Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výběr dodavatelů Ivan Gros Výběr dodavatelů patří do oblasti strategického rozhodování při řízení celého logistického řetězce – postupným.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výběr dodavatelů Ivan Gros Výběr dodavatelů patří do oblasti strategického rozhodování při řízení celého logistického řetězce – postupným."— Transkript prezentace:

1 Výběr dodavatelů Ivan Gros ivan.gros@vscht.cz

2 Výběr dodavatelů patří do oblasti strategického rozhodování při řízení celého logistického řetězce – postupným výběrem partnerů proti směru materiálového toku určujeme strukturu logistického systému! Výrobce, distributor - kupující Množina dodavatelů výrobků a služeb Rozhodování o dodavateli

3 Výběr dodavatelů - zásady Využívat co nejširší výběrovou základnu Hodnotit potenciální dodavatele podle více kritérií Určit v organizaci závaznou metodiku výběru dodavatelů Delegovat pravomoci a odpovědnosti v oblasti výběru dodavatelů Zajistit transparentnost procesu rozhodování o výběru dodavatelů

4 Nejčastější kritéria: Fakturovaná cena Hodnotová kritéria: Kritéria výběru dodavatelů Struktura nákladů, očekávaný vývoj cen surovin, které zpracovává Pořizovací cena na příjmu zboží v podniku Platební podmínky, lhůta splatnosti faktury Množstevní rabaty, bonusy

5 Logistická kritéria : Úplnost dodávek v množství a sortimentu Termín vyřízení objednávky, dodací lhůta Rozptyl, rozpětí termínu vyřízení objednávky Pružnost v množství a dodacích termínech Náročnost na obsluhu, manipulaci Vhodnost přepravních a manipulačních obalů, formy dopravy Schopnost JiT dodávky Služby po dodávce Komunikační schopnosti, EDI, Internet Kritéria výběru dodavatelů

6 Kvalitativní kritéria: Úroveň parametrů kvality dodávaných výrobků Držitel norem ISO Výrobní zařízení, jeho stav a systém údržby, počet linek, Systém řízení jakosti Kvalifikace pracovníků Kritéria výběru dodavatelů

7 Kritéria perspektivnosti dodavatele: Výsledky hospodaření a jejich vývoj Podíl na trhu Vlastní výzkum a vývoj Zájem o užší spolupráci Úroveň řízení firmy Zlepšování úrovně podnikových činností (KAIZEN aj.)

8 Rozhodovací tabulka Kritérium Dodavatel D1D1 D2D2 …DnDn K1K1 A 11 A 21 …A 1n K2K2 A 21 A 22 …A 2n …………… KmKm A ml A m2 A mn Kritérium Dodavatel D1D1 D2D2 D3D3 K1K1 Pořizovací náklady 2,52,83,2 K2K2 Provozní náklady 43006400 K3K3 Dodací lhůta231617 K4K4 Produktivita práce 678005400076000 K5K5 Obtížnost obsluhy vyššíprůměrnánízká Nákup vysokotlakého filtru Kritéria výběru dodavatelů -metody

9 Srovnání předností a nevýhod Dodavatel Kritérium D1D1 D2D2 D3D3 K1K1 Pořizovací náklady 110 K2K2 Provozní náklady 100 K3K3 Dodací lhůta 011 K4K4 Produktivita práce 101 K5K5 Obtížnost obsluhy 001 Celkem výhod 323 Dodavatel KritériumD1D1 D2D2 D3D3 K1K1 Pořizovací náklady 2,52,83,2 K2K2 Provozní náklady 43006400 K3K3 Dodací lhůta231617 K4K4 Produktivita práce 67800540007600 0 K5K5 Obtížnost obsluhy vyššíprůměrnánízká Jednoduchá hodnotící škála - vyhovuje (1), nevyhovuje (0) Pro každý číselný ukazatel je třeba stanovit hranici, mez, která umožní přiřazení vyhovuje (1), nevyhovuje (0) K1K1 K2K2 K3K3 K4K4 K5K5 3 (0)(1) 5 (0) (1) 18 (1) (0) 70(1)(0)

10 Hodnocení pomocí relativních hodnot RH Kritérium Dodavatel D1D1 D2D2 D3D3 K1K1 Pořizovací náklady2,5.100/2,5 =100 2,5.100/2,8 = 89,3 2,5.100/3,2 = 78,1 K2K2 Provozní náklady4300.100/4300 = 100 4300.100/6400 = 67,2 4300.100/6400 = 67,2 K3K3 Dodací lhůta16.100/23 = 69.6 16.100/16 = 100 16.100/17 = 94.1 K4K4 Produktivita práce67800.100/76000 = 89.2 54000.100/76000 71.0 76000.100/76000 = 100 K5K5 Obtížnost obsluhyVyšší 30 průměrná 60 nízká 100 Celkem448387,5439,4 RH = Pro ukazatele u nichž nejlepší hodnota je hodnota nejnižší min A ij A ij 100 x RH = Pro ukazatele u nichž nejlepší hodnota je hodnota největší max A ij A ij 100 x

11 Bodové hodnocení UkazatelNevyhovujeVyhovuje máloVyhovuje částečněVyhovuje plně Počet bodů1234 Úroveň ukazateleVelmi dobráDobráNeutrálníPřijatelnáŠpatná 54321 Hodnotící stupniceNevyhovujeVyhovuje málo Vyhovuje částečně Vyhovuje plně Body1234 Pořizovací náklady5 -4 - 53 - 4- 3 Provozní náklady6500 -5500 - 65004500-5500- 4500 Dodací lhůta21 -19 - 2117 -19- 17 Produktivita práce- 5000050000 - 6000060000 - 70000 70000 - Obtížnost obsluhyVysokáPrůměrnáNižšíNízká Příklady hodnotících škál Pro přiřazení bodů je třeba určit u číselných ukazatelů intervaly v nichž ukazatel vyhovuje, vyhovuje málo …

12 Hodnotící stupniceNevyhovujeVyhovuje máloVyhovuje částečně Vyhovuje plně Body1234 Pořizovací náklady5 -4 - 53 - 4- 3 Provozní náklady6500 -5500 - 65004500-5500- 4500 Dodací lhůta21 -19 - 2117 -19- 17 Produktivita práce- 5000050000 - 6000060000 - 7000070000 - Obtížnost obsluhyVysokáPrůměrnáNižšíNízká Kriterium Dodavatel D1D1 D2D2 D3D3 K1K1 Pořizovací náklady443 K2K2 Provozní náklady422 K3K3 Dodací lhůta144 K4K4 Produktivita práce324 K5K5 Obtížnost obsluhy124 Celkem bodů131417 Dodavatel KriteriumD1D1 D2D2 D3D3 K1K1 Pořizovací náklady 2,52,83,2 K2K2 Provozní náklady 43006400 K3K3 Dodací lhůta231617 K4K4 Produktivita práce 67800540007600 0 K5K5 Obtížnost obsluhy vyššíprůměrnánízká Bodové hodnocení

13 Pořadí důležitosti kritérií KritériumHodnotitelPrůměrné pořadí H1H2H3H4H5H6 K1K1 1132131,83 K2K2 3344223,00 K3K3 2213312,17 K4K4 4421543,33 K5K5 5555454,83 KritériaJejich váha v i Body b i D1D1 D2D2 D3D3 bibi v i b i b i v i b i b i v i b i K1K1 54204 315 K3K3 4144164 K2K2 34122626 K4K4 2362448 K5K5 1112244 Celkem134314481749 Vážené bodové hodnocení

14 Vážené relativní hodnoty Kritéria K i Jejich váha v i D1D1 D2D2 D3D3 Relativní hodnoty r i r i v i Relativní hodnoty r i r i v i Relativní hodnoty r i r i v i K1K1 510050089,3446,578,1390,5 K3K3 469,6278,4100400,094.1376,4 K2K2 310030067,2201,667.2201,6 K4K4 289,2178,471,0142,0100200 K5K5 130 6030100 Celkem380,81286,8387,51220,1439,41268,5

15 Grafické znázornění relativního hodnocení dodavatelů Postavení dodavatelů podle relativních hodnot jednotlivých kritérií


Stáhnout ppt "Výběr dodavatelů Ivan Gros Výběr dodavatelů patří do oblasti strategického rozhodování při řízení celého logistického řetězce – postupným."

Podobné prezentace


Reklamy Google