ________vzhledem k větě vedlejší, věta vedlejší je______________ na větě hlavní, ale může být ______________ vzhledem k jiné větě vedlejší. 2 hlavní vedlejší vět vedlejších 1 větu hlavní řídící závislá řídící

Věta vedlejší VV zastupuje nějaký větný člen (vedlejší věta podmětná zastupuje podmět věty řídící, vedlejší věta předmětná zastupuje předmět věty řídící apod.) její druh zjišťujeme stejnými otázkami, kterými se ptáme na větné členy (na v.v. podmětnou se ptáme otázkou kdo,co, na v.v.předmětnou ostatními pádovými otázkami apod.) bývá připojena k větě hlavní pomocí : spojek podřadicích – že, protože, kdyby, když, aby, … vztažnými zájmeny – kdo, co, jaký, který, čí, jenž příslovci – kde, kam, kdy, …

Porovnej následující věty: Na mém kamarádovi se mi líbí upřímnost. věta jednoduchá podmět – upřímnost, přísudek – líbí se Na mém kamarádovi se mi líbí, že je upřímný. souvětí 1.věta je hlavní, 2.věta je vedlejší v 1.větě je pouze přísudek, podmět tam není, protože je nahrazen větou vedlejší kdo co se mi na mém kamarádovi líbí? že je upřímný → vedlejší věta podmětná

Ve větě jednoduché podtrhni podmětovou část. V souvětí podtrhni větu, která podmět nahradila. Ať se viník přihlásí! Ať se přihlásí ten, kdo to zavinil. Je směšné hádat se kvůli maličkostem. Je směšné, když se hádáme kvůli maličkostem. Rodičům není lhostejné chování jejich dětí. Rodičům není lhostejné, jak se jejich děti chovají. Moje přijetí na střední školu není jisté. Není jisté, zda (jestli) mě přijmou na střední školu.

Vedlejší věta podmětná - v.v.podmětná nahrazuje podmět věty řídící, věta hlavní je tvořena přísudkovou částí ptáme se na ni otázkou 1.pádu kdo, co bývá uvozena zájmeny kdo, co, příslovci kde, kam, kdy, jak, proč, spojkami, že, aby, kdyby, když, zda, jestli atd. na větu vedlejší někdy odkazují zájmena (přihlásí se ten, kdo…, stoupnou si ti, kdo…) věta vedlejší se odděluje od věty hlavní čárkou

Nahraď podmět v.v. podmětnou (doplň vhodný spojovací výraz): Bylo by super podniknout cestu kolem světa. Bylo by super, kdybychom podnikli cestu kolem světa. Hra na schovávanou děti vždy baví. Děti vždy baví, když si hrají na schovávanou. Žalobníčkové jsou vždy neoblíbení. Ti, kdo žalují, jsou vždy neoblíbení. Tvůj posměch není na místě. Není na místě, že se posmíváš. Bylo mu doporučeno léčení v lázních. Bylo mu doporučeno, aby se léčil v lázních.

Doplň vedlejší větu podmětnou: Říká se mezi lidmi, že… Bylo by vhodné, aby… Neví se, jak… Lidskému zdraví škodí, když… Na škole se mi nelíbí, že… Potvrdilo se,že.. Stačilo by, aby… Záhadou zůstává, proč… Je naší povinností, aby… Zatím není jisté, kdo…

Možné řešení: Říká se mezi lidmi, že prý ve vesnici řádí zloději. Bylo by vhodné, aby ses mu omluvil. Neví se, jak k té autonehodě došlo. Lidskému zdraví škodí, když se člověk přejídá. Na škole se mi nelíbí, že dostáváme hodně úkolů. Potvrdilo se, že řidič byl pod vlivem alkoholu. Stačilo by, aby se přihlásili tři dobrovolníci. Záhadou zůstává, proč chtěl přejít ten rozvodněný potok. Je naší povinností, abychom pomáhali starým lidem. Zatím není jisté, kdo s námi pojede na výlet.

Grafické znázornění: Bylo by vhodné, aby ses mu omluvil. podmětná 1H aby 2V

Kdo s námi pojede na výlet, to zatím není jisté. podmětná Kdo 1V 2H

Najdi v.v.podmětnou, udělej grafy souvětí: Později se ukázalo, že mluví pravdu. Že jste se zúčastnili závodů, to nás velmi překvapilo. Bylo by zajímavé, kdybychom udělali ten pokus. Kdo bude mít vše správně, ten dostane jedničku.

Vymysli přísloví, v nichž je použita v.v. podmětná nápověda – začínají slovem Kdo…Co… Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá. Kdo se směje naposled, ten se směje nejlíp. Kdo šetří, má za tři. Kdo lže, ten krade. Kdo je zvědavý, bude brzy starý. Co je doma, to se počítá.

Citace a zdroje: Autorem materiálu a všech jeho částí je Mgr. Jana Chmelíková Ilustrace kliparty MS Office