Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zdravá výživa Správné sestavení jídelníčku VY_32_INOVACE_01_36.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zdravá výživa Správné sestavení jídelníčku VY_32_INOVACE_01_36."— Transkript prezentace:

1 Zdravá výživa Správné sestavení jídelníčku VY_32_INOVACE_01_36

2 Zdravá výživa Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu: Zdravá výživa Název výukového materiálu: Zdravá výživa Autor: Mgr. Zuzana Pokorná Autor: Mgr. Zuzana Pokorná Vytvořeno: 4. října 2011 Vytvořeno: 4. října 2011 Ročník: 6. – 9. Ročník: 6. – 9. Vzdělávací oblast: Člověk a zdraví Vzdělávací oblast: Člověk a zdraví Vzdělávací obor: Výchova ke zdraví Vzdělávací obor: Výchova ke zdraví Tematický okruh: Zdravý způsob života a péče o zdraví Tematický okruh: Zdravý způsob života a péče o zdraví Téma: Zdravá výživa Téma: Zdravá výživa Pomůcky: PC, dataprojektor Pomůcky: PC, dataprojektor Anotace: Prezentace je určená k výkladu zdravé výživy a jednotlivých částí potravy. Žáci se taktéž seznámí se složením potravin na obalech těchto výrobků. Anotace: Prezentace je určená k výkladu zdravé výživy a jednotlivých částí potravy. Žáci se taktéž seznámí se složením potravin na obalech těchto výrobků. Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce.

3 Správné složení potravy Tuky (lipidy): 30% Tuky (lipidy): 30% Cukry (sacharidy): % Cukry (sacharidy): % Bílkoviny (proteiny): % Bílkoviny (proteiny): %

4 Důležitá je pravidelná strava, nejlépe 5x denně. Důležitá je pravidelná strava, nejlépe 5x denně. Udělej si čas na jídlo: Snídaně (10-15 min), svačina (5 min), oběd (15-20 min), večeře (15 min) Udělej si čas na jídlo: Snídaně (10-15 min), svačina (5 min), oběd (15-20 min), večeře (15 min) V každém denním jídle musí být zastoupeny bílkoviny, cukry i tuky V každém denním jídle musí být zastoupeny bílkoviny, cukry i tuky Jedinou výjimkou je večeře, tam by neměly být cukry. Jedinou výjimkou je večeře, tam by neměly být cukry.

5 Živočišné bílkoviny ½ Maso z ryb – makrela, losos, tuňák + sladkovodní (2-3x týdně) Maso z ryb – makrela, losos, tuňák + sladkovodní (2-3x týdně) Maso – drůbež, vepřové, hovězí, králičí – upřednostňovat bílé maso Maso – drůbež, vepřové, hovězí, králičí – upřednostňovat bílé maso Uzeniny – nejméně 85 % masa Uzeniny – nejméně 85 % masa Mléčné výrobky – jogurt (3-3,5 %), mléko, máslo, tvrdé sýry (30-40 %), měkké sýry (pozor na tavné soli!), plísňové sýry (méně častěji), tvarohy, kefíry… Mléčné výrobky – jogurt (3-3,5 %), mléko, máslo, tvrdé sýry (30-40 %), měkké sýry (pozor na tavné soli!), plísňové sýry (méně častěji), tvarohy, kefíry… Vajíčka – nejlépe naměkko Vajíčka – nejlépe naměkko

6 Rostlinné bílkoviny ½ Ořechy, semínka (každý den 1 hrst) Ořechy, semínka (každý den 1 hrst) Luštěniny (2-3x týdně, i místo masa): čočka, hrách, cizrna, soja, fazole… Luštěniny (2-3x týdně, i místo masa): čočka, hrách, cizrna, soja, fazole… Rostlinné klíčky – nejlépe klíčit doma Rostlinné klíčky – nejlépe klíčit doma !!!nejlépe stravitelná je cizrna s červenou čočkou!!! !!!nejlépe stravitelná je cizrna s červenou čočkou!!!

7 Tuky Nasycené kyseliny = trans-izomery = saturované = špatné tuky!!! Vyhýbat se jim!!! Nasycené kyseliny = trans-izomery = saturované = špatné tuky!!! Vyhýbat se jim!!! Nenasycené mastné kyseliny =omega 3= dobré tuky, jsou potřebné!!! Nenasycené mastné kyseliny =omega 3= dobré tuky, jsou potřebné!!! Dobré tuky: tučné ryby, oříšky, olivový, slunečnicový, řepkový olej, avokádo… Dobré tuky: tučné ryby, oříšky, olivový, slunečnicový, řepkový olej, avokádo…

8 Sacharidy Cukry – jednoduché sacharidy – nepotřebujeme, špatné!!! Cukry – jednoduché sacharidy – nepotřebujeme, špatné!!! Kompletní sacharidy – dobré cukry!!! Kompletní sacharidy – dobré cukry!!! Dobré cukry: celozrnná mouka – pečivo, těstoviny, rýže natural, jáhly, pohanka, ovesné vločky, luštěniny, ořechy, semínka Dobré cukry: celozrnná mouka – pečivo, těstoviny, rýže natural, jáhly, pohanka, ovesné vločky, luštěniny, ořechy, semínka Ovoce obsahuje rychlé cukry! Ovoce obsahuje rychlé cukry!

9 Každý den bychom měli sníst ½ kg zeleniny a ovoce! Každý den bychom měli sníst ½ kg zeleniny a ovoce! V ovoci je velký podíl cukru, pozor!!! V ovoci je velký podíl cukru, pozor!!! Pozor na brambory, kukuřici, banány, hrozny, hrušky a ovocné šťávy Pozor na brambory, kukuřici, banány, hrozny, hrušky a ovocné šťávy

10 Pozor na obsah soli v potravinách a pokrmech, udáván je podíl sodíku (Na) Pozor na obsah soli v potravinách a pokrmech, udáván je podíl sodíku (Na) Důležitý je i pitný režim – nejlépe neslazené pramenité vody, čaje… Důležitý je i pitný režim – nejlépe neslazené pramenité vody, čaje… Vodu nám do těla přidá i polévka, houby a hřiby, ovoce, zelenina Vodu nám do těla přidá i polévka, houby a hřiby, ovoce, zelenina Alkohol do zdravé výživy nepatří! Alkohol do zdravé výživy nepatří!

11

12

13

14 Výpočty BMI BMI Bazální metabolismus Bazální metabolismus ctivity=2&height=163&weight=50&age =13&count_it=1 ctivity=2&height=163&weight=50&age =13&count_it=1

15 Mte.cz: bmi. Mte.cz: bmi [online] [cit ]. Dostupné z: Mte.cz: bmr. Mte.cz: bmr [online] [cit ]. Dostupné z: Fotografie jsou z vlastního archivu autora. Ostatní objekty použité k vytvoření tohoto materiálu jsou součástí softwaru Microsoft® Office. Texty jsou vlastní originální tvorbou autora.


Stáhnout ppt "Zdravá výživa Správné sestavení jídelníčku VY_32_INOVACE_01_36."

Podobné prezentace


Reklamy Google