Etická výchova Etická výchova v praxi na 1. stupni ZŠ Mgr.Jana Műllerová ZŠ Jihlava Nad Plovárnou 5.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Advertisements

MY JSME MŠ VYHLÍDKA J.K.Tyla
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
IX. Krajská konference k primární prevenci rizikového chování Prima třída PRIMA Gymnázium Ladislava Jaroše Holešov Mgr. Zdeněk Hrnčiřík.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Německý jazyk Vánoce Online diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium F. X. Šaldy, Liberec Vyučující: Mgr. Renata Šípová Expert: Mgr. Jana.
Problematika výchovy Formy, metody výchovy a výchovné utváření jednotlivých aspektů osobnosti Prezentace , KPG/RPEPS, Bc. Daniel Kantor.
9. Mateřská škola, Písek, Alšova Identifikační údaje o škole Právní subjekt:Základní škola Josefa Kajetána Tyla a Mateřská škola Písek, Tylova 2391.
Projekt „Diagnostika stavu znalostí a dovedností žáků v česko–slovenské příhraniční oblasti se zaměřením na jejich rozvoj“ Fyzika pro 3. stupeň Autor:
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
Jsou venkovské školy horší než městské?
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Plánování ve školní tělesné výchově
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Pracovní porada Pracovní list.
Název projektu: Moderní škola
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
EMPATIE - JAK SE MAMINKA CÍTÍ… CO BY SE STALO KDYBY…
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Techniky práce s mentálně postiženými
Pracovní porada Pracovní list.
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Didaktika sportovních činností
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Občanská výchova a svět práce - 9. ročník Milan Šimek
Gymnasium Jižní Město Praha
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Bc. Miloslava Vavříková
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Andragogika Vzdělávání.
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Brána fantazii otevřená aneb o vnímání literatury
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Digitální gramotnost Informatické myšlení
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Výběrové řízení z hlediska právního a psychologického
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Spolupráce s rodiči a komunitou
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Centra kolegiální podpory
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Projekt etické výchovy podle R.R.Olivara a L. Lencze
Vztah k životnímu prostředí
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
ZŠ Ostrava-Hrabůvka, Klegova 27 příspěvková organizace
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Etická výchova Etická výchova v praxi na 1. stupni ZŠ Mgr.Jana Műllerová ZŠ Jihlava Nad Plovárnou 5

Hodina etické výchovy Cíl hodiny – výchovný program Výchovný styl Výchovné metody

Metody zážitkové pedagogiky Prostřednictvím prožitku si žáci dojdou k cíli – k etickému pravidlu Učitel moderátorem Práce v kruhu

Výchovný styl Vytvoříme ze třídy výchovné společenství Přijměme dítě takové, jaké je Připisujeme pozitivní vlastnosti /očekávání/ Formulujeme jasná a splnitelná pravidla Na negativní jevy reagujeme klidným poukázáním na důsledky Odměny a tresty používáme opatrně Vybízíme k prosociálnímu chování Zapojme do vyučovacího procesu rodiče Buďme nositeli radosti

Výchovný program EtV – stupně programu /10 schodů/ Komunikace Důstojnost lidské osoby, pozitivní hodnocení sebe Pozitivní hodnocení druhých Tvořivost a iniciativa, řešení problémů a úloh Vyjadřování a komunikace citů Empatie Asertivita Reálné a zobrazené vzory Pomoc, přátelství a spolupráce Komplexní prosociálnost

Výchovný program - Aplikační témata Etické hodnoty Sexuální život Rodinný život Duchovní rozměr člověka Ekonomické hodnoty

Cíl hodiny Cílem hodiny etické výchovy je postupně probouzet, rozvíjet a upevňovat dispozice a schopnosti, které navozují a ulehčují prosociální chování /10 schodů/ Prosociální chování – jednání, jež přináší prospěch druhé osobě nebo skupině, které nevyplývá z povinnosti a není provázeno očekáváním jakékoli formy odměny

Pomůcky Senzibilizační příběh Obrázek Výtvarné potřeby Hudební nahrávky Různé předměty Časopisy, noviny atd.

Implementace etické výchovy na 1. stupni ZŠ Hodina etické výchovy ve třídě Hodina ve školní zahradě Projektový den Školní výlet Harmonizační pobyt v přírodě apod.

Specifický model výuky Senzibilizace Hodnotová reflexe Nácvik Reálná zkušenost – transfer do života

Senzibilizace: zcitlivění žáka na dané téma Zapojení rozumové a emocionální složky Práce se senzibilizačním příběhem Video, hudební nahrávka, film Didaktická hra, scénka…

Hodnotová reflexe Síla není ukryta v příběhu, ale v práci s ním! Objasnění a zevšeobecnění tématu Senzibilizace bez hodnotové reflexe je bezcenná Forma: Dialog, hodnocení, chvíle ticha Otázky k hodnotové reflexi se zřetelem na cíl aktivity Pravidla hodnotové reflexe: Motivace skupiny k vyjádření jejího názoru Svůj názor vyslovujte mezi posledními, nevnucujte ho Používejte nehodnotící jazyk Dbejte na dodržení pravidel diskuze Vyhněte se kritice, chvalte buďte tvořiví a reagujte na konkrétní situace, učitel je moderátorem

Nácvik Konkrétní nácvik dovednosti formou aktivity Aktivita je zaměřena k základním bodům programu Etv Učitel v roli moderátora Hraní rolí, interwiew, brainstorming Didaktická hra Práce ve skupině, práce v kruhu, pracovní list atd. Projektové vyučování

Transfer do života Zaměřit pozornost žáka na aplikaci osvojené látky v reálném životě Příklady: pozorování chování lidí, vedení deníku,vystřihování výstřižků z novin, časopisu, atd.

Závěrečné reflexe Závěrečné shrnutí hodiny Tichá galerie atd.

Tématický plán učiva: Etická výchova 1. ročník UčivoOčekávané výstupyPrůřezově v předmětech září Představení Žák si osvojí oslovování křestními jmény, používá vhodnou formu pozdravu, úsměv Český jazyk a literatura, Člověk a jeho svět říjen Základní komunikační pravidla listopad Vhodné formy pozdravu prosinec Další jednoduchá komunikační pravidla Žák zvládá jednoduchá komunikační pravidla ve třídě, navazuje komunikaci, naslouchá a mluví klidně, respektuje a uplatňuje komunikační pravidla dialogu Český jazyk a literatura, Člověk a jeho svět leden Naslouchání, vzájemné respektování únor Pomoc druhým, péče o dobré vztahy březen Požádat, Poděkovat Žák umí poděkovat, omluvit se, osvojuje si způsoby žádosti o pomoc. Podílí se na vytváření společenství třídy prostřednictvím dodržování jasných a splnitelných pravidel. Český jazyk a literatura, Člověk a jeho svět duben Omluva, různé formy a situace květen Pravidla třídy červen Vzájemné poznávání mimo školu – harmonizační pobytŽák se učí tvořivě plnit společné úkoly.Pětidenní harmonizační pobyt

Tématický plán učiva: Etická výchova 2. ročník UčivoOčekávané výstupyPrůřezově v předmětech září Pravidla komunikace ve třídě Žák zvládá prosociální chování, pomoc v běžných situacích, vnímá zrakový kontakt, mimické vyjadřování, "řeč těla". Český jazyk a literatura, Člověk a jeho svět říjen Pravidla komunikace při práci ve skupině listopad Pomoc v běžných školních situacích prosinec Dělení se, Vánoce ve třídě, zájem o spolužáky Žák se učí rozdělit se a obdarovávat. Vyjadřuje soucit, má zájem o spolužáky. Učí se reflektovat situaci druhých a adekvátně poskytuje pomoc. Český jazyk a literatura, Člověk a jeho svět leden Vyjádření soucitu, vztah ke zdraví únor Bezpečné chování, požádat o pomoc pro sebe nebo jiné březen Reflektování situace, poskytování pomoci duben Úcta, sebeúcta, pozitivní sebehodnocení Žák se učí poznávat své slabé i silné stránky, přijímat svá selhání a chyby. Zvládá napravovat důsledky své chyby a omluvit se. Český jazyk a literatura, Člověk a jeho svět květen Solidárnost, účast na důsledcích červen Tvořivost při společném plnění úkolu – harmonizační pobyt Žák zvládá tvořivě pracovat na plnění společného úkolu. Aktivně se učastní ve společenství. Pětidenní harmonizační pobyt

Tématický plán učiva: Etická výchova 3. ročník UčivoOčekávané výstupyPrůřezově v předmětech září Pravidla třídy, komunikace ve třídě Žák tvoří a dodržuje pravidla ve třídě. Uvědomuje si důležitost komunikace mezi spolužáky, žáky školy a pedagogy. Používá vhodné verbální a neverbální projevy: postoje, mimika, zrakkový kontakt, gesta, podání ruky. Český jazyk a literatura, Člověk a jeho svět říjen Pomoc v běžných školních situacích, zájem o spolužáky listopad Komunikace - umím položit otázku, vhodné verbální i neverbální projevy prosinec Uvědomění si svých schopností, vytvoření pozitivního sebehodnocení Žák si uvědomuje své schopnosti, vytváří pozitivní sebehodnocení a pozitivně hodnotí druhé. Připisuje pozitivní vlastnosti druhým a správně reaguje na pochvalu. Český jazyk a literatura, Člověk a jeho svět leden Pozitivní hodnocení druhých únor Sebepojetí březen Akceptace druhého Žák se učí zpracovávat zážitek přijetí každého, nacvičuje přátelské přijetí. Teší se z úspěchů druhých. Projevuje účast na radosti a bolesti druhých. Český jazyk a literatura, Člověk a jeho svět duben Základy spolupráce, těšíme se z úspěchu druhých květen Účast na radosti a bolesti druhých červen Realizace tvořivosti v mezilidských vztazích Žák tvořivě pracuje, vytváří prožitky radosti pro druhé, nebojí se experimentovat při plnění nových úkolů. Projekt: etická dílna

Tématický plán učiva: Etická výchova 4. ročník UčivoOčekávané výstupy Průřezově v předmětech září Další komunikační dovednosti Žák umí začít,udržovat a končit rozhovor. Komunikuje ohleduplně,aktivně naslouchá. Přiměřeně hodnotí své silné a slabé stránky. Objevuje cesty jak posilovat pozitivní stránky druhých. Je pozorný a laskavý k druhým. Osvojuje si pozitivní hodnocení druhých jako významný prvek osobní hygieny. Seznamuje se s utvářením pozitivní osobnosti. Pozitivně hodnotí přírodu a kulturní prostředí v němž žije. Český jazyk a literatura, Člověk a jeho svět říjen Sebepozání, sebepojetí, sebeorganizace listopad Psychohygiena prosinec Tvořivost, řešení problému, rozhodovací dovednosti Na základě rozvíjených pasivních lidských vlastností (naslouchání,empatie) se žák připravuje na používání úplné prosociální angažovanosti. Zapojuje se do činnosti,která vyžaduje hodně tvořivosti,iniciativy,překonává překážky a nátlaky ve skupině. Vytváří nové snahy užitečné a objevné pro skupinu. Umí zvažovat různé alternativy řešení,vybírá vhodné prostředky na realizaci. Zvažuje důsledky sociálního chování pro sebe i druhé. Český jazyk a literatura, Člověk a jeho svět leden Tvořivost v mezilidských vztazích schopnost spolupráce únor Tvořivé logické myšlení březen Tvořivé logické úlohy Podílí se na navrhování většího množství řešení,usiluje o neobvyklá a neočekávaná řešení,předvídá problémy při řešení. Chápe,že neexistuje jen jediné ideální řešení,ale jen relativně nejlepší. Nesoudí unáhleně,poznává,co je předsudek. Hodnotí problémy a učí se v nich vidět výzvu. Trénuje intelektuální vytrvalost a je inspirativní. Český jazyk a literatura, Člověk a jeho svět, Matematika, Praktické činnosti duben Tvořivé experimentování květen Iniciativa, příprava etické díly červen Tvořivá dílna Projekt: etická dílna

Tématický plán učiva: Etická výchova 5. ročník UčivoOčekávané výstupy Průřezově v předmětech září Ověřování komunikačních pravidel, tvořivost Žák dokáže vymezit,co je komunikace,rozlišuje její hlavní prostředky,rozeznává dialog a monolog.Získává informace o komunikaci činy a tichem.Umí poznat chyby v komunikaci.Dodržuje pravidla dialogu.Je otevřený a ohleduplný.Naslouchá aktivně.Nacvičuje zpětnou vazbu, ví,co je to zrcadlení. Český jazyk a literatura říjen Vytváření prožitků radosti pro druhé listopad Komunikační pravidla dialogu prosinec Elementární prosociálnost, darování, ochota dělit se, přátelství Žák tvořivě připravuje program pro žáky ve třídě,rozpoznává praktické problémy,formuluje nové otázky,předvídá požadavky,které vyplynou z budoucí situace. Je schopný pracovat na detailech řešení v týmu. S ohledem na zdraví a psychiku člověka používá vyjadřování pozitivních citů–laskavosti,vděčnosti častěji než negativních citů–nesouhlasu a sklíčenosti. Pracuje na uvědomování a pojmenování citů jako jisté formy ovládání a utišení. Seznamuje se s tzv.odloženým rozhodnutím. Český jazyk a literatura,Výtvarná výchova leden Vyjádření citů únor Komunikace citů, usměrnění citů a kultivace emocí březen Přiměřená reakce na kritiku Žák rozpoznává empatickou,lhostejnou,bezcitnou a surovou reakci. Nacvičuje vyjadřování empatického spolucítění. Poznává vliv předsudků a zábran.Dovede projevit prosociální postoje: verbální či fyzická pomoc,darování,solidarita. Přesvědčuje se o důležitosti empatie.Spolupracuje na iniciativách ve prospěch jiných.Pracuje v týmu. Český jazyk a literatura duben Empatie květen Příprava tvořivé dílny, iniciativa červen Tvořivá dílnaŽák pracuje v týmuProjekt: etická dílna