Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilBohuslav Němec
1
3.Marketingové informační systémy
2
Marketingové informační systémy (MIS) jsou orientovány na systematický proces poskytování informací potřebných pro účinné řízení marketingové strategie jejich úkolem je vhodná aplikace výzkumných metodologií, využití existujících zdrojů dat a zpracování informací do podoby, která strategická rozhodování umožňuje
3
3.1 Obsah marketingových informačních systémů informační centrum povaha informace marketingová inteligence
4
3.1.1 Informační centrum nepředstavuje pouze jedno fyzické místo, ale jedná se o souhrn zařízení (počítače) a informací v nich uložených, informací obsažených ve firemních zprávách a materiálech a informací, jejichž nositeli jsou samotní zaměstnanci firmy synonymem pro informační centrum je informační systém charakter : nepřetržitost shromažďování dat
5
Role informačního centra klasifikování roztřídění informací podle jejich obsahu (obor, účel použití, priority) indexování přidělení číselných kódů ke každé informaci uchovávání uložení informací v databázích, které by měly zajistit utajení dat (bezpečnost) a poškození datových souborů viry vyvolávání zajištění přístupnosti informace na vyžádání a v co nejpřehlednějším tvaru
6
3.1.2 Povaha informace Inteligence představuje informaci, která má akční povahu Inteligence je informací použitelnou pro řízení a rozhodování, má pro společnost reálnou hodnotu Inteligence tedy představuje informaci vyššího stupně, jejichž hodnota je z manažerského pohledu vysoká Inteligence má dynamický charakter a mění se v čase
7
3.2 Typy informací terciární : kondenzace - klasifikace a setřídění informací do účelových databází sekundární : reference - publikování již existujících dat v tiskových či elektronických médiích primární : prvotní záznam - shromažďování dat na zakázku Náklady Rychlost sběru dat
8
3.2.1 Primární informace výhody jedná se o původní nezkreslenou informaci může se jednat o informaci komplexní lze ji připravit na míru (přání) zákazníka nevýhody vysoké náklady na shromáždění informace robustní (objemný) charakter informace shromáždění informace je náročné na čas
9
3.2.2 Sekundární informace výhody nižší náklady na získání informace komprese (výtah) dat z primárních informací, výběr nejpodstatnějšího nevýhody nekomplexnost informace nepřesnost dat (zpracování, přenos)
10
3.2.3 Terciární informace výhody klasifikace dat (jejich uspořádání, které umožňuje snadné vyvolání informací podle klíče) kompaktnost dat (soustředění dat do databází) nevýhody možná ztráta detailů subjektivnost daná klasifikací
11
3.3 Původ informací interní : publikované, nepublikované externí : publikované papírová verze (hard) elektronická verze : CD ROM (DVD) - jednorázové platby nebo předplatné (včetně aktualizací) internet – zdarma či s poplatkem za poskytnutí přístupových práv (komerční databáze)
12
Interní nepublikované interní záznamy faktury - struktura prodeje (podle časového hlediska, tuzemský x zahraniční, podle teritorií, podle výrobkového portfolia, podle způsobu distribuce podle segmentu) může být vyjádřena v naturálních jednotkách (ks, kg, l, TJ) nebo v hodnotových jednotkách (Kč, euro) nebo rovněž v absolutním vyjádření (ks, kg, Kč) nebo relativním vyjádření (%) účetní výkazy - struktura nákladů, finanční výsledky zkušenosti řídících pracovníků profil zákazníků struktura rozhodovací jednotky struktura distribuční sítě
13
Interní publikované PR materiály (časopisy pro zákazníky, interní firemní časopisy) výroční zprávy tiskové konference (tiskové zprávy)
14
Externí typy informačních služeb a produktů báze dat o veřejně publikovaných informacích firemní rejstříky a katalogy (EDB, Albertina – firemní monitor, Inform katalog) inzertní katalogy (Edit, Gratis) informace o výrobcích statistické publikace (ČSÚ, SSÚ) tiskové abstrakty a výstřižkové služby (Albertina – monitor tisku) nezakázkové analýzy mktg.výzkumných agentur zpráva o bonitě firem (Coface Intercredit Czechia, @rating, Creditreform) marketingové studie (odvětvové analýzy)
15
Marketingový výzkum je definován jako systematické shromažďování, zaznamenávání a analyzování informací a příležitostí týkajících se marketingu výrobků a služeb 3.4 Marketingový výzkum
16
3.4.1 Typy výzkumu primární výzkum je nositelem původních (originálních) informací sekundární výzkum využívá již existujících zdrojů informací
17
3.4.2 Techniky primárního výzkumu pozorování jsou sledovány jevy a chování respondentů a výsledky jsou zapisovány do pozorovacích formulářů bez kladení dotazů experiment výzkumníci vytvářejí řízené situace, ve kterých jsou měněny měřené faktory a hodnoceny výsledky testů, které identifikují vztah mezi příčinou a následkem šetření (dotazování) tazatelé dotazují respondenty, kteří jsou nositeli informací relevantních pro daný typ výzkumu
18
3.4.3 Metody šetření ústní vysoká návratnost, nejkomplexnější typ šetření, nejnákladnější, nejlepší kontrola určeného výběrového souboru písemné neexistuje kontrola struktury výběrového souboru (anketa), nízká návratnost, nemožnost načasovat otázky v dotazníku telefonické (telemarketing) nejrychlejší dostupnost údajů, omezený rozsah šetření
19
Jiné technické prostředky E- mail je založen na principu direct mailu, respondent dostává dotazník prostřednictvím elektronické pošty, má charakter ankety, aktivita vychází z výzkumné agentury internet má charakter ankety, respondent při návštěvě webovské adresy může odpovědět na dotaz, často spojené s on-line vyplněním, aktivita je na straně respondenta Kromě základních metod šetření je možné použít i jiné technické prostředky pro zjišťování dat :
20
3.4.4 Druhy otázek I OTEVŘENÁ Bez naznačené možnosti odpovědi, (kódování) V čem podle Vás spočívají přednosti značkových počítačů ? Odkud znáte firmu ZEUS ? UZAVŘENÁ Předem nadefinované odpovědi Máte v podniku vyhovující software na plánování projektů ? Jak jste spokojeni se servisem výpočetní techniky ?
21
Druhy otázek II FILTR Třídící otázka, jejíž výsledek určuje strukturu a obsah následujících otázek Máte v úmyslu koupit notebooky ? Kolik jich hodláte zakoupit ? BATERIE Otázka, která kumuluje více podobných otázek Pro jaké účely používáte počítače ? pravidelně příležitostně vůbec ne Korespondence 1 2 3 Databáze 1 2 3 Administrativa 1 2 3 Vedení účetnictví 1 2 3 Prezentace 12 3
22
3.4.5 Speciální výzkumné techniky Skupinová technika (focus group) – kvalitativní technika prováděná na omezeném výběrovém souboru (max do 15 osob), která má za cíl prostřednictvím moderátora vzbudit skupinovou diskusi a formulovat hypotézy pro kvantitativní šetření Omnibus – syndikovaný (multiklientský) druh primárního výzkumu, který soustřeďuje limitovaný počet otázek od více zadavatelů do jednoho dotazníku, může se provádět opakovaně Panel – rovněž syndikovaný výzkum, který zkoumá chování na stále stejné skupině zákazníků, která pravidelně poskytuje informace o nákupu výrobků a služeb (nákupní panel), nebo který poskytuje data o maloobchodním prodeji (panel prodejen)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.