Chování spotřebitele Zákazníci, trhy, segmentace
Vlivy působící na rozhodování zákazníků7 „O“ (7 otázek) 1.Kdo jsou zákazníci – Occupants 2.Co na trhu vyhledávají – Objects 3.Proč, za jakým účelem – Objectives 4.Kdo všechno se podílí na tomto procesu – Organizations 5.Jak probíhají transakce a operace na trhu – Operations 6.Kdy, při jaké příležitosti (stimuly) – Occasions 7.Kde je odbytiště, kde se nakupuje – Outlets
Faktory ovlivňující chování zákazníka Marketingové nástroje Produkt Cena Distribuce (čas + místo) Marketingová komunikace Ostatní podněty Okolí zákazníka Technologie Politické faktory Kulturní faktory Makroprostředí
Vnější vztahy Národohospodářský vývoj země Vnější faktory působící jednosměrně na instituci Vnější faktory působící vzájemně TRH
Faktory Kulturní Sociální Osobní Psychologické
Kulturní faktory Kultura Subkultura Národnost Náboženství Rasa Geograficky Společenské vrstvy Nejvyšší Horní Vyšší střední Střední (nižší střední) Dělnická Dolní Nejnižší
Sociální faktory Referenční skupiny Členské skupiny Primární členské skupiny Rodina Sekundární členské skupiny Aspirační skupiny Nežádoucí skupiny Skupinový vliv Vůdce mínění
Rodina Faktor Kulturní Sociální Osobní Primární referenční skupina Dominance Muž Žena Bez dominance Zprostředkovaná dominance dětí Kupní síla mladistvých
Další sociální faktory Role Statusy
Osobní faktory Věk Životní cyklus Životní styl VALS Values + Lifestyles stypes.shtml AIO Activities, Interests, Opinions Povolání Ekonomické podmínky Osobnost a sebeuvědomění
Etapy životního cyklu Singles Život v páru Plné hnízdo 1. malé děti 2. školní děti 3. dospělé děti Prázdné hnízdo 1. pracují 2. v důchodu Osamělí 1. pracují 2. v důchodu Odlišnosti Třígenerační domácnost Starší orientovaní na potřeby vnoučat Samoživitel(ka) Celoživotní singles Bezdětné páry 4% menšina
Životní styly Konzervativní = belonging = tradicionalisté Avantgardisté = dosahovatelé = achievers
Psychologické faktory Motivace Maslow, Herzberg, Freud Vnímání Selektivní pozornost Selektivní zkreslení Selektivní zapamatování Učení Pohnutky a podněty Zobecnění a rozlišování Mínění a postoje
Kupní role Iniciátor Ovlivňovatel Rozhodovatel Kupující Uživatel
Assaelův model kupního chování zaujetí při výběru ► rozdíly mezi produkty ▼ vysokénízké velké, zákazník rozlišuje komplexní kupní chování chování hledající rozmanitost malé nebo je zákazník není s to rozlišit disonančně redukční chování stereotypní, zvykové chování
Modely rozhodování spotřebitele Extenzívní řešení problému Limitované řešení problému Rutinní odezva Ekonomický pohled Kognitivní pohled Pasivní pohled Emocionální pohled Sociologický přístup Psychologický behaviorální přístup
Zkoumání rozhodování zákazníka Introspektivní Retrospektivní Prospektivní Preskriptivní
Etapy kupního procesu Identifikace problému – vjem potřeby Sběr informací Osobní zdroje Zkušenostní zdroje Veřejné zdroje Komerční zdroje Hodnocení alternativ Rozhodnutí o koupi Chování po koupi
Hodnocení alternativ Kompenzační strategie Model očekávané hodnoty (prostý, vážený) Model ideálního produktu (prostý, vážený) Eliminační strategie Konjunktivní model Disjunktivní model Lexikografický model
Modifikace produktu Skutečná modifikace Psychologické modifikace Psychologické přemístění (změna mínění o značce) Konkurenční sesazení (změna mínění o konkurenčních značkách) Modifikace přikládaného významu (změna významu užitných vlastností) Zdůraznění opomíjených vlastností Modifikace zákazníkova ideálního produktu (změna ideální představy spotřebitele)
Kupní rozhodnutí Kupní záměr Co? Značka, typ Kde? Obchodník Kolik? Množství Kdy? Jak? Způsob placení… Stanovisko ostatních Neočekávané situační faktory
Používání produktu Ponechá si ho K původnímu účelu K jinému účelu Uloží Zbaví se ho dočasně Půjčí Pronajme Zbaví se ho trvale Daruje Vymění Prodá Vyhodí
Chování firemních zákazníků
Specifika profesionálních trhů Méně zákazníků Větší zákazníci (monopson) Znalost produktu, profesionální zákazníci, komplexní rozhodování Úzké dodavatelsko-odběratelské vztahy Geografická koncentrace zákazníků Závislost poptávky (odvozená, nepružná, kolísavá poptávka) Přímé nákupy Reciprocita
Kupní situace Přímý opakovaný nákup Modifikovaný opakovaný nákup První nebo nový nákup Podmínky (just-in-time)
Role na firemních trzích Iniciátoři Uživatelé Ovlivňovatelé Rozhodovatelé Schvalovatelé Nákupčí Strážci
Faktory ovlivňující kupní chování na firemních trzích (1) Prostředí Úroveň poptávky Ekonomická situace Úrokové míry Technologické změny Politické vlivy Legislativní vlivy Konkurence Sociální zodpovědnost Organizace Cíle Politika Procesy Organizační struktura Systémy
Faktory ovlivňující kupní chování na firemních trzích (2) Interpersonální Zájem Autorita Postavení Sympatie Přesvědčivost Individuální Věk Příjem Vzdělání Pracovní zařazení Osobnost Postoj k riziku Kultura
Kupní proces Zjištění problému Údaje o potřebě Specifikace produktu Hledání dodavatele Posouzení nabídek Výběr dodavatele Objednávka, kontrakt Zhodnocení Hodnocení Cena Kvalita Reputace dodavatele Spolehlivost produktu Doprovodné služby Pružnost dodavatele
Segmentace
Cílený marketing Segmentace trhu Identifikace segmentačních proměnných Specifikace charakteristických rysů tržních segmentů Tržní cílení Hodnocení přitažlivosti jednotlivých segmentů Volba cílových segmentů Tržní umísťování Stanovení umísťovacích strategií pro cílové segmenty Vypracování a implementování komunikační umísťovací koncepce
Segmentace zákazníků Segmentem rozumíme dostatečně velkou jasně identifikovatelnou skupinu zákazníků.
Úrovně segmentace Hromadný marketing Segmentový marketing Výklenkový marketing Individuální marketing Lokální marketing
Typy segmentace Homogenní preference Difuzní preference Shlukové preference
Postup při segmentaci trhu Průzkum trhu Analýza Profilování Štěpení trhu
Geografická segmentace Oblast Počet obyvatel Charakter oblastí Podnebí
Demografická segmentace Pohlaví Věk Vzdělání Příjem Zaměstnání Životní cyklus rodiny, velikost rodiny (Náboženství, národnost, společenská vrstva…)
Psychografická segmentace Společenské vrstvy Životní styl Osobnostní charakteristiky
Segmentace podle chování zákazníka Příležitost Loajalita Připravenost Postoje
Segmentace firem a organizací Velikost Místo Obor činnosti Zdroje
Subjektivní proměnné Zájmy a preference majitele Osobní vztahy
Výhody segmentace Pravidla segmentace Velikost Měřitelnost Dostupnost
Děkuji Vám za pozornost Celý text najdete na Odkaz: Přednášky pro VŠE a FF UK Nebo přes stránky zaměstnanců © Radka Johnová, 2011