Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DYSGRAFIE – PORUCHA OSVOJOVÁNÍ PSANÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DYSGRAFIE – PORUCHA OSVOJOVÁNÍ PSANÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková."— Transkript prezentace:

1 DYSGRAFIE – PORUCHA OSVOJOVÁNÍ PSANÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. VY_52_INOVACE_ října 2013

2 Dysgrafie  Velmi často je spojená s dyslexií.  Úzce souvisí s dysortografií a velmi často se objevují společně.  Je specifická porucha grafického projevu.

3 Příčiny vzniku poruchy  Poškození mozku plodu v období těhotenství.  Komplikace v průběhu porodu.  Genetické předpoklady (dědičnost). Přesné zjištění příčiny není většinou možné.

4 Projevy dysgrafie  Postihuje celkovou úpravu písma.  Při psaní – pomalé tempo a časté přestávky.  Časté chyby v opisu, přepisu a diktátu.

5 Charakteristika písma  Charakteristické je křečovité a neúhledné písmo.  Písmo bývá nečitelné, dítě si obtížně pamatuje písmena, obtížně je napodobuje.  Projevuje se také výraznými obtížemi v osvojování psaní, tj. při učení se tvarům jednotlivých písmen.

6

7 Písemný projev  obsahuje mnohotvárné a mnohočetné chyby, které nemůžeme vysvětlit neznalostí gramatických pravidel.  někdy tak nezvládnutý rukopis, že samy své poznámky v sešitě nepřečtou.

8 Písemný projev  Dysgrafické děti rády píší příběhy nebo povídky.  Některé se těžko luští, protože děti mnoho slov komolí a nerespektují gramatická pravidla.  Je ale dobré respektovat jejich potřebu psát, podněcovat jejich snahu a projev kladně hodnotit.  Největší chybou by bylo dítěti nejprve opravovat chyby. Může tak dojít k zablokování jejich talentu a odradí je to.

9 V prvním ročníku základní školy nejčastěji signalizují poruchy psaní tyto projevy:  Držení psacího náčiní je křečovité nebo nesprávné.  Dítě tlačí na psací náčiní, není schopno provádět plynulé tahy.  Písmo je neurovnané, kostrbaté, tvary písmen jsou téměř nečitelné.  Písmena jsou nestejně veliká.  Namačkané písmo (způsobeno malou pohyblivostí ruky).  Roztažené písmo (zdlouhavé myšlení při psaní).

10  Neudržení řádku (špatná orientace na ploše).  Někdy se objevuje i písmo zrcadlové.  Záměna písmen (např. H a K), číslic (zrcadlově)  Přepisování je neúčinné. Mnohdy se stává, že přepisovaný úkol je horší než úkol původní.  V diktovaných slabikách nebo slovech píše dítě pouze některá písmena, většinou ta, která jsou zvukově výrazná, nebo ta, která si pamatuje.  Výrazná pomalost písma.  Dítě nepíše čárky, háčky, neslyší všechna písmena správně.

11 PRAMENY  Dysgrafie. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:  Dysgrafie: specifická porucha psaní. In: VašeDěti.cz [online] [cit ]. Dostupné z:  ZELINKOVÁ, Olga. Cizí jazyky a specifické poruchy učení. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2005, 167 s. ISBN Obrázky  Dostupné z : [ ]


Stáhnout ppt "DYSGRAFIE – PORUCHA OSVOJOVÁNÍ PSANÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková."

Podobné prezentace


Reklamy Google