PhDr. Ivana Nekvapilová, Ph.D. Mgr. Pavla Macháčková, Ph.D. Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Advertisements

Média a jejich role I. OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
5. Klíčové kompetence a základní dovednosti Stanoviska sociálních partnerů.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
PREZENTACE. INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE 2 Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu VY_32_INOVACE_14_02 Šablona III/2 Inovace a.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada43 AnotaceKomunikace.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Jak se UČIT K MATURITĚ? Motivace, koncentrace, paměť.
Informace a informační zdroje
Psychologie v obchodní činnosti firmy
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Doporučený vzor individuální prezentace
Psychologie v obchodní činnosti firmy
Pracovní porada Pracovní list.
Název projektu: Moderní škola
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Techniky práce s mentálně postiženými
Pracovní porada Pracovní list.
Kánon hlavy (Unface) Základní pravidla pro kresbu portrétu
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Úvod do tvorby srozumitelného textu
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Didaktika sportovních činností
Význam utkání v sportovních hrách
Příspěvek na konferenci
Vybraná témata teorie tělesné výchovy
Stylistika Příruční mluvnice češtiny. Kolektiv autorů ÚČJ FF MU v Brně, 1996, s
Komunikace a interakce
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Interpersonální komunikace & asertivita
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
Informační gramotnost
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
seminář k Teorii a metodice výchovy
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Korporátní identita Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
EQF a Národní soustava kvalifikací v České republice
Synergie manažerského týmu
psychologie a společenské výchovy
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Výběrové řízení z hlediska právního a psychologického
SLOH A KOMUNIKACE Projev, proslov.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Cílové skupiny Studenti Farníci Rodiče Řeholníci Katolíci
Vybrané kapitoly ze sociologie 4
Vzdělávací kurzy Rodinného Integračního Centra zaměřené na problematiku poruch autistického spektra
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

PhDr. Ivana Nekvapilová, Ph.D. Mgr. Pavla Macháčková, Ph.D. Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/ Leadership III Zásady a úskalí sociální komunikace

Aspekty procesu sociální komunikace Porozumět společně věcem. Porozumět společně věcem. Uchopit význam a smysl sdělovaného. Uchopit význam a smysl sdělovaného. Budovat vztah k druhému. Budovat vztah k druhému.

Sdělením se stává informace společnou – sociální. Sociální komunikace představuje sdělování obsahů (významů), které má vyústit v porozumění jim.

Prvky sociální komunikace komunikační šumy zdroj sdělení směr informačního toku kódování sdělení komunikační kanál sdělení příjemce sdělení dekódování sdělení komunikační šumy /1 zpětná vazba /2

Druhy sociální komunikace 1.Podle způsobu kódování informace: verbální, neverbální, symbolická, činem 2.Podle způsobu přenosu informace: ústní, písemná 3.Podle způsobu kontaktu komunikujících: přímá a nepřímá

4.Podle charakteru vztahů mezi komunikujícími: přátelská, oficiální (formální), důvěrná 5.Podle použitého stylu: autoritativní, asertivní, pozitivní 6.Podle počtu účastníků komunikace: intrapersonální, interpersonální, komunikace se skupinou Druhy sociální komunikace

Realizátor Realizátor – přímý účastník Pozorovatel Pozorovatel - hodnotitel komunikace jiných osob Vzor Vzor pro interpersonální komunikaci na pracovišti Tvůrce Tvůrce podmínek pro efektivní komunikaci na pracovišti Role manažera v komunikaci

Faktory ovlivňující komunikaci předem utvořené názory zkušenosti předsudkykultura náboženské přesvědčení vzdělání věci, které nás při setkání ovlivňují výchova

Faktory ovlivňující kvalitu sociální komunikace TechnickéLidské Technická úroveň prostředků přenosu informace Předmět činnosti a cíle organizace Kompatibilita prostředků Kultura organizace Funkčnost Převažující styl řízení Dostupnost prostředků Typy manažerů Nerušené prostředí Velikost pracovních kolektivů Rychlost přenosu informací Motivace zaměstnanců Objem informací Možnosti uchovávání informací

informace metakomunikační klíče postoj k věci o níž hovoříme postoj k posluchači své sebepojetí kvalitu našeho vzájemného vztahu a posluchačem pravidla vzájemného styku s posluchačem žádosti (požadavky) vůči posluchači či předmětu komunikace Co si lidé sdělují? /3

Úrovně sdělení Obsahová Obsahová (Co má být sděleno?) Vztahová Vztahová (Jaký vztah má ten, kdo sděluje s tím, komu to sděluje?) Apelační Apelační (K čemu vyzývá?) Sebeprezentační Sebeprezentační (Jak se ukazuje druhému?)

Jak efektivně sdělovat informace? Používáme krátké věty a známé slovní výrazy. Nová či neznámá slova a pojmy v konverzaci vysvětlíme, aby druhá strana pochopila, co je tím myslíme. Hovoříme se správnou intonací. Naše sdělení má logickou skladbu. Mluvíme k jádru věci. Soustředíme se a klademe důraz na podstatné věci. Používáme příklady. Vedeme dialog a ne monolog. Necháme druhému prostor pro to, aby se mohl vyjádřit. Neskáčeme do řeči, jsme pozorní.

Předpoklady správného fungování komunikace Chápání komunikace a organizace Otevřenost účastníků komunikace Vzájemná důvěra účastníků komunikace Společné cíle všech zaměstnanců Čas a prostor pro komunikaci Organizační struktura Styl řízení Kultura organizace Komunikační kompetence všech zúčastněných

Základ úspěšné komunikace? Naslouchání /4

Důvody proč nasloucháme /5 chceme získat nějaké informace chceme se pobavit chceme se něco naučit chceme porozumět

Typy-úrovně naslouchání Aktivní Pozorné Výběrové Pasivní

Styly aktivního naslouchání Naslouchání orientované na: obsah lidi čas fakta

Faktory ovlivňující míru pozornosti při naslouchání významnost sdělení novost a zajímavost sdělení hlasitost podání informace osobnost sdělujícího způsob prezentace zprávy očekávání příjemce sdělení vnímavost a ochota poslouchat psychická svěžest a aktivita komunikujících stran /6

Co po nás vyžaduje aktivní naslouchání? soustředěnost na sdělení (naslouchat a nepřemýšlet nad svou odpovědí) všímat si nonverbálně sdělovaných informací (naslouchat a současně pozorovat a vnímat) klást přímé, podněcující otázky (typu: Kdo, co, kdy, kde, jak, proč?) ovládat umění mlčet v rozhovoru (neodpovídat ihned) být schopen reflexe, zrcadlového obrazu (věrně reprodukovat to, co mluvčí řekl) umět parafrázovat (opakovat sdělení vlastními slovy k ujištění o správném pochopení)

Komunikační prostředky verbální nonverbální - paralingvistické prostředky - řeč těla činy symboly Slova 7% Tón hlasu, intonace 38% Další neverbální projev 55% I nevyřčené slovo zní někdy jako hrom (čínské přísloví

Projevy verbální komunikace zvukové jazykový projev mluvený, ústní, grafické jazykový projev psaný nebo tištěný, kombinované, zvukově-grafické mluvený projev je doprovázen psaním nebo psaný projev je doprovázen zvukovým komentářem.

Prostředky neverbální komunikace haptické gestické /7 /8 /9 mimické

Prostředky neverbální komunikace paralingvistické /10 posturické /11 proxemické /12

První dojem jako součást neverbální komunikace Doporučuje se Nedoporučuje se OČIDobrý oční kontakt alespoň 2/3 času. Nedívat se upřeně do očí, nedívat se na druhého méně než polovinu doby. VÝRAZ OBLIČEJEBýt vřelý, přátelský, uvolněný, jevící zájem. Nedívat se nezúčastněně, povýšeně, napjatě. HLAVAPokyvování –známka naslouchání. Nepatrné pohyby. Nemračit se a nevystrkovat bradu. PAŽE A RUCE Paže rozevřené. Gesta s otevřenými dlaněmi. Nekřížit paže, nezatínat pěsti, nedělat z prstů stříšku, ani neklepat prsty.

První dojem jako součást neverbální komunikace Doporučuje se Nedoporučuje se POSTOJ Uvolněný, vzdálenost na délku paže. Nehrbit se a netlačit se na druhou osobu. PODÁNÍ RUKY Kde je to na místě, potřást rukou s vřelostí a zájmem. Dlaň vertikálně. Nebýt „drtič“ ani leklá ryba. Nepodávat ruku dlaní dolů. FYZICKÝ KONTAKT Kde je to na místě – ujišťující kontakt dotykem na paži či rameno. Neprodlužovat fyzický kontakt, ani nenarušovat osobní zónu druhého. KAM SI SEDNEME? Umístit židli k druhé osobě v pravém úhlu. Neseďte přímo proti druhé osobě.

Co je pro lídra důležité? Naučit se reflektovat komunikační projev druhého, ale především svůj vlastní.

Čeho se v komunikaci vyvarovat? zúženého chápání komunikace aplikace autoritativního způsobu komunikace na všechny situace ulpívání na pseudoautoritativních postupech nejednoznačnosti sdělení nadměrného používání negativní komunikace nemístného akcentu na věcný obsah sdělení nemístného akcentu na apelační úroveň nemístného akcentu na vztahovou úroveň přehlížení sebeprezentační úrovně

Čeho se dál v komunikaci vyvarovat? Skákání do řeči Skákání do řeči Projevování nesouhlasu Projevování nesouhlasu Odcházení Odcházení Dávání najevo netrpělivosti Dávání najevo netrpělivosti Udělování rad Udělování rad Uhýbání očima Uhýbání očima

Základní literatura O´BRIENOVÁ, P. Pozitivní řízení. Praha: Management Press, 1996 JANOUŠEK, J. Verbální komunikace a lidská psychika. Praha : Grada Publishing, 2007 LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publ., 2004 NEKVAPILOVÁ, I. Podstata sociální komunikace. Text pro distanční vzdělávání. Vyškov: VVŠ PV, 2003

Obrázky - zdroje Klipart Komunikace 1 (snímek /1) [cit ]. Dostupný pod licencí Microsoft Office na WWW: cz/images/results.aspx?qu=komunikace&ex=1#ai:MP | Klipart Komunikace 2 (snímek /2) [cit ]. Dostupný pod licencí Microsoft Office na WWW: cz/images/results.aspx?qu=komunikace&ex=1#ai:MP | Klipart Lidé s ikonou bubliny řeči (snímek /3) [cit ]. Dostupný pod licencí Microsoft Office na WWW: cz/images/results.aspx?qu=communication&ex=1#ai:MC |mt:1,2|is:2| Klipart Člověk (snímek /4) [cit ]. Dostupný pod licencí Microsoft Office na WWW: cz/images/results.aspx?qu=%C4%8Dlov%C4%9Bk&ex=1&AxInstalled=copy&Download=MM & ext=GIF&c=0#ai:MP |mt:2| Klipart Uši (snímek /5) [cit ]. Dostupný pod licencí Microsoft Office na WWW: cz/images/results.aspx?qu=ucho&ex=1#ai:MC | Klipart Naslouchání (snímek /6) [cit ]. Dostupný pod licencí Microsoft Office na WWW: cz/images/results.aspx?qu=naslouch%C3%A1n%C3%AD&ex=1#ai:MC |

Obrázky - zdroje Klipart Pšt (snímek /7) [cit ]. Dostupný pod licencí Microsoft Office na WWW: cz/images/results.aspx?qu=tv%C3%A1%C5%99&ex=1#ai:MP |mt:2| Klipart Potřesení rukama (snímek /8) [cit ]. Dostupný pod licencí Microsoft Office na WWW: cz/images/results.aspx?qu=pod%C3%A1n%C3%AD+ruky&ex=1#ai:MP |mt:2| Klipart Tvář (snímek /9) [cit ]. Dostupný pod licencí Microsoft Office na WWW: cz/images/results.aspx?qu=tv%C3%A1%C5%99&ex=1#ai:MP |mt:2| Klipart Řev (snímek /10) [cit ]. Dostupný pod licencí Microsoft Office na WWW: cz/images/results.aspx?qu=%C5%99ev&ex=1#ai:MP | Klipart Koncentrace (snímek /11) [cit ]. Dostupný pod licencí Microsoft Office na WWW: cz/images/results.aspx?qu=koncentrace#ai:MP |mt:2| Klipart Dívky ležící do kruhu na trávníku (snímek /12) [cit ]. Dostupný pod licencí Microsoft Office na WWW: cz/images/results.aspx?qu=peoples&ex=1#ai:MP |mt:2|

Děkuji za pozornost