Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. KISK FF MU Brno Seminář Olomouc, 4. listopad 2015 Knihovníci a tajemství kurikula aneb RVP, KK a ŠVP.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

PT – obecná charakteristika
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Nové možnosti v gymnaziálním vzdělávání Martin Mach.
Systém kurikulárních dokumentů
Vzdělávání a jeho kategorie
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot Kompetence potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro.
KURIKULÁRNÍ REFORMA RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY et al.
Živá historie konference Informační gramotnost – témata, trendy, inspirace Adéla Dilhofová Jiří Zounek.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Taneční a pohybová výchova
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
NÁRODNÍ INSTITUT PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
Výzkumný ústav pedagogický v Praze PhDr. Jaroslav Jeřábek, CSc. Rámcové vzdělávací programy jako cesta zkvalitňování vzdělávání v ČR.
Vzdělávání žáků s mentálním postižením
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Průřezová témata.
Průřezová témata klíčových kompetencí
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
aktuální problémy současného světa
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
Prioritní osa 4 Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu vzdělávání jednání Řídicího výboru Operačního programu Výzkum,
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Školní kurikulum Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program.
SETKÁNÍ PRACOVNÍCH SKUPIN MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
PRAKTICKÁ PODPORA ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVY S VYUŽITÍM AUDIOVIZUÁLNÍCH PROSTŘEDKŮ reg.číslo:CZ.1.07/1.1.00/ Člověk v tísni o.p.s. vzdělávací program.
Setkání expertní skupiny v rámci partnerské sítě TTnet Téma - polytechnické vzdělávání Ing. Tomáš CIMBÁLNÍK Mgr. Petr Paníček Praha,
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Pracovní skupiny: Předškolní vzdělávání Čtenářská gramotnost Matematická gramotnost Inkluzivní vzdělávání.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Trhové Sviny CZ /0.0/0.0/15_005/
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Přeštice.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje Analýzy potřeb pro KAP Olomouc, RNDr. Bronislava Vláčilová Věcná manažerka KAP Krajský.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Jihomoravského kraje Základní informace o spolupráci KAP a MAP Martin Majcík 1.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
Minikonference Gymnázium Brno - Řečkovice 17.červen 2010
Vít Richter (využití podkladů kol. P. Mazáčové a L. Nivnické)
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Návrhy na Individuální projekty ostatní v rámci OP VK v gesci odboru předškolního, základního a základního.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Konflikt, koření života
Teorie a metodika výchovy seminář 1
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Polytechnické vzdělávání v praxi
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Mgr. Zuzana Šalamounová, Ph.D.
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Š A B L O N Y II.
Transkript prezentace:

Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. KISK FF MU Brno Seminář Olomouc, 4. listopad 2015 Knihovníci a tajemství kurikula aneb RVP, KK a ŠVP

Reality show českého školství Školství na křižovatce Jeden čehý, druhý hot Hledání východisek  MŠMT - Strategie vzdělávání  Kampaň Česko mluví o vzdělávání (2013)  NOVĚ Strategie digitálního vzdělávání – vzdelavani-do-roku

„Výpisky“ ze strategických dokumentů Akcent potřeby celoživotního učení Vzdělávání se přesunuje mimo školní lavice, do neformálního prostředí ICT samozřejmou součástí vzdělávání Co z toho plyne pro knihovníky? Obrovská VÝZVA A ŠANCE! 3

Odkud začít? Strategie knihovny v oblasti (informačního) vzdělávání Komunikace knihovny s vedením školy – otevřenost, vstřícnost, respekt Kvalitní argumentace pro vzdělávání žáků MŠ, ZŠ i SŠ v knihovně – moderní technologie, zajímavá a lákavá témata (která se nevejdou do běžné výuky nebo je učitel nemá v portfoliu svých témat ), nabídka vzdělávání „jinak“ 4

Jak pokračovat? Knihovník – lektor se dobře vyzná v kurikulárních dokumentech Dříve – jednotné osnovy pro daný stupeň vzdělávání Dnes – rámcové vzdělávací programy jako „oplocení“ školních učebních plánů – dřívějších osnov Klíčový dokument současné školy – Školní vzdělávací program – na míru škole, žákům, prostředí, místu, učitelům… 5

Kurikulární dokumenty v systému vzdělávání ČR 6

Národní ústav pro vzdělávání a RVP ZV programy/rvp-pro-zakladni-vzdelavani programy/rvp-pro-zakladni-vzdelavani 7

Rámcové vzdělávací programy 8

RVP a ŠVP - základní pojmy 9 Vzdělávací OBSAH = učivo + očekávané výstupy z něho (dřívější podrobné osnovy) Vzdělávací OBLAST = šířeji pojaté téma, skupina „kognitivně blízkých“ oborů  Př.: Člověk a společnost Vzdělávací OBOR = předmět (příp. skupina předmětů)  Příklad pro vzdělávací oblast Člověk a společnost: Dějepis, Výchova k občanství, integrované obory

RVP a ŠVP - základní pojmy 10 INTEGRACE vzdělávacího obsahu  Propojení vzdělávacího obsahu na úrovni témat, tematických okruhů, případně vzdělávacích oborů oblastí Očekávané výstupy  Stěžejní část vzdělávacího obsahu všech vzdělávacích oborů  Ověřitelné, měřitelné, mají činnostní povahu, využitelné v běžném životě  Vymezují úroveň, které mají všichni žáci dosáhnout prostřednictvím učiva

RVP a ŠVP - základní pojmy 11 Průřezová témata / PT  Reprezentují v RVP aktuální okruhy problémů současného i budoucího světa  Povinná součást základního i středního vzdělávání  Pomáhají rozvíjet osobnost žáka v oblasti postojů a hodnot

Přehled průřezových témat 12 RVP ZV Osobnostní a sociální výchova Výchova demokratického občana Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Multikulturní výchova Environmentální výchova Mediální výchova RVP G Osobnostní a sociální výchova Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Multikulturní výchova Environmentální výchova Mediální výchova

Průřezová témata RVP – jak na ně 13

Průřezová témata - jak na ně 14

Přesah RVP do konkrétního ŠVP 15 Škola rozčlení obsah vzdělávacího oboru RVP do vyučovacích předmětů a rozpracuje, případně doplní v učebních osnovách ŠVP podle potřeb, zájmů, zaměření a nadání žáků tak, aby bylo zaručené směřování k rozvoji klíčových kompetencí. Jeden vzdělávací obor = jeden nebo více vyučovacích předmětů, případně může vyučovací předmět vzniknout integrací vzdělávacího obsahu více vzdělávacích oborů (integrovaný vyučovací předmět) např. RVP ZV umožňuje propojení (integraci) vzdělávacího obsahu do ŠVP.

Od RVP k ŠVP 16 Vzdělávací oblasti ve vzdělávacím obsahu RVP ZV

Klíčové kompetence 17 Co je to? Proč jsou součástí reformy? Pro předškolní vzdělávání Pro základní vzdělávání Pro gymnázia Pro střední odborné školy Pro základní umělecké školy… Podrobné informace o klíčových kompetencích ve vzdělávání na základních školách a gymnáziích podle RVP  kompetence kompetence

Klíčové kompetence 18 KLÍČOVÉ KOMPETENCE (dovednosti) integrované schopnosti a dovednosti uplatňované v profesním i osobním životě nejsou striktně vázány na jednotlivý obsah učiva v kurikulárních dokumentech, jsou součástí obecného základu vzdělání jedince v informační společnosti:  komunikativní dovednosti, včetně znalosti cizích jazyků; personální a interpersonální dovednosti;  schopnost řešit problémy a problémové situace;  schopnost využívat při řešení problémů matematických postupů;  schopnost využívat informační technologie, pracovat s informacemi

Klíčové kompetence – příklady 19 Základní vzdělávání  Kompetence k učení  Kompetence k řešení problémů  Kompetence komunikativní  Kompetence sociální a personální  Kompetence občanské  Kompetence pracovní Gymnaziální vzdělávání  Kompetence k učení  Kompetence k řešení problémů  Kompetence komunikativní  Kompetence sociální a personální  Kompetence občanská  Kompetence k podnikavosti

Klíčové kompetence 20

Další zastávka na cestě za vzděláváním v knihovnách – ŠVP Školní vzdělávací program (ŠVP)  stěžejní vzdělávací dokument každé školy  dokument otevírající dveře partnerství školy a knihovny  může obsahovat implementaci spolupráce školy s knihovnou do vzdělávacího obsahu školy, pokud je splněno 5 P = příklad dobré praxe, potřebnost, partnerství v přípravě, pravidelnost, perspektiva 21

Jak přenést obsah ŠVP do vzdělávání v knihovně? Jde to! Průřezová témata ŠVP Vybrané oblasti jednotlivých předmětových učebních plánů Metody aktivní výuky - prostředí knihovny si o to říká 22

Témata šitá knihovníkům na míru 23

Příklady témat, která jsou doménou knihovníků Široce pojatá práce s informacemi  Elektronické informační zdroje  Cesta vyhledávání informací  Hodnocení informací a zdrojů Kritická práce s textem založená na kritickém čtení Dílny čtení Dílny psaní Bezpečný pohyb na internetu Sociální sítě Nové technologie ve vzdělávání – čtečky, tablety Čtenářská gramotnost, mediální gramotnost, dokumentová gramotnost 24

Témata a znalost kurikulárních dokumentů však nestačí… Co vím o třídě, která má přijít na lekci? Co vím o klimatu školy? Znám zaměření školy a priority v ŠVP? Komunikoval/a jsem předem s učitelem dané třídy? Jaký je? Znám učitelovy záměry pro to, že s třídou přišel? Vím, jak metodicky s danou třídou pracovat? Znám cíl, kterého má být prostřednictvím lekce v naší knihovně dosaženo? 25

Knihovníci, máte vše ve svých rukou! Základní podmínkou úspěchu je vaše angažovanost a vzájemná optimální komunikace vás knihovníků s konkrétním učitelem, do jehož výuky bude informační vzdělávání v knihovně začleněno 26

Kde má knihovník-lektor navrch? 27

Existují však určitá lektorská „ALE“ 28

Dobrý knihovník–lektor Má  Znalosti témat informačního vzdělávání  Dovednosti témata přizpůsobit potřebám cílové skupiny  Vnímavý přístup k dětem a dospívajícím  Schopnost efektivně pedagogicky vést vzdělávací lekce  Participaci na životě školy (podíl na dílčích školních aktivitách)  Zájem o profesní růst a rozvoj 29

Kam jít na radu? Kdo (na)učí knihovníky „lektořině“? Masarykova univerzita Brno Kabinet informačních studií a knihovnictví FF (KISK)  Studentské projekty – např. Knihovna Na Křižovatce

Projekt CEINVE (skončil 2015) Na portálu  Část portálu určena pro knihovníky a jejich vzdělávání  Nabídka témat a oblastí  Karty lekcí  Metodika lekcí  Nabídka komplexního poradenství při přípravě lekcí vzdělávání v knihovnách pro všechny věkové kategorie dětí 31

Inspirace v on-line prostředí 32

33

Inspirace v on-line prostředí 34

Inspirace v on-line prostředí 35

Kdy se vzdělávání v knihovnách daří Škola – knihovna – víme o sobě navzájem Strategie knihovny – služby šité školám na míru Vhodná vzdělávací témata – průzkum ve spolupráci se školou Využívání nových ICT při vzdělávání v knihovnách Kvalitně propracovaná metodika vedení lekcí Provázanost témat lekcí i metod vzdělávání s běžným životem, s bezprostřední praxí žáků a studentů 36

Milí knihovníci, vězte, že … školy vás potřebují! Tak se jim ozvěte!!! Vyjděte jim vstříc!!! … a dejte jim o svých kvalitách vědět!!! 37

Pavlína Mazáčová kisk.phil.muni.cz Děkuji vám za pozornost