Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zápatí prezentace1 Vyhodnocení současné situace rozvoje cestovního ruchu v regionu soudržnosti Jihovýchod Kraj Vysočina Doc. RNDr. Jiří Vystoupil, CSc.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zápatí prezentace1 Vyhodnocení současné situace rozvoje cestovního ruchu v regionu soudržnosti Jihovýchod Kraj Vysočina Doc. RNDr. Jiří Vystoupil, CSc."— Transkript prezentace:

1 Zápatí prezentace1 Vyhodnocení současné situace rozvoje cestovního ruchu v regionu soudržnosti Jihovýchod Kraj Vysočina Doc. RNDr. Jiří Vystoupil, CSc. Ing. Martin Šauer, Ph.D. Ekonomicko-správní fakulta MU Katedra regionální ekonomie a správy

2 Zápatí prezentace2 Obsah Stručná analýza struktury a vývoje cestovního ruchu v letech 2003 – 2011 Současné silné a slabé stránky rozvoje cestovního ruchu kraje Vysočina Podpora cestovního ruchu v rámci ROP (2008 – 2011) Priority dalšího rozvoje cestovního ruch v kraji Vysočina

3 Zápatí prezentace est. Hlavní město Praha Karlovarský kraj Královehradecký kraj Jihočeský kraj Liberecký kraj Jihomoravský kraj Moravskoslezský kraj Středočeský kraj Zlínský kraj Olomoucký kraj Plzeňský kraj Pardubický kraj Ústecký kraj Vysočina ČR celkem Celkový počet přenocování v HUZ  Dlouhodobě dochází k poklesu počtu přenocování v HUZ, poslední rok sledujeme mírné oživení  Klesá také výtěžnost lůžek, patří k nejnižším v ČR (20 %)  Vývoj tempa poklesu je podobný jako v ostatních krajích ČR (bez Prahy)

4 Vývoj počtu přenocování - celkem Zápatí prezentace4

5 Vývoj počtu přenocování – zahraniční návštěvníci Zápatí prezentace5

6 Vývoj počtu přenocování – domácí návštěvníci Zápatí prezentace6

7 Meziroční index změn v počtu přenocování Návštěvnost byla ekonomickou krizí zasažena velmi silně, hlavně v letech 2009, 2010 Nicméně silný růst v posledním roce Zápatí prezentace7

8 Hlavní město Praha (PHA) PHA Karlovarský kraj (KVK) KVK Královehradecký kraj (HKK) HKK Jihomoravský kraj (JHM) LBK JHMJHCJHM Jihočeský kraj (JHC) JHC JHMLBK JHC Liberecký kraj (LBK) JHMSTCJHM JHC JHMLBK Plzeňský kraj (PLK) STCJHMSTC PLKSTC Středočeský kraj (STC) ULK PLK STCPLK Moravskoslezský kraj (MSK) PLK ULK MSK ULK Ústecký kraj (ULK) MSKZLKMSK ULK MSK Olomoucký kraj (OLK) OLKMSKOLK ZLKOLK ZLK Zlínský kraj (ZLK) ZLKOLKZLK OLKZLK OLK Pardubický kraj (PAK) PAKVYS PAKVYSPAK Vysočina (VYS) VYSPAK VYSPAKVYS ČR celkem Zápatí prezentace8 Zahraniční návštěvníci Královehradecký kraj (HKK) HKKJHC HKK Jihočeský kraj (JHC) JHCHKK JHC Liberecký kraj (LBK) MSKSTCLBK Moravskoslezský kraj (MSK) LBKMSK Zlínský kraj (ZLK) STCLBKJHMSTCZLKJHM ZLKJHM Jihomoravský kraj (JHM) JHMZLKSTCZLKJHMZLK JHMZLK Středočeský kraj (STC) ZLKJHMZLKJHMSTC Olomoucký kraj (OLK) OLK PHA Hlavní město Praha (PHA) KVK PHAOLK Karlovarský kraj (KVK) PLK PHAPLKKVK Plzeňský kraj (PLK) VYS PHAPLKPHAPLK Pardubický kraj (PAK) PAK VYS Vysočina (VYS) PHA VYS PAK Ústecký kraj (ULK) ULK ČR celkem Domácí návštěvníci

9 Struktura zahraniční návštěvnosti Počet přenocování v HUZ Zápatí prezentace9

10 Průměrný počet přenocování Zápatí prezentace10 Zahraniční návštěvníkDomácí návštěvník

11 Zápatí prezentace11 Obec Počet příjezdů hostů z toho ČR Počet přenoc. z toho ČR Sněžné Nové Město na Moravě Třebíč Jihlava Žďár nad Sázavou Tři Studně Počátky Telč Havlíčkův Brod Fryšava pod Žákovou horou TOP 10 středisek cestovního ruchu podle počtu přenocování

12 Zápatí prezentace12 Vývoj počtu HUZ podle kategorie ubytování Struktura počtu HUZ podle kategorie ubytování

13 Silné stránky rozvoje CR - kraj Vysočina Pestrá nabídka pro rozmanité formy cestovního ruchu UNESCO + historická města Hipoturistika a venkovský CR Přírodně orientovaný CR Kulturní instituce Čistá příroda Rostoucí nabídka ubytovacích a stravovacích kapacit Atraktivní síť turistických tras (cyklo, pěší, hipo) Tradiční kulturní akce a jejich podpora Jedinečná témata a osobnosti v rámci ČR (Festival rekordů a kuriozit, Hašek, Santini, Mahler..) Tvorba webových aplikací Kvantitativní růst marketingové podpory (infomateriály, publikace, video, weby, …) Existence destinační společnosti Vysočina Tourism Dobrá spolupráce s TIC Dobrá image destinace Zápatí prezentace13

14 Slabé stránky rozvoje CR - kraj Vysočina Památky – bezbariérový přístup, atraktivní expozice Kvalita vody vybraných vodních ploch Absence lázeňství Nedostatečná kapacita levnějšího a kvalitního ubytování pro větší skupiny návštěvníků Absence ubytování vyššího standardu Špatná dopravní dostupnost hotelů v centru Jihlavy (pro autobusy) Kvalita poskytovaných služeb Standardy ubytování a servis Kvalita personálu Nabídka jídel Absence zařízení pro rozvoj kongresové turistiky Slabá nabídka alternativních aktivit pro případ špatného počasí Nedostatečná úroveň doprovodné infrastruktury cestovního ruchu (odpočívadla, centra služeb pro turisty, sociální zařízení, zařízení pro aktivní trávení volného času..) Kvalita dopravní infrastruktury (vč. možností parkování) Málo typických regionálních produktů (např. gastronomie) Zápatí prezentace14

15 Slabé stránky rozvoje CR - kraj Vysočina Nedostatečná nabídka aktivit pro rodiny s dětmi a pro seniory Absence jednotného rezervačního systému Vysoká míra sezónnosti nabídky Účinnost marketingových aktivit Branding – péče o značku destinace Absence spolupráce soukromých subjektů na společném marketingu destinace Neexistence funkčních oblastních turistických organizací, resp. nízká úroveň spolupráce turistických oblastí při tvorbě turistické nabídky Spolupráce mezi veřejné, soukromé a neziskové sféry Nízká míra koordinace aktivit mezi jednotlivými aktéry CR Financování TIC – fluktuace zaměstnanců Zápatí prezentace15

16 Podpora cestovního ruchu v rámci ROP k Zápatí prezentace16

17 Druhová skladba podpory cestovního ruchu z ROP k CelkemJMKVY produkty CR a marketing9,34%9,86%8,47% sportovně-rekreační infrastruktura31,30%32,62%29,07% kulturně-historické památky19,14%21,53%15,08% kultura (muzea, galerie, centra)8,60%6,18%12,70% ubytovací zařízení13,98%15,84%10,82% dopravní infrastruktura1,51%2,40%0,00% rozhledny0,40%0,52%0,19% ZOO5,29%4,64%6,39% cyklo, lyžařské a turistické stezky10,31%6,20%17,28% lázeňství0,13%0,21%0,00% celkem100,00% Zápatí prezentace17

18 Podpora cestovního ruchu v rámci ROP Jihlava Projekt Turisté, vítejte v Jihlavě! (vytvoření materiálů v několika jazykových mutacích, pořízení audioprůvodců, nabídky pro školy) 4,5 mil. Kč Projekt Poznejte Gustava Mahlera (rekonstrukce a zatraktivnění Domu Gustava Mahlera) 6,6 mil. Kč Projekt Stříbrné pomezí (vytvoření uceleného systému tras pro pěší i cyklistky v okolí města Jihlavy) 1,7 mil. Kč ZOO pěti kontinentů (6 nových pavilonů) 85,0 mil. Kč Dále město řešilo v rámci oblasti podpory 3.1 další projekty s vazbou na CR, např. Park Gustava Mahlera, Obnova kulturního dědictví v Jihlavě, Revitalizace části parku Malý Heulos, Rozšíření sítě cyklistických stezek v Jihlavě. Zápatí prezentace18

19 Podpora cestovního ruchu v rámci ROP a EÚS Vysočina Tourism Zkvalitnění marketingu turistické nabídky kraje Vysočina (náklady 10,8 mil. Kč) Marketing turistické nabídky kraje Vysočina (náklady 10 mil. Kč) Mezinárodní aktivace turistických trhů v České republice a Rakousku pro regiony Vysočina, Jižní Morava a Dolní Rakousko – NEWMARKETS (náklady VT: 1,5 mil. Kč) Vybudování sítě hipotras (náklady 2,8 mil. Kč) Marketing turistické nabídky kraje Vysočina do roku 2013 (náklady 7,446 mil. Kč) Prezentace turistické nabídky kraje Vysočina do roku 2013 (náklady 5,205 mil. Kč) nově podaný projekt do Fondu malých projektů – Vysočina fandí kultuře – propagace, realizace r. 2012, celk. náklady 600 tis. Kč Zápatí prezentace19

20 Podpora cestovního ruchu v rámci ROP Kraj Vysočina Projekt „Vítejte na Vysočině“ (image brožura malá a velká, brožura „Čistá voda“, filmové videospoty a dokumentární film, outdoor prezentační technika, zajištění prezentace na významných akcích v kraji) Realizoval odbor sekretariátu hejtmana, náklady 6,23 mil. Kč Projekt „Muzea a galerie na Vysočině on-line“ (vytvoření interaktivní webové 3D a 2D prezentace vybraných muzeích a galeriích v Kraji Vysočina, pořízení informačních kiosků) Realizuje odbor kultury, památkové péče a CR, náklady 8,88 mil. Kč Projekt „Kulturní a přírodní dědictví Vysočiny“ (vytvoření souboru maloformátových propagačních brožur a trhacích map a rovněž vytvoření webové prezentace kulturního a přírodního bohatství Kraje Vysočina) Realizuje odbor kultury, památkové péče a CR, náklady 6,4 mil. Kč Zápatí prezentace20

21 Podpora cestovního ruchu v rámci ROP Kraj Vysočina Projekt „Zámek Třebíč – modernizace zámku a zpřístupnění nových expozic“ (celková rekonstrukce a obnova turisticky atraktivního zámeckého objektu, rozšíření návštěvnických tras o cca 40 % a vytvoření nových expozic a moderního expozičního systému muzea) Realizuje odbor kultury, památkové péče a CR, náklady 170,2 mil. Kč Projekt „Mediální kampaň turistického regionu Vysočina“ (reklamní kampaně v tisku, rozhlase, na internetu a ve vybrané síti multikin) Realizuje odbor regionálního rozvoje, náklady 9,25 mil. Kč Zápatí prezentace21

22 Zápatí prezentace22 Priority dalšího rozvoje cestovního ruch Podpora modernizace a výstavby kvalitní infrastruktury cestovního ruchu Infrastruktura pro kongresovou turistiku Podpora památek a další kulturní infrastruktury Podpora sportovně-rekreační infrastruktury (vč. zábavných a zážitkových center volného času) s důrazem na rozvoj indoorových aktivit Zkvalitnění dopravní dostupnosti destinace i jednotlivých turistických cílů Investice do strategických projektů Podpora zlepšování kvality služeb v cestovním ruchu Kvalita pracovní síly (komunikační dovednosti, vč. jazykové vybavenosti personálu) Informovanost MSP v CR o vývoji jejich tržního prostředí Standardy ubytování a ostatních služeb - neexistence zákonných norem určování, resp. klasifikace ubytovacích, gastronomických a dalších turistických služeb. Zapojování podnikatelských subjektů do nejrůznějších certifikačních systémů

23 Priority dalšího rozvoje cestovního ruch Podpora marketingu a produktů cestovního ruchu Pokračování v marketingových aktivitách – s důrazem na web, ale neopomíjet i letáky a brožury, veletržní účasti, možnost distribuce cíleně v regionech ALE, při větším důrazu na kooperaci a koordinaci marketingových aktivit uvnitř destinace na základě marketingové strategie (vč. distribuce) s důrazem na měření a monitoring efektů marketingové komunikace Tvorba produktových balíčků Tvorba produktů pro vybrané cílové trhy (rodiny s dětmi, …) Branding (positioning destinace) Podpora organizace cestovního ruchu (destinační management) Dělba kompetencí mezi CCRJM a oddělením cestovního ruchu Partnerství mezi soukromým a veřejným sektorem Absence oblastních destinačních společností Financování TIC Statistika v cestovním ruchu Zápatí prezentace23

24 Tematické priority Venkovský a zelený cestovní ruch Kongresový cestovní ruch Kulturně orientovaný cestovní ruch Rekreace u vody Aktivní pohyb v přírodě Rodiny s dětmi Senioři Zápatí prezentace24


Stáhnout ppt "Zápatí prezentace1 Vyhodnocení současné situace rozvoje cestovního ruchu v regionu soudržnosti Jihovýchod Kraj Vysočina Doc. RNDr. Jiří Vystoupil, CSc."

Podobné prezentace


Reklamy Google