Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Mgr. et Mgr. Blanka Chocová 2013/14. předměty  neužitečné  užitečné = statky  volné statky  vzácné statky  omezené statky nacházející se v přírodě.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Mgr. et Mgr. Blanka Chocová 2013/14. předměty  neužitečné  užitečné = statky  volné statky  vzácné statky  omezené statky nacházející se v přírodě."— Transkript prezentace:

1 Mgr. et Mgr. Blanka Chocová 2013/14

2 předměty  neužitečné  užitečné = statky  volné statky  vzácné statky  omezené statky nacházející se v přírodě  výrobky – statky vyráběné lidmi

3 Užitečnost  vhodnost předmětu k nějaké záměrné činnosti člověka  užitečné předměty = statky Vzácnost  dostupnost užitečného předmětu v omezeném množství  je determinována místem a dobou, příp. situací

4 Výrobky  užitečné statky vyrobené lidmi  práci, výrobní zařízení a suroviny nazýváme výrobní zdroje, výrobní faktory či vstupy výroby  výrobky jsou vždy vzácné statky – mají vzácné zdroje – nutnost volby (př. vodárna) Služby  užitečné činnosti, které jedni lidé provádějí pro druhé

5  velmi vzácné výrobky i služby  je třeba velmi vzácných zdrojů Ekonomie je věda o tom, jak se lidé rozhodují v podmínkách vzácnosti a jaké činnosti provádějí k jejímu překonávání

6  z určitých zdrojů lze vyrobit různé výrobky  společnost má omezené zdroje – musí si zvolit kolik čeho bude vyrábět Hranice produkční možnosti  maximální využití výrobních zdrojů pro výrobu statků (služeb)  není neměnná – ekonomický růst

7

8  nevyužitá příležitost, kterou společnost obětuje pro výrobu jiného výrobku  nákladem příležitosti výroby 1 ks výrobku A je obětováno x ks výrobku B  volba v různém využitý výrobních zdrojů  náklady nevyužité příležitosti určitého použití zdrojů představují možný, ale nevyužitý užitek z nejvýhodnějšího jiného použitý daných zdrojů  ekonomickým vyjádřením nákladů příležitosti určitého statku může být jeho cena

9  lidé se specializují na různé činnosti  specializovaní výrobci si navzájem vyměňují výrobky a jsou koordinováni  dělba práce = specializace s koordinováním a výměnou výrobků  dělba práce zvyšuje výkonnost ekonomiky

10 Příklad Dvě sekretářky mají za úkol přeložit anglický text. Jedna umí lépe anglicky, ale druhá lépe píše na klávesnici. Jak co nejefektivněji vyřeší úkol?  absolutní výhoda výrobce spočívá ve vyšší produktivitě práce, než mají ostatní výrobci  má-li každý účastník dělby práce svou absolutní výhodu v určitém výrobku, pak specializací na tyto výrobky dosáhne dělba práce nejvyšší efektivnosti

11 Příklad Dva brigádníci mají nasbírat 100 kg třešní a 100 Kg jahod Jakým způsobem rozdělit práci co nejefektivněji? Množství třešní za hodinu Množství jahod za hodinu Brigádník A4kg6kg Brigádník B1kg2kg

12 Řešení pomocí nákladů obětované (nevyužité) příležitosti Nejefektivnější je, když brigádník A bude sbírat třešně a brigádník B jahody. Náklady příležitosti při česání třešní Náklady příležitosti při sbírání jahod Brigádník A4 : 6 = 1 : 1,56 : 4 = 1 : 0,66 Brigádník B1 : 22 : 1 = 1 : 0,5

13  při specializaci v dělbě práce se vždy prosazuje pravidlo nákladů nevyužité příležitosti jednotlivých výrobců pro jednotlivé výrobky  ten, kdo má náklady příležitosti menší, má oproti ostatním komparativní výhodu pro daný výrobek, a to i tehdy, když má nižší produktivitu při jeho výrobě než ostatní  celková efektivita je vyšší  toto všeobecně platí i v celosvětové dělbě práce (konkurence, ceny,...)

14  na výrobě jakéhokoliv předmětu se podílí celá řada vstupů  co a kolik vyrábět?  jak vyrábět (jaké zdroje a technologie)?  Jak se rozdělí, to co bylo vyrobeno (pro koho)?

15  ekonomika každého státu je jiná (Starověké Řecko, nomádské kmeny, Uganda, Čína, USA,...)  zvyková ekonomika  tržní ekonomika  plánovaná ekonomika

16  v současnosti výjimečná  ekonomické poznatky se dědily  v Evropě trvala do středověku – vytlačena tržní ekonomikou

17  zahrnuje dnes celou světovou výrobu - všechny vyspělé země  má velmi staré kořeny – starověk  vyvinula se ze středověkého měšťanského tržního sektoru kupců, řemeslníků a finančníků  založeno na soukromém vlastnictví (+ veřejné vlastnictví)  funguje na základě nabídky a poptávky

18  fungovala v zemích, kde vládly komunistické strany – Sovětský svaz, země východní Evropy, Čína, Severní Korea, Severní Vietnam Kuba  dnes jen Severní Korea a Kuba  založeno na státním společenském vlastnictví  základem řešení všech tří ekonomických problémů byl plán sestavený centrálními orgány pro všechny podniky v zemi  důsledky – technické zaostávání, pomalý růst úrovně, nedostatek motivace

19  trh je společenské uspořádání směny zboží, služeb, práce, financí  spočívá z aktů koupě a prodeje, přičemž se sjednává cena  cena vzniká vzájemným působením prodávajících a kupujících  cena odráží výrobní náklady, ale určuje i výnosy  cena vyjadřuje, kolik jsou spotřebitelé ochotni obětovat za získání statku  cílem výrobce je zisk  mzda = cena práce  úrok = cena půjčených peněz

20  přenášejí informace prostřednictvím cen  stimulují ekonomické činnosti, nebo naopak jejich útlum  rozdělují důchody jednotlivým subjektům v ekonomice

21  Ekonomie pro střední školy  https://www.google.cz/#q=graf%20hranice%2 0produk%C4%8Dn%C3%ADch%20mo%C5%BE nost%C3%AD


Stáhnout ppt "Mgr. et Mgr. Blanka Chocová 2013/14. předměty  neužitečné  užitečné = statky  volné statky  vzácné statky  omezené statky nacházející se v přírodě."

Podobné prezentace


Reklamy Google