Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Kvalitativní výzkum. 2 Metodologické principy Hledání a utváření hypotéz – nikoliv testování Hledání a utváření hypotéz – nikoliv testování Induktivní.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Kvalitativní výzkum. 2 Metodologické principy Hledání a utváření hypotéz – nikoliv testování Hledání a utváření hypotéz – nikoliv testování Induktivní."— Transkript prezentace:

1 Kvalitativní výzkum

2 2 Metodologické principy Hledání a utváření hypotéz – nikoliv testování Hledání a utváření hypotéz – nikoliv testování Induktivní postupy Induktivní postupy Velké množství informací o malém počtu jedinců Velké množství informací o malém počtu jedinců Neredukuje počet proměnných ani vztahů mezi nimi Neredukuje počet proměnných ani vztahů mezi nimi Upřednostňuje validitu před reliabilitou Upřednostňuje validitu před reliabilitou Odmítá standardizaci Odmítá standardizaci Netrvá na generalizaci Netrvá na generalizaci

3 3 Nestandardizovaný rozhovor Postup podle obecného plánu Postup podle obecného plánu Nejsou stanoveny konkrétní otázky ani jejich pořadí Nejsou stanoveny konkrétní otázky ani jejich pořadí Snaha rozšířit a prohloubit získanou informaci Snaha rozšířit a prohloubit získanou informaci Cílem volné vyjádření pocitů a stanovisek Cílem volné vyjádření pocitů a stanovisek Pečlivý záznam rozhovoru (nesmí narušit atmosféru spontánnosti a důvěry) Pečlivý záznam rozhovoru (nesmí narušit atmosféru spontánnosti a důvěry)

4 4 Typy rozhovoru Individuální rozhovor Individuální rozhovor Skupinový rozhovor Skupinový rozhovor Ohniskové skupiny – focus groups Ohniskové skupiny – focus groups Skupinové rozhovory s experty Skupinové rozhovory s experty

5 5 Individuální rozhovor Informace hlubšího a širšího zaměření Informace hlubšího a širšího zaměření V rozhovoru vedeném tazatelem snese respondent větší zátěž V rozhovoru vedeném tazatelem snese respondent větší zátěž Respondent zčásti rozhoduje o množství a redukci informací Respondent zčásti rozhoduje o množství a redukci informací Dotazování drahé a časově náročné Dotazování drahé a časově náročné Speciálně školení tazatelé Speciálně školení tazatelé

6 6 Skupinový rozhovor – výhody Efektivnější, shromáždí více informací Efektivnější, shromáždí více informací Je pod stálou kontrolou, lze ho objektivně zaznamenat Je pod stálou kontrolou, lze ho objektivně zaznamenat Dochází k interakcím mezi členy skupiny Dochází k interakcím mezi členy skupiny Více podnětů ze skupiny pro respondenta Více podnětů ze skupiny pro respondenta Skupinová dynamika a chování jednotlivců Skupinová dynamika a chování jednotlivců

7 7 Skupinový rozhovor - nevýhody Skupina je vytvořena uměle Skupina je vytvořena uměle Je těžší získat respondenta Je těžší získat respondenta Nežádoucí ovlivňování ve skupině – vůdci mínění, outsideři Nežádoucí ovlivňování ve skupině – vůdci mínění, outsideři Náklady jsou vyšší – vybavení místnosti, technika Náklady jsou vyšší – vybavení místnosti, technika

8 8 Ohniskové skupiny Focus groups Standardizovaná technika Standardizovaná technika Kombinuje skupinový rozhovor s prvky brainstormingu a pozorování Kombinuje skupinový rozhovor s prvky brainstormingu a pozorování Využívá dynamiky malých sociálních skupin Využívá dynamiky malých sociálních skupin

9 9 Dva principy zaměření Pozornost (focus) je zaměřena: 1. Na vymezený segment populace 2. Na relativně úzký okruh problémů

10 10 Sestavování skupin Důraz na homogenitu podle jedné sociální charakteristiky Důraz na homogenitu podle jedné sociální charakteristiky Velikost skupiny 6 –12 osob Velikost skupiny 6 –12 osob Skladba skupiny ovlivní průběh rozhovoru Skladba skupiny ovlivní průběh rozhovoru Několik skupin podle jedné charakteristiky, vhodný jeden moderátor Několik skupin podle jedné charakteristiky, vhodný jeden moderátor

11 11 Podmínky práce se skupinou Optimální doba 90 minut Optimální doba 90 minut 5-6 hlavních otázek 5-6 hlavních otázek Konferenční místnost – členové skupiny musí mít možnost na sebe vidět Konferenční místnost – členové skupiny musí mít možnost na sebe vidět Technické vybavení – audio, videozáznam Technické vybavení – audio, videozáznam Optimálně možnost pro zadavatele sledovat z jiné místnosti (jednocestné sklo) Optimálně možnost pro zadavatele sledovat z jiné místnosti (jednocestné sklo) Materiální vybavení – tabule, flipchart apod. Materiální vybavení – tabule, flipchart apod.

12 12 Role moderátora Navození přátelské atmosféry Navození přátelské atmosféry Pevná organizace práce skupiny, zejména procedurální otázky Pevná organizace práce skupiny, zejména procedurální otázky Nehodnotí prezentované názory či podněty Nehodnotí prezentované názory či podněty Podporuje vzájemný respekt členů skupiny Podporuje vzájemný respekt členů skupiny Povzbuzuje k vyjádření názorů všech, věnuje všem přiměřenou pozornost Povzbuzuje k vyjádření názorů všech, věnuje všem přiměřenou pozornost Usiluje o konzistentní strukturu diskuse Usiluje o konzistentní strukturu diskuse

13 13 Základní pravidla práce skupiny Otevřenost a vyladěnost všech k diskusi Otevřenost a vyladěnost všech k diskusi Každý názor je cenný Každý názor je cenný Nejsou názory správné a nesprávné Nejsou názory správné a nesprávné Vyjádřit jiný názor neznamená kritiku Vyjádřit jiný názor neznamená kritiku V daném okamžiku mluví jen jeden V daném okamžiku mluví jen jeden Prostor k vyjádření mají všichni Prostor k vyjádření mají všichni

14 14 Struktura práce se skupinou Důležité mít přesně vymezený cíl Důležité mít přesně vymezený cíl Připravit konkrétní postup (scénář) Připravit konkrétní postup (scénář) Metody uvolňování a rozvíjení tvořivosti Metody uvolňování a rozvíjení tvořivosti Postup od obecnějšího ke konkrétnějšímu Postup od obecnějšího ke konkrétnějšímu Střídání skupinové diskuse s individuálními vyjádřeními, herní prvky Střídání skupinové diskuse s individuálními vyjádřeními, herní prvky Zapisování námětů a názorů Zapisování námětů a názorů Záznam hlavních bodů diskuse, upřesnění výsledků Záznam hlavních bodů diskuse, upřesnění výsledků Ocenění práce skupiny Ocenění práce skupiny

15 15 Zpráva o výsledcích práce Především kvalitativní poznatky Především kvalitativní poznatky Charakteristika situace z hlediska cíle Charakteristika situace z hlediska cíle Vymezení hlavních otázek, popis scénáře Vymezení hlavních otázek, popis scénáře Metodologické informace Metodologické informace Hlavní zjištění, shrnutí Hlavní zjištění, shrnutí


Stáhnout ppt "Kvalitativní výzkum. 2 Metodologické principy Hledání a utváření hypotéz – nikoliv testování Hledání a utváření hypotéz – nikoliv testování Induktivní."

Podobné prezentace


Reklamy Google