Chování spotřebitele Zákazníci, trhy, segmentace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chování spotřebitele Zákazníci, návštěvníci, trhy, segmentace.
Advertisements

Chování spotřebitele Zákazníci, trhy, segmentace.
Marketing obchodu. Obsah 1. Specifika ceny v obchodní firmě 2. Metody tvorby ceny 3. Rozhodování o ceně, cenová strategie 4. Další možnosti práce s cenou.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Marketing. nástroje marketingu mix 5P product – produkt product – produkt price – cena (prodej) price – cena (prodej) place – distribuce (pozice) place.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Marketingové informace a marketingový výzkum. Marketingový informační systém sběr informací třídění informací analyzování informací distribuce informací.
Produkt Zavádění nového produktu na trh. Životní cyklus produktu Zavádění Růst Vrchol Pokles.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Akvizice Získání nového výrobku koupí patentu nebo celé firmy Analýza ABC Rozděluje výrobky do tří skupin, podle toho jak se podílejí na obratu firmy.
Sociální začleňování seniorů - výzkumné podněty pro praxi TD Vybrané aspekty péče o seniory z hlediska sociálního začleňování podpořeno z programu.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Proces rozhodování kupujícího Fáze procesu rozhodování 1. poznání problému 2. hledání informací 3. zhodnocení alternativ 4. rozhodnutí o nákupu 5. vyhodnocení.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
ARTS MARKETING Marketing umění a kulturního dědictví Ing. Radka Johnová, Ph.D.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Rozhodování. Podle typu rozhodovacího problému  za jistoty  za rizika (nejistoty)  za neurčitosti Kdo bude řešit  Skupina  Jednotlivec.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
Marketing obchodní firmy. Obsah 1. Volba lokality 2. Volba vhodných forem prodeje 3. Analýza chování zákazníka ve vztahu k prodejně.
Vítejte na Základech marketingu Vítejte na Základech marketingu.
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
Dopravní modely v SUMP Jitka Ondráčková
2 Marketingové koncepce
Obchod, trh Základy hospodaření.
Analýza merchandisingu a nákupní atmosféry vybrané obchodní jednotky
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Zavádění nového produktu na trh
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Řízení vztahů se zákazníky ve vybraném podnikatelském subjektu v oblasti.
Marketingové nástroje
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Společenská odpovědnost ve školství
Situační analýzy prostředí – v konečném sestavení SWOT
Základní formy prodeje
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Základní informace o poskytovateli
Cena (druhy, změny) Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu.
GENDER.
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
CENA.
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
Zákazníci, návštěvníci, trhy, segmentace
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
Digitální učební materiál
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
Andragogika Vzdělávání.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Zlata Houšková, Vít Richter
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Lidská společnost a je obnovovaná sexuální reprodukcí
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
MARKETING V CESTOVNÍM RUCHU
Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ
Sociologické aspekty ochrany spotřebitele
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Marketing a management 2. ročník
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Organizace práce na prodejně
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Transkript prezentace:

Chování spotřebitele Zákazníci, trhy, segmentace

Vlivy působící na rozhodování zákazníků7 „O“ (7 otázek) 1.Kdo jsou zákazníci – Occupants 2.Co na trhu vyhledávají – Objects 3.Proč, za jakým účelem – Objectives 4.Kdo všechno se podílí na tomto procesu – Organizations 5.Jak probíhají transakce a operace na trhu – Operations 6.Kdy, při jaké příležitosti (stimuly) – Occasions 7.Kde je odbytiště, kde se nakupuje – Outlets

Faktory ovlivňující chování zákazníka Marketingové nástroje  Produkt  Cena  Distribuce (čas + místo)  Marketingová komunikace Ostatní podněty  Okolí zákazníka  Technologie  Politické faktory  Kulturní faktory  Makroprostředí

Vnější vztahy Národohospodářský vývoj země Vnější faktory působící jednosměrně na instituci Vnější faktory působící vzájemně TRH

Faktory Kulturní Sociální Osobní Psychologické

Kulturní faktory Kultura Subkultura  Národnost  Náboženství  Rasa  Geograficky Společenské vrstvy  Nejvyšší  Horní  Vyšší střední  Střední (nižší střední)  Dělnická  Dolní  Nejnižší

Sociální faktory Referenční skupiny Členské skupiny  Primární členské skupiny Rodina  Sekundární členské skupiny Aspirační skupiny Nežádoucí skupiny Skupinový vliv Vůdce mínění

Rodina Faktor  Kulturní  Sociální  Osobní Primární referenční skupina Dominance  Muž  Žena  Bez dominance  Zprostředkovaná dominance dětí Kupní síla mladistvých

Další sociální faktory Role Statusy

Osobní faktory Věk Životní cyklus Životní styl  VALS Values + Lifestyles stypes.shtml  AIO Activities, Interests, Opinions Povolání Ekonomické podmínky Osobnost a sebeuvědomění

Etapy životního cyklu Singles Život v páru Plné hnízdo  1. malé děti  2. školní děti  3. dospělé děti Prázdné hnízdo  1. pracují  2. v důchodu Osamělí  1. pracují  2. v důchodu Odlišnosti Třígenerační domácnost Starší orientovaní na potřeby vnoučat Samoživitel(ka) Celoživotní singles Bezdětné páry 4% menšina

Životní styly Konzervativní = belonging = tradicionalisté Avantgardisté = dosahovatelé = achievers

Psychologické faktory Motivace  Maslow, Herzberg, Freud Vnímání  Selektivní pozornost  Selektivní zkreslení  Selektivní zapamatování Učení  Pohnutky a podněty  Zobecnění a rozlišování Mínění a postoje

Kupní role Iniciátor Ovlivňovatel Rozhodovatel Kupující Uživatel

Assaelův model kupního chování zaujetí při výběru ► rozdíly mezi produkty ▼ vysokénízké velké, zákazník rozlišuje komplexní kupní chování chování hledající rozmanitost malé nebo je zákazník není s to rozlišit disonančně redukční chování stereotypní, zvykové chování

Modely rozhodování spotřebitele Extenzívní řešení problému Limitované řešení problému Rutinní odezva Ekonomický pohled Kognitivní pohled Pasivní pohled Emocionální pohled Sociologický přístup Psychologický behaviorální přístup

Zkoumání rozhodování zákazníka Introspektivní Retrospektivní Prospektivní Preskriptivní

Etapy kupního procesu Identifikace problému – vjem potřeby Sběr informací  Osobní zdroje  Zkušenostní zdroje  Veřejné zdroje  Komerční zdroje Hodnocení alternativ Rozhodnutí o koupi Chování po koupi

Hodnocení alternativ Kompenzační strategie  Model očekávané hodnoty (prostý, vážený)  Model ideálního produktu (prostý, vážený) Eliminační strategie  Konjunktivní model  Disjunktivní model  Lexikografický model

Modifikace produktu Skutečná modifikace Psychologické modifikace  Psychologické přemístění (změna mínění o značce)  Konkurenční sesazení (změna mínění o konkurenčních značkách)  Modifikace přikládaného významu (změna významu užitných vlastností)  Zdůraznění opomíjených vlastností  Modifikace zákazníkova ideálního produktu (změna ideální představy spotřebitele)

Kupní rozhodnutí Kupní záměr  Co? Značka, typ  Kde? Obchodník  Kolik? Množství  Kdy?  Jak? Způsob placení… Stanovisko ostatních Neočekávané situační faktory

Používání produktu Ponechá si ho  K původnímu účelu  K jinému účelu  Uloží Zbaví se ho dočasně  Půjčí  Pronajme Zbaví se ho trvale  Daruje  Vymění  Prodá  Vyhodí

Chování firemních zákazníků

Specifika profesionálních trhů Méně zákazníků Větší zákazníci (monopson) Znalost produktu, profesionální zákazníci, komplexní rozhodování Úzké dodavatelsko-odběratelské vztahy Geografická koncentrace zákazníků Závislost poptávky (odvozená, nepružná, kolísavá poptávka) Přímé nákupy Reciprocita

Kupní situace Přímý opakovaný nákup Modifikovaný opakovaný nákup První nebo nový nákup  Podmínky (just-in-time)

Role na firemních trzích Iniciátoři Uživatelé Ovlivňovatelé Rozhodovatelé Schvalovatelé Nákupčí Strážci

Faktory ovlivňující kupní chování na firemních trzích (1) Prostředí  Úroveň poptávky  Ekonomická situace  Úrokové míry  Technologické změny  Politické vlivy  Legislativní vlivy  Konkurence  Sociální zodpovědnost Organizace  Cíle  Politika  Procesy  Organizační struktura  Systémy

Faktory ovlivňující kupní chování na firemních trzích (2) Interpersonální  Zájem  Autorita  Postavení  Sympatie  Přesvědčivost Individuální  Věk  Příjem  Vzdělání  Pracovní zařazení  Osobnost  Postoj k riziku  Kultura

Kupní proces Zjištění problému Údaje o potřebě Specifikace produktu Hledání dodavatele Posouzení nabídek Výběr dodavatele Objednávka, kontrakt Zhodnocení Hodnocení  Cena  Kvalita  Reputace dodavatele  Spolehlivost produktu  Doprovodné služby  Pružnost dodavatele

Segmentace

Cílený marketing Segmentace trhu  Identifikace segmentačních proměnných  Specifikace charakteristických rysů tržních segmentů Tržní cílení  Hodnocení přitažlivosti jednotlivých segmentů  Volba cílových segmentů Tržní umísťování  Stanovení umísťovacích strategií pro cílové segmenty  Vypracování a implementování komunikační umísťovací koncepce

Segmentace zákazníků Segmentem rozumíme dostatečně velkou jasně identifikovatelnou skupinu zákazníků.

Úrovně segmentace Hromadný marketing Segmentový marketing Výklenkový marketing Individuální marketing Lokální marketing

Typy segmentace Homogenní preference Difuzní preference Shlukové preference

Postup při segmentaci trhu Průzkum trhu Analýza Profilování  Štěpení trhu

Geografická segmentace Oblast Počet obyvatel Charakter oblastí Podnebí

Demografická segmentace Pohlaví Věk Vzdělání Příjem Zaměstnání Životní cyklus rodiny, velikost rodiny (Náboženství, národnost, společenská vrstva…)

Psychografická segmentace Společenské vrstvy Životní styl Osobnostní charakteristiky

Segmentace podle chování zákazníka Příležitost Loajalita Připravenost Postoje

Segmentace firem a organizací Velikost Místo Obor činnosti Zdroje

Subjektivní proměnné Zájmy a preference majitele Osobní vztahy

Výhody segmentace Pravidla segmentace Velikost Měřitelnost Dostupnost

Děkuji Vám za pozornost Celý text najdete na Odkaz: Přednášky pro VŠE a FF UK Nebo přes stránky zaměstnanců © Radka Johnová, 2011