Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zápatí prezentace1 Vyhodnocení současné situace rozvoje cestovního ruchu v regionu soudržnosti Jihovýchod Jihomoravský kraj Doc. RNDr. Jiří Vystoupil,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zápatí prezentace1 Vyhodnocení současné situace rozvoje cestovního ruchu v regionu soudržnosti Jihovýchod Jihomoravský kraj Doc. RNDr. Jiří Vystoupil,"— Transkript prezentace:

1 Zápatí prezentace1 Vyhodnocení současné situace rozvoje cestovního ruchu v regionu soudržnosti Jihovýchod Jihomoravský kraj Doc. RNDr. Jiří Vystoupil, CSc. Ing. Martin Šauer, Ph.D. Ekonomicko-správní fakulta MU Katedra regionální ekonomie a správy

2 www.econ.muni.cz Zápatí prezentace2 Obsah Stručná analýza struktury a vývoje cestovního ruchu v letech 2003 – 2011 Současné silné a slabé stránky rozvoje cestovního ruchu JMK Podpora cestovního ruchu v rámci ROP (2008 – 2011) Priority dalšího rozvoje cestovního ruch v JMK

3 www.econ.muni.cz Zápatí prezentace3 200320042005200620072008200920102011 est. Hlavní město Praha 8 424 33210 666 40411 204 95011 277 67112 200 29112 174 59111 218 20012 121 13313 072 904 Karlovarský kraj 3 783 4063 801 3773 792 1554 325 2814 381 6144 451 0014 189 5544 219 0014 336 348 Královehradecký kraj 3 897 3453 817 2403 862 0543 793 5693 499 5083 386 9513 140 5963 133 9033 082 975 Jihočeský kraj 3 406 6053 649 5313 490 2373 746 7443 127 8342 954 1292 855 9362 712 1352 620 441 Liberecký kraj 2 916 9222 808 1712 741 1342 809 9072 530 5372 433 7462 344 2932 206 4792 193 068 Jihomoravský kraj 2 475 1732 239 4612 321 6282 342 7432 353 5252 299 7632 063 2472 034 7342 055 597 Moravskoslezský kraj 2 434 2492 117 5582 065 2712 055 7042 036 2061 928 7691 851 2571 733 9321 794 882 Středočeský kraj 2 531 8962 597 1352 166 8422 222 5302 064 9211 806 3631 713 5921 688 9861 741 224 Zlínský kraj 2 003 6431 964 1831 827 5991 872 4771 832 7531 682 3141 555 0591 568 0531 545 502 Olomoucký kraj 1 914 0191 778 4831 811 3671 743 5931 687 8851 541 3681 443 0501 416 1401 443 644 Plzeňský kraj 1 664 9661 670 8381 514 1961 560 5261 572 6491 448 9881 428 4911 384 5561 351 842 Pardubický kraj 1 141 5371 183 8811 097 0311 212 0231 159 8791 059 064954 211960 906880 586 Ústecký kraj 1 408 2741 280 0181 265 9121 264 7081 245 7051 126 856977 086876 807926 161 Vysočina 1 340 8831 206 4281 160 1011 220 3211 137 765989 571927 620852 046925 278 ČR celkem 39 343 25040 780 70840 320 47741 447 79740 831 07239 283 47436 662 19236 908 81137 970 452 Celkový počet přenocování v HUZ  Dlouhodobě dochází k poklesu počtu přenocování v HUZ  Klesá také výtěžnost lůžek  Vývoj tempa poklesu je podobný jako v ostatních krajích ČR (bez Prahy)

4 www.econ.muni.cz Vývoj počtu přenocování - celkem Zápatí prezentace4

5 www.econ.muni.cz Vývoj počtu přenocování – zahraniční návštěvníci Zápatí prezentace5

6 www.econ.muni.cz Vývoj počtu přenocování – domácí návštěvníci Zápatí prezentace6

7 www.econ.muni.cz Meziroční index změn v počtu přenocování Návštěvnost byla ekonomickou krizí zasažena velmi silně Pokles způsobil výrazný úbytek přenocování na straně zahraničních návštěvníků Zápatí prezentace7

8 www.econ.muni.cz 200320042005200620072008200920102011 Hlavní město Praha (PHA) PHA Karlovarský kraj (KVK) KVK Královehradecký kraj (HKK) HKK Jihomoravský kraj (JHM) LBK JHMJHCJHM Jihočeský kraj (JHC) JHC JHMLBK JHC Liberecký kraj (LBK) JHMSTCJHM JHC JHMLBK Plzeňský kraj (PLK) STCJHMSTC PLKSTC Středočeský kraj (STC) ULK PLK STCPLK Moravskoslezský kraj (MSK) PLK ULK MSK ULK Ústecký kraj (ULK) MSKZLKMSK ULK MSK Olomoucký kraj (OLK) OLKMSKOLK ZLKOLK ZLK Zlínský kraj (ZLK) ZLKOLKZLK OLKZLK OLK Pardubický kraj (PAK) PAKVYS PAKVYSPAK Vysočina (VYS) VYSPAK VYSPAKVYS ČR celkem Zápatí prezentace8 Zahraniční návštěvníci 200320042005200620072008200920102011 Královehradecký kraj (HKK) HKKJHC HKK Jihočeský kraj (JHC) JHCHKK JHC Liberecký kraj (LBK) MSKSTCLBK Moravskoslezský kraj (MSK) LBKMSK Zlínský kraj (ZLK) STCLBKJHMSTCZLKJHM ZLKJHM Jihomoravský kraj (JHM) JHMZLKSTCZLKJHMZLK JHMZLK Středočeský kraj (STC) ZLKJHMZLKJHMSTC Olomoucký kraj (OLK) OLK PHA Hlavní město Praha (PHA) KVK PHAOLK Karlovarský kraj (KVK) PLK PHAPLKKVK Plzeňský kraj (PLK) VYS PHAPLKPHAPLK Pardubický kraj (PAK) PAK VYS Vysočina (VYS) PHA VYS PAK Ústecký kraj (ULK) ULK ČR celkem Domácí návštěvníci

9 www.econ.muni.cz Struktura zahraniční návštěvnosti Počet přenocování v HUZ Zápatí prezentace9

10 www.econ.muni.cz Průměrný počet přenocování Zápatí prezentace10 Zahraniční návštěvníkDomácí návštěvník

11 www.econ.muni.cz Vývoj počtu přenocování Podíl počtu přenocování (srovnání 2000 a 2010) Zápatí prezentace11 Rozložení výkonů HUZ podle turistických oblastí  TO Brno a okolí zaznamenává úbytek hlavně domácích návštěvníků  Podíl TO Brno a okolí na zahraniční návštěvnosti je 62 %, ten se příliš nemění

12 www.econ.muni.cz Zápatí prezentace12 Vývoj lůžkové kapacity podle kategorie ubytování Struktura lůžkové kapacity HUZ podle kategorie ubytování

13 www.econ.muni.cz Silné stránky rozvoje CR JMK Pestrá nabídka pro rozmanité formy cestovního ruchu UNESCO Folklor + regionální gastronomie Brno Kulturní instituce Rostoucí nabídka ubytovacích a stravovacích kapacit Výběrově roste i kvalita poskytovaných služeb Přibylo několik sportovně rekreačních areálů (Znojmo, Kuřim) Mírný růst lázeňských kapacit propojení fenoménu vinařské turistiky s aktivními formami trávení volného času (např. cykloturistiky – MVS, akce, …) Tvorba kooperativních produktů JM a Dolního Rakouska (Cíle/TOP/ZIELE,..) Existence rezervačního systému Moravia Convention Bureau Kvantitativní růst marketingové podpory (infomateriály, publikace, video, weby, …) Existence CCRJM Dobrá image destinace Zápatí prezentace13

14 www.econ.muni.cz Slabé stránky rozvoje CR JMK Špatný stav řady turistických atraktivit (vodní plochy, památky) Atraktivita veřejných prostor v okolí turistických cílů (např. stav v Brně) Zaměření nabídky pouze na letní sezónu Kvalita poskytovaných služeb Standardy ubytování a servis Kvalita personálu Nabídka jídel Financování TIC Nedostatek vhodných příležitostí ke koupání (akvaparky, koupaliště, přírodní plochy) Obslužnost letiště Brno Chybí infrastruktura pro zážitkovou turistiku Kvalita dopravní infrastruktury (vč. možností parkování) Absence ucelené sítě cyklostezek (vč. značení, vytváření tematických okruhů) Tvorba produktů cestovního ruchu pro konkrétní cílové skupiny návštěvníků Zápatí prezentace14

15 www.econ.muni.cz Slabé stránky rozvoje CR JMK Nedostatek statistických dat (poptávka i nabídka) – absence specificky zaměřených výzkumů Účinnost marketingových aktivit Branding – péče o značku destinace Absence spolupráce soukromých subjektů na společném marketingu destinace Přetrvává nevyjasněná dělba kompetencí mezi krajskou destinační agenturou a oddělením cestovního ruchu Krajského úřadu JMK Struktura financování CCRJM – převažující projektové financování Neexistence fondu pro podporu kongresové turistiky + personální zajištění Moravia Convention Bureau Neexistence funkčních oblastních turistických organizací Spolupráce mezi veřejné, soukromé a neziskové sféry Nízká míra koordinace aktivit mezi jednotlivými aktéry CR Zápatí prezentace15

16 www.econ.muni.cz Podpora cestovního ruchu v rámci ROP k 30.6. 2011 Zápatí prezentace16

17 www.econ.muni.cz Druhová skladba podpory cestovního ruchu z ROP k 31.12. 2011 CelkemJMKVY produkty CR a marketing9,34%9,86%8,47% sportovně-rekreační infrastruktura31,30%32,62%29,07% kulturně-historické památky19,14%21,53%15,08% kultura (muzea, galerie, centra)8,60%6,18%12,70% ubytovací zařízení13,98%15,84%10,82% dopravní infrastruktura1,51%2,40%0,00% rozhledny0,40%0,52%0,19% ZOO5,29%4,64%6,39% cyklo, lyžařské a turistické stezky10,31%6,20%17,28% lázeňství0,13%0,21%0,00% celkem100,00% Zápatí prezentace17

18 www.econ.muni.cz Podpora cestovního ruchu v rámci ROP a IOP Brno Vila Tugendhat156 mil. Kč ZOO75 mil. Kč Přírodovědné exploratorium65 mil. Kč Brněnské podzemí62 mil. Kč Regenerace a rozšíření služeb NKP Špilberk42 mil. Kč Kouzelný svět animace – Muzeum loutek28 mil. Kč Kostnice u sv. Jakuba12,5 mil. Kč Divadelní svět Brno9,5 mil. Kč Propagace JM prostřednictvím videoprojekcí v brněnském podzemí5,7 mil. Kč Brněnské architektonické stezky3,3 mil. Kč Celkem459 mil. Kč Zápatí prezentace18

19 www.econ.muni.cz Podpora cestovního ruchu v rámci ROP a OP EÚS CCRJM Posílení image regionu Jižní Morava a rozvoj informovanosti10,7 mil. Kč Kongresová a incentivní turistika v regionu Jižní Morava10,8 mil. Kč Regionální rezervační systém2,6 mil. Kč ETZ Projekt: EUREGIOtour.net 98,1 tis. € ETZ Projekt: NEWMARKETS270,2 tis. € ETZ Projekt: ZIELE – TOP – CÍLE354,8 tis. € ETZ projekt, Fond malých projektů: Svatojakubská cesta na jižní Moravě23,2 tis. € Zápatí prezentace19

20 www.econ.muni.cz Podpora cestovního ruchu v rámci ROP a OP EÚS CCRJM ETZ projekt: Zažít kraj vína a památek na kole186,1 tis. € Netradiční prostory pro netradiční setkání7,2 mil. Kč Zaujměme NOVĚ zahraniční destinace10,6 mil. Kč Jižní Morava - oblíbená domácí destinace10,7 mil. Kč „Komunikující místo“4,4 mil. Kč Po stopách Liechtensteinů na jižní Moravě a v Dolním Rakousku579,7 tis. € Sklepní uličky vyprávějí příběhy – Chléb a víno 900,6 tis. € Zápatí prezentace20

21 www.econ.muni.cz Podpora cestovního ruchu v rámci ROP JMK Prezentace Jihomoravského kraje doma i v zahraničí 10 mil. Kč Marketingová propagace JMK ve východní Evropě 10 mil. Kč Zažijte jižní Moravu 5 mil. Kč Zápatí prezentace21

22 www.econ.muni.cz Zápatí prezentace22 Priority dalšího rozvoje cestovního ruch Podpora organizace cestovního ruchu (destinační management) Problémy: Dělba kompetencí mezi CCRJM a oddělením cestovního ruchu Partnerství mezi soukromým a veřejným sektorem Absence oblastních destinačních společností Financování TIC Statistika v cestovním ruchu Podpora zlepšování kvality služeb v cestovním ruchu Problémy: Kvalita pracovní síly (komunikační dovednosti, vč. jazykové vybavenosti personálu) Informovanost MSP v CR o vývoji jejich tržního prostředí Standardy ubytování a ostatních služeb - neexistence zákonných norem určování, resp. klasifikace ubytovacích, gastronomických a dalších turistických služeb. Zapojování podnikatelských subjektů do nejrůznějších certifikačních systémů

23 www.econ.muni.cz Priority dalšího rozvoje cestovního ruch Podpora marketingu a produktů cestovního ruchu Kooperace při marketingových aktivitách destinace Absence marketingové strategie (vč. distribuce) Měření a monitoring efektu marketingové komunikace Branding (positioning destinace) Nízký stupeň integrace IT do produktů cestovního ruchu Podpora modernizace a výstavby kvalitní infrastruktury cestovního ruchu Absence nabídky pro trávení volného času v době nepříznivého počasí Atraktivní interpretace přírodních a kulturních hodnot destinace Stále nedostatečná vybavenost území sportovně-rekreační infrastrukturou (vč. zábavných a zážitkových center volného času) Zkvalitnění dopravní dostupnosti destinace i jednotlivých turistických cílů Zápatí prezentace23

24 www.econ.muni.cz Tematické priority Venkovský a vinařský cestovní ruch Kongresový cestovní ruch Kulturně orientovaný cestovní ruch Rekreace u vody Aktivní pohyb v přírodě Rodiny s dětmi Senioři Zápatí prezentace24


Stáhnout ppt "Zápatí prezentace1 Vyhodnocení současné situace rozvoje cestovního ruchu v regionu soudržnosti Jihovýchod Jihomoravský kraj Doc. RNDr. Jiří Vystoupil,"

Podobné prezentace


Reklamy Google