Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Příprava stravy v rodině Snídej sám, obědvej s přítelem a večeři přenechej svému nepříteli. Autorem materiálu je Jitka Fialová, ZŠ Dobříš, Komenského nám.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Příprava stravy v rodině Snídej sám, obědvej s přítelem a večeři přenechej svému nepříteli. Autorem materiálu je Jitka Fialová, ZŠ Dobříš, Komenského nám."— Transkript prezentace:

1 Příprava stravy v rodině Snídej sám, obědvej s přítelem a večeři přenechej svému nepříteli. Autorem materiálu je Jitka Fialová, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz

2 Jaké jsou zásady sestavování jídelníčku v domácnosti  Bílkoviny(proteiny) – slouží jako materiál pro růst a obnovu tkání. Jsou obsaženy v mase, mléce, vejcích a luštěninách.  Sacharidy – jsou hlavním dodavatelem energie. Vyskytují se ve sladkém ovoci, bramborách, obilovinách a luštěninách.  Tuky – jsou nejvydatnějším zdrojem energie. Dodávají tělu vitamíny rozpustné v tucích. Rozdělujeme je na tuky živočišné a rostlinné.

3  Vitamíny – jsou nepostradatelné pro organismus. Jsou to látky ochranné. Jsou rozpustné v tucích (A,D,E,K) a ve vodě (B, C, PP).  Minerály – jsou obsaženy ve všech organismech. K nejdůležitějším patří např. vápník, železo, zinek, fluor, hořčík atd.  Vláknina – je obsažena v rostlinné stravě. Je nezbytná po dobré trávení.  Voda – lidský organismus obsahuje 70 % vody. Člověk vodu neustále přijímá a vydává. Je nezbytné dodržovat pitný režim.

4 Zásady sestavování racionálního jídelníčku  Dbát na zastoupení všech potřebných živin  Vhodně kombinovat potraviny rostlinného i živočišného původu  Dbát na správné rozdělení denních jídel  Stravu přizpůsobit věku, pohlaví i zdravotnímu stavu strávníků  Při přípravě jídel zachovat maximální hygienu  Stravu přizpůsobit ekonomickým (hospodářským) možnostem rodiny  Zajistit pestrost pokrmů a tím zabezpečit přísun všech potřebných živin

5 Sestavení vlastního jídelníčku Sestav si svůj vlastní jídelníček na jeden týden. Vybírej potraviny, které odpovídají zásadám zdravé výživy, ale zároveň ti chutnají. Příklad jídelníčku na 1 den: Snídaně – jogurt + müsli, čaj Přesnídávka – chléb se šunkou, sýrem, banán Oběd – hachová polévka, kuře s rýží, mrkvový salát Svačina - Kefírový nápoj meruňkový, jablko Večeře – ryba s bramborem, okurkový salát

6 Příprava pokrmu Těstovinový salát 1 balení těstovin (např. mušle), 100 g másla, mražená zelenina - s kukuřicí, hráškem a mrkví, 1 mladá cibulka, 150 g jogurtové majonézy, 1 kelímek bílého jogurtu, 200 g kuřecích prsíček, sůl, pepř, popř. různé bylinky na dochucení Postup: Na másle opražíme cibulku, poté přidáme na kostičky nakrájená kuřecí prsíčka, okořeníme a podusíme do měkka a na konec podusíme mraženou zeleninu. Po vychladnutí smícháme s majonézou a jogurtem. Promícháme s uvařenými vychlazenými těstovinami, ochutíme a podáváme za studena.


Stáhnout ppt "Příprava stravy v rodině Snídej sám, obědvej s přítelem a večeři přenechej svému nepříteli. Autorem materiálu je Jitka Fialová, ZŠ Dobříš, Komenského nám."

Podobné prezentace


Reklamy Google