Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)"— Transkript prezentace:

1 Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

2 MIEK1 – Příklady Vyjmenujte rozdíly mezi těmito tržními strukturami: dokonalou konkurencí a úplným monopolem.  Pokuste se na základě těchto odlišností vysvětlit, proč monopolní firma bude cenovým tvůrcem, zatímco dokonale konkurenční firma vždy cenovým příjemcem.  Proč je bariéra vstupu do odvětví nezbytná pro udržení monopolního postavení?  Co může být překážkami vstupu do odvětví?

3 MIEK1 – Příklady Poptávková křivka po měsíční produkci monopolního výrobce hodin je dána následující rovnicí: Q = – 100 P. Jestliže MC výroby hodin jsou konstantní a rovny deseti dolarům, kolik hodin vyrobí výrobce maximalizující zisk za měsíc a za jakou cenu je prodá? Jaká by byla produkce a cena hodin, kdyby byly prodávány na dokonale konkurenčním trhu?

4 MIEK1 – Příklady Monopolista se snaží maximalizovat svůj celkový zisk. Může prodat 10 jednotek produkce po 150 Kč nebo 11 jednotek po 140 Kč. Vypočtěte mezní příjem jedenácté prodané jednotky. Ekonomický poradce najímaný špičkovým chirurgem, který má monopol na transplantace žlučníku, tvrdí, že poptávková křivka po transplantacích je lineární. Pro běžný počet operací vykonaných ročně je hodnota koeficientu cenové elasticity poptávky  0,5 . Předpokládejte, že jediným cílem chirurga je maximalizace svého zisku. Jak se má v tomto případě zachovat?

5 MIEK1 – Příklady Může nastat případ, kdy úplný monopol bude ekonomicky ztrátový? Jestliže ano, pokuste se tuto situaci graficky znázornit a vymezte předpoklady, za jakých k tomu může dojít. Pokud ne – objasněte proč. Charakterizujte náklady (ztráty) mrtvé váhy. Jakými způsoby by je šlo snížit? Může mít monopolní tržní struktura i nějaké přednosti? Uveďte příklady.

6 MIEK1 – Příklady Poptávková křivka monopolu má tvar: P = 50 Kč – 0,001 Q. TC = Kč + 10 Q – 0,0002 Q 2 Určete cenu a množství, při kterém monopol maximalizuje celkový zisk. Monopolní výrobce má MC = AC = 5 Kč. Křivka tržní poptávky je dána vztahem: Q = 53 – P. Vypočtěte: a)Objem produkce a cenu, při níž monopol maximalizuje celkový čistý ekonomický zisk b)Objem produkce a cenu „dokonalé konkurence“

7 MIEK1 – Příklady Bilaterální monopol je specifická tržní situace, kdy vedle sebe na trhu existují: a) Dokonalá konkurence a oligopol b) Monopol a monopson c) Monopol a několik malých firem d) Monopson a dokonalá konkurence e) Monopolní konkurence a monopol


Stáhnout ppt "Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)"

Podobné prezentace


Reklamy Google